abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 13 februari 2013 @ 19:16:01 #26
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_122840403
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 19:03 schreef T42 het volgende:
zitten ern nog contakt puntjes op je aggegraat?

meer info over het ding zou fijn zijn....

en lees dit even
PTA / MERK ! TYPE ! BOUWJAAR ! MOTOR ! BRANDSTOF ! AANDRIJVING !
Precies! Legio opties...
Punten vuil, afstand niet goed, slechte bougie, magneet gedemagnetiseerd, bij eentje met vliegwielmagneet kan ook de luchtspleet nog te groot zijn, condensator stuk, bobine spoelen stuk (kun je meten) en ga maar door!
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_122841908
De werkingsprincipe van een bobine is vrij simpel;

Een bobine zet de accuspanning van 12V om in een hoge spanning van van ongeveer (afhankelijk van de motor) 20.000 tot 30.000 volt. Deze spanning is nodig om een krachtige vonk te krijgen bij de bougie. De bobine zit bij nieuwere motoren direct op de bougie gemonteerd. Elke cilinder heeft dan een eigen bobine. Bij oudere systemen zit er vaak 1 bobine, die door middel van bougiekabels verbonden is met de bougies, en anders zitten er 2 bobines die elk 2 cilinders aansturen (DIS-ontsteking). In een benzinemotor moet aan het einde van de compressieslag het brandstof- /luchtmengsel ontstoken worden. Dat gebeurd doordat de bougie een vonk geeft. Om de bougie te laten vonken is er een spanning tot wel 20.000 volt nodig. Een bobine zorgt dat deze spanning opgewekt wordt.

Dit is een oud type ontsteking en wordt tegenwoordig niet meer toegepast. Moderne auto's hebben elektronische ontsteking.
Dit conventionele ontstekingssysteem maakt gebruik van contactpunten.

In normale toestand staan de contactpunten gesloten. Er loopt een stroom door de primaire spoel, via de contactpuntjes naar de massa.
Wanneer het nokje de hefboom optilt, wordt het contact tussen de contactpuntjes verbroken, en loopt er geen stroom meer door de primaire spoel.
Als het nokje verder draait, vloeit er wel weer een stroom door de primaire spoel.

In de bobine zitten er 2 spoelen van koperdraad om een ijzeren staaf (kern). De primaire spoel (aan de contactslot kant) heeft weinig windingen van dik draad. De secundaire spoel heeft heel veel wikkelingen van dun draad.

Op de primaire spoel staat een spanning van 12 volt. Er ontstaat rondom de spoel een magnetisch veld.
De secundaire spoel bevind zich in het magnetisch veld van de primaire spoel.

Wanneer de contactpuntjes openen, valt de primaire stroom weg. Wanneer de stroom wegvalt, zorgt de ontstekingscondensator ervoor dat ook het magnetische veld in de spoel wegvalt. Omdat het magnetisch veld in de spoel veranderd, wordt er in de spoel een spanning opgewekt, (een inductiespanning)
De hoogte van deze inductiespanning is afhankelijk van het aantal windingen en de grootte van de primaire stroom. De hoogte van de inductiespanning zal rond de 300 volt zijn.

Omdat de secundaire spoel zich in het magnetisch veld van de primaire spoel bevind, word daar bij het openen van de contactpuntjes ook daar een inductiespanning opgewekt. Alleen is deze inductiespanning vele malen hoger, omdat de secundaire spoel veel meer windingen heeft dan een primaire spoel.
Deze spanning kan oplopen tot 30.000 volt, en gaat dan via de verdeler naar de bougies.

Het doel hiervan is dus om het magnetisch veld te gebruiken tussen de 2 wikkelingen, de spanning van 12 volt naar 30.000 volt te verhogen.

pi_122843297
quote:
3s.gif Op woensdag 13 februari 2013 19:16 schreef oshiro het volgende:

[..]

Precies! Legio opties...
Punten vuil, afstand niet goed, slechte bougie, magneet gedemagnetiseerd, bij eentje met vliegwielmagneet kan ook de luchtspleet nog te groot zijn, condensator stuk, bobine spoelen stuk (kun je meten) en ga maar door!
Maar de vraag was helemaal niet waarom hij niet vonkt...

Bedankt chuck! Maar waar haalt mijn bobine dan ze stroom vandaan? Er zit namelijk geen 12v accu in de aggregraat.
pi_122843409
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 20:13 schreef _X het volgende:

[..]

Bedankt chuck! Maar waar haalt mijn bobine dan ze stroom vandaan? Er zit namelijk geen 12v accu in de aggregraat.
je hebt iets van een voedings bron nodig, wat er in een aggregraat zit geen idee. Maar ik denk gewoon een accu :P
pi_122843512
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 20:15 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

je hebt iets van een voedings bron nodig, wat er in een aggregraat zit geen idee. Maar ik denk gewoon een accu :P
Dat kan ik me niet voorstellen. In een buitenboordmotor bijvoorbeeld ook niet.
pi_122843537
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 20:17 schreef _X het volgende:

[..]

Dat kan ik me niet voorstellen. In een buitenboordmotor bijvoorbeeld ook niet.
dan pakt hij de voeding van de dynamo.
  woensdag 13 februari 2013 @ 20:22:17 #32
53151 T42
Pinball Wizard
pi_122843794
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 20:13 schreef _X het volgende:

[..]

maar als we nu weten wat voor geval het is kunne we zeggen of er een spoel in gebouwd zit ofzo er zijn heel veel motoren op de wereld weet je....
  woensdag 13 februari 2013 @ 20:23:38 #33
53151 T42
Pinball Wizard
pi_122843881
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 20:15 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

en jij zit bij de anwb? ;)

aggeraat motor is makkelijk onderhoud meestal (want het is een 1 cillinder en geen 12 cillinder)
zelfde als op een brommer. daar zit een spoel in met contakt puntjes of electronische puntjes

quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 20:17 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

dan pakt hij de voeding van de dynamo.
dynamo van een aggegraat wekt 230v op en soms 12 maar die zit niet electronisch in verbinding met de motor want die kan los ook lopen.

er zit een spoel in de motor

dacht dat dit wel standaard kennis was van motor techniek?
pi_122843952
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 20:23 schreef T42 het volgende:

[..]

en jij zit bij de anwb? ;)

aggeraat motor is makkelijk onderhoud meestal (want het is een 1 cillinder en geen 12 cillinder)
zelfde als op een brommer. daar zit een spoel in met contakt puntjes of electronische puntjes
wat, ik heb nog nooit met een aggregaat gewerkt :P
  woensdag 13 februari 2013 @ 20:26:02 #35
53151 T42
Pinball Wizard
pi_122844019
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 20:24 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

wat, ik heb nog nooit met een aggregaat gewerkt :P
wat als je een trabant langs de weg moet helpen? of een wat oudere motor? die werken ook zo ;)
werk dan maar niet aan mijn kever en aggegraat ;)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

aggegraat motor is zelfde als van een brommer, bbm of grasmaaier in 2 takt of 4 takt die hebben geen accu en starten zo (met touwtje of kickstart ofzo) en maken zelf de spanning voor de bobine

alleen heb je div uitvoeringen van oud naar modern enz enz

[ Bericht 4% gewijzigd door T42 op 13-02-2013 20:31:53 ]
  † In Memoriam † woensdag 13 februari 2013 @ 20:55:30 #36
25682 2cv
Niet subtiel
pi_122845730
Ik weet dat het nog maar 3 (drie) keer gevraagd is, maar wat is het merk/type/bouwjaar van de desbetreffende aggregaat ? En als het een zelfbouw-geval is: wat voor motor zit er in ? Ook hier weer: merk/type/bouwjaar.

De glazen bollen zijn n.l.al een aantal eeuwen in backorder ...
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_122846458
Ik weet de gegevens niet... Maar ze zijn in dit geval toch helemaal niet relevant? Ik heb geen probleem met deze aggegraat (meer). En wou gewoon wat leren...
Zijn ze relevant>?
  † In Memoriam † woensdag 13 februari 2013 @ 21:11:25 #38
25682 2cv
Niet subtiel
pi_122846643
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  woensdag 13 februari 2013 @ 21:13:32 #39
53151 T42
Pinball Wizard
pi_122846782
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 21:08 schreef _X het volgende:
Ik weet de gegevens niet... Maar ze zijn in dit geval toch helemaal niet relevant? Ik heb geen probleem met deze aggegraat (meer). En wou gewoon wat leren...
Zijn ze relevant>?
dan hadden we de betreffende bobine erbij kunne pakken. omdat je losse hebt. electronische en interne

[ Bericht 3% gewijzigd door T42 op 13-02-2013 21:19:09 ]
pi_122846857
Nouja, ik weet niet hoe ik dat nou moet opvatten. Dat je jezelf stom vind? Of dat ik stom ben?
Ik gok dat jij het 2de vind.

