Ik was gevraagd om de Amstelbeker te sturen bij de damesquote:Op maandag 7 januari 2013 22:46 schreef pullup het volgende:
[..]
Een paar hè en ik zou jou wel eens willen zien als je een uurtje of anderhalf op dat smalle plekje heb gezeten.
Volgens mij zat de verkeerde op slagquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Jeetje, dat zou ik nog bijna kunnen doen! Ik mag de komende tijd nog niet roeien en ga waarschijnlijk met mijn eigen ploeg geen wedstrijden starten behalve als stuur... Hopelijk mag ik dan wel afsturen voor een 8 zodat ik onze zaterdagochtendtrainingen kan gaan sturen. Dat is bij ons altijd in de 8 namelijk .quote:Op maandag 7 januari 2013 16:43 schreef Fiekie het volgende:
Mochten jullie nog een toffe (aspirant)stuur weten die een leuke, hard roeiende ploeg wil sturen, let me know! :-D
http://www.skoll.nl/index(...)iew&id=5936&Itemid=5
Begin hiermee:quote:Op dinsdag 8 januari 2013 19:59 schreef Geerd het volgende:
Hebben jullie nog een mooi filmpje hoe de techniek word uitgelegd?
Ben een beetje hardlopen aan het afwisselen met de concept 2 thuis hier.
Net even 2km geroeid maar heb het idee dat ik te veel na achter leun om zo de slag groter te maken, doordat je armen dan verder na achter kan trekken.
En verder beste eigenlijk om die schuif op 10 te laten staan, zwaarder maar meer meters?
Tenminste dat werd toen ik nog wat meer sportte tig jaar terug verteld
1,96 bij nou wat zou het zijn 100kg, gelukkig niet helemaal een plank vroegah wel aardig fanatiek geweest in de sportschool, hardlopen en roeien op de concept dan.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 20:22 schreef pullup het volgende:
[..]
Begin hiermee:
en dan nog deel twee
En verder moet je werken met de juiste 'drag' op een ergometer maar dat hangt ook een beetje van je gewicht af.
Ik heb heel snel even door het menu gebladerd, daar staat inderdaad wat over de dragfactor bij 115 zit de schuif op standje 3/5 ongeveer.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 20:49 schreef pullup het volgende:
Zware man dus en dan kun je het beste de drag zo ergens rond de 115 zetten als je duur wil trainen.
Maar als je de drag eenmaal ingesteld hebt hoef je die tijdens het roeien toch niet meer te zien?quote:Op dinsdag 8 januari 2013 21:04 schreef Geerd het volgende:
[..]
Ik heb heel snel even door het menu gebladerd, daar staat inderdaad wat over de dragfactor bij 115 zit de schuif op standje 3/5 ongeveer.
Alleen de dragfactor is niet te zien in het schermpje als je bezig bent 00:00 /500 meter.
Morgen maar is even doorlezen
Aantal Watt zou dat kunnen?
Naja ik dacht, dat je niet te hard gaat als je even bezig bent maja dan kun je natuurlijk altijd 1.50 op 500 meter aanhouden bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 21:34 schreef C.est_Bon het volgende:
[..]
Maar als je de drag eenmaal ingesteld hebt hoef je die tijdens het roeien toch niet meer te zien?
Mooi voornemen, veel succes!
Volgens mij geeft de drag alleen de weerstand aan, zoals versnellingen op een fiets, en die weerstand veranderd niet als je harder of zachter traptquote:Op dinsdag 8 januari 2013 21:40 schreef Geerd het volgende:
[..]
Naja ik dacht, dat je niet te hard gaat als je even bezig bent maja dan kun je natuurlijk altijd 1.50 op 500 meter aanhouden bijvoorbeeld.
Ja ben gister al begonnen met 6,5km hardlopen morgen even rust en dan donderdag 7km.
Krijg je hey vaste baan huisje kopen, en dan ineens begint de werkbroek toch wat strakker te zitten
drag is inderdaad de (lucht)weerstand (gemeten door hoe snel de ketting afremt), en dat is iets wat pas gaandeweg over langere tijd veranderd, als er meer stof in komt te zitten en/of dat apparaat wat ouder wordt, dus die kan je gewoon voor de training even instellen met een paar rustige halen.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 21:54 schreef C.est_Bon het volgende:
[..]
Volgens mij geeft de drag alleen de weerstand aan, zoals versnellingen op een fiets, en die weerstand veranderd niet als je harder of zachter trapt
Ja oke maar in de versnelling 1 of 2 op de fiets kun je je ook helemaal de tering fietsen naar 10 min:Pquote:Op dinsdag 8 januari 2013 21:54 schreef C.est_Bon het volgende:
[..]
Volgens mij geeft de drag alleen de weerstand aan, zoals versnellingen op een fiets, en die weerstand veranderd niet als je harder of zachter trapt
Ja oke te ligt schiet niks op natuurlijk ben je over 20 min 600 meter verderquote:Op dinsdag 8 januari 2013 22:05 schreef SeanFerdi het volgende:
[..]
drag is inderdaad de (lucht)weerstand (gemeten door hoe snel de ketting afremt), en dat is iets wat pas gaandeweg over langere tijd veranderd, als er meer stof in komt te zitten en/of dat apparaat wat ouder wordt, dus die kan je gewoon voor de training even instellen met een paar rustige halen.
van welke factor je in moet stellen was het, naar ik ooit begrepen heb, in de roeiwereld gebruikelijk om (voor zware mannen) rond de 115-120 in te stellen omdat die weerstand het meest overeen komt met het roeien in een 8, en skiffeurs zouden 'm dus eigenlijk iets zwaarder moeten zetten, en als je verder niet roeit maakt de dragfactor niet zo heel veel uit. Wel moet je eraan denken dat allebei de uiteinden van de luchtschuif minder efficiënt zijn, en dat je dan energie loopt te verspillen (naast dat te zwaar of te licht niet super is voor je roeitechniek).
Hoe hard je trapt hangt grotendeels niet van je schuif/dragfactor af. Het vereist een betere techniek om met de schuif heel laag hard te gaan, maar het kan prima. De schuif op 10 moet je voor uitkijken want waarschijnlijk verslechtert dat je techniek alleen maar en kan je er blessures van krijgen.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 22:10 schreef Geerd het volgende:
[..]
Ja oke te ligt schiet niks op natuurlijk ben je over 20 min 600 meter verder
Maar 500 meter sprint op schuif stand 1 zeg maar, kan ik nooit een betere tijd halen als wanneer ik hem op 6 zet.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 23:29 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Hoe hard je trapt hangt grotendeels niet van je schuif/dragfactor af. Het vereist een betere techniek om met de schuif heel laag hard te gaan, maar het kan prima. De schuif op 10 moet je voor uitkijken want waarschijnlijk verslechtert dat je techniek alleen maar en kan je er blessures van krijgen.
Het hangt er allemaal van af wat je wilt bereiken. Ja, op standje 10 kan je makkelijker hard trappen op korte afstandjes. Maar aangezien jij graag fit wilt worden heb je meer aan lange stukken op de ergometer bewegen.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 23:46 schreef Geerd het volgende:
[..]
Maar 500 meter sprint op schuif stand 1 zeg maar, kan ik nooit een betere tijd halen als wanneer ik hem op 6 zet.
Je maakt dan toch in stand 1 veel te weinig meters?
Ja het is veel lichter maar in 6 meer weerstand meer meters met 1 "slag" dan in stand 1.
Ja precies dat 115 dragfactor etc zegt met niet zoveel of tempo 18 maar idd 2 min per 500 meter die tijd blijft hij wel steeds aanpassen kun je zien dat je wat moet versnellen of juist wat moet afzakken wil je op cours blijven.quote:Op woensdag 9 januari 2013 00:50 schreef WanEnOonlie het volgende:
[..]
Het hangt er allemaal van af wat je wilt bereiken. Ja, op standje 10 kan je makkelijker hard trappen op korte afstandjes. Maar aangezien jij graag fit wilt worden heb je meer aan lange stukken op de ergometer bewegen.
Begin een keer met 5 kilometer (of 2 x 5km) en probeer je tempo op 18 te houden en je score op 2:00. Dat is al een prima begin. Gaat het makkelijk? Dan je score richting 1:55. De truc is om je grenzen continu te verleggen, zowel qua score als qua duur.
Hoe snel het vliegwiel afremt, bedoel je, toch?quote:Op dinsdag 8 januari 2013 22:05 schreef SeanFerdi het volgende:
drag is inderdaad de (lucht)weerstand (gemeten door hoe snel de ketting afremt),
edit: oh wacht, je hebt gelijk.quote:Op woensdag 9 januari 2013 11:02 schreef vriendelijkevriend het volgende:
[..]
Hoe snel het vliegwiel afremt, bedoel je, toch?
Ja precies, nu snap ik het heb wel paar keer eerder op dat ding gezeten maarja naar 5/6min rammen was ik kapot net als gisterquote:Op woensdag 9 januari 2013 11:53 schreef vriendelijkevriend het volgende:
Geerd, het werkt zo: met de schuif bepaal je hoe hard het vliegwiel door de lucht afgeremd wordt. Tijdens het oprijden na een haal ziet het klokje de mate van vertraging van het vliegwiel, berekent zo de weerstand (= drag factor) en weet bij je volgende haal hoeveel energie jij in de haal gestopt hebt. Daaruit wordt je geleverde vermogen berekend, (da's allemaal gewoon natuurkunde) en daaruit wordt via wat nattevingerwerk een soort van overeenkomstige roeisnelheid berekend (en daar houdt de natuurkunde op, maar wel leuker om te zien als roeier in plaats van watts).
De getalletjes op de schuif zeggen weinig, als je de schuif op een stand zet kan de ene machine vol stof zitten en de andere niet, en dus meer weerstand ondervinden. Maar de drag factor is heilig.
Of je de schuif nu op 1 of 10 zet, je lichaam moet evenveel energie in dat apparaat stoppen om eenzelfde score te krijgen. Maar zoals je kunt bedenken is er een optimum waarop je lichaam het best presteert, en dat ligt tussen heel veel lichtje haaltjes op 1 en tussen enkele rugbrekende halen op 10, en is naar verluidt zo rond de 115.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |