abonnement Unibet Coolblue
pi_130072748
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 15:48 schreef saab99 het volgende:
Arvika *O*
:7

quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 18:08 schreef Dven het volgende:
Morgen laatste dag in Zweden :) Heb genoten, al was het voor mijn doen behoorlijk aan de frisse kant. Straks gelukkig weer terug naar de 30+ :P
Die 30+ mag je houden :P. Kom maar op met die Zweedse winters :Y *O*
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:35:10 #252
410299 MartijnUK
Nu MartijnNZ...
pi_130284197
Ik zal me als semi-Zweed ook even melden hier.

Op de basisschool (NL) zat ik in de klas met een Zweedse jongen wat toen mijn beste speelkameraadje werd. Bij hem thuis werd ook Zweeds gesproken (in Nederland) waardoor ik vanaf 5 jaar oud al woordjes Zweeds heb opgepikt. 1e keer op vakantie Zweden in 1989 waarna vele jaren volgden. Ik ben nu in totaal meer dan 30x in Zweden geweest en had ooit het plan er te gaan wonen, maar dingen liepen anders en ik kreeg een baan in Engeland aangeboden waar ik nu bijna 4 jaar woon.
Sinds vorig jaar werk ik echter bij een Zweeds bedrijf (in Karlstad) waardoor ik zeker 4x per jaar in Zweden kom en zo vaak als mogelijk vrienden bezoek. Ik spreek inmiddels vloeiend Zweeds en vele Zweden zeggen dat mijn Zweeds beter is dan dat van menig immigrant :)

[ Bericht 0% gewijzigd door MartijnUK op 20-08-2013 19:53:26 ]
pi_130284370
Cool verhaal. Ondanks de baan in Engeland nog ooit plannen om alsnog ernaartoe te verhuizen?
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:52:40 #254
410299 MartijnUK
Nu MartijnNZ...
pi_130284897
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:39 schreef r8v2 het volgende:
Cool verhaal. Ondanks de baan in Engeland nog ooit plannen om alsnog ernaartoe te verhuizen?
Uitsluiten doe ik het nooit maar ik ben nu met een Nieuw-Zeelandse getrouwd en zij zou Zweeds moeten leren om werk te kunnen vinden. Het is waarschijnlijk dat we eerst een jaar of 5 in NZ wonen, als dat bevalt dan is Europa lastiger maar misschien komen we om andere reden wel weer terug. Zweden is waarschijnlijker dan Nederland in ieder geval
pi_130285348
Ja, NL heb ik ook voorgoed achtergelaten. Alhoewel ik nog mijn vriendin + 2 kids moet importeren over een jaar of 2-3 :P.
pi_130293256
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:35 schreef MartijnUK het volgende:
Ik zal me als semi-Zweed ook even melden hier.

Op de basisschool (NL) zat ik in de klas met een Zweedse jongen wat toen mijn beste speelkameraadje werd. Bij hem thuis werd ook Zweeds gesproken (in Nederland) waardoor ik vanaf 5 jaar oud al woordjes Zweeds heb opgepikt. 1e keer op vakantie Zweden in 1989 waarna vele jaren volgden. Ik ben nu in totaal meer dan 30x in Zweden geweest en had ooit het plan er te gaan wonen, maar dingen liepen anders en ik kreeg een baan in Engeland aangeboden waar ik nu bijna 4 jaar woon.
Sinds vorig jaar werk ik echter bij een Zweeds bedrijf (in Karlstad) waardoor ik zeker 4x per jaar in Zweden kom en zo vaak als mogelijk vrienden bezoek. Ik spreek inmiddels vloeiend Zweeds en vele Zweden zeggen dat mijn Zweeds beter is dan dat van menig immigrant :)
Nice. Welk bedrijf werk je voor als ik vragen mag? Ik werk ook in Karlstad, fulltime dan...
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 23:02:40 #257
410299 MartijnUK
Nu MartijnNZ...
pi_130296124
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 22:12 schreef Virus3000 het volgende:

[..]

Nice. Welk bedrijf werk je voor als ik vragen mag? Ik werk ook in Karlstad, fulltime dan...
Bij DISE op de Nygatan, maar goed ik ben daar gemiddeld maar 4 halve werkweekjes per jaar. We hebben ook een (klein) kantoortje in Stockholm
pi_130355486
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:35 schreef MartijnUK het volgende:
Ik spreek inmiddels vloeiend Zweeds en vele Zweden zeggen dat mijn Zweeds beter is dan dat van menig immigrant :)
Ik ben zo'n kut immigrant die maar niet wil integreren :') en spreek dus ook nog geen zweeds.

Maar goed toen ik 5 jaar geleden naar Zweden verhuisde voor het liefje werkte ik ook 60+ uur per week en had daarna niet zo'n zin meer :W . Sinds kort een Zweedse werkgever en weer netjes 40 uur per week. Mag ik hopelijk ook binnenkort is gaan rondkijken voor een avondschool *O*.

Het blijft wel een nadeel in Stockholm dat iedereen engels spreekt. Zodra ze ook maar een hint opvangen dat je zweeds niet zo machtig bent gaan ze over op engels -O-.

[ Bericht 1% gewijzigd door mogsy op 22-08-2013 20:49:21 ]
pi_130360498
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 18:25 schreef mogsy het volgende:

[..]

Ik ben zo'n kut immigrant die maar niet wil integreren :') en spreek dus ook nog geen zweeds.

Maar goed toen ik 5 jaar geleden naar Zweden verhuisde voor het liefje werkte ik ook 60+ uur per week en had daarna niet zo'n zin meer :W . Sinds kort een Zweedse werkgeven en weer netjes 40 uur per week. Mag ik hopelijk ook binnenkort is gaan rondkijken voor een avondschool *O*.

Het blijft wel een nadeel in Stockholm dat iedereen engels spreekt. Zodra ze ook maar een hint opvangen dat je zweeds niet zo machtig bent gaan ze over op engels -O-.
Mij is het in Stockholm ook gelukt in een jaar. Heel veel hulp gehad van www.memrise.com. Wellicht iets om te proberen Mogsy? :)
pi_130361447
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 20:29 schreef Tonio-mcdo het volgende:

[..]

Mij is het in Stockholm ook gelukt in een jaar. Heel veel hulp gehad van www.memrise.com. Wellicht iets om te proberen Mogsy? :)
Dank, ik zal het is bekijken. Ik had zelf in gedachte om naar Medborjarskolan te gaan in de avond en dan hopelijk in 3-6maanden klaar te zijn. Het is niet dat ik totaal geen kennis heb van zweeds, maar mijn woordenschat is vooral passief op dit moment en mijn zaagsel is niet snel genoeg om op enig niveau een zin aan elkaar te reigen zo 1 2 3.
pi_130362838
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 18:25 schreef mogsy het volgende:

[..]

Ik ben zo'n kut immigrant die maar niet wil integreren :') en spreek dus ook nog geen zweeds.

Maar goed toen ik 5 jaar geleden naar Zweden verhuisde voor het liefje werkte ik ook 60+ uur per week en had daarna niet zo'n zin meer :W . Sinds kort een Zweedse werkgever en weer netjes 40 uur per week. Mag ik hopelijk ook binnenkort is gaan rondkijken voor een avondschool *O*.

Het blijft wel een nadeel in Stockholm dat iedereen engels spreekt. Zodra ze ook maar een hint opvangen dat je zweeds niet zo machtig bent gaan ze over op engels -O-.
Das niet alleen in Stockholm. Overigens blijf ik dan stug Zweeds praten, dan snappen ze de hint meestal wel ;).

En kijk hier eens: http://www.stockholm.se/sfi
pi_130371598
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 18:25 schreef mogsy het volgende:

[..]

Ik ben zo'n kut immigrant die maar niet wil integreren :') en spreek dus ook nog geen zweeds.

Maar goed toen ik 5 jaar geleden naar Zweden verhuisde voor het liefje werkte ik ook 60+ uur per week en had daarna niet zo'n zin meer :W . Sinds kort een Zweedse werkgever en weer netjes 40 uur per week. Mag ik hopelijk ook binnenkort is gaan rondkijken voor een avondschool *O*.

Het blijft wel een nadeel in Stockholm dat iedereen engels spreekt. Zodra ze ook maar een hint opvangen dat je zweeds niet zo machtig bent gaan ze over op engels -O-.
Vijf jaar in Zweden en GEEN vloeiend Zweeds?

Knap hoor.

Ik bedoel, Zweeds is voor een Nederlander geen Chinees hoor.
pi_130374307
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 00:56 schreef Metaan het volgende:

[..]

Vijf jaar in Zweden en GEEN vloeiend Zweeds?

Knap hoor.

Ik bedoel, Zweeds is voor een Nederlander geen Chinees hoor.
:W
pi_130374311
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:33 schreef r8v2 het volgende:

[..]

Das niet alleen in Stockholm. Overigens blijf ik dan stug Zweeds praten, dan snappen ze de hint meestal wel ;).

En kijk hier eens: http://www.stockholm.se/sfi
De SFI hier is niet echt je van het. Je werd in een lokaal gezet met mensen van verschillende niveau's en er werd gezegt dat je maar uit je boek moest gaan werken -O- . Misschien dat de lessen overdag beter zijn, omdat je dan in groepen begint en 5 dagen per week lessen hebt van 4 uur.
pi_130377708
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 06:23 schreef mogsy het volgende:

[..]

