abonnement Unibet Coolblue
pi_119756310
Dan meldt IPD en een hoop boeken wat anders: die stellen dat de B230GT juist in de 940 Turbo zit (jeweetwel: dat ding met een M46 ipv M47 voordat de M90's kwamen). Of het moet alleen in de USA zijn dat de 740 en 940 Turbo met B230GT geleverd zijn. :P

De B230GT zat in ieder geval niet in het oude type 740 Turbo, want dat was gewoon een B230ET. :P Toevallig ken ik wat mensen met 86'ers 740 Turbo's en guess what: allen een B230ET. :P Ook als ik in de oude folders kijk (1985 t/m 1988) staat nérgens een B230GT vermeld, enkel de B200ET en B230ET (en voor sommige Duitse staten, Zwitserland en o.a. USA de B230FT, al spreek Volvo USA zelf over de B230F-Turbo). In Nederland is de 740 Turbo geleverd met B200ET en de 760 Turbo had een B230ET. Het oude type 700-serie is dus never nooit geleverd met een GT-motor dus je verhaal klopt niet. :P Wel zijn er een aantal 90-92 modellen geleverd met de B230GT en die zijn dus kennelijk erg zeldzaam. IPD meldt dat ze er wel degelijk zijn, evenals in een 240.

De 940 Turbo had vanaf de eerste versie de B200FT, B230FT, B230FTX voor sommige markten (o.a. UK) en de B230GT dus indien de auto LH-Jetronic 3.1 had.

Edit: gevonden! Kennelijk had Portugal in de 940 regelmatig een G-motor, namelijk: B200G, B230G, B230GT en de B234G. :P

De 960's die belastingtechnisch een 4-cilinder kregen hadden vaak de 16-klepper turbo, dus een B204FT of een B234FT. :P Volgens de Italiaanse folders is er in Italië (in geval van de 4-cilinder) de B204FT altijd geleverd. :P

Heb eindelijk een "after"-filmpje gemaakt van m'n 240. :P Dus nu een mooie vergelijking. :P

Before:


En de after:



[ Bericht 2% gewijzigd door Bart-Willem op 29-11-2012 19:45:43 ]
pi_119773407
Ik zei toch dat de eerste 740 Turbo's een B230ET hadden :P. Die afkorting was zeg maar de standaard, net zoals de B21ET. Met al die emissie-onzin kwamen toen die afwijkingen ja. Maar we zijn het erover eens dat de G-serie obscuur is :P.

Die 16-kleppers worden ook whiteblocks genoemd. Ooit moet ik er nog 1 hebben, die dingen janken, zeker i.c.m. een turbo als een malloot door de toeren heen. Jammer dat je standaard al dingen moet verbeteren om het niet meteen in de soep te draaien :P.
pi_119786215
Dat zijn niet de whiteblocks: de motoren vd 960, S40/V40 en 850 zijn de whiteblocks. :P
pi_119786477
Woeps. Ja foutje inderdaad. Komt omdat je met die 16V kop nooit de rest van het blok ziet :+.
pi_119787076
Sowieso zie je de 16V's niet heel vaak. ;(
pi_119787456
Nee, maar wat ik al zeg, wil je die een beetje betrouwbaar gebruiken moet je eerst dingen aan gaan passen :P.
pi_119788464
Zo slecht zijn ze toch niet? Het zijn alleen geen vrijlopers, maar goed: da's niet een groot probleem. :P
pi_119796556
Oliedistributie schijnt niet helemaal goed te verlopen en koppakkingen gaan er nogal eens aan.
pi_119802899
Tja het is wel een iets andere kop natuurlijk. :P En je moet de juiste olie gebruiken (net zoals de PRV-blokken, daar komt de juiste olie ook ontzettend nauw). :)
pi_119810008
Naast mijn Volvo 740 mag nu ook een 940 Estate uit 1996 in de OP toegevoegd worden.

Heb hem aangeschaft als winter-auto, vooral omdat de 740 wat onderhoud nodig heeft.
De 740 is belastingvrij dus hoef hem niet te schorsen, ga in het voorjaar kijken wat ik doe (hangt van het kabinet af of ik de LPG en andere puntjes repareer). Kan ook zijn dat ik hem terugbouw naar benzine, mocht het kabinet de wegenbelasting weer geheel gaan invoeren. Kilometers maak ik toch niet op het moment.

De 940 is een 2.3 liter LPT IC (low pressure turbo / inter cooler).
Heb hem gekocht voor iets meer dan 500 Euro.

Hij heeft wat achterstallig onderhoud (remblokjes, schokdempers, lichte lekkage bij waterpomp, etc) maar al met al wel een aardige auto.

Stand is 250.000 op de teller maar deze is ooit vervangen, gezien de staat van het interieur denk ik dat hij richting de 400.000 gaat, dus net ingereden.

Optisch is hij niet zo mooi meer, beschadiging rechtsvoor aan de bumper, butsjes in de motorkap, paar krasjes maar als je hem voorbij ziet rijden valt dat niet meteen op.

De turbo reageert nog goed en het stuurt en remt mooi rechtuit.
Er zit wat olie rond de turbo maar meer dan wat zweten is het niet, geen druppels.
Voor de turbo heb ik een R-Spec Manual Boost Controller besteld en een turbo-drukmeter (https://rspec.co.uk).

Voor een kleine 100 Euro kan ik dan eenvoudig de turbodruk verhogen van een veilige 0,35 Bar naar zo'n 0,8 Bar (ook veilig) en op het dashboard zien of het goed staat afgesteld.
Dat zal een sprongetje betekenen van 135 naar ±170Pk (kijk niet op 10Pk meer of minder) en dat is voor dat geld best leuk.

Op de Volvo700vereniging zijn er een aantal die al meer dan 100.000km rondrijden met deze aanpassing, zonder problemen. De blokken en turbo's kunnen het prima hebben.

Meer dan 1 Bar kan ook maar dan moet je gaan chippen ivm brandstofinspuiting, liefst andere downpipe, etc, dus hou het op de veilige 0,8. Het moet leuk blijven en eerlijk... Met de huidige 135Pk trekt hij in de 5 nog als een olifant.

De APK verloopt in februari dus ik rij hem voor die tijd naar Klaas van Dellen Automobielen en die meldt dan wel wat er nog moet gebeuren om hem veilig naar 2014 te rijden (of naar welke sloop).
Klaas is van het type "meten is weten" en als er wat stuk is belt hij altijd eerst of ik het nog in de schuur heb liggen.

Ruimte... Achterin kan je 2 piano's, een koelkast en een baby-olifantje vervoeren, ideaal.
pi_119813667
Dus exact dezelfde auto als ik, en exact dezelfde modificatie als ik die gedaan heb met de turbo :P.

Alhoewel ik nu wel een instelbare brandstofdrukregelaar heb en iets grotere injectoren.

[ Bericht 20% gewijzigd door r8v2 op 01-12-2012 15:59:22 ]
pi_119818274

Gisteravond fotootje gemaakt met het mistige weer..
Nee.
pi_119819437
Mooi hokkie :).
pi_119828716
quote:
7s.gif Op zaterdag 1 december 2012 18:26 schreef Dimitri_ het volgende:
[ afbeelding ]
Gisteravond fotootje gemaakt met het mistige weer..
Nice :D
pi_119828766
quote:
14s.gif Op zaterdag 1 december 2012 15:47 schreef r8v2 het volgende:
Dus exact dezelfde auto als ik, en exact dezelfde modificatie als ik die gedaan heb met de turbo :P.

Alhoewel ik nu wel een instelbare brandstofdrukregelaar heb en iets grotere injectoren.
Ah, voorlopig vind ik 170pk wel genoeg.
Zal morgen (als het weer het toelaat) even de (3 maanden oude) Michelins van de 740 naar deze 940 overzetten en vice versa.

Dan rij ik in iedergeval met wat profiel de winter in :P

Met de huidige banden springt de achterkant bij iedere rotonde weg, rubber is wat hard geworden.
pi_119830599
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 23:38 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ah, voorlopig vind ik 170pk wel genoeg.
Zal morgen (als het weer het toelaat) even de (3 maanden oude) Michelins van de 740 naar deze 940 overzetten en vice versa.

Dan rij ik in iedergeval met wat profiel de winter in :P

Met de huidige banden springt de achterkant bij iedere rotonde weg, rubber is wat hard geworden.

Voor de pk's was dat niet, ik heb de turbodruk afgeregeld op 0.7 bar. Het was meer dat ik eventueel ook op E85 kan rijden, dat is in Zweden goed verkrijgbaar en een stuk goedkoper ;).
pi_119837737
quote:
3s.gif Op zondag 2 december 2012 00:41 schreef r8v2 het volgende:

[..]

Voor de pk's was dat niet, ik heb de turbodruk afgeregeld op 0.7 bar. Het was meer dat ik eventueel ook op E85 kan rijden, dat is in Zweden goed verkrijgbaar en een stuk goedkoper ;).
Oke :P
pi_119846105
Vandmiddag m'n luchtfilterhuis losgehaald en het gat naar het rechter schutbord open gemaakt.
Deze is groter dan de originele luchtinlaat dus dat zal voor het verhogen van de turbo-druk meer dan genoeg zijn.

Hoe? In een cirkel gaatjes boren in het kunststof, flinke mep met hamer om het rondje er uit te slaan en daarna vijlen... Een half uur vijlen tot het glad is en de braampjes weg zijn.

Ook de gaasjes van de LMM heb ik verwijderd en de foam uit het luchtfilter-deksel.

De klemmetjes van het luchtfilterhuis zijn op 1 na allemaal kapot dus heb het met 2 slierten tie-wraps in elkaar gezet. Het zit nu goed strak en als het los moet knip je 1 tie-wrap stuk, trek je de rest erdoor, luchtfilter vervangen, nieuwe tie-wrap er tussen en je zit weer goed.

De auto reageert nu al iets beter op het gas en trekt wat beter, al kan dat ook tussen de oren zitten :P Maar op http://www.volvo700vereniging.nl zijn er meer die deze mod doen en het schijnt geen gevaar te kunnen, zolang je luchtfilter maar goed afdicht (ivm schade aan je LMM).
pi_119847202
Zit tussen je oren, met de originele 0.2 bar ga je dat verschil niet merken. Wel als dalijk je MBC geinstalleerd is.
pi_119851418
Verse APK en gelijk 500KM met de 360 GLT gedaan. Echt de ideale vakantiebak. B200E maar dan op 1060KG dus dat gaat wél vooruit. Rond de 1:12 gereden ook, met altijd 120-130 wanneer toegestaan.
Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
pi_119863863
quote:
7s.gif Op zaterdag 1 december 2012 18:26 schreef Dimitri_ het volgende:
[ afbeelding ]
Gisteravond fotootje gemaakt met het mistige weer..
Blijft prachtig O+
[b]Op vrijdag 15 mei 2009 20:31 schreef Hyman het volgende:[/b]
Beter schamen om iets dat je wel hebt gedaan dan jezelf troosten omdat je niks geprobeerd hebt
pi_119924921
Je kan trouwens goed merken dat de oldtimerhandel nu compleet dood is. :X Op Marktplaats zijn de afgelopen dagen behoorlijk veel auto's erbij gekomen en ik heb m'n 240 ook te koop gezet en daar reageert ook geen hond op. :') En zelfs op auto's die echt duidelijk in nieuwstaat zijn en voorheen 5-6000 Euro zo waard zouden zijn krijgt men niet eens biedingen van 1500 Euro. :')

@ R8V2: merkt je pa er ook al iets van ondertussen? Of heeft 'ie op tijd geruimd?
pi_119926659
Mijn pa merkt het inderdaad goed. Daarvoor was het al niet heel denderend, maar nu is het wel crisis ja. Gelukkig kunnen we af en toe nog wat spul juist richting Zweden duwen anders was het wel heel vervelend geworden. En ga maar eens langs Wims Classics, die baalt al helemaal als een stekker.
pi_119931934
Die verkoopt ook niets meer zeker? :X Ik hoop dat er zo snel mogelijk duidelijkheid komt wat de compensatie wordt voor de oldtimerregeling-afschaffing. Als het ineens 30 jaar wordt schiet dat nog niet op voor m'n 240 (komt uit 1986) en zou sowieso nergens op slaan: als diesels pas bij 35 jaar belastingvrij worden pak je gewoon een 79'er Benz ipv een 86'er en heeft heel die aanpassing dus geen enkel nut gehad. :')

Ze kunnen beter brandstoftoeslag doen ofzo. :P
pi_119933220
Een '79 benz is een stuk minder degelijk en zuipt nog veel ook. Dat is echt niet zo aantrekkelijk als een relatief modern aanvoelende '86 190D. Het zou wel degelijk schelen.
Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')