Dat falsifiseerbaarheid niet mogelijk is, is het gevolg van het complexe samenspel der dingen. Dat maakt een hypothese niet eenvoudig weerlegbaar.quote:Op zondag 10 november 2013 16:51 schreef robin007bond het volgende:
Zo is Karl Popper volgens velen niet meer 'the king of science' met zijn falsifieerbaarheid, want het blijkt dat in veel wetenschappen falsifieerbaarheid gewoon niet mogelijk is.
I hate it when somebody is right!quote:Op zondag 10 november 2013 19:24 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat falsifiseerbaarheid niet mogelijk is, is het gevolg van het complexe samenspel der dingen. Dat maakt een hypothese niet eenvoudig weerlegbaar.
Complexiteit staat pogingen om de wereld te doorgronden / overzien en in goede banen te leiden in de weg (een kritiek die binnen de marktideologie het informatieprobleem van de centrale planner heet).
Het machtsspel staat pogingen om de samenwerking te optimaliseren in de weg (een probleem dat door marktwerking wordt verergerd. vanwege de onderlinge competitie).
Zo blijft het altijd tobben.
Daadkracht?quote:Op donderdag 14 november 2013 11:54 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
I hate it when somebody is right!
De intentie ontbreekt om huidige systemen te doorbreken, aan mooie woorden en documentaires geen gebrek. Wel aan moed om zaken anders te gaan benaderen en mogelijkheden mogelijk te maken voor alternatieve manieren van probleemoplossingen.
Daadkracht vergt moedquote:Op donderdag 14 november 2013 14:33 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Daadkracht?
Productie is zo efficient geworden, dat is grotendeel een opgelost probleem.
Het gaat vooral om het doorbreken van patronen waarin mensen zichzelf en elkaar klemzetten, als individu en als groep. Als de dogma's ongeloofwaardig zijn geworden, ligt het speelveld weer open, komt alles weer tot leven, en zijn er mogelijkheden genoeg.
Complexiteit betekent dat er geen simpele systemen zijn. Dat vraagt meer om inhoudelijke interesse. Dat maakt alles juist leuk. Alleen de machtsmotieven zijn ongezond.
Niet erg, iedereen mag posten in dit activisten-topicquote:Op vrijdag 15 november 2013 21:08 schreef Opnieuw-energie het volgende:
Ik hoop dat je deze niet erg vindt deelnemer, voor velen toch de moeite waard denk ik.
Bedankt voor je commentaar deelnemer.quote:Op vrijdag 15 november 2013 23:16 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Niet erg, iedereen mag posten in dit activisten-topic
Ik geef wat commentaar. Alan Watt gelooft dat:
1.alles van boven af georkestreerd wordt. Maar dat is in strijd met de complexiteit van de wereld. Mensen kunnen geen plan maken die weergeeft hoe de wereld er vijftig jaar later uitziet.
2. een bepaalde groep de mensheid aan het africhten is. Psychopaten kunnen dit soort technieken wel uitproberen, maar niemand kan dat sturen naar een voorbedachte uitkomst.
Volgens mij is Alan Watt zelf een beetje de weg kwijt geraakt en heeft niemand iets aan deze misleidende paranoia. Het is belangrijk te weten dat de wereld daarvoor te complex is, en dat niemand vanuit een positie van controle opereert. We geven de wereld met elkaar vorm, maar zonder er veel van te snappen. En dat is heel lastig.
Interpretaties achteraf zijn wel makkelijk te bedenken. Mensen zien overal patronen in.
Hij heeft een punt. Maar dit is het gevolg van het marktmodel. Marktwerking leidt ertoe dat een meer efficiente productiewijze het wint van een inefficientere productiewijze. Dat heeft gevolgen:quote:Op zaterdag 16 november 2013 09:39 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Bedankt voor je commentaar deelnemer.
Zelf ook een paar opmerkingen.
