quote:
Op zondag 31 maart 2013 20:29 schreef Scaletta het volgende:[..]
Jesus, motion blur? Verkoop je plasma aandelen zo lang ze nog iets waard zijn zeg
. Dacht dat we klaar waren met bashen op elkaar.
Ik bash niet. Jij zegt iets en ik ga daarop in. Dat is discussiėren zoals het hoort, niet waar?
quote:
Die dual core en enkele core maakt niet heel veel uit inderdaad. De 47lm670 is een prima televisie voor dat geld.
Sorry hoor maar die motion blur waar je het over hebt kan ik nergens wat over vinden. Een bron graag?
Motion blur, of bewegingsonscherpte, is de vervaging bij bewegende beelden. Dit is een typisch probleem bij LCD door trage pixels of ook wel responsietijd (responsetime). De kristallen van LCD kunnen namelijk niet van de ene kleur direct naar de andere kleur toe. Ga je dus van rood naar blauw toe, kost dat veel tijd.
Dit heeft als gevolg dat de pixels die van de ene kleur naar een geheel andere kleur moeten, er lang over doen voordat ze bij die kleur zijn. Zo lang zelfs, dat de volgende frame al moet worden getoond voordat die pixel zijn kleur heeft bereikt. Gevolg? Een blur.
Bij oude LCD paneeltjes is dit al helemaal goed te zien. Neem de telefoon van mijn moeder, daar is de responsietijd enorm groot.
Zie je hoe het beeld van de vorige frame nog lang blijft "nagloeien"? Dat heeft dus te maken met de responsietijd.
Nou hebben LCD televisies wel een betere responsietijd dan de telefoon van mijn moeder. Gelukkig maar, anders zou het beeld een grote waas zijn waar de bal niet van het gras zou zijn te onderscheiden.
Het verlagen van deze responsietijd heeft bij LCD nut tot een bepaalt punt. Daarna heeft op zichzelf geen nut meer en blijven ze alsnog traag ondanks dat de pixels snel zouden moeten zijn. De kristallen van LCD zijn namelijk, om het even kinderlijk te zeggen, lui. hierdoor houd je het verhaal met het balletje wat een streep achter zich laat.
Dit kun je op twee manieren verhelpen. Panel overdrive en zorgen voor content met een hogere frame rate.
Bij panel overdrive wordt het voltage van elke pixel bij elke frame versterkt. De kristallen krijgen dus als het ware een schop onder hun kont om sneller te moeten werken en dit effect werkt ook. Deze techniek zie je terug in sommige monitoren (voornamelijk game) en in de Nokia Lumia 920.
Nokia heeft hier ook een mooie documentatie van waar dit goed staat uitgelegd. Kun je ook
HIER vinden. Pagina 2 - 5 gaan hierover.
Maar panel overdrive heeft een nadeel en dat is onjuiste kleurreproductie. Doordat een pixel een hogere voltage toegekend krijgt, is de kans groot dat een pixel teveel kleur vrijgeeft dan eigenlijk zou moeten. Een pixel die rood zou moeten zijn met een klein beetje blauw, kan paars worden en dat is niet goed.
Daarom wordt deze techniek niet gebruikt in televisies. Bij een game monitor is het niet zo erg als niet de correcte kleur wordt weergeven, als het beeld maar snel genoeg is en scherp blijft tijdens bewegingen. Mar bij een film op een televisie kan dit een drama zijn. Dan kijk je een scene en vervolgens wordt er een andere scene getoond met het beeld ingezoomd op het gezicht van een persoon. En die persoon is een moment oranje van kleur doordat de pixels de onjuiste kleur vertonen om vervolgens pas naar de juiste kleur toe te gaan. Dat ziet er niet uit.
Daarom is de optie om een hogere frame rate te gebruiken bij televisies vele malen interessanter. Maar hoe doe je dat? Films hebben vrijwel altijd een frame rate van 24 beelden per seconde en de Nederlandse televisie bestaat uit 25 beelden (fields) per seconde. Of de films moeten met meer beelden moeten komen of er wordt gewoon een beeld tussen gevoegd wat eigenlijk niet bestaat. En dat laatste gebeurt. Hier zijn verschillende namen voor zoals motion interpolation, frame interpolation frame insertion, frame creation etc.. maar de meest gebruikte is frame interpolation.
Tussen elk beeld van de 24 beelden die een film ons te bieden heeft, berekent de televisie met een complex algoritme een nieuw beeld.
Hierdoor krijg je dus 48 beelden bij een film. (Nederlandse televisie 25 + 25 geļnterpoleerde beelden = 50 beelden). Wanneer je deze hogere frame rate gaat combineren met snelle LCD pixels, zie je dat de kristallen blijven werken i.p.v. na het halve werk doen, een siėsta gaan houden. Je houdt de pixels scherp met waar ze mee bezig en dit zorgt voor een scherper plaatje tijdens bewegende beelden.
Dit noem je een 100Hz LCD televisie. Ironisch, aangezien het in werkelijkheid dan een 50Hz televisie is en een 50Hz televisie eigenlijk een 25Hz. Maar je kunt moeilijk een 25Hz LCD televisie verkopen als je vroeger 50Hz CRT hebt verkocht, dus is men 50Hz blijven gebruiken.
Bij een 100Hz LCD televisie is motion blur echter nog niet verdwenen en nog steeds zichtbaar. Maar dit is simpel op te lossen door het frame interpolatie proces nogmaals uit te voeren inclusief een lagere responsietijd. Nadat er dus tussen elk beeld van de 25 beelden een nieuw beeld is geļnterpoleerd, wordt er tussen die beelden ook weer een nieuw beeld geļnterpoleerd. Hiermee krijg je dus 100 beelden in totaal (96 bij films met een frame rate van 24 beelden). Dit noemen we een 200Hz LCD televisie en met een 200Hz LCD televisie is ook het verhaal met motion blur grotendeels opgelost en is de bewegingsscherpte een stuk beter.
Nou klinkt dat allemaal mooi, maar ook deze techniek heeft nadelen. Het creėren van een tussenbeeld is namelijk nooit perfect en er zijn altijd fouten te vinden.
In plaats van dat je dit krijgt;
Krijg je dit;
Hoe complex en goed het algoritme ook is wat de televisie toepast, perfect is het nooit. Er zitten altijd fouten tussen en die zullen ook nooit verholpen worden. De sterkte van dit algoritme is ook weer verschillend per fabrikant. Samsung, Sony, Panasonic en LG hebben dit ondertussen vrij goed onder de knie. Toshiba, Philips, JVC, Sharp en andere merken zijn hier veel minder sterk in waardoor het effect kleiner is of er veel meer beeldfouten ontstaan.
quote:
Op elke site staat ook 400Hz MCI (motion clarity index). Dus het paneel kan dan wel 50Hz zijn maar daar heb je alleen last van in de game modus. Bij films/tv kijken geeft de tv 400Hz weer.
Dat is de MCI waarde inderdaad, maar die representeert niet de werkelijke aantal Hz zoals hierboven beschreven wordt. Dit is een marketingtruc om interessant te doen met cijfers om zo tot meer verkoopcijfers te komen.
Elke fabrikant doet hieraan mee en het is voor de consument heel vervelend om te zien wat nou beter is. Elke fabrikant gebruikt namelijk een andere benaming met andere technieken, maar wat is het beste? De snelheid van het paneel (responsietijd) en de frame interpolation. Dit zijn de twee grootste spelers als het gaat om bewegingsscherpte.
LG adverteert met Motion Clearity Index (MCI) maar die is totaal anders dan bijvoorbeeld Samsung Clear Motion Rate (CMR) of Panasonic's Backlight Scanning (BLS).
Om als voorbeeld te noemen. LG's LM670S gebruikt 400Hz MCI. Waar staat dit voor? Nou, eigenlijk voor onzin om andere merken de baas te zijn. Er wordt bij dit model geen motion interpolation uitgevoerd en het paneel is ook niet snel. Het paneel is dus nog steeds 50Hz (25 beelden). Maar waar komt die 400Hz MCI dan vandaan? Nou, als eerst voert deze televisie van LG backlight blinking (ook wel black frame insertion / BFI) uit. In plaats van tussen elke beeld een nieuw beeld te interpoleren, wordt er gewoon een zwart beeld tussen geplaatst. Althans, de LED achtergrondverlichting gaat tijdelijk uit terwijl de pixels naar de volgende frame gaan om daarna pas weer aan te gaan. Onze ogen zien dan die overgang niet tussen de frames door en worden daarmee gereset.
Dit is een mooie techniek, maar in de praktijk werkt dit niet bij 50Hz televisies. Want nadat het scherm tijdelijk zwart is geweest, is nog steeds het beeld van de vorige frames te zien. Het voegt dus niets toe aan de beeldkwaliteit, maar het is wel interessant omdat LG ermee kan zeggen dat hun paneel "100Hz" is. Want er worden twee beelden getoond. Namelijk een normaal beeld en een zwart beeld.
Daarmee hebben we dus 100Hz, maar nog geen 400Hz MCI. Waar komt dat dan vandaan. Nou, uit de lucht gegrepen cijfers net zoals het dynamische contrast. LG geeft ook niet prijs waar ze dit getal vandaan halen en daar zijn ze de enige mee.
Samsung heeft dit wel vrijgegeven en daar is de CMR waarde niet een uit de lucht gegrepen getal. Neem nou bijvoorbeeld de ES6710 en ES6800 met beide een CMR waarde van 400Hz CMR. Waar staat dit cijfer voor? Dit is een optelsom van verschillende technieken die Samsung in zijn televisies gebruikt.
De eerste is het paneel. De kristallen in dit paneel zijn snel en daarom mag het paneel "100Hz" genoemd worden. De tweede is frame interpolation. Door dus tussen elk bestaand beeld een nieuw beeld neer te zetten, wordt de frame rate verdubbeld waardoor je "100Hz" krijgt. Dit opgeteld zitten we op 200Hz CMR wat in de Series 6 wordt gebruikt voor de EH6030 tot ES6340 modellen.
De series 6 ES6530 tot ES6900 hebben naast een 100Hz paneel en 100Hz frame interpolation ook nog backlight dimming (Microdimming door Samsung genoemd) en backlight scanning van beide "100Hz". Als we dit dan optellen, komen we uit op 400Hz CMR. En daar komt CMR vandaan.
Maar, de Samsung series 6 modellen met 200Hz CMR hebben een 100Hz paneel met 100Hz frame interpolation wat dus beter is dan LG zijn LM6XXX modellen met 400Hz MCI welke allemaal een 50Hz paneel hebben zonder frame interpolation. Daarmee is dus de 200Hz CMR van Samsung beter dan de 400Hz MCI van LG.
Kijk dus niet teveel naar de geadverteerde cijfers maar wat de praktijk te bieden heeft.
Lees ook eens
DIT door. Gaat over de verschillen tussen games en televisie en waarom je bij sommige games minder motion blur hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door µ op 24-05-2014 15:15:45 (image fix) ]