abonnement Unibet Coolblue
  † In Memoriam † maandag 11 februari 2013 @ 01:59:57 #1
25682 2cv
Niet subtiel
pi_122740026
Hier in PTA gebeurt het regelmatig dat mensen een topic openen omdat hun auto niet doet wat ze gewend zijn. Er trilt iets, er brandt een lampje op het dashboard, al je het stuur loslaat lig je binnen 0,003 seconden op je dak in een sloot die 100 meter naast de weg ligt, de knipperlichten knipperen niet meer, je trekhaak hangt plotseling op de grond, er zwemmen vissen in je koplampen, de auto reageert niet meer op de contactsleutel, of wat voor probleem dan ook. En vaak wordt er ook gevraagd om een oplossing. Nou ... dat is geen enkel probleem. Al met al hebben de reguliere gebruikers van PTA een bak ervaring met de meest uiteenlopende auto's en soorten storingen en kunnen ze je dus ook ven een goed advies voorzien. Fijn he ?

Dat goede advies komt omdat velen van ons zelf aan auto's sleutelen. De één houdt het simpel en vindt het prima om met een tiewrapje een los draadje weer op te hangen en kan toe met een goedkoop Hema-zijkniptangetje, de ander heeft anderhalve garage tot zijn beschikking met alles er op en er aan en bouwt zijn (nagenoeg) opgesleten bouwvakkersbusje om tot 4x4 camper met dubbele motoren, dubbele cabine, uitschuifleefruimte, heet en koud stromend water en niet alleen 240 volt wisselstroom maar ook 400 volt driefasen krachtstroom aan boord. Gaaf toch ? !

Zoals eerder genoemd hebben sommigen bergen gereedschap voorhanden om dat te bewerkstelligen. Echter, alle PTA-sleutelaars/-kenners hebben één stuk gereedschap niet. Namelijk een stuk gereedschap dat op magische wijze laat zien wat voor auto last heeft van de storing. Ze hebben géén glazen bollen, géén kristallen bollen, géén magische TV, géén vliegende camera (oftewel een drone o.i.d.), géén betoverde papagaai en over het algemeen zijn ze ook niet erg telepathisch aangelegd. Ook weten zij niet uit hun hoofd van alle Fok-users in wat voor auto('s) zij rijden en kunnen dat ook niet ruiken (echt, we hebben het geprobeerd). Zij kunnen dus NIET van een afstand weten om wat voor auto het gaat als er een topic geopend wordt waarin gevraagd wordt om een advies.

Nou kan je denken 'ja, duh!'. Een reactie die ik volkomen begrijp. Want de meesten van jullie zijn weldenkende mensen die netjes melden over welke auto advies gevraagd wordt. Toch ? Nou ... Soms kan dat best tegenvallen. Als voorbeeld geef ik dit topic: PTA / Auto wil soms vol gas niet sneller dan 80 km/u . Het is zondag 10 februari 2013 @ 12:06:59 geopend en dit stond er in de openingspost:

quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 12:06 schreef Wildervankstertje het volgende:
Ik reed in de auto, gewoon 100 en opeens zakte de teller naar 60. Op een pechstrook gestopt, daarna verder gereden en toen ging die vol gas niet sneller meer dan 80.

Wat kan daar de oorzaak van zijn?
Er werden alleen wat symptomen genoemd. Geen merk. Geen type. Geen bouwjaar. Geen motor. Niet eens of het een automaat of handbak betrof. En zoals eerder genoemd is het onmogelijk voor ons PTA-ers om te ruiken/voelen/zien/horen/proeven in wat voor auto de vraagsteller rijdt. Hier kunnen we dus niets mee, behalve absurd slechte gokken doen en flauwe reacties plaatsen. Om 12:08, 12:16, 12:26, 12:28, 12:34 en om 12:35 werd er om meer informatie gevraagd. En kwam die ... ?

quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 12:50 schreef Wildervankstertje het volgende:
Ik reed gewoon 100 in de 5e versnelling en opeens ging de auto langzamer. Gestopt, weer verder gereden en toen reedt die in de 5e versnelling 80 terwijl ik het gaspedaal volledig had ingetrapt. Net weer stuk gereden maar nu niks aan de hand. Misschien een vuiltje in het brandstofsysteem geweest. Maar voor de zekerheid wordt deze week de filter nog wel even nagekeken.
}:|

Dus werd er om meer info gevraagd. En wel om 12:58 en om 18:15 (jaja,de motivatie om te helpen wordt al minder gezien het tijdsverloop). Gelukkig post TS nog iets:

quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 20:04 schreef Wildervankstertje het volgende:

[..]

Heb geen cruise control.
-O-

Pluspunt is wel dat ze iets gaat doen:

quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 20:07 schreef Wildervankstertje het volgende:

[..]

Nee, gewoon de 5. Maar het licht waarschijnlijk aan de brandstoffilter dus die wordt er morgen even uit gehaald.

Als het daar aan ligt: fijn voor TS, maar waarom dan een topic openen :?

Na nog een vraag om 20:08 komt TS enigszins 'in beweging':

quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 20:09 schreef Wildervankstertje het volgende:

[..]

Geen knipperende lampjes. En garage? Welke garage. Daar kom ik nooit. Heb de auto naar mijn vader gebracht, die repareert altijd alles zelf. Als ik naar een garage zou gaan ben ik denk meer geld kwijt dan wat de dagwaarde van mijn auto is.
Maar we kunnen er nog amper wat mee aangezien het nog steeds onduidelijk is in wat voor auto TS rondrijdt.

quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 20:12 schreef Wildervankstertje het volgende:

[..]

Mijn vader checkt mijn auto regelmatig dus zal denk niet heel veel mis zijn. Vriend van me zei dat het door de aandrijfas kwam maar ik weet zelf heel goed dat dat dus echt niet het geval is. Al moet de linker wel vervangen worden, maar dat is iets wat ik zelf altijd wel merk. Bij mijn vorige 2 auto's ook gehad dat ik opeens getik hoorde.
Idem. Onduidelijkheid alom.

quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 20:13 schreef Wildervankstertje het volgende:
Ik heb een auto uit 1998, is het dus niet waard om mee naar een garage te gaan ook al heeft die nog niet heel veel kilometers op de teller.
Haleluja ! We hebben een bouwjaar ! Dus nu zijn er slechts zo'n ... eh ... 10.000 verschillende auto's waar het om kan gaan -O-

quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 20:14 schreef Wildervankstertje het volgende:

[..]

Ik tank altijd als die ongeveer half vol zit, dus bij ongeveer 15 liter.
Na een berekening kunnen we concluderen dat er zo'n 30 liter brandstof (diesel ? benzine ? LPG ? Aardgas ? ) in de tank kan. Nu nog even een lijstje zoeken met alle auto's uit 1998 gesorteerd op tankinhoud 8)7

quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 20:18 schreef Wildervankstertje het volgende:

[..]

Dat denkt mijn vader dus ook dat dat het geval is, dus het filter gaat er deze week even uit om te kijken of die verstopt zit want grote kans dat dat het probleem is. Verder heb ik nooit problemen met deze auto. Het is een Suzuki Alto GA.
*O* *O* *O* We hebben nu een merk, een bouwjaar en een type *O* *O* *O*

Maar een Suzuki Alto GA uit 1998 kan volgens Autoweek met zowel een handbak als een automaat uitgerust zijn. En aangezien TS die info nog niet gegeven heeft weten we na meer dan 13,5 uur (!!!) en 11 (!!!) keer vragen nog niet genoeg om een advies te geven of te vragen waar nog even naar te kijken. En gezien het gebrek aan snelheid en duidelijkheid die TS geeft, zal die info er ook wel niet komen. Erg jammer.

Conclusie: als je een probleem hebt met je auto en je opent er een topic over vermeld dan altijd (dat is dus ALTIJD) de volgende informatie:

- Het MERK van je auto
- Het TYPE van je auto
- Het BOUWJAAR van je auto
- De BRANDSTOF waarop de auto loopt
- Het TYPE AANDRIJVING die de auto heeft
- Een DUIDELIJKE BESCHRIJVING van het probleem; wanneer het probleem optreedt (koude motor, warme motor, koud weer, warm weer, op welke snelheid, enzovoorts),wat de symptomen zijn (dingen die je hoort, lampjes die branden/knipperen, rare geluiden en waar ze vandaan komen, trillingen, onderdelen die schade vertonen, enzovoorts, enzovoorts), sinds wanneer de problemen er zijn (sinds vanmorgen, sinds vorige week, sinds je een blok beton op je auto het laten vallen, etc.) en wat voor detail dan ook die in de verste verte ook meer iets met de storing te maken zouden kunnen hebben. Óók details waarvan jij denkt dat ze onbelangrijk zijn.

En voor alle duidelijkheid:
- Domme vragen bestaan niet.
- Dat je geen f*ck van auto's weet is echt niet erg.
Maar geef wel duidelijke informatie. Want als je niet of nauwelijks informatie geeft zoals Wildervankstertje in haar topic gedemonstreerd heeft, kunnen we je echt, echt, echt niet helpen. Los daarvan motiveert het ook niet om je te helpen.

Game on ^O^
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 maandag 11 februari 2013 @ 02:08:46 #2
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_122740084
Nou, +1.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_122740159
Onleesbaar.
pi_122740244
Ik vind een sticky wel op zijn plaats.
Google is your friend, abuse your friends
pi_122740567
Wat een overdreven lange post voor zo een simpele boodschap. Jij kan zo de politiek in, mag je ellenlange rapporten schrijven waarin eigenlijk net niks wordt verteld.
Leest een hoop, post een beetje.
pi_122740579
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 04:10 schreef Av- het volgende:
Wat een overdreven lange post voor zo een simpele boodschap. Jij kan zo de politiek in, mag je ellenlange rapporten schrijven waarin eigenlijk net niks wordt verteld.
duizenden topics waarin een simpele vraag ('merk/type/bouwjaar') niet beantwoord wordt schreeuwt om een topic als deze. Misschien wel goed om een afgeslankte versie sticky te maken.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  maandag 11 februari 2013 @ 07:25:59 #7
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_122740852
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 04:10 schreef Av- het volgende:
Wat een overdreven lange post voor zo een simpele boodschap. Jij kan zo de politiek in, mag je ellenlange rapporten schrijven waarin eigenlijk net niks wordt verteld.
2cv is tegen de overheid aan het strijden. Vandaar de ontwikkeling van zijn gave om elk detail tot een mega proporties op te blazen en toch niets te zeggen _O_
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_122740961
Netjes hoor, mooie OP en gelijk duidelijk. ^O^
  maandag 11 februari 2013 @ 07:59:09 #9
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_122741051
Na 6 jaar lezen ben ik er achter dat ik het eens ben met TS.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_122741517
Goede en duidelijke OP
CJ: I take a number 9
Ryder: A number 9 like his
Sweet: Number 6 with extra dip
Big Smoke: I'll have a number nine, a number nine large, a number six with extra sauce, a number seven, two number forty-fives, one wit' cheese, and a large soda
pi_122741528
Complimenten voor deze OP _O_
pi_122741766
Mooie OP, maar ik denk niet dat de TS die de vragen die gesteld worden in zijn of haar eigen topic niet beantwoordt (en dus hoogstwaarschijnlijk niet leest), dit topic wel zal lezen en meenemen in het openen van een topic.
pi_122741828
quote:
3s.gif Op maandag 11 februari 2013 09:05 schreef Anne het volgende:
Mooie OP, maar ik denk niet dat de TS die de vragen die gesteld worden in zijn of haar eigen topic niet beantwoordt (en dus hoogstwaarschijnlijk niet leest), dit topic wel zal lezen en meenemen in het openen van een topic.
Wellicht niet, maar het zou wel een prima post kunnen zijn in zo'n topic:
MERK
TYPE
BOUWJAAR
MOTOR
BRANDSTOF
AANDRIJVING
En als een ts daar geen antwoord op geeft: sleuteltje om, topic dicht (tot nader orde).

Misschien rigoreus, maar het helpt denk ik wel bij een flink aantal "halve" op's.
pi_122741940
quote:
1s.gif Op maandag 11 februari 2013 09:10 schreef iamredleader het volgende:

[..]

Wellicht niet, maar het zou wel een prima post kunnen zijn in zo'n topic:
MERK
TYPE
BOUWJAAR
MOTOR
BRANDSTOF
AANDRIJVING
En als een ts daar geen antwoord op geeft: sleuteltje om, topic dicht (tot nader orde).

Misschien rigoreus, maar het helpt denk ik wel bij een flink aantal "halve" op's.
Volgens mij valt het met de hoeveelheid halve OP's best wel mee eigenlijk. En anders is de TS vaak de beroerdste niet om aanvullingen te doen.
Toevallig nu dan een 'slecht' voorbeeld in de OP, maar zo zijn ze niet allemaal.
pi_122741972
Okee, fair enough, maar wat deze OP gewoon helder maakt voor alle toekomstige TS'en: steek net even genoeg info in die OP, dat voorkomt het doorvragen tot de nodige info beschikbaar is.

En misschien valt het wel mee, ik heb het niet bijgehouden, maar ik vond het genoemde topic wel bizar slecht eerlijk gezegd :@
  maandag 11 februari 2013 @ 11:41:52 #16
53151 T42
Pinball Wizard
pi_122744881
zulke topics eerder sluiten
pi_122745101
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 11:41 schreef T42 het volgende:
zulke topics eerder sluiten
Lezen vanaf hier: PTA / PTA FAQ & Feedback
pi_122745177
Weet je wat het erge is, je kan dit verhaaltje zo op mijn werk als IT'er projecteren. Al ik de informatie daar soms nog vager:
quote:
Mijn computer doet het niet.
En....... succes :P
  maandag 11 februari 2013 @ 11:55:05 #19
53151 T42
Pinball Wizard
pi_122745233
quote:
14s.gif Op maandag 11 februari 2013 11:50 schreef Anne het volgende:

[..]

Lezen vanaf hier: PTA / PTA FAQ & Feedback
ik weet maar aan zulke topics heb je niks ;)
pi_122747631
Als we dat soort topics nou gewoon negeren dan komt er misschien een stukje bewustzijn.

Maar nee; meestal struikelen we over elkaar heen met vragen, adviezen en opmerkingen.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_122751795
Well done!
life happens while you're pusing the throttle.
  maandag 11 februari 2013 @ 16:21:09 #22
53151 T42
Pinball Wizard
pi_122754647
quote:
14s.gif Op maandag 11 februari 2013 13:10 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Als we dat soort topics nou gewoon negeren dan komt er misschien een stukje bewustzijn.

Maar nee; meestal struikelen we over elkaar heen met vragen, adviezen en opmerkingen.
:X
pi_122758518
Eens met TS.

da was't
Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
pi_122758599
slechte tt, te lang verhaal. -1
pi_122758734
Eens met 2CV, maar ik denk dat degenen die zulke topics openen dit toch niet lezen, en zich er ook niet bewust van zijn. Bij hen ontbreekt gewoon de interesse, en het is ook gemakzucht.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')