quote:De Zeeuwse band Bløf denkt dat er onder Nederlandse popartiesten nog altijd een zweem van schaamte hangt over het zingen in de moerstaal.
Dat zegt Bløf in Veronica Magazine.
"Het is niet zo dat Nederlands een genre is", zegt bassist en tekstschrijver Peter Slager. "Je zou juist alle genres in het Nederlands moeten zingen. Ik denk nog steeds dat er een soort van minderwaardigheidscomplex is over het Nederlands als poptaal."
Volgens toetsenist Bas Kennis is dat bij het platenkopende publiek niet anders. "Nederlanders die Nederlandse muziek niet leuk vinden, daar zit volgens mij ook een element van schaamte in", denkt hij. "Dat directe van die taal, dat kunnen ze niet handelen. Bij het Engels kunnen ze wat meer achterover gaan liggen."
Slager is ervan overtuigd dat het perfecte popliedje ook in het Nederlands gezongen kan worden. "Ik denk dat we er al heel dichtbij zijn geweest", aldus de tekstdichter. "En mocht je ‘m ooit geschreven hebben, dan is het niet zo dat je er niet nog één kunt schrijven."
Dit inderdaad. Ik heb "Nederlandstalig" als genre nooit gesnapt.quote:"Het is niet zo dat Nederlands een genre is"
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
The La's - There she goes, maar dat terzijde.quote:
Hehe, een van de redenen dat ik persoonlijk gruwel van NL-talige muziek, je hoort dan pas echt goed hoezeer de teksten vaak helemaal nergens over gaan. Nu ben ik sowieso geen liefhebber van teksten, een goede tekst zal een liedje voor mij persoonlijk nooit beter maken of überhaupt een goed nummer maken, dat doen de klanken, de instrumenten en de melodie.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 13:59 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Ik heb "Nederlandstalig" als genre nooit gesnapt.
Wel valt het meer op als je in het Nederlands zweverige onzinteksten zing, andere talen confronteren je nooit zo met de tekst.
Klopt, en dat kleeft wel nog steeds aan Nederlandstalig, hoewel de kwaliteit van de goede Nederlandstalige popmuziek echt toeneemt.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 14:02 schreef Yi-Long het volgende:
Het probleem is niet de taal waar men zich voor schaamt, maar de kwaliteit van 90-95% van de Nederlandstalige muziek.
Het helpt natuurlijk ook niet mee wanneer we voornamelijk simpele Volendamse meuk te horen krijgen van figuren als de 3J's en Nick & Simon.
En dan noem je nog slechts een paar grote artiesten.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 14:03 schreef leeell het volgende:
Spinvis, Boudewijn de Groot, Clouseau (ok ok vlaams maar toch) hebben toch legendarische nunmers gemaakt.
Ha!quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 14:01 schreef trabant het volgende:
't Is ook een kwestie van het juiste vocabulaire kiezen.
"Asbak is een goed woord voor een songtekst, vingerplant niet." - Huub van der Lubbe, De Dijk
Q.e.d.quote:
Natuurlijk is er uitstekende Nederlandstalige popmuziek, maar het probleem is grotendeels dat dat vaak weinig aandacht krijgt ten faveure van waardeloze nederlandstalige rotzooiquote:Op dinsdag 23 oktober 2012 14:03 schreef belsen het volgende:
[..]
Klopt, en dat kleeft wel nog steeds aan Nederlandstalig, hoewel de kwaliteit van de goede Nederlandstalige popmuziek echt toeneemt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |