abonnement Unibet Coolblue
pi_117986424
quote:
'Duizenden it-banen in Nederland gaan verloren'

Duizenden it-banen gaan voor Nederland verloren omdat studenten verkeerd worden opgeleid. Dat meldt het AD. Het bedrijfsleven verwacht dat vele vacatures door het slechte onderwijs onvervulbaar zullen blijven. Multinationals Stork en AkzoNobel luiden de noodklok: 'We dreigen al dat werk te moeten exporteren naar landen als India.'


Met name hbo en universiteiten laten flink wat steken vallen bij het opleiden van it-managers, stelt Pieter Schoehuijs, cio (chief information officer) van AkzoNobel. André Haket, cio van Stork, deelt deze zorgen. Onderwijsinstellingen leiden nu vooral veel computerprogrammeurs op. Maar het bedrijfsleven schreeuwt juist om werknemers die als informatiemanager de brug weten te slaan tussen programmeurs en afdelingen als verkoop, personeelszaken en onderzoek.

De Nederlandsche Bank, Stork en AkzoNobel starten daarom in november uit nood met een gezamenlijke opleiding it-management omdat het onderwijs niet voldoet. 'Wij steken onze nek uit. We rekenen erop dat meer concerns snel zullen aansluiten,' zegt Haket.

Volgens Schoehuijs zoeken veel bedrijven geen programmeurs meer, maar informatiemanagers. 'Mensen die bruggenbouwer zijn tussen de pure computermensen en de andere afdelingen.'
Wie kan het nog volgen? Eerst zou er een tekort aan hoogopgeleide technische mensen komen. En nu zeggen ze impliciet dat er straks een overschot aan hoogopgeleide technische mensen is en dat er meer managers nodig zijn 8)7 . Ik vind al die berichtgeving, als ik heel eerlijk mag zijn een hoog wij van WC-eend gehalte hebben.
pi_117986504
Dus eerst wachten ze al die tijd braaf af en zien met lede ogen toe hoe ze de opleidingen verkwanselen, maar nu komen ze met een plan omdat het onderwijs niet voldoet. :')
pi_117986505
Ik denk dat de beste man mensen met een HEAO-Bedrijfskundige Informatica een aanverwanten achtergrond niet meerekent vanwege het te weinig echte IT kennis hebben. Ik zie mensen met een dergelijke achtergrond om me heen daar flink op stuklopen. Natuurlijk hoeven ze niet zelf te gaan programmeren maar in de huidige situatie zie je vaak dat ze werkelijk geen idee hebben waar ze het inhoudelijk over hebben.

Ze leren wel wat basiskennis, maar die is echt te basaal om er mee uit de voeten te kunnen. En echte IT'ers leren weer op een te basaal niveau wat bedrijfskundige dingen, waar ze evenmin echt lekker in een dergelijke functie mee uit de voeten kunnen.

Maar dat is slechts mijn interpretatie :)

overigens is dit wel het werk dat zich vreselijk lastig laat outsourcen
pi_117986518
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 07:52 schreef CafeRoker het volgende:
Ik denk dat de beste man mensen met een HEAO-Bedrijfskundige Informatica achtergrond niet meerekent vanwege het te weinig echte IT kennis hebben. Ik zie mensen met een dergelijke achtergrond om me heen daar flink op stuklopen. Natuurlijk hoeven ze niet zelf te gaan programmeren maar in de huidige situatie zie je vaak dat ze werkelijk geen idee hebben waar ze het inhoudelijk over hebben.

Ze leren wel wat basiskennis, maar die is echt te basaal om er mee uit de voeten te kunnen. En echte IT'ers leren weer op een te basaal niveau wat bedrijfskundige dingen, waar ze evenmin echt lekker in een dergelijke functie mee uit de voeten kunnen.

Maar dat is slechts mijn interpretatie :)

overigens is dit wel het werk dat zich vreselijk lastig laat outsourcen
Dat geldt voor nagenoeg iedere opleiding. Als je eenmaal aan de slag moet heb je er weinig of niets aan.
pi_117986536
I smell a pile of BS.

Akzo, DNB en Stork claimen dat ze zgn informatiemanagers nodig hebben, ipv techneuten. Maar wat voor een waarde heeft zo'n informatiemanager, als ie geen code kan lezen? Ook de informatiemanager zal een flinke dosis programmeerkennis moeten hebben, voordat hij of zij mensen kan aansturen en beslissingen kan maken.

