abonnement Unibet Coolblue
pi_124691051
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 18:52 schreef Haque het volgende:

[..]

Dus er zit wel een aanknop op?
Alleen om hem in standby te zetten en hem uit standby te halen, maar er zit geen knop op om de tv helemaal uit te zetten.
pi_124691393
-smarttv
-led
-3d
-wifi
-45-55 inch
-¤750

Opties:

http://www.kieskeurig.nl/(...)gen/1046031/#prijzen

Goed beeld (zie specificaties), 3D, Wifi & smart tv. De smart tv is wel vrij matig maar het beeld erg goed, 400Hz PMR (voor een LED).
¤627

http://www.kieskeurig.nl/(...)gen/1049463/#prijzen
Geen WiFi (dongel optioneel, mag je eigenlijk niet verwachten voor een >45" voor <¤750. Wel smart TV die goed werkt, Passief 3D (bioscoop 3D) & dual play, daarmee kan je, als je split screen spellen speelt, beide volledig scherm gamen zonder elkaars beeld te zien. 400Hz MCI
¤633
http://www.kieskeurig.nl/(...)gen/1050936/#prijzen
¤845

Dan heb je een echt mooie. Alles ingebouwd WiFi, 3D, uitgebreide smart tv, zeer strakke dunne bezel, mooi beeld 400Hz MCI.

'Mooi beeld' ga ik verder niet toelichten, dan komt de plasmamaffia achter me aan!

Voor de plasma/led discussie moet je in de winkel, bij kennissen/vrienden/collega's/winkel gaan kijken wat jij het mooist vindt.

Ik zou niet direct een plasma kopen omdat dat hier aangeraden wordt. Eerst zelf kijken.

ps

Mij niet aanvallen A.U.B.
pi_124701847
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 19:05 schreef Scaletta het volgende:
-smarttv
-led
-3d
-wifi
-45-55 inch
-¤750

Opties:

http://www.kieskeurig.nl/(...)gen/1046031/#prijzen

Goed beeld (zie specificaties), 3D, Wifi & smart tv. De smart tv is wel vrij matig maar het beeld erg goed, 400Hz PMR (voor een LED).
¤627

http://www.kieskeurig.nl/(...)gen/1049463/#prijzen
Geen WiFi (dongel optioneel, mag je eigenlijk niet verwachten voor een >45" voor <¤750. Wel smart TV die goed werkt, Passief 3D (bioscoop 3D) & dual play, daarmee kan je, als je split screen spellen speelt, beide volledig scherm gamen zonder elkaars beeld te zien. 400Hz MCI
¤633
http://www.kieskeurig.nl/(...)gen/1050936/#prijzen
¤845

Dan heb je een echt mooie. Alles ingebouwd WiFi, 3D, uitgebreide smart tv, zeer strakke dunne bezel, mooi beeld 400Hz MCI.

'Mooi beeld' ga ik verder niet toelichten, dan komt de plasmamaffia achter me aan!

Voor de plasma/led discussie moet je in de winkel, bij kennissen/vrienden/collega's/winkel gaan kijken wat jij het mooist vindt.

Ik zou niet direct een plasma kopen omdat dat hier aangeraden wordt. Eerst zelf kijken.

ps

Mij niet aanvallen A.U.B.
Een 50Hz LCD paneel op dit formaat is sowieso niet aan te raden. Motion blur wordt daarmee echt een groot probleem en de backlight blinking in de LG LM6XXX werkt op 50Hz ook niet. Daarvoor is een 100Hz paneel met 100Hz backlight blinking nodig wil het effect hebben op onze ogen en ons brein.

Mocht de TS dus werkelijk LCD willen, neem minimaal een 100Hz paneel op dat formaat. 50Hz op 37" en kleiner is nog acceptabel, daarna niet meer.

Wil de TS geen last hebben van motion blur, neem dan een 200Hz LCD televisie. Moet je wel je budget enorm gaan verhogen gezien enkel topmodellen een 200Hz paneel bezitten. Of neem plasma, dan heb je hoe dan ook geen last van motion blur aangezien plasma dat fenomeen niet kent. Enkel phosphortrailing en dat heeft men al jaren onder de knie.
  zondag 31 maart 2013 @ 01:18:05 #34
6941 APK
Factual, I think.
pi_124708214
Is er geen plasma die de looks heeft van een LG met smalle bezel? :{
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_124708907
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 01:18 schreef APK het volgende:
Is er geen plasma die de looks heeft van een LG met smalle bezel? :{
De LG plasma's hebben dezelfde look als een paar van LG's LED tv's


Deze look dus
pi_124709099
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 17:25 schreef wootahH het volgende:
worden jullie niet moe van dit soort topics?
Dimens is autist, die word nie zo snel moe.
  zondag 31 maart 2013 @ 01:56:34 #37
6941 APK
Factual, I think.
pi_124709278
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 01:42 schreef KingOfMystery het volgende:

[..]

