Je bent geweldigquote:Op dinsdag 30 april 2013 18:09 schreef .SP. het volgende:
Helpt dit?
http://www.houtinfobois.b(...)=plancher/pl_cas.asp
Gevoelsmatig zeg ik minimaal 60 x 160.quote:Op dinsdag 30 april 2013 18:02 schreef MrSubtle het volgende:
De lengte die de balken moeten overspannen is 3,5 meter.
Ik dacht aan:
- Vurenhout, 70x120 kopmaat (netto), om de 50cm een balk
Je zit er niet ver naast volgens de softwarequote:Op dinsdag 30 april 2013 18:17 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Gevoelsmatig zeg ik minimaal 60 x 160.
(Nou ben ik geen constructeur, en zou ik het zelf ook navragen als er zoiets gebouwd moet worden, maar ben benieuwd waar straks de experts die hier wel degelijk aanwezig zijn mee komen)
Ik had ooit in mijn studentenkamer een entresolvloer gemaakt om op te kunnen slapen en was op te hangen.quote:Op dinsdag 30 april 2013 18:21 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
Je zit er niet ver naast volgens de software
Ben ook benieuwd of er experts zijn die nog een mening hebben inderdaad!
Verdiepingsvloeren hoeven over het algemeen maar weinig te merken. Ik geloof dat voor nieuwbouw 1.75 kN/m2 (175 kg/m2) is. Anderen moeten me maar corrigeren als ik het fout heb omdat ik -nogmaals- niet thuis ben in Nederlandse normen.quote:Op donderdag 2 mei 2013 22:57 schreef Gompy58 het volgende:
Ik vraag dat omdat ik zelf hier grenen balken heb met een hoh van 62 en een kopmaat van 6x17,5.
De balken lopen over de breedte van het huis, 5 meter maar hebben een ondersteunings muur op 2 meter.
Wat kan die vloer dan dragen op de breedste overspanning? Die aangeboden link heb ik bekeken en daar gaat men uit van 1 of 2 kN per m2. Dat is 100 kg per m2? is dat niet wat weinig ?
mijn dank voor je reken werk!quote:Op donderdag 2 mei 2013 23:41 schreef skrn het volgende:
Dus ..
Op basis van wat ik snel berekenen en wat ik in mijn eigen huis zie, zou ik inderdaad voor 60 x 160 gaan zoals de meeste praktijkmannen hier zeggen. 120 mm is gewoon te krap.
Gompy58, als ik even uitga van een overspanning van drie meter (dat is wat conservatief omdat jouw balken doorlopen en dat is beter dan twee afzonderlijke balken van twee en drie meter lang), dan kom ik
a) op een krappe centimeter doorbuiging bij een belasting van 200 kg/m2 (E-modulus 5000 N/mm2)
b) op een spanning van 5 MPa (= weinig) bij dezelfde belasting
Ik reken wel zonder veiligheidsfactoren. Dus sterkte-technisch niet veel aan de hand maar doorbuiging gaat stiekem best wel hard.
quote:
Vuistregel? 1/20 ste van de overspanning nemen. Dus lekker 71x171 toepassen, hoh 610mm.quote:Op dinsdag 30 april 2013 18:02 schreef MrSubtle het volgende:
Weet iemand hoe ik kan berekenen hoe dik mijn balken moeten zijn?
Je kan de gehele vloer tegelijkertijd met 200 kg/m2 belasten.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 02:23 schreef Gompy58 het volgende:
[..]
mijn dank voor je reken werk!
Kan ik hier de volgende conclusie uit trekken;
Dat er een blok van 200 kg constant in het midden van de ruimte kan staan zonder probleem?
Eigenlijk is het niet heel erg veel voor mijn gevoel. twee volwassen mannen die naast elkaar staan doen ook al snel 200 kg
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |