abonnement Unibet Coolblue
pi_116421190
Privé ben ik betrokken bij een groep jonge mensen die geboren zijn met een ernstige erfelijke ziekte met een gemiddelde levensverwachting van ca. 40 jaar. Nu is er de laatste tijd veel te doen om de zorgkosten, de kosten van de Wajong en de kosten van de thuiszorg. De VVD wil al die problemen aanpakken maar ik maak me zorgen om die jonge mensen want al die problemen komen bij hun samen.

Naar aanleiding van het CPB verhaal heb ik de gevolgen eens op een rijtje gezet:
quote:
De VVD introduceert bovenop het bestaande eigen risico van 350 euro nog een
procentueel eigen betaling van 50% van de uitgaven tot een maximum van 150 euro.

De compensatie voor het eigen risico voor chronisch zieken en gehandicapten (CER) en de uitkering uit hoofde van de Wet Tegemoetkoming Chronisch Zieken en Gehandicapten (WTCG) worden afgeschaft, een ombuiging van 0,6 mld euro. Om de gemeenten in staat te stellen deze nieuwe taak uit te voeren wordt het WMO budget met 0,2 mld euro verhoogd. Per saldo
nemen de zorguitgaven af met 0,4 mld euro. In dit kader wordt ook de bijzondere
ziektekostenaftrek voor de loon- en inkomstenbelasting afgeschaft, de opbrengst
daarvan wordt geboekt onder de lastenverzwaringen.

VVD verlaagt de uitkeringshoogte van de AO-uitkeringen (WAO, WAZ, IVA, WGA en
WAJONG) naar 70% van het laatstverdiende loon / wettelijk minimum loon. De
bezuiniging bedraagt 0,5 mld euro in 2017 en 0,4 mld euro structureel.

Sociale zekerheid: alle uitkeringen behalve de AOW worden vanaf 2016 gekoppeld
aan de inflatie (en niet aan de lonen). Hiermee wordt 0,2 mld euro bespaard in 2017.

VVD beperkt de WAJONG tot volledig en duurzaam arbeidsongeschikten. De
besparing is 1,4 mld euro structureel. In 2017 is hiervan 0,1 mld euro gerealiseerd.

Jonggehandicaptenkorting: de heffingskorting voor personen met (recht op) een
Wajong-uitkering blijft uitsluitend behouden voor degenen die werken. Dit is een
lastenverzwaring voor gezinnen van 0,1 mld euro.

In de thuiszorg wordt 1,1 mld euro bespaard. De aanspraak op huishoudelijke hulp
verdwijnt als zodanig. Voor maatwerk voor zware gevallen blijft binnen de WMO een
voorziening bestaan.
De VVD wil van deze jonge mensen heel veel geld en regelingen afnemen en hun met extra kosten opzadelen. Ik weet dat velen van hun graag de hand uit de mouwen willen steken maar dat dat in de praktijk vaak niet mogelijk is. Deze jonge mensen ontvangen straks vanaf hun 23e verjaardag een bruto uitkering van ca. 1000,00 euro, u weet wel wat de werknemers netto gaan krijgen van premier Rutte. Deze jonge mensen raken 700,00 euro netto kwijt door de jonggehandicapten maatregel, 500 euro netto door het eigen risico en de eigen bijdrage, dat is voor hun bijna twee keer een netto maandloon. Hun uitkering wordt lager en bevroren, hun dieetkosten en andere ziektekosten zijn niet meer aftrekbaar en ze worden afhankelijk gemaakt van ouders en partners als het gaat om huishoudelijke hulp.

Zouden mensen die VVD willen stemmen svp dit verhaal willen meenemen bij een heroverweging.
Ik roep u op: Doe het niet!!!
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 5 september 2012 @ 14:54:47 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_116421253
En wat doen de rest van de partijen?
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_116421358
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 14:54 schreef Netsplitter het volgende:
En wat doen de rest van de partijen?
Gelukkig allemaal veel minder heftige dingen al zullen daar ook maatregelen genomen worden die deze jonge mensen raken. Op zich heb ik daar ook geen moeite mee maar wat de VVD wil is echt beneden alle peil.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 5 september 2012 @ 14:59:46 #4
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_116421456
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 14:57 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Gelukkig allemaal veel minder heftige dingen al zullen daar ook maatregelen genomen worden die deze jonge mensen raken. Op zich heb ik daar ook geen moeite mee maar wat de VVD wil is echt beneden alle peil.
Zet die dan ook eens op een rijtje tegenover de plannen van de VVD. :)
Nu is het een eenzijdig verhaal, met de andere dingen erbij kan er veel beter worden afgewogen voor andere mensen.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  woensdag 5 september 2012 @ 15:02:39 #5
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_116421561
Ja, VVD bezuinigt op sociale zekerheid. Niet schokkend.
  woensdag 5 september 2012 @ 15:02:45 #6
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_116421566
Geld wat er niet is kan je ook niet uitgeven. Deze mensen worden echt wel geholpen. Niemand in Nederland hoeft te creperen dus ook deze mensen niet.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  woensdag 5 september 2012 @ 15:03:17 #7
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_116421579
Waar lees jij dat de inkomens bevroren worden? Ik lees alleen dat ze gekoppeld worden aan de inflatie, en niet aan de loonstijging.
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_116421585
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 15:02 schreef Paper_Tiger het volgende:
Geld wat er niet is kan je ook niet uitgeven. Deze mensen worden echt wel geholpen. Niemand in Nederland hoeft te creperen dus ook deze mensen niet.
Dit dus. Tevens zou het chill zijn om ook cijfers te krijgen van andere partijen omdat het nu op een bashtopic lijkt.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_116421607
Je pakt een algemene maatregel, zoekt schrijnende gevallen, en doet alsof die maatregelen specifiek tegen hen gericht zijn.
  woensdag 5 september 2012 @ 15:04:41 #10
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_116421618
Ben zelf chronisch ziek en zou er dus ook mee te maken krijgen als Rutte z'n plannen door kan zetten.
Ik hoop dan ook heel erg dat de VVD niet de grootste wordt want dat betekent afbraak van het zorgstelsel en dat raakt inderdaad degenen die het al niet breed hebben.

Rutte kan wel aan werknemers (ook de topsalarissen) eenmalig ¤1000,- geven maar de zorgsector wordt volledig kaalgeplukt en gaat alleen maar duurder worden door marktwerking.
pi_116421627
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 14:59 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Zet die dan ook eens op een rijtje tegenover de plannen van de VVD. :)
Nu is het een eenzijdig verhaal, met de andere dingen erbij kan er veel beter worden afgewogen voor andere mensen.
Dan krijg je een samenvatting van het hele CPB rapport met betrekking tot Wajong en ziekte kosten wat een aardig lang verhaal wordt. Ik wil dat best doen voor bijv. D'66, PvdA en SP maar ga het niet voor alle andere partijen doen. Mensen die dat willen weten kunnen zelf ook even het CPB verhaal nalezen.
  woensdag 5 september 2012 @ 15:06:21 #12
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_116421663
Ik geloof er niks van dat de VVD het zorgstelsel afbreekt.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 5 september 2012 @ 15:06:40 #13
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_116421671
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 15:04 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Ik wil dat best doen voor bijv. D'66, PvdA en SP maar ga het niet voor alle andere partijen doen.
Dat zou het al een heel stuk interessanter maken. :Y
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_116421716
quote:
7s.gif Op woensdag 5 september 2012 15:04 schreef nikk het volgende:
Je pakt een algemene maatregel, zoekt schrijnende gevallen, en doet alsof die maatregelen specifiek tegen hen gericht zijn.
Ik zeg nergens dat het tegen hun is gericht. Ik meld wel wat de gevolgen zijn en inderdaad die zijn schrijnend.
pi_116421782
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 15:08 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Ik zeg nergens dat het tegen hun is gericht. Ik meld wel wat de gevolgen zijn en inderdaad die zijn schrijnend.
Maar als bijvoorbeeld de SP de grootste wordt dan verdwijnen er tig banen en vlucht het kapitaal weg waardoor er zeer weinig belasting binnenkomt en die zieke mensen helemaal niks meer kunnen krijgen omdat het geld op is. Dan gaan ze dood. Dát is schrijnend.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  woensdag 5 september 2012 @ 15:10:37 #16
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_116421790
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 15:04 schreef SiGNe het volgende:
Ben zelf chronisch ziek en zou er dus ook mee te maken krijgen als Rutte z'n plannen door kan zetten.
Ik hoop dan ook heel erg dat de VVD niet de grootste wordt want dat betekent afbraak van het zorgstelsel en dat raakt inderdaad degenen die het al niet breed hebben.

Rutte kan wel aan werknemers (ook de topsalarissen) eenmalig ¤1000,- geven maar de zorgsector wordt volledig kaalgeplukt en gaat alleen maar duurder worden door marktwerking.
Als de markt echt los gelaten zou worden op de zorg dan zou alles goedkoper worden maar dat terzijde. Het is het mooiste als iedereen plenty geld zou hebben. De bejaarden, de werklozen, de bijstandstrekkers, de WAO-ers en de WAJONG-ers. Helaas zijn er maar 6,5 miljoen mensen werkzaam in de particuliere sector. Die moeten het inkomen van bovenstaande groepen verdienen + het salaris van een miljoen ambtenaren.
Er moeten dus keuzes worden gemaakt. Welke groep hierboven moet gekort worden om jou meer geld te kunnnen geven?
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_116421903
PvdA en Wajong en ziektekosten:

quote:
De partij stelt een participatieregeling voor met één regeling voor WSW, WWB en Wajong.
De Wajong wordt samengevoegd met de bijstand en de uitkering voor volledig
arbeidsongeschikte jongeren wordt verhoogd.

De Wajong wordt beperkt tot volledig en duurzaam arbeidsgehandicapte jongeren.
De eigen bijdragen voor de AWBZ/WMO-zorg worden op een inkomensafhankelijke manier
vereenvoudigd en verhoogd. De eigen bijdragen AWBZ/WMO gaan daardoor geleidelijk
omhoog met 0,8 mld euro. Drie inkomensregelingen voor chronisch zieken en gehandicapten
worden geïntegreerd, waarbij specifiek het budget voor de huidge Wet Tegemoetkoming
Chronisch Zieken en Gehandicapten gekort wordt met 50%. De gemeenten worden belast
met de uitvoering.

De PvdA kiest voor een inkomensafhankelijk eigen risico van gemiddeld 315 euro. Dat is
lager dan in het basispad. De opbrengsten hiervan zijn 0,3 mld euro lager dan in het
basispad. Verder worden de eigen bijdrage in de tweedelijns GGZ en de eigen bijdrage van
7,50 voor verblijfskosten ziekenhuizen teruggedraaid. Dit leidt tot een extra intensivering
van 0,1 mld euro.
  woensdag 5 september 2012 @ 15:18:08 #18
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_116422012
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 15:14 schreef Wespensteek het volgende:
PvdA en Wajong en ziektekosten:

[..]

Aha. Een nivellerende maatregel.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  woensdag 5 september 2012 @ 15:19:40 #19
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_116422065
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 15:10 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Als de markt echt los gelaten zou worden op de zorg dan zou alles goedkoper worden maar dat terzijde. Het is het mooiste als iedereen plenty geld zou hebben. De bejaarden, de werklozen, de bijstandstrekkers, de WAO-ers en de WAJONG-ers. Helaas zijn er maar 6,5 miljoen mensen werkzaam in de particuliere sector. Die moeten het inkomen van bovenstaande groepen verdienen + het salaris van een miljoen ambtenaren.
Er moeten dus keuzes worden gemaakt. Welke groep hierboven moet gekort worden om jou meer geld te kunnnen geven?
Als de markt er echt op los wordt gelaten dan draait uiteindelijk alles om winst.
Dan worden de kosten voor het bedrijf "ziekenhuis" wel goedkoper maar de rekening blijft hetzelfde, de winst wordt weer verdeeld over de managers en de aandeelhouders.

Zorgverzekering zou in procenten betaald moeten worden ipv in absolute bedragen. ¤108,25 zorgverzekering is voor mij bijvoorbeeld zo'n 10% van mijn inkomen (wajong), voor Mark Rutte met z'n +/- ¤10.000,- netto maandsalaris is dat iets van 1% per maand.
Op die manier zijn de lasten voor iedereen gelijk terwijl je wel meer geld binnen kan halen.
Dus ik zou zeggen: iedereen 5% van z'n inkomen aan de zorg betalen, voor mensen met weinig geld worden de kosten dan goedkoper en mensen met hoge inkomens zullen dan meer betalen maar dan merkt iedereen hetzelfde in de portemonee.
pi_116422071
SP: niets mbt Wajong en weinig mbt ziekte kosten voor deze groep:

quote:
Het eigen risico wordt verlaagd naar 150 euro per volwassene en de eigen bijdrage van 7,50
euro per ligdag in ziekenhuizen uit het basispad wordt geschrapt. Deze twee aanpassingen
leiden tot een intensivering in de ZVW van in totaal 1,7 mld euro.
  woensdag 5 september 2012 @ 15:21:47 #21
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_116422152
Uiteindelijk moet je overconsumptie van zorg tegengaan. Ik zag in het VVD programma iets staan over het specificeren van de hoeveelheid zorg die ingekocht wordt door verzekeraars. Dat vind ik wel een goeie maatregel.
  woensdag 5 september 2012 @ 15:22:13 #22
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_116422178
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 15:19 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Als de markt er echt op los wordt gelaten dan draait uiteindelijk alles om winst.
Dan worden de kosten voor het bedrijf "ziekenhuis" wel goedkoper maar de rekening blijft hetzelfde, de winst wordt weer verdeeld over de managers en de aandeelhouders.

Zorgverzekering zou in procenten betaald moeten worden ipv in absolute bedragen. ¤108,25 zorgverzekering is voor mij bijvoorbeeld zo'n 10% van mijn inkomen (wajong), voor Mark Rutte met z'n +/- ¤10.000,- netto maandsalaris is dat iets van 1% per maand.
Op die manier zijn de lasten voor iedereen gelijk terwijl je wel meer geld binnen kan halen.
Dus ik zou zeggen: iedereen 5% van z'n inkomen aan de zorg betalen, voor mensen met weinig geld worden de kosten dan goedkoper en mensen met hoge inkomens zullen dan meer betalen maar dan merkt iedereen hetzelfde in de portemonee.
Winst is niet erg als dat het resultaat is van efficiënt werken. Geef de verzekeraars de ruimte op de declaraties aan te vechten en met de arts mee te kijken. De kosten dalen dan vanzelf.

Waarom zou iemand meer betalen om hetzelfde risico af te dekken?
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_116422215
:6 ik stem toch
pi_116422247
D’66:
quote:
De Wajong wordt beperkt tot volledig en duurzaam arbeidsongeschikte
jongeren, en daardoor zullen meer jongeren gaan deelnemen aan de arbeidsmarkt. Verder
komen er prikkels voor werkgevers om arbeidsgehandicapten aan te nemen en dat leidt tot
een toename van de werkgelegenheid. De maatregelen op het gebied van sociale zekerheid
(exclusief WW) verhogen de werkgelegenheid met ½%.
De toegang tot de WSW wordt beperkt en de Wajong wordt beperkt tot volledig en
duurzaam arbeidsongeschikte jongeren. Per huishouden kan bovendien maximaal 150% van
een uitkering van de WIA en Wajong worden genoten.

Daarnaast beperkt D66 de aanspraken bij de persoonlijke verzorging en de begeleiding door
het verhogen van de norm voor gebruikelijke zorg van 60 naar 90 minuten per week. De
huishoudelijke verzorging wordt afgeschaft, voor 50% van de gevallen wordt dit
gecompenseerd. Het beperken van het aantal zorguren voor deze drie functies levert een
besparing op van 1,2 mld euro

D66 kiest voor een inkomensafhankelijk eigen risico van gemiddeld 500 euro, waarbij voor
lage inkomens het eigen risico gehandhaafd blijft op het huidige niveau
.
  woensdag 5 september 2012 @ 15:24:38 #25
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_116422273
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 15:21 schreef Illiberal het volgende:
Uiteindelijk moet je overconsumptie van zorg tegengaan. Ik zag in het VVD programma iets staan over het specificeren van de hoeveelheid zorg die ingekocht wordt door verzekeraars. Dat vind ik wel een goeie maatregel.
Ik niet. als dan het budget op is kan er geen zorg meer verleent worden. Laat de verzekeraar zich op stellen als een mondige klant i.p.v. als een zak met geld. Zij betalen tenslotte de rekening.
a man convinced against his will is of the same opinion still
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')