Naast mijn Volvo 740 mag nu ook een 940 Estate uit 1996 in de OP toegevoegd worden.Heb hem aangeschaft als winter-auto, vooral omdat de 740 wat onderhoud nodig heeft.
De 740 is belastingvrij dus hoef hem niet te schorsen, ga in het voorjaar kijken wat ik doe (hangt van het kabinet af of ik de LPG en andere puntjes repareer). Kan ook zijn dat ik hem terugbouw naar benzine, mocht het kabinet de wegenbelasting weer geheel gaan invoeren. Kilometers maak ik toch niet op het moment.
De 940 is een 2.3 liter LPT IC (low pressure turbo / inter cooler).
Heb hem gekocht voor iets meer dan 500 Euro.
Hij heeft wat achterstallig onderhoud (remblokjes, schokdempers, lichte lekkage bij waterpomp, etc) maar al met al wel een aardige auto.
Stand is 250.000 op de teller maar deze is ooit vervangen, gezien de staat van het interieur denk ik dat hij richting de 400.000 gaat, dus net ingereden.
Optisch is hij niet zo mooi meer, beschadiging rechtsvoor aan de bumper, butsjes in de motorkap, paar krasjes maar als je hem voorbij ziet rijden valt dat niet meteen op.
De turbo reageert nog goed en het stuurt en remt mooi rechtuit.
Er zit wat olie rond de turbo maar meer dan wat zweten is het niet, geen druppels.
Voor de turbo heb ik een
R-Spec Manual Boost Controller besteld en een turbo-drukmeter (
https://rspec.co.uk).
Voor een kleine 100 Euro kan ik dan eenvoudig de turbodruk verhogen van een veilige 0,35 Bar naar zo'n 0,8 Bar (ook veilig) en op het dashboard zien of het goed staat afgesteld.
Dat zal een sprongetje betekenen van 135 naar ±170Pk (kijk niet op 10Pk meer of minder) en dat is voor dat geld best leuk.
Op de Volvo700vereniging zijn er een aantal die al meer dan 100.000km rondrijden met deze aanpassing, zonder problemen. De blokken en turbo's kunnen het prima hebben.
Meer dan 1 Bar kan ook maar dan moet je gaan chippen ivm brandstofinspuiting, liefst andere downpipe, etc, dus hou het op de veilige 0,8. Het moet leuk blijven en eerlijk... Met de huidige 135Pk trekt hij in de 5 nog als een olifant.
De APK verloopt in februari dus ik rij hem voor die tijd naar Klaas van Dellen Automobielen en die meldt dan wel wat er nog moet gebeuren om hem veilig naar 2014 te rijden (of naar welke sloop).
Klaas is van het type "meten is weten" en als er wat stuk is belt hij altijd eerst of ik het nog in de schuur heb liggen.
Ruimte... Achterin kan je 2 piano's, een koelkast en een baby-olifantje vervoeren, ideaal.