:W
Gast, mijn Pakistaanse buurman sprak in 12 maanden heel aardig en werkbaar Nederlands.

En jij kunt in 5 jaar geen Zweeds leren? Raar...
pi_130378078
ik woon nu ook 5 jaar in Zweden, maar mijn Zweeds is ook niet vloeiend.

Eerst 2 jaar gestudeerd hier, met veel buitenlandse vrienden en eigenlijk weinig Zweedse vrienden. Het doel was na 2 jaar weer weg te gaan. Toen een tijdelijke baan gekregen, met als doel na een tijdje naar Duitsland te verhuizen. Toen een PhD positie gekregen. Toen heb ik een paar maand sfi gedaan, maar dat ging me veeeeel te langzaam, plus de lessen duurden 2x 2.5 uur per week. Dat, gecombineerd met 60+ uur per week werken werd me te veel.

Nu spreek ik een aardig woordje Zweeds, en versta ik 95%, (behalve mensen uit het Zuiden en uit het hoge Noorden). Maar, het is nog niet vloeiend. Het zal ook niet vloeiend worden denk ik, want spreek op het werk veel engels, en thuis met m'n vriend spreek ik ook engels.

En, ik blijf hier niet m'n hele leven wonen, ik hoop over 2 jaar in Duitsland te wonen.

En jij, Metaan. Welke talen spreek jij allemaal dagelijks?
pi_130395655
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 11:13 schreef Jagärtrut het volgende:
ik woon nu ook 5 jaar in Zweden, maar mijn Zweeds is ook niet vloeiend.

Eerst 2 jaar gestudeerd hier, met veel buitenlandse vrienden en eigenlijk weinig Zweedse vrienden. Het doel was na 2 jaar weer weg te gaan. Toen een tijdelijke baan gekregen, met als doel na een tijdje naar Duitsland te verhuizen. Toen een PhD positie gekregen. Toen heb ik een paar maand sfi gedaan, maar dat ging me veeeeel te langzaam, plus de lessen duurden 2x 2.5 uur per week. Dat, gecombineerd met 60+ uur per week werken werd me te veel.

Nu spreek ik een aardig woordje Zweeds, en versta ik 95%, (behalve mensen uit het Zuiden en uit het hoge Noorden). Maar, het is nog niet vloeiend. Het zal ook niet vloeiend worden denk ik, want spreek op het werk veel engels, en thuis met m'n vriend spreek ik ook engels.

En, ik blijf hier niet m'n hele leven wonen, ik hoop over 2 jaar in Duitsland te wonen.

En jij, Metaan. Welke talen spreek jij allemaal dagelijks?
Voor mijn werk Frans en Engels. In die volgorde. Het Frans had ik in een maand of 5 redelijk te pakken (ik woonde in de buurt van Fribourg), daarna werd het gradueel beter. Nog steeds een licht accent, maar Franstaligen kunnen het niet direct ''plaatsen''.

Zweden is bij mij een geliefd vakantieland en het is voor mij onbestaanbaar dat ik mijn boodschappen in het Engels doe daar. Dat vind ik van een triestigheid.
Elementair (vakantie) Zweeds ervaar ik dan ook als eenvoudig en snel op te pikken.
pi_130404411
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 06:28 schreef mogsy het volgende:

[..]

De SFI hier is niet echt je van het. Je werd in een lokaal gezet met mensen van verschillende niveau's en er werd gezegt dat je maar uit je boek moest gaan werken -O- . Misschien dat de lessen overdag beter zijn, omdat je dan in groepen begint en 5 dagen per week lessen hebt van 4 uur.
Het zal ook best per gemeente varieren. Hier in Växjö met de lerares die we hebben gaat het enorm snel.
pi_130408197
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 00:31 schreef r8v2 het volgende:

[..]

Het zal ook best per gemeente varieren. Hier in Växjö met de lerares die we hebben gaat het enorm snel.
Dat verschilt zeker. In Solna is het beter dan waar ik naar moest in Täby bijvoorbeeld. Laatst nog gehoord dat het hele SFI op de schop gaat. Waarbij je bij bedrijven gezet zou worden voor praktijk ervaring. Geen idee of ze het ook daad werkelijk gaan doorvoeren dan wel dat ze het in Zweedse stijl, heerlijk langzaam en bureaucratisch te werk gaan.

quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 21:09 schreef Metaan het volgende:

[..]

Voor mijn werk Frans en Engels. In die volgorde. Het Frans had ik in een maand of 5 redelijk te pakken (ik woonde in de buurt van Fribourg), daarna werd het gradueel beter. Nog steeds een licht accent, maar Franstaligen kunnen het niet direct ''plaatsen''.

Zweden is bij mij een geliefd vakantieland en het is voor mij onbestaanbaar dat ik mijn boodschappen in het Engels doe daar. Dat vind ik van een triestigheid.
Elementair (vakantie) Zweeds ervaar ik dan ook als eenvoudig en snel op te pikken.
Blij dat je ook wat constructiever kan reageren. :)

Het is niet alsof ik er bepaald trots op ben dat ik nog geen Zweeds spreek. Maar mijn situatie kwa werk was thuiswerken van 8 tot 20 met een hoge werkdruk de afgelopen 5 jaar. Iets waarbij ik Zweeds totaal niet nodig heb gehad daar ik programmeur ben van beroep en toen voor een Nederlands bedrijf werkte.

Zweeds verstaan gaat me redelijk af net als kranten lezen en dergelijke. Mijn woordenschat is dan ook voornamelijk passief.

Ik ben helaas als persoon niet zo .. kan even niet op het woord komen, maar heb de voorkeur om dingen goed te doen of gewoon niet :{w, althans in situaties met vreemden, en wanneer ik de keuze heb om in gebrekkig Zweeds of vloeiend Engels mijzelf duidelijk te maken is de keuze al snel gemaakt.

Wat dat betreft jammer dat ik niet meer van m'n moeder heb gekregen bij conceptie. Die gaat gewoon zonder schaamte als een idioot lukraak woorden in de taal in kwestie eruitgooien en erbij staan wijzen _O-

Maargoed, nu werk ik voor een Zweeds bedrijf in Stockholm, en dat maakt het een stuk makkelijker om lessen bij te wonen ^O^ . Dus hopelijk over een x aantal maanden kan ik ook Zweeds.

Al vraag ik me af hoeveel Zweeds ik op de werkvloer zal gebruiken, m'n baas is Noors en m'n team bestaat uit een Chinese dame die geen Zweeds spreekt en een Noor die Noors praat tegen alle Zweedse collega's :Y).

[ Bericht 2% gewijzigd door mogsy op 24-08-2013 08:14:36 ]
pi_130437474
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 18:25 schreef mogsy het volgende:

[..]

Ik ben zo'n kut immigrant die maar niet wil integreren :') en spreek dus ook nog geen zweeds.

Maar goed toen ik 5 jaar geleden naar Zweden verhuisde voor het liefje werkte ik ook 60+ uur per week en had daarna niet zo'n zin meer :W . Sinds kort een Zweedse werkgever en weer netjes 40 uur per week. Mag ik hopelijk ook binnenkort is gaan rondkijken voor een avondschool *O*.

Het blijft wel een nadeel in Stockholm dat iedereen engels spreekt. Zodra ze ook maar een hint opvangen dat je zweeds niet zo machtig bent gaan ze over op engels -O-.
verhuis maar naar het noorden van zweden, daar verdommen ze het om engels te praten en heb je het zweeds zo onder de knie.
  woensdag 28 augustus 2013 @ 15:02:44 #271
410299 MartijnUK
Nu MartijnNZ...
pi_130555004
Skånska is overigens zeker het moeilijkste dialect om te verstaan, Norrlands is eerder gewoon langzaam Zweeds :)
pi_130713476
Halloo. Ik woon sinds februari 2011 in Zweden, geen direct verleden hier, kende het alleen van 1 vakantie, en dat was niet in het gebied waar ik woon. Mijn Zweeds is ondertussen vrij goed, wel een accent natuurlijk, maar men is altijd stomverbaasd als ze erachter komen dat ik hier pas 2.5 jaar woon. Woon in Karlstad, trouwens!
Geen idee wat ik verder nog moet schrijven, dus ik laat het er nu maar even bij.
pi_130713910
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 18:59 schreef flapskie123 het volgende:
Halloo. Ik woon sinds februari 2011 in Zweden, geen direct verleden hier, kende het alleen van 1 vakantie, en dat was niet in het gebied waar ik woon. Mijn Zweeds is ondertussen vrij goed, wel een accent natuurlijk, maar men is altijd stomverbaasd als ze erachter komen dat ik hier pas 2.5 jaar woon. Woon in Karlstad, trouwens!
Geen idee wat ik verder nog moet schrijven, dus ik laat het er nu maar even bij.
Hoe ben je daar beland dan?
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_130726636
quote:
1s.gif Op zondag 1 september 2013 19:12 schreef Miniem het volgende:

[..]

Hoe ben je daar beland dan?
En wat doe je daar?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_130850977
Mis je Uppsala ook, Knut? Of Zweden? en had je last van een reverse culture shock, toen je thuis kwam? En hoe is het Nederlands van je kinderen eigenlijk?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')