Maarja ik wil jullie van PTA graag te vriend houden... ik kan vast nog een hoop leren van jullie.
Als ik de volgende keer gegevens heb dan zet ik het er uiteraard bij.
  woensdag 13 februari 2013 @ 21:20:05 #41
53151 T42
Pinball Wizard
pi_122847223
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 21:14 schreef _X het volgende:
Nouja, ik weet niet hoe ik dat nou moet opvatten. Dat je jezelf stom vind? Of dat ik stom ben?
Ik gok dat jij het 2de vind.

Maarja ik wil jullie van PTA graag te vriend houden... ik kan vast nog een hoop leren van jullie.
Als ik de volgende keer gegevens heb dan zet ik het er uiteraard bij.
ik vind niks maar er is 3x een vraag gesteld die jij niet relevand vind maar het wel een beetje is. (zo dat we het type weten)
pi_122847310
Oke, ja nu snap ik het waarom het relevant is/was.
pi_122848011
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 20:26 schreef T42 het volgende:

[..]

wat als je een trabant langs de weg moet helpen? of een wat oudere motor?

2de HV is ook een optie, of het technisch platform ;)
  woensdag 13 februari 2013 @ 22:18:46 #44
53151 T42
Pinball Wizard
pi_122850731
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 21:33 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

2de HV is ook een optie, of het technisch platform ;)
dacht die mensen weten alles bij de ANWB ;)
pi_122850830
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 22:18 schreef T42 het volgende:

[..]

dacht die mensen weten alles bij de ANWB ;)
samen weten we bijna alles :+
  woensdag 13 februari 2013 @ 22:59:03 #46
18952 beware_reageerd
Pappie sinds 15-07-2003
pi_122853318
Teamwork he die ANWB....... En wat Chuck zegt klopt.

Ik zei het ook al, maar wist nog niet dat het een aggregaat betrof.
Die is bijna gelijk, afhankelijk van het bouwjaar, met een brommer, bb motor ed.

Dus de uitleg klopt wel.
  donderdag 14 februari 2013 @ 01:30:34 #47
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_122858498
Okee :D Hoe een bobine werkt! (Simpeler gebeuren zonder dynamo of contactslot dit)

De bobine krijgt stroom van de ontsteking. De ontsteking in je aggregaat kan op twee manieren werken:

• Contactpunten: een magneet op je vliegwiel draait langs een spoel, daardoor wekt die spoel stroom op. De stroom wordt opgeslagen in een condensator. Dit gaat een krukasomwenteling door, tot er een nok op de krukas langs komt die twee contactpuntjes in deze onderbreken en de stroom ineens wegvalt.

• Elektronisch/CDI: een kastje krijgt stroom van een magneet op het vliegwiel of een dynamo, en bepaalt afhankelijk van een opnemer op de krukas wanneer er een vonk moet komen en dus de stroom wegvalt.

Overeenkomst in dit verhaal is dus de stroom die wegvalt.
De bobine is eigenlijk een transformator met een enorme verhouding tussen de primaire en secundaire spoel. Wanneer de stroom wegvalt door de primaire (veeeeel windingen) van de spoel, ontstaat er door inductie een hoge spanning in de secundaire spoel (weinig windingen, maar een paar).
De secundaire spoel reageert namelijk op de verandering in stroom in de primaire spoel. Hoe groter de verandering in magnetische flux (veroorzaakt door de veranderende stroom in de primaire spoel), hoe groter de resulterende stroom en spanning in de secundaire spoel.

Dus hoe sneller de punten of de CDI de stroom onderbreken, hoe groter de klap van de vonk die de bobine levert.

Relevantie van dit verhaal hangt nogal af van merk en type aggregaat.
Heb zelf een 2,5kVA Briggs & Stratton ergens uit de jaren 70, met puntjes. Daar zit geen dynamo op, enkel een magneetontsteking (dus spoel en puntjes).

Mooi voorbeeld om te checken is de klassieke Wico ontsteking (die zit dan niet op het vliegwiel, ok, maar die maakt gebruik van een los wieltje wat aangedreven wordt door de nokkenas, en heeft ook nog een impulsgever om bij aanslingeren een krachtige vonk te geven)

[ Bericht 7% gewijzigd door oshiro op 14-02-2013 01:52:55 ]
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')