Er is MI weinig mis met de huidige opleidingen. Waar men wel voor kan pleiten, is bijvoorbeeld een M.Sc. in informatiemanagement. Dit soort opleidingen is echt geen rocket science. Laat mensen een paar goede boeken lezen, en ze zijn informatiemanager. Een prima code monkey worden is hele andere koek.

Bij Philips klaagden ze ook altijd steen en been over het hoge techneutgehalte, terwijl ze liever allrounders hadden. Van die jongens en meisjes met een vlotte babbel. Met busladingen tegelijk werden die binnengehaald.

En waar is Philips nu?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_117986542
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 07:53 schreef Apuleius het volgende:

[..]

Dat geldt voor nagenoeg iedere opleiding. Als je eenmaal aan de slag moet heb je er weinig of niets aan.
Dat is erg kocht door de bocht, het lijkt ook om de juiste mindset te gaan die tijdens de opleiding te nauw gemaakt wordt.
pi_117986582
ah ze zoeken weer een smoes om het aan hun boventalige werknemers te kunnen verkopen dat ze hun banen outsourcen naar India :')
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_117986619
Juist.. het blijkt gewoon reclame voor hun traineeship voor uitblinkende WO afgestudeerden te zijn..

http://www.consultancy.nl/vacatures/727/yse/it-management-trainee
  maandag 15 oktober 2012 @ 08:22:03 #9
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_117986746
Populair roepen over IT-banen, en dan gewoon meer gladjakker managers opleiden...
censuur :O
pi_117987036
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 08:01 schreef Leipo666 het volgende:
ah ze zoeken weer een smoes om het aan hun boventalige werknemers te kunnen verkopen dat ze hun banen outsourcen naar India :')
Al het werk in Nederland moet geoffshored worden naar lage lonen landen. Van standaard beheer tot ontwikkeling. IT, administratie, helpdesk, telefonie ect ect. Echt alles wat mogelijk is om geoffshored te worden moet gewoon geoffshored worden. Dat is veel beter voor de economie.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_117987078
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 08:50 schreef HSG het volgende:

Dat is veel beter voor de economie.
alleen niet onze economie :')

kent er iemand eigenlijk wel een succesverhaal van outsourcing/off-shoring? :?

heb er zelf veel mee te maken en veel van mijn collega's ook, maar niemand kan een succesverhaal benoemen....
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_117987117
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 08:54 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

alleen niet onze economie :')

kent er iemand eigenlijk wel een succesverhaal van outsourcing/off-shoring? :?

heb er zelf veel mee te maken en veel van mijn collega's ook, maar niemand kan een succesverhaal benoemen....
Dat is een werknemer zijn probleem dat hij zijn werk verliest door offshoring. Het is voor hun eigen bestwil.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_117987128
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 08:54 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

alleen niet onze economie :')

kent er iemand eigenlijk wel een succesverhaal van outsourcing/off-shoring? :?

heb er zelf veel mee te maken en veel van mijn collega's ook, maar niemand kan een succesverhaal benoemen....
De computer waar je nu op werkt, de monitor waar je nu naar kijkt, de kleren die je aan hebt: het resultaat van oursourcing/off-shoring.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  maandag 15 oktober 2012 @ 08:58:37 #14
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_117987132
Als er 1 groep totaal nutteloos is in de ICT is het de "managers" :').
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_117987165
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 08:58 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

De computer waar je nu op werkt, de monitor waar je nu naar kijkt, de kleren die je aan hebt: het resultaat van oursourcing/off-shoring.
ok, dat is fysieke productie: daar is door de Indiers/Chinezen geen denkwerk voor nodig

als je op software vlak komt dan wordt het al een heeeel ander verhaal
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_117987204
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 09:01 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

ok, dat is fysieke productie: daar is door de Indiers/Chinezen geen denkwerk voor nodig

als je op software vlak komt dan wordt het al een heeeel ander verhaal
Ik ken eigenlijk ook alleen maar horrorverhalen van IT ontwikkelwerk dat was uitbesteed in India. Op zich moet het wel kunnen, maar dan moet je de partij daar wel erg goed kennen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_117987581
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 08:58 schreef HeatWave het volgende:
Als er 1 groep totaal nutteloos is in de ICT is het de "managers" :').
Het handwerk kan je beter uitbesteden aan lage lonen landen. Dan heb je natuurlijk wel degelijk wat aan mensen die dit goed aan kunnen sturen.

En ja, ik weet dat dit uitbesteden nu nog lang niet altijd goed gaat maar dit is wel een trend die door zal gaan zetten.
pi_117987614
Dat soort opleidingen bestaan/bestonden allang. Ik ben er zelf in afgestudeerd. Het probleem was juist dat die mensen tot voor kort niet serieus genomen werden door het bedrijfsleven. "Ja, leuk zo'n opleiding, maar instromen als informatiemanager kan natuurlijk niet, dus ga eerst maar een paar jaar programmeren".

Nu worden ze ook een keer wakker.
  maandag 15 oktober 2012 @ 09:31:26 #19
165633 eriksd
The grand facade...
pi_117987702
quote:
2s.gif Op maandag 15 oktober 2012 09:25 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het handwerk kan je beter uitbesteden aan lage lonen landen. Dan heb je natuurlijk wel degelijk wat aan mensen die dit goed aan kunnen sturen.

En ja, ik weet dat dit uitbesteden nu nog lang niet altijd goed gaat maar dit is wel een trend die door zal gaan zetten.
Ik moest altijd naar India bellen. Kreeg je zo'n gast aan de lijn en dan ging je muisje bewegen.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_117987775
quote:
2s.gif Op maandag 15 oktober 2012 09:25 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het handwerk kan je beter uitbesteden aan lage lonen landen. Dan heb je natuurlijk wel degelijk wat aan mensen die dit goed aan kunnen sturen.

En ja, ik weet dat dit uitbesteden nu nog lang niet altijd goed gaat maar dit is wel een trend die door zal gaan zetten.
Toen Gaytronics van die Indiers op onze servers ging loslaten zijn we bij Gaytronics vertrokken. Nog een miljoen ofzo bespaart en geen Indier te zien, o ja, heel wat minder managers en veel beter werk hebben we ervoor terug gekregen. Outsourcing is alleen om de winst op korte termijn omhoog te trekken.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_117987825
quote:
10s.gif Op maandag 15 oktober 2012 09:31 schreef eriksd het volgende:

[..]

Ik moest altijd naar India bellen. Kreeg je zo'n gast aan de lijn en dan ging je muisje bewegen.
:D.

Grote ingenieursbureaus laten ook technisch tekenwerk in India uitvoeren, dat gaat ook best redelijk. Ik weet dat het vor de IT'ers een horrorscenario is maar het is een trend die je niet meer om gaat keren.
pi_117987898
Hier 16 jaar IT ervaring, mijn ervaring is dat de laatste jaren het HBO en met name WO niveau van IT opleidingen sterk is verbeterd, de studenten die nu afstuderen kunnen echt wat en hebben gedegen kennis, wat ik wel veel zie is dat er junior project managers worden aangenomen zonder enige technische kennis, sommige pakken het snel op, anderen zullen het nooit leren en dan heb je een probleem. Uiteraard hoef je als PM geen code te kunnen lezen, maar men moet wel een gevoel leren krijgen van de impact van bepaalde beslissingen, gelukkig is dit bij ons wel het geval en dan is het prettig werken. Overigens vind ik dat men te vaak over "IT" in het algemeen spreekt, IT is zo breed dat dit soort artikelen niet zeggend zijn.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_117987907
quote:
1s.gif Op maandag 15 oktober 2012 09:34 schreef kawotski het volgende:

[..]

Toen Gaytronics van die Indiers op onze servers ging loslaten zijn we bij Gaytronics vertrokken. Nog een miljoen ofzo bespaart en geen Indier te zien, o ja, heel wat minder managers en veel beter werk hebben we ervoor terug gekregen. Outsourcing is alleen om de winst op korte termijn omhoog te trekken.
Deels, en bij die grote clubs gaat natuurlijk ook een hoop fout maar je kan niet in Nederland alsmaar goedkoper gaan werken, daar zit een keer een einde aan.
  maandag 15 oktober 2012 @ 09:40:56 #24
165633 eriksd
The grand facade...
pi_117987929
Feit is dat IT, in tegenstelling tot bijvoorbeeld "rechten", niet regiogebonden is en dus veel makkelijker mee zal gaan in globalisering.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_117987933
quote:
2s.gif Op maandag 15 oktober 2012 09:36 schreef 99.999 het volgende:

[..]

:D.

Grote ingenieursbureaus laten ook technisch tekenwerk in India uitvoeren, dat gaat ook best redelijk. Ik weet dat het vor de IT'ers een horrorscenario is maar het is een trend die je niet meer om gaat keren.
Naja, ik heb geen enkele vrees dat er ooit maar een indier mijn werk gaat overnemen, de kwaliteit is daar zo enorm laag, nog maar niet te spreken over de mentaliteit die men daar hanteert.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')