De LG plasma's hebben dezelfde look als een paar van LG's LED tv's
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Deze look dus
Hmmz, niet echt voor een neuroot als ik :+
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_124711253
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 01:18 schreef APK het volgende:
Is er geen plasma die de looks heeft van een LG met smalle bezel? :{
Is theoretisch mogelijk maar wordt in de praktijk vrijwel niet uitgevoerd omdat hierdoor de kwaliteit van het beeld achteruit gaat. Mensen die plasma kopen, kopen hem voornamelijk voor de beeldkwaliteit en als er ingeleverd moet worden in de kwaliteit van het beeld, krijg je praktijken die je nu bij LCD ziet.

Bezels worden zo smal en televisies zo dun, dat de schermuniformiteit (lichtverdeling van de LED's achter het LCD paneel) flink achteruit gaat. Je levert dus in beeldkwaliteit voor een stuk design en dat is eigenlijk een heel slecht design gezien de kwaliteit van het beeld hetgeen is waar het bij televisie allemaal om draait.

quote:
10s.gif Op zondag 31 maart 2013 01:50 schreef editoor het volgende:

[..]

Dimens is autist, die word nie zo snel moe.
Ik kan ook gewoon niet reageren. Boeit mij geen flikker wat jullie kopen, ik probeer alleen te helpen en te voorkomen dat jullie een miskoop doen.

Maar ik vraag mijzelf ook wel af of ik het goede hier doe. De topics zijn van erg laag niveau met veel opmerkingen van mensen die er geen verstand van hebben, onjuiste uitspraken doen en dingen beweren die helemaal niet waar zijn.

Kan ik net zo goed op Tweakers en AVForums blijven. Daar men tenminste normaal kan reageren en er niet continue getrolled wordt.
pi_124711281
mensen die zich zorgen maken om welke televisie aan te schaffen. hou gewoon je huidige of koop de goedkoopste nieuwe in dat formaat ^O^
pi_124711362
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 09:13 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
mensen die zich zorgen maken om welke televisie aan te schaffen. hou gewoon je huidige of koop de goedkoopste nieuwe in dat formaat ^O^
Applestyle! :X
pi_124711394
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 09:32 schreef editoor het volgende:

[..]

Applestyle! :X
Dit soort getroll dus. Totaal niet relevant aan het topic en een uit de lucht gegrepen onzinnige opmerking.
pi_124711433
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 09:07 schreef Dimens het volgende:

[..]

Ik kan ook gewoon niet reageren. Boeit mij geen flikker wat jullie kopen, ik probeer alleen te helpen en te voorkomen dat jullie een miskoop doen.

Maar ik vraag mijzelf ook wel af of ik het goede hier doe. De topics zijn van erg laag niveau met veel opmerkingen van mensen die er geen verstand van hebben, onjuiste uitspraken doen en dingen beweren die helemaal niet waar zijn.

Kan ik net zo goed op Tweakers en AVForums blijven. Daar men tenminste normaal kan reageren en er niet continue getrolled wordt.
Als je denkt een zinvole bijdrage te leveren aan dit subforum waarom zou je dan overwegen om te vertrekken? Omdat er een paar mensen in de maand dingen zeggen die je niet bevalt?
Voor de echte nerds zonder humor kun je beter bij tweakers zijn. Alles wat de mods niet bevalt word daar verwijderd.

Mijn kritiek op jou is dat je veel theorie opsomt en weinig rekening houd met de pratijk. Dat is de enige klacht die ik heb. voorderest geef je wel goed advies.
pi_124718230
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 09:43 schreef editoor het volgende:

[..]

Als je denkt een zinvole bijdrage te leveren aan dit subforum waarom zou je dan overwegen om te vertrekken? Omdat er een paar mensen in de maand dingen zeggen die je niet bevalt?
Voor de echte nerds zonder humor kun je beter bij tweakers zijn. Alles wat de mods niet bevalt word daar verwijderd.
Op een gegeven moment lul je die mods er ook uit en stoppen ze met het verwijderen van berichten. Daarnaast doet Grrrrrene hier niet aan mee en is dat een prima moderator.
quote:
Mijn kritiek op jou is dat je veel theorie opsomt en weinig rekening houd met de pratijk. Dat is de enige klacht die ik heb. voorderest geef je wel goed advies.
Nou volgens mij heb ik het bij televisies voornamelijk over de praktijk dan dat ik het over theorie heb. Kun je een voorbeeld noemen?
pi_124723142
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 20:27 schreef Onnoman het volgende:

[..]

beetje onderbouwing aub
Dimens verkoopt weer eens onzin, heb een Philips 2012 TV (42pfl6007k) en die geeft zeer goed beeld en werkt ook goed. Ook de 40pfl500h geeft goed beeld. Ofterwel Philips is een prima merk voor TV's.
pi_124723360
quote:
7s.gif Op zondag 31 maart 2013 16:48 schreef Volksrepubliek- het volgende:

[..]

Dimens verkoopt weer eens onzin, heb een Philips 2012 TV (42pfl6007k) en die geeft zeer goed beeld en werkt ook goed. Ook de 40pfl500h geeft goed beeld. Ofterwel Philips is een prima merk voor TV's.
Een goedkope Salora televisie geeft volgens sommigen ook een mooi beeld. Maar dat zegt ook niet direct dat het ook daadwerkelijk een goed beeld is.
Dat jij iets prima vindt, wil niet zeggen dat het ook prima is.
pi_124725057
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 19:53 schreef Hyaenidae het volgende:
Voor 750 euro heb je geen fatsoenlijke tv van 45+ inch
Samsung 46ES6100, 700 euro en 46 inch...
pi_124725188
Samsung UE46ES6100, is nu 750 euro, dus doen?
pi_124725369
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 17:48 schreef wihehin het volgende:
Samsung UE46ES6100, is nu 750 euro, dus doen?
Ik zou het niet doen. Maar het is aan jou of jij waarde hecht aan mijn mening.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-03-2013 17:57:17 ]
pi_124727076
Paar tips: kijk vooral eens naar een Samsung UE40ES6800 of de 46" die niet veel duurder is. De LG 42LM670S is ook een goede keus. Dit zijn modellen die steeds hoog in de reviews van de vakjury's scoren.

Bepaalde winkels zijn nu flink aan het stunten dus ik zou ook goed op aanbiedingen letten van andere modellen en dan meerdere reviews opzoeken. Meerdere reviews lezen goed de persoonlijke meningen van een schrijver.

Handige tip:

pi_124730090
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 18:50 schreef lukaon het volgende:
Paar tips: kijk vooral eens naar een Samsung UE40ES6800 of de 46" die niet veel duurder is. De LG 42LM670S is ook een goede keus. Dit zijn modellen die steeds hoog in de reviews van de vakjury's scoren.
De LG 42LM670S is helemaal geen goed model televisie. Hoe kom je daar bij? Deze televisie bevat tevens ook een 50Hz paneel waardoor je motion blur krijgt.

Die ES6800 is een matige televisie, maar je kan al flink geld besparen door een Samsung UE40ES6710 te nemen. Deze gebruikt exact hetzelfde S-PVA paneel als de duurdere ES6800 waardoor beeldkwaliteit mogelijk hetzelfde is.

Het enkele verschil tussen die twee modellen is het design en de dual-core processor in de ES6800 tegenover de single-core processor in de ES6710. Dual-core klinkt mooi, maar effectief is het niet. Aangezien alles via de servers van Samsung gaat en deze servers bedroevend traag zijn, zul je dit verschil minimaal merken. Zo minimaal, dat het niet het verschil in prijs waard is. De prijs/kwaliteit verhouding voor de ES6710 ligt in ieder geval hoger dan dat van de ES6800.

Maar dan blijf je maar een S-PVA paneel behouden met slechte kijkhoeken waardoor kleursaturaties onder een hoek afnemen. Daar is een goed IPS paneel beter in.

[ Bericht 16% gewijzigd door Bart op 01-04-2013 09:41:33 ]
pi_124730652
quote:
7s.gif Op zondag 31 maart 2013 20:17 schreef Dimens het volgende:

[..]

De LG 42LM670S is helemaal geen goed model televisie. Hoe kom je daar bij? Deze televisie bevat tevens ook een 50Hz paneel waardoor je motion blur krijgt.

Die ES6800 is een matige televisie, maar je kan al flink geld besparen door een Samsung UE40ES6710 te nemen. Deze gebruikt exact hetzelfde S-PVA paneel als de duurdere ES6800 waardoor beeldkwaliteit mogelijk hetzelfde is.

Het enkele verschil tussen die twee modellen is het design en de dual-core processor in de ES6800 tegenover de single-core processor in de ES6710. Dual-core klinkt mooi, maar effectief is het niet. Aangezien alles via de servers van Samsung gaat en deze servers bedroevend traag zijn, zul je dit verschil minimaal merken. Zo minimaal, dat het niet het verschil in prijs waard is. De prijs/kwaliteit verhouding voor de ES6710 ligt in ieder geval hoger dan dat van de ES6800.

Maar dan blijf je maar een S-PVA paneel behouden met slechte kijkhoeken waardoor kleursaturaties onder een hoek afnemen. Daar is een goed IPS paneel beter in.
Jesus, motion blur? Verkoop je plasma aandelen zo lang ze nog iets waard zijn zeg :(. Dacht dat we klaar waren met bashen op elkaar. Die dual core en enkele core maakt niet heel veel uit inderdaad. De 47lm670 is een prima televisie voor dat geld.
Sorry hoor maar die motion blur waar je het over hebt kan ik nergens wat over vinden. Een bron graag?
Op elke site staat ook 400Hz MCI (motion clarity index). Dus het paneel kan dan wel 50Hz zijn maar daar heb je alleen last van in de game modus. Bij films/tv kijken geeft de tv 400Hz weer.
De tv's die ik aan heb geraden zijn (naar mijn mening) prima en voldoen aan jouw prijsklasse/eisen. Ik zou zeggen, ga is kijken in de lokale elektrostore. Oordeel zelf, alleen maar naar adviezen luisteren is ook maar saai en wordt niemand beter van.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bart op 01-04-2013 09:41:43 ]
pi_124734199
quote:
7s.gif Op zondag 31 maart 2013 16:53 schreef Dimens het volgende:

[..]

Een goedkope Salora televisie geeft volgens sommigen ook een mooi beeld. Maar dat zegt ook niet direct dat het ook daadwerkelijk een goed beeld is.
Dat jij iets prima vindt, wil niet zeggen dat het ook prima is.
Nee, als jij zegt dat het goed beeld is dan is het natuurlijk een feit.
Is de aandeelhouders vergadering van plasma tv's weer verplaast?
pi_124734593
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 10:46 schreef blow... het volgende:
Ik zou 3D en smart tv skippen.het lijtk leuk, maar je gebruikt het toch maar 1 keer.
Onzin hier wordt smart tv veel gebruikt vanwege Uitzending Gemist. En ik zou 3D ook vaak gebruiken als hier sneller internet was, het werkt goed op de 2 demo 3D tv kanalen.
  zondag 31 maart 2013 @ 22:16:08 #54
300718 Kenju
Say It!!??
pi_124736052
quote:
1s.gif Op zondag 31 maart 2013 21:43 schreef Volksrepubliek- het volgende:

[..]

Nee, als jij zegt dat het goed beeld is dan is het natuurlijk een feit.
Is de aandeelhouders vergadering van plasma tv's weer verplaast?
Kleurenechtheid is de norm. Lijkt me allezins redelijk. Je moet immers ergens de norm neerzetten, nietwaar? Anders kun je iedere kut-televisie wel neerzetten als een goede televisie, omdat het zgn. van persoonlijke voorkeur afhankelijk is. Overigens is de 42pfl6007 een niet meer dan redelijke televisie die ik persoonlijk te duur vind voor wat hij biedt. Slechte contrastratio ook. Geen goed advies dus, aangezien de norm van goed advies ligt in het gebied waarin iemand voor het geld dat hij betaalt, een goede televisie krijgt. Bij jouw TV is het zo dat je een redelijke televisie krijgt voor een iets te hoge prijs.

quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 20:29 schreef Scaletta het volgende:

Jesus, motion blur?
De responsietijd is natuurlijk sowieso lager bij een LCD waardoor dat altijd een groter probleem is dan bij plasma. Op zich hoeft dat niet zo'n belemmering te zijn, maar wanneer je gamet of naar voetbal kijkt natuurlijk wel.
WHOEOEOEOEHAAAAAAHAHAHA
pi_124737089
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 22:16 schreef Kenju het volgende:

[..]

Kleurenechtheid is de norm. Lijkt me allezins redelijk. Je moet immers ergens de norm neerzetten, nietwaar? Anders kun je iedere kut-televisie wel neerzetten als een goede televisie, omdat het zgn. van persoonlijke voorkeur afhankelijk is. Overigens is de 42pfl6007 een niet meer dan redelijke televisie die ik persoonlijk te duur vind voor wat hij biedt. Slechte contrastratio ook. Geen goed advies dus, aangezien de norm van goed advies ligt in het gebied waarin iemand voor het geld dat hij betaalt, een goede televisie krijgt. Bij jouw TV is het zo dat je een redelijke televisie krijgt voor een iets te hoge prijs.

[..]

De responsietijd is natuurlijk sowieso lager bij een LCD waardoor dat altijd een groter probleem is dan bij plasma. Op zich hoeft dat niet zo'n belemmering te zijn, maar wanneer je gamet of naar voetbal kijkt natuurlijk wel.
De kleurenechtheid
is anders prima, in vergelijking met CRT, andere lcd tv's en een 7 jaar oude 3000 euro kostende plasma. Ik zie geen betere tv's voor 750 euro inclusief DVB-S2 turner.
pi_124737420
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 22:16 schreef Kenju het volgende:

[..]

Kleurenechtheid is de norm. Lijkt me allezins redelijk. Je moet immers ergens de norm neerzetten, nietwaar? Anders kun je iedere kut-televisie wel neerzetten als een goede televisie, omdat het zgn. van persoonlijke voorkeur afhankelijk is. Overigens is de 42pfl6007 een niet meer dan redelijke televisie die ik persoonlijk te duur vind voor wat hij biedt. Slechte contrastratio ook. Geen goed advies dus, aangezien de norm van goed advies ligt in het gebied waarin iemand voor het geld dat hij betaalt, een goede televisie krijgt. Bij jouw TV is het zo dat je een redelijke televisie krijgt voor een iets te hoge prijs.

[..]

De responsietijd is natuurlijk sowieso lager bij een LCD waardoor dat altijd een groter probleem is dan bij plasma. Op zich hoeft dat niet zo'n belemmering te zijn, maar wanneer je gamet of naar voetbal kijkt natuurlijk wel.
Alleen met gamen, responsietijd boeit niet tijdens voetbal
  zondag 31 maart 2013 @ 22:37:45 #57
300718 Kenju
Say It!!??
pi_124737449
quote:
1s.gif Op zondag 31 maart 2013 22:32 schreef Volksrepubliek- het volgende:

[..]

De kleurenechtheid
is anders prima. Ik zie geen betere tv's voor 750 euro inclusief DVB-S2 turner.
De kleuren zijn niet slecht. Maar er zijn andere televisies die het er niet voor onder doen, en ondertussen een beter contrast leveren. Dat laatste is echt een teleurstellend gegeven. Over de aanwezigheid van DVB-S2 heb je het niet gehad. Dat is een specifiek gegeven die het gamma van mogelijke opties heel anders trekt. Net zoals bijv. bij mijn ouders thuis waar er lichten naast de bank staan, waardoor plasma geen optie is vanwege de glasplaat waarin het ontzettend spiegelt. Is overigens ook zo met de LCD die ze nu hebben, maar daar storen ze zich niet aan aangezien het van die 'vlekken' zijn. Wanneer ik daar ben zit ik ze gewoon uit en neem ik het gescheld dat ik vervolgens van mensen krijg die ze aan willen, voor lief ;).

quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 22:37 schreef Scaletta het volgende:

[..]

Alleen met gamen, responsietijd boeit niet tijdens voetbal
Bijv. een situatie van een lange pass en de camera die de bal volgt; veld dat verandert in een groene vlek, boarding langs het veld die in een waas van kleuren verandert, spelers waarvan de contouren minder herkenbaar wordt, shirts die moeilijker te lezen zijn? Dat is precies waarom de responsietijd belangrijk is bij het gamen. Wanneer je bijv. om je karakter heen draait, dat het detail op bijv. de rotsen er goed uit blijft zien. Je weet dat ik het over iets anders heb dan inputlag, toch?

Dezelfde redenatie gaat op bij gaming-monitoren...

[ Bericht 12% gewijzigd door Kenju op 31-03-2013 22:44:36 ]
WHOEOEOEOEHAAAAAAHAHAHA
  zondag 31 maart 2013 @ 23:37:44 #58
242879 Onnoman
The On And Only
pi_124740904
quote:
7s.gif Op zondag 31 maart 2013 16:48 schreef Volksrepubliek- het volgende:

[..]

Dimens verkoopt weer eens onzin, heb een Philips 2012 TV (42pfl6007k) en die geeft zeer goed beeld en werkt ook goed. Ook de 40pfl500h geeft goed beeld. Ofterwel Philips is een prima merk voor TV's.
ja ok dan.. nu weet ik het niet meer ;) maar goed.. een mediamarkt verkoper kan me vast wat extra info geven, ook al heb ik bij hen meestal ook dubbele gevoelens.. want als je een echte inhoudelijke vraag stelt, geven ze altijd antwoord om niet dom over te komen :D

ik ben in principe altijd voor het stimuleren van de eigen economie, waarbij ik dus eigenlijk een keuze wil maken tussen of de thuisbasis philips, of gewoon kiezen voor het mooie design van samsung
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_124744816
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 20:29 schreef Scaletta het volgende:

[..]

Jesus, motion blur? Verkoop je plasma aandelen zo lang ze nog iets waard zijn zeg :(. Dacht dat we klaar waren met bashen op elkaar.
Ik bash niet. Jij zegt iets en ik ga daarop in. Dat is discussiėren zoals het hoort, niet waar?
quote:
Die dual core en enkele core maakt niet heel veel uit inderdaad. De 47lm670 is een prima televisie voor dat geld.
Sorry hoor maar die motion blur waar je het over hebt kan ik nergens wat over vinden. Een bron graag?
Motion blur, of bewegingsonscherpte, is de vervaging bij bewegende beelden. Dit is een typisch probleem bij LCD door trage pixels of ook wel responsietijd (responsetime). De kristallen van LCD kunnen namelijk niet van de ene kleur direct naar de andere kleur toe. Ga je dus van rood naar blauw toe, kost dat veel tijd.



Dit heeft als gevolg dat de pixels die van de ene kleur naar een geheel andere kleur moeten, er lang over doen voordat ze bij die kleur zijn. Zo lang zelfs, dat de volgende frame al moet worden getoond voordat die pixel zijn kleur heeft bereikt. Gevolg? Een blur.



Bij oude LCD paneeltjes is dit al helemaal goed te zien. Neem de telefoon van mijn moeder, daar is de responsietijd enorm groot.


Zie je hoe het beeld van de vorige frame nog lang blijft "nagloeien"? Dat heeft dus te maken met de responsietijd.

Nou hebben LCD televisies wel een betere responsietijd dan de telefoon van mijn moeder. Gelukkig maar, anders zou het beeld een grote waas zijn waar de bal niet van het gras zou zijn te onderscheiden.

Het verlagen van deze responsietijd heeft bij LCD nut tot een bepaalt punt. Daarna heeft op zichzelf geen nut meer en blijven ze alsnog traag ondanks dat de pixels snel zouden moeten zijn. De kristallen van LCD zijn namelijk, om het even kinderlijk te zeggen, lui. hierdoor houd je het verhaal met het balletje wat een streep achter zich laat.

Dit kun je op twee manieren verhelpen. Panel overdrive en zorgen voor content met een hogere frame rate.

Bij panel overdrive wordt het voltage van elke pixel bij elke frame versterkt. De kristallen krijgen dus als het ware een schop onder hun kont om sneller te moeten werken en dit effect werkt ook. Deze techniek zie je terug in sommige monitoren (voornamelijk game) en in de Nokia Lumia 920.

Nokia heeft hier ook een mooie documentatie van waar dit goed staat uitgelegd. Kun je ook HIER vinden. Pagina 2 - 5 gaan hierover.

Maar panel overdrive heeft een nadeel en dat is onjuiste kleurreproductie. Doordat een pixel een hogere voltage toegekend krijgt, is de kans groot dat een pixel teveel kleur vrijgeeft dan eigenlijk zou moeten. Een pixel die rood zou moeten zijn met een klein beetje blauw, kan paars worden en dat is niet goed.

Daarom wordt deze techniek niet gebruikt in televisies. Bij een game monitor is het niet zo erg als niet de correcte kleur wordt weergeven, als het beeld maar snel genoeg is en scherp blijft tijdens bewegingen. Mar bij een film op een televisie kan dit een drama zijn. Dan kijk je een scene en vervolgens wordt er een andere scene getoond met het beeld ingezoomd op het gezicht van een persoon. En die persoon is een moment oranje van kleur doordat de pixels de onjuiste kleur vertonen om vervolgens pas naar de juiste kleur toe te gaan. Dat ziet er niet uit.

Daarom is de optie om een hogere frame rate te gebruiken bij televisies vele malen interessanter. Maar hoe doe je dat? Films hebben vrijwel altijd een frame rate van 24 beelden per seconde en de Nederlandse televisie bestaat uit 25 beelden (fields) per seconde. Of de films moeten met meer beelden moeten komen of er wordt gewoon een beeld tussen gevoegd wat eigenlijk niet bestaat. En dat laatste gebeurt. Hier zijn verschillende namen voor zoals motion interpolation, frame interpolation frame insertion, frame creation etc.. maar de meest gebruikte is frame interpolation.

Tussen elk beeld van de 24 beelden die een film ons te bieden heeft, berekent de televisie met een complex algoritme een nieuw beeld.



Hierdoor krijg je dus 48 beelden bij een film. (Nederlandse televisie 25 + 25 geļnterpoleerde beelden = 50 beelden). Wanneer je deze hogere frame rate gaat combineren met snelle LCD pixels, zie je dat de kristallen blijven werken i.p.v. na het halve werk doen, een siėsta gaan houden. Je houdt de pixels scherp met waar ze mee bezig en dit zorgt voor een scherper plaatje tijdens bewegende beelden.

Dit noem je een 100Hz LCD televisie. Ironisch, aangezien het in werkelijkheid dan een 50Hz televisie is en een 50Hz televisie eigenlijk een 25Hz. Maar je kunt moeilijk een 25Hz LCD televisie verkopen als je vroeger 50Hz CRT hebt verkocht, dus is men 50Hz blijven gebruiken.

Bij een 100Hz LCD televisie is motion blur echter nog niet verdwenen en nog steeds zichtbaar. Maar dit is simpel op te lossen door het frame interpolatie proces nogmaals uit te voeren inclusief een lagere responsietijd. Nadat er dus tussen elk beeld van de 25 beelden een nieuw beeld is geļnterpoleerd, wordt er tussen die beelden ook weer een nieuw beeld geļnterpoleerd. Hiermee krijg je dus 100 beelden in totaal (96 bij films met een frame rate van 24 beelden). Dit noemen we een 200Hz LCD televisie en met een 200Hz LCD televisie is ook het verhaal met motion blur grotendeels opgelost en is de bewegingsscherpte een stuk beter.

Nou klinkt dat allemaal mooi, maar ook deze techniek heeft nadelen. Het creėren van een tussenbeeld is namelijk nooit perfect en er zijn altijd fouten te vinden.

In plaats van dat je dit krijgt;



Krijg je dit;



Hoe complex en goed het algoritme ook is wat de televisie toepast, perfect is het nooit. Er zitten altijd fouten tussen en die zullen ook nooit verholpen worden. De sterkte van dit algoritme is ook weer verschillend per fabrikant. Samsung, Sony, Panasonic en LG hebben dit ondertussen vrij goed onder de knie. Toshiba, Philips, JVC, Sharp en andere merken zijn hier veel minder sterk in waardoor het effect kleiner is of er veel meer beeldfouten ontstaan.
quote:
Op elke site staat ook 400Hz MCI (motion clarity index). Dus het paneel kan dan wel 50Hz zijn maar daar heb je alleen last van in de game modus. Bij films/tv kijken geeft de tv 400Hz weer.
Dat is de MCI waarde inderdaad, maar die representeert niet de werkelijke aantal Hz zoals hierboven beschreven wordt. Dit is een marketingtruc om interessant te doen met cijfers om zo tot meer verkoopcijfers te komen.

Elke fabrikant doet hieraan mee en het is voor de consument heel vervelend om te zien wat nou beter is. Elke fabrikant gebruikt namelijk een andere benaming met andere technieken, maar wat is het beste? De snelheid van het paneel (responsietijd) en de frame interpolation. Dit zijn de twee grootste spelers als het gaat om bewegingsscherpte.

LG adverteert met Motion Clearity Index (MCI) maar die is totaal anders dan bijvoorbeeld Samsung Clear Motion Rate (CMR) of Panasonic's Backlight Scanning (BLS).

Om als voorbeeld te noemen. LG's LM670S gebruikt 400Hz MCI. Waar staat dit voor? Nou, eigenlijk voor onzin om andere merken de baas te zijn. Er wordt bij dit model geen motion interpolation uitgevoerd en het paneel is ook niet snel. Het paneel is dus nog steeds 50Hz (25 beelden). Maar waar komt die 400Hz MCI dan vandaan? Nou, als eerst voert deze televisie van LG backlight blinking (ook wel black frame insertion / BFI) uit. In plaats van tussen elke beeld een nieuw beeld te interpoleren, wordt er gewoon een zwart beeld tussen geplaatst. Althans, de LED achtergrondverlichting gaat tijdelijk uit terwijl de pixels naar de volgende frame gaan om daarna pas weer aan te gaan. Onze ogen zien dan die overgang niet tussen de frames door en worden daarmee gereset.

Dit is een mooie techniek, maar in de praktijk werkt dit niet bij 50Hz televisies. Want nadat het scherm tijdelijk zwart is geweest, is nog steeds het beeld van de vorige frames te zien. Het voegt dus niets toe aan de beeldkwaliteit, maar het is wel interessant omdat LG ermee kan zeggen dat hun paneel "100Hz" is. Want er worden twee beelden getoond. Namelijk een normaal beeld en een zwart beeld.

Daarmee hebben we dus 100Hz, maar nog geen 400Hz MCI. Waar komt dat dan vandaan. Nou, uit de lucht gegrepen cijfers net zoals het dynamische contrast. LG geeft ook niet prijs waar ze dit getal vandaan halen en daar zijn ze de enige mee.

Samsung heeft dit wel vrijgegeven en daar is de CMR waarde niet een uit de lucht gegrepen getal. Neem nou bijvoorbeeld de ES6710 en ES6800 met beide een CMR waarde van 400Hz CMR. Waar staat dit cijfer voor? Dit is een optelsom van verschillende technieken die Samsung in zijn televisies gebruikt.

De eerste is het paneel. De kristallen in dit paneel zijn snel en daarom mag het paneel "100Hz" genoemd worden. De tweede is frame interpolation. Door dus tussen elk bestaand beeld een nieuw beeld neer te zetten, wordt de frame rate verdubbeld waardoor je "100Hz" krijgt. Dit opgeteld zitten we op 200Hz CMR wat in de Series 6 wordt gebruikt voor de EH6030 tot ES6340 modellen.
De series 6 ES6530 tot ES6900 hebben naast een 100Hz paneel en 100Hz frame interpolation ook nog backlight dimming (Microdimming door Samsung genoemd) en backlight scanning van beide "100Hz". Als we dit dan optellen, komen we uit op 400Hz CMR. En daar komt CMR vandaan.

Maar, de Samsung series 6 modellen met 200Hz CMR hebben een 100Hz paneel met 100Hz frame interpolation wat dus beter is dan LG zijn LM6XXX modellen met 400Hz MCI welke allemaal een 50Hz paneel hebben zonder frame interpolation. Daarmee is dus de 200Hz CMR van Samsung beter dan de 400Hz MCI van LG.

Kijk dus niet teveel naar de geadverteerde cijfers maar wat de praktijk te bieden heeft.

Lees ook eens DIT door. Gaat over de verschillen tussen games en televisie en waarom je bij sommige games minder motion blur hebt.

[ Bericht 0% gewijzigd door µ op 24-05-2014 15:15:45 (image fix) ]
pi_124744930
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 23:37 schreef Onnoman het volgende:

[..]

ja ok dan.. nu weet ik het niet meer ;) maar goed.. een mediamarkt verkoper kan me vast wat extra info geven, ook al heb ik bij hen meestal ook dubbele gevoelens.. want als je een echte inhoudelijke vraag stelt, geven ze altijd antwoord om niet dom over te komen :D

ik ben in principe altijd voor het stimuleren van de eigen economie, waarbij ik dus eigenlijk een keuze wil maken tussen of de thuisbasis philips, of gewoon kiezen voor het mooie design van samsung
aan Philips tv's is weinig Nederlands meer aan tegenwoordig.
:]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')