Ik vind dat het mensen toch minimaal aan het denken zou moeten zetten over de onderwerpen die hij bespreekt, velen slaan door, maar heeft hij enige valide punten is de vraag? En is het de moeite die te onderzoeken.
1 Hij spreekt over de concentratie van macht en besluitvoering, wat aan de andere kant zorgt voor machteloosheid bij de gewone man, de zogenaamde expert society. Heeft hij hier een punt? En is dit wat wij zouden moeten willen en is het gunstig voor ons.
Hij heeft een punt. Dit is het gevolg van de mechanisering en automatisering. Men klaagt bijvoorbeeld over lage taal en rekenvaardigheden, maar niemand rekent in de supermarkt nog uit wat hij moet terugkrijgen, en iedereen gebruikt een spellingchecker op de computer. Ook in veel werk zijn de eisen aan iemand vaardigheden en kennis gering. Het meeste wordt voor je gedaan.quote:2 Massamanipulatie en of het inleggen van meningen die voorgevormd zijn? Heeft hij hierin gelijk en is dit de ideale manier van het leren kritisch denken van de massa, en worden wij daar dociel van door gebrek aan interactie en de mate waarin alles voorgekauwd wordt?
Zowel individualisme als collectivisme heeft zijn problemen als je het tot in het extreme doorvoert. Extreem collectivisme leidde in Rusland tot individualisme. De bevolking verwachte niets meer van de staat, probeerde zelf als individu te overleven, en daardoor stort de economie in. Extreem individualisme leidt in het westen tot collectivisme. De bevolking heeft geen houvast meer aan elkaar, en voegt zich naar alle wat er van hem wordt verwacht.quote:De weg naar slavernij
Hayek's centrale stelling is dat alle vormen van collectivisme logisch en onvermijdelijk leiden tot tirannie. Hij gebruikt de Sovjet-Unie en nazi-Duitsland als voorbeelden van landen die "de weg tot slavernij" hadden afgelegd en tirannie hadden bereikt.
Het gezin staat onder druk als gevolg van de linkse emancipatie beweging. Eerst emancipeerde de arbeider tov de middenstand en adel. En daarna volgde de emancipatie van alle andere achtergestelde groepen, waaronder de vrouw. Dat zette de klassieke rolverdeling onder druk.quote:3 Is er een geleidelijke aanval op het gezin gekomen door middel van de introductie van individualiteit en het nastreven van een vooropgezet en doelbewust in stand gehouden materialistisch ideaal waarin de persoon en zijn of haar kansen en ontwikkeling centraal staan?
Het complexe samenspel der dingen heeft geleidt tot al deze ontwikkelingen. Kenmerkend is dat ze allemaal beginnen vanuit een positief ideaal. De toegenomen kennis komt voort uit een positief kennis ideaal. De efficientere productiemethoden komen voort uit de toegenomen kennis en inzicht. De toenemende welvaart komt voort uit de efficientere productiemethoden. De toenemende ontplooiingsmogelijkheden van de bevolking komt voort uit de welvaart. De emancipatie en democratie komt voort uit de toenemende ontplooiingsmogelijkheden van de bevolking.quote:4 Zijn de voorgenoemde trends fictief en de toevallige samenloop van de complexiteit waar je over spreekt, of zit daar een behoorlijke PR machine achter die dit dan wel gecordineerd of ongecordineerd aanstuurt en is stand houdt?
En hier weer verder....quote:Op donderdag 14 november 2013 11:48 schreef deelnemer het volgende:
Tu Wei-ming (Chinese filosofie: confusianisme)
A World of Ideas with Bill Moyers - Tu Wei-ming (A Confucian Life in America)
Tja, we missen dus schromelijk zo'n beetje elk inzicht wat belangrijk is. Maargoed bedankt voor je toelichting.quote:Op zaterdag 16 november 2013 13:55 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Hij heeft een punt. Maar dit is het gevolg van het marktmodel. Marktwerking leidt ertoe dat een meer efficiente productiewijze het wint van een inefficientere productiewijze. Dat heeft gevolgen:
De efficientie wordt verhoogt door specialisatie en arbeidsdeling.
Daarom weten we niet goed van elkaar wie wat kan. Er is een verschil tussen experts en zogenaamde experts. Veel mensen maken van de onduidelijkheid gebruik om zichzelf omhoog te kletsen. Omgekeerd zijn er experts die in de verdrukking zitten, als er geen markt is voor hun expertise.
De expertise gaat zeker niet zover, dat men de samenleving volgens plan kan vormgeven. Men reageert vooral op ontwikkelingen, stuurt telkens bij, en slaat ook vaak de plank volledig mis.
De efficientie wordt verhoogt door massaproductie.
Er zijn vaak schaalvoordelen te behalen. De mechanisering en automatisering heeft veel menselijke arbeid overbodig gemaakt. Als er ergens een overschot van is, dan zal op een markt de marktwaarde ervan dalen naar de bodem. De mensen die in deze processen nog een rol spelen behouden hun waarde of zien hun waarde stijgen. De rest heeft alleen nog waarde als consument.
De efficientie wordt verhoogt door de benodigde productiefactoren zo goedkoop mogelijk in te kopen.
Dat is nu een mondiaal spel waarbij kapitaal, arbeid en grondstoffen bij elkaar geraapt worden vanuit alle hoeken van de aarde. Dat doorkruist de bestaande nationale systemen van checks & balances. Arbeid heeft zich ooit nationaal georganiseerd in vakbonden, maar deze worden nu geconfronteerd van industrieen die zich verplaatsen naar lage lonen landen of met buitenlandse werknemers die de CAO lonen ondergraven.
[..]
Hij heeft een punt. Dit is het gevolg van de mechanisering en automatisering. Men klaagt bijvoorbeeld over lage taal en rekenvaardigheden, maar niemand rekent in de supermarkt nog uit wat hij moet terugkrijgen, en iedereen gebruikt een spellingchecker op de computer. Ook in veel werk zijn de eisen aan iemand vaardigheden en kennis gering. Het meeste wordt voor je gedaan.
Het marktmodel vertrekt van uit individuen. Het maakt deel uit van de politieke beweging die die anti-collectivistisch is. Het boekje "De weg naar slavernij" van Friedrich von Hayek is een belangrijk voorbeeld:
[..]
Zowel individualisme als collectivisme heeft zijn problemen als je het tot in het extreme doorvoert. Extreem collectivisme leidde in Rusland tot individualisme. De bevolking verwachte niets meer van de staat, probeerde zelf als individu te overleven, en daardoor stort de economie in. Extreem individualisme leidt in het westen tot collectivisme. De bevolking heeft geen houvast meer aan elkaar, en voegt zich naar alle wat er van hem wordt verwacht.
[..]
Het gezin staat onder druk als gevolg van de linkse emancipatie beweging. Eerst emancipeerde de arbeider tov de middenstand en adel. En daarna volgde de emancipatie van alle andere achtergestelde groepen, waaronder de vrouw. Dat zette de klassieke rolverdeling onder druk.
[..]
Het complexe samenspel der dingen heeft geleidt tot al deze ontwikkelingen. Kenmerkend is dat ze allemaal beginnen vanuit een positief ideaal. De toegenomen kennis komt voort uit een positief kennis ideaal. De efficientere productiemethoden komen voort uit de toegenomen kennis en inzicht. De toenemende welvaart komt voort uit de efficientere productiemethoden. De toenemende ontplooiingsmogelijkheden van de bevolking komt voort uit de welvaart. De emancipatie en democratie komt voort uit de toenemende ontplooiingsmogelijkheden van de bevolking.
Alleen slaan deze trends door in de vorm van op de spits gedreven ideologische utopieen. Zo heeft het kennisideaal geleidt tot een vorm van doorslagen rationalisme (bijvoorbeeld de homo economicus). De efficiente productie heeft geleid tot een doorgeslagen markteconomie (alleen het BNP telt). De toenemende welvaart heeft geleid tot een doorgeslagen consumentisme (denk aan de de gekte rond merken). De toenemende ontplooiingsmogelijkheden heeft geleid tot een doorgeslagen individualisme (de dikke ik). De emancipatie en democratie heeft geleid tot een doorgeslagen populisme (mensen die namens het ganse volk denken te spreken).
De geschiedenis laat zien dat invloedrijke politieke bewegingen reacties zijn op problemen. De problemen zijn reeel, maar de waarheden die men dan munt zijn slechts eenzijdige reacties op een specifiek probleem. Bijvoorbeeld, Hayek reageert op het communisme (hij is econoom) en de ansluss van Oostenrijk bij Nazi-Duitsland door Hitler (hij is Oostenrijker). Hayek emigreert naar Engeland en publiceerd in 1943 zijn bekende boekje "De weg naar slavernij". Het heeft Thatcher geinspireerd tot haar politieke koers. Een ander liberale denker is Karl Popper. Hij is ook Oostenrijker, emigreerde na de machtsovername door de Nazi's naar New-Zeeland en hij schrijft ook een boek "The open Society and it's enemies". Het heeft George Soros geinspireerd tot zijn Open Society Foundation. Deze liberale beweging en de economische Oostenrijkse school zijn de voedingsbodem van de neoliberalen.
Kortom, Alan Watt ziet wel allerlei bestaande trends en ontwikkelingen, maar hij interpreteert het als een complot met voorbedachte rade van een bepaalde kliek.
Consumenten activisme is een mogelijkheid. Gerichte economische boycots tegen bedrijven kan heel effectief zijn.quote:Op donderdag 14 november 2013 14:37 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Daadkracht vergt moed
Maar je hebt gelijk als je zegt dat de machtsmotieven ongezond zijn, egostisch zou ik zeggen. Maar het is haast ondoenlijk om zulke structuren te doorbreken als diezelfde machthebbers haast op monopoly zitten.
Dan worden wij steeds afhankelijker van steeds minder mensen, dat vernauwt mijn inziens het aanbod en de richting van de maatschappij. Dat doorbreken zou een begin zijn.
Dat kan zeker deelnemer, maar hoe denk je mensen te mobiliseren, of zich eigenlijk "verbonden" te voelen? Iedereen is tegenwoordig een individu, dus dat zie ik al helemaal niet gebeuren eigenlijk.quote:Op maandag 25 november 2013 10:17 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Consumenten activisme is een mogelijkheid. Gerichte economische boycots tegen bedrijven kan heel effectief zijn.
quote:The discussion spanned a wide range of subjects, including the relationship between markets and morality, justice, and the future of education.
quote:South Korea and Japan consider history textbook with China
Several politicians in South Korea and Japan have begun exploring the possibility of a joint history textbook between their nations and China. But given the lingering differences over issues ranging from past wars to current territorial claims, the proposal faces numerous hurdles.
Inleidingquote:Emanuel Pastreich
Pastreich is director of The Asia Institute, a think tank that conducts research on the intersection of international relations, the environment and technology in East Asia.
Introductie Koreaquote:Lecture presented by David C. Kang, Professor and Director, USC Korean Studies Institute, giving a workshop on Korea. This lecture provides a short overview of Korean history, politics, and North Korea. Intended to introduce broad themes in Korean history to a general audience, the lecture emphasizes Korea's historical and contemporary international relations, its dynamic experiences during the 20th century, and a discussion of the people of North Korea.
quote:This is a lecture from the lecture series The Politics and Ethics of the Rise of China hosted by the Ethics and Public Life program of Cornell University.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |