abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 19:45:52 #1
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_115568679
FOK!verkiezingen! *O*

De campagnetijd is weer begonnen! Hier maakt FOK! dankbaar gebruik van om jullie gedurende de verkiezingen lekker veel nieuws te bieden. We beginnen nu met een interview met de Libertarische Partij, maar dat zal zeker niet het laatste zijn.

Wat is een libertarische partij? :?

De Libertarische Partij is een nieuwe politieke partij voor iedereen die voor vrijheid en eigen verantwoordelijkheid is.

Wikipedia zegt: Het libertarisme is een politieke filosofie waarvan de aanhangers streven naar zoveel mogelijk individuele vrijheid en een zo klein mogelijke - of zelfs helemaal geen - overheid. In dit geval gaan we praten met:

Bart Voorn!

Bart Voorn (Hoorn, 1994) is de jongste kandidaat voor de Libertarische Partij en staat als nummer 9 op de kandidatenlijst. Na twee jaar lang bij de JOVD te hebben gezeten richtte hij samen met enkele libertariërs uit de Jonge Democraten het Libertarisch Jongeren Platform op, de allereerste libertarische jongerenorganisatie in Nederland. Naast zijn politieke bezigheden studeert hij economie en politicologie aan Amsterdam University College.

Voor meer informatie: De Libertarische partij (Deel 3) en http://www.libertarischepartij.nl/

En wat is daarmee?

FOK! gaat de Libertarische Partij interviewen, maar dat doen we zeker niet alleen! Hier hebben jullie de mogelijkheid alle vragen die jullie hebben over deze nieuwe politieke partij te stellen. Wij maken dan samen met een of twee users een selectie, en misschien wordt jouw vraag wel aan de LP voorgelegd!

Let wel: Dit topic is enkel bedoeld voor vragen, voor een inhoudelijke discussie over de Libertarische Partij of het Libertarisme is het algemene topic. Jullie kunnen tot en met vrijdag jullie vragen hier stellen, zaterdag gaan we met de selectie aan de gang!

[ Bericht 1% gewijzigd door timmmmm op 14-08-2012 20:11:35 ]
Laffe huichelaar
pi_115569328
Jullie standpunten wijken over het algemeen extreem af van de bestaande politieke partijen. Dit maakt de kans op regeringsdeelneme (nu en in de toekomst) nihil en verkleint de invloed die de LP ooit zal krijgen. Hoe gaan jullie, als jullie een of meerdere zetels halen, jezelf na de verkiezingen opstellen in de Tweede Kamer? Met welke partijen willen jullie op welke gebieden eventueel samenwerken?
pi_115569409
Vanwaar jullie extreem ideologische opstelling? In principe zouden jullie prima met een VVD kunnen regeren als jullie bereid zouden zijn om concessies te doen.

Op deze manier kun je volgens mij geen beleid verwezenlijken, dus ik ben benieuwd waarom jullie voor deze "opstandige" opstelling hebben gekozen.

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 14-08-2012 20:05:02 ]
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 20:16:27 #4
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_115569858
Waarom zijn jullie de politiek ingegaan, wat willen jullie bieden wat je in andere partijen mist?
Laffe huichelaar
pi_115570589
Ik mag vast ook wel een vraag stellen. :)

Jullie kiezen nu de democratische weg om het libertarisme onder de aandacht te brengen, om tegenwicht te bieden tegen de overheid en een echt alternatief te vormen voor quasi-liberale partijen als de VVD en D66. Maar hoe staat de LP tegenover het voluntaryism, welke door middel van o.a. counter economics en niet via de politieke weg naar een echt vrije samenleving wil komen?
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 20:45:15 #6
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_115570873
De LP is onder andere voor afschaffing gereguleerde arbeidsomstandigheden, ontslagrecht, minimumloon. Denkt u niet dat de werknemer in die situatie speelbal wordt van de werkgevers? Dat de koppelbazen hun intrede weer doen en een werknemer blij mag zijn als hij twee euro per dag verdient?
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 22:42:14 #7
291358 PanPaniscus
ik weet van geen ophouden
pi_115576602
Ik wil graag een kerncentrale in mijn keuken bouwen, zodat ik zelf mijn energie kan opwekken, maar die zeikambtenaren op het stadhuis vinden dat niet goed. Als de Libertarische Partij vindt dat ik dat wel mag doen, wil ik wel op ze stemmen.
Dus mijn vraag lijkt me wel duidelijk.
Oh wat is het toch fijn om een bonobo te zijn
pi_115578883
Hoe zien jullie Nederland zonder/met een kleine overheid, hoe blijven de normen en waarden in stand?
pi_115579394
Het libertarisme is totalitair. Niet dicatoriaal, wel totalitair. Dat betekent: het kan enkel in zijn geheel toegepast worden, als systeem. Half libertarisme is geen libertarisme. Hoe zou je dat kunnen bereiken middels verkiezingen?
Hoe zou je dat kunnen bereiken, zonder dicatoriaal te zjin?

Een totalitaire ideologie zonder dictatoriale pretenties is gedoemd tot falen. Er is geen methode voor handen waarmee het doel verwezelijkt kan worden, behalve een beroep op de rede. De universele redelijkheid zou er toe leiden dat men vrijwillig met zijn allen de overheid afschaft.
Is dat niet wat naïef? Ongeveer zo naïef als Rousseaus veronderstelling dat de overheid gelegitimeerd is middels een sociaal contract?
  woensdag 15 augustus 2012 @ 00:11:09 #10
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_115580658
- veiligheid (defensie, justitie, wapenbezit)

De Libertarische Partij wil het verkoop van wapens dereguleren, vallen hier ook automatische vuurwapens zoals AK-47's onder? Wordt er onderscheid gemaakt tussen wapens voor militaire doeleinden en civiele doeleinden? Moet er een achtergrondscheck komen voor mensen die een wapen willen kopen?

[ Bericht 4% gewijzigd door Illiberal op 15-08-2012 10:02:22 ]
pi_115584770
Wat geeft de Libertarische Partij bestaansrecht?
pi_115585963
Misschien is het wel goed om de vragen een beetje te categoriseren. De uiteindelijke lijst vragen kan niet al te lang zijn (max. een stuk of 20) en daarom moeten ze niet allemaal over hetzelfde onderwerp gaan.

Even een suggestie voor de categorieën (hulp is welkom)

- De partij/ persoonlijk (over de partij, hoe is het om met een kleine partij te vechten voor aandacht en misschien een zetel etc)

- De economie en overheidsfinanciën (toch het belangrijkste issue deze verkiezing)

- zorg, welzijn, sport, sociale zaken

- veiligheid (defensie, justitie, wapenbezit)

- De leefomgeving ((natuur, milieu, ruimtelijke ordening)

Als je per vraag aan kan geven onder welke categorie deze hoort is dat straks voor de selectie ook wat eenvoudiger.
pi_115594298
In Utrecht woedt een discussie over wel of niet meer koopzondagen. Grote winkelketens zijn voor omdat zij zich door de overheid in hun vrijheid beknot voelen om open te zijn wanneer ze dat willen.
Kleine zelfstandige winkeliers voelen zich ernstig in hun voortbestaan bedreigt door de grote ketens voor wie het veel goedkoper is om desnoods 24/7 open te zijn. Zij menen dat de overheid hen moet beschermen tegen de macht van de grote ketens omdat er voor hen, de kleine zelfstandigen, geen sprake zou zijn van een eerlijke vrije keus mochten de grote ketens ook op zondag open gaan. Het wordt volgens de zelfstandigen dan: ofwel nooit meer vrije tijd, ofwel, nog meer, omzet verliezen aan de ketens.

Wat is de visie van de libertarische partij op dit vraagstuk en de rol van de overheid hierin?
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
  woensdag 15 augustus 2012 @ 13:21:05 #14
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_115594335
De partij:
Hoe Gaan jullie je campagne vorm geven? Een beetje a la PVV/Wakker Nederland of puur op de feiten?

Een stukje wat ik op jullie site heb gelezen en blijkbaar letterlijk gezegd door Toine manders stelt mij in ieder geval niet echt gerust

quote:
De LP heeft geen uitzending op prime time en krijgt twee spots na middernacht toegewezen. Dit terwijl een andere nieuwe partij tweemaal op prime time zendtijd krijgt en nooit na 20:00 uur spots toegewezen heeft gekregen. ‘Maar na 0.00 uur liggen de meeste mensen al op bed, uitgeput van een dag hard werken voor een overheid die meer dan de helft van hun inkomen afneemt’, stelt lijsttrekker Toine Manders.
http://www.libertarischep(...)schrift-in-bij-cvdm/

Als je serieus genomen wil worden door degene die eigenlijk jullie doelgroep zou moeten zijn (Liberale VVDers en libertarische mensen die uit overtuiging niet stemmers zijn zeg maar. ) lijkt me het nou niet echt een geweldige aanpak als je ziet welke groep dit soort schreeuwpopulisme nou daadwerkelijk aan spreekt.

Anyway, succes, ik gun jullie wel een zetel in de kamer alleen al om het gezonde tegen geluid.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  woensdag 15 augustus 2012 @ 13:51:30 #15
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_115595665
Wat zijn de beste voorbeelden van het libertarische gedachtengoed in de praktijk?
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_115597857
Op welke manier moeten misdadigers (moordenaars, verkrachters etc.) gestraft worden in een libertarische samenleving, volgens uw partij? Is het voor uw partij aanvaardbaar dat zulke misdadigers een straf opgelegd krijgen die hun vrijheid inperkt (zoals een celstraf)? Zo ja, druist dit dan niet in tegen het libertarische gedachtegoed en zo nee, welke alternatieve straf stelt uw partij dan voor?

Categorie: veiligheid (defensie, justitie, wapenbezit)

[ Bericht 1% gewijzigd door tomatenrood op 15-08-2012 14:51:39 ]
  woensdag 15 augustus 2012 @ 14:55:02 #17
302122 Dunwich
The Horror...
pi_115598249
Vraag 1 : waarom noemt deze partij zich libertarisch en niet anarchokapitalistisch ?

Vraag 2 : geen inkomstenbelasting ? afschaffen subsidies ? concurrentie onder scholen ? Hoe ziet u/jullie partij dit zonder problemen verlopen ?

Vraag 3 : Uw "speerpunten" creëren veel problemen voor mensen met een middel tot laag inkomen zoals gebrek aan onderwijs en zorg, wat is het plan van de Libertarische Partij om te zorgen dat iedereen toegang heeft tot deze twee?

Vraag 4 : Investeren in onze toekomst is waarschijnlijk het belangrijkste van elke partij, hoe zal de "marktwerking" en "concurrentie" op het onderwijs ervoor zorgen dat er meer mensen beter opgeleid worden ?
pi_115604083
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 14:46 schreef tomatenrood het volgende:
Op welke manier moeten misdadigers (moordenaars, verkrachters etc.) gestraft worden in een libertarische samenleving, volgens uw partij? Is het voor uw partij aanvaardbaar dat zulke misdadigers een straf opgelegd krijgen die hun vrijheid inperkt (zoals een celstraf)? Zo ja, druist dit dan niet in tegen het libertarische gedachtegoed en zo nee, welke alternatieve straf stelt uw partij dan voor?

Categorie: veiligheid (defensie, justitie, wapenbezit)
Second that.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
  Boks-Chick woensdag 15 augustus 2012 @ 17:54:56 #19
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_115605439
Leesvoer, hieronder alle posts met vragen die op de frontpage zijn gesteld:

quote:
Op dinsdag 14 augustus 2012 @ 23:49 schreef marky het volgende:
Is het niet een beetje veel. In feite zijn. De VVD D66 GL en ook de PvdA liberale partijen. De een links liberaal de ander rechts en weer een ander in het midden maar alle streven naar vrijheid van het individu. Nog een liberale partij erbij lijkt mij onzin en overbodig.
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2012 @ 23:50 schreef TimMer1981 het volgende:
Waarom geloven jullie nog in een vrije markt, zo dan niet een nog vrijere markt, terwijl gebleken is dat dit de oorzaak is van de crisis waarin wij ons nu bevinden? Is dit nog niet doorgedrongen, stellen jullie principe boven praktijk of kijken jullie hier anders tegenaan?
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2012 @ 23:55 schreef Gwildor. het volgende:
Wat onderscheidt jullie van, bijvoorbeeld, de VVD?

Een schot-op-open-doelvraag, maar wel een waarvan ik nieuwsgierig ben naar de formulering.
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2012 @ 23:58 schreef TMartina het volgende:
Zou er niet totale chaos in ons uitgedachte systeem gaan zitten als de overheid drastisch word verminderd?
quote:
Op woensdag 15 augustus 2012 @ 00:03 schreef Euribob het volgende:
Hoe willen jullie het onderhouden van de dijken gaan financieren als de mensen die er geen baat bij hebben er niet voor betalen?
quote:
Op woensdag 15 augustus 2012 @ 00:03 schreef Autobandje het volgende:
Waarom zijn jullie vóór de hypotheekafrenteaftrek? Hoewel het een belastingskorting is voor velen, is het in wezen een geldherverdeling door een overheid, en ik kan er met mijn geest niet bij waarom jullie zoiets zouden steunen.
quote:
Op woensdag 15 augustus 2012 @ 00:15 schreef trabant het volgende:
Een streven naar maximale vrijheid klinkt leuk, maar met vrijheid komt verantwoordelijkheid. Die moet je kunnen zien, je moet hem willen nemen en hem kunnen dragen. Dat betekent dus dat je uit jezelf opoffert.
Kunnen we dat als individu en als samenleving wel aan?
Ik voorzie voor een leidende groep een kortetermijnoplossing en voor het geheel een langetermijnprobleem.
Een kopie van de Amerikaanse wantoestanden. Wie hier denkt dat hij daarop zit te wachten, houdt zichzelf voor de gek.
quote:
Op woensdag 15 augustus 2012 @ 00:19 schreef EricOscuro het volgende:
Wie zou je in de partij willen hebben (bij leven van beide personen)?

Machiavelli of Mark Rutte & waarom?
quote:
Op woensdag 15 augustus 2012 @ 00:21 schreef yamiown het volgende:
Waarom willen jullie de studentenstudiebeurs afschaffen?
quote:
Op woensdag 15 augustus 2012 @ 00:24 schreef govie het volgende:
Wat vind u van het plan wonen 4.0? En wat vind u van de kritiek van ING dat huurders geen optie hebben om te kopen in veel gebieden van NL met dit plan?
quote:
Op woensdag 15 augustus 2012 @ 00:36 schreef McRaVaN het volgende:
Wat is jullie positie tov de islam?
Zien jullie de islam als een godsdienst of een politieke ideologie?
Wat is jullie positie tov de Euro en de EU? Willen jullie van de Euro af?
Moet de WW en de bestand afgeschaft worden?
Zijn jullie voor een Flattax? En hoe willen jullie deze invoeren?
Hoe willen jullie deze samenleving en haar welvaartsstaat, provincies en gemeenten hervormen naar een staat waar de particulier het voor het zeggen heeft?
quote:
Op woensdag 15 augustus 2012 @ 00:47 schreef Reuzelbek het volgende:
Is een nachtwakersstaat zoals die er tijdens de Industriele Revolutie bestond in west-europese steden jullie ideaal?

Wat vinden jullie van arbeiders zelfbestuur in het geval van faillissement?

Heeft een mens zomaar het recht om stukken land te claimen en vervolgens er mee doen wat hij wil?
quote:
Op woensdag 15 augustus 2012 @ 01:02 schreef mouthman het volgende:
Wietpas ja of de nee?
Het verplichten van generieke medicijnen voor aandoeningen die chronisch zijn? ja of nee
kinderopvang? versobering of niet?
quote:
Op woensdag 15 augustus 2012 @ 01:09 schreef rOverheid het volgende:
Euro of Gulden?
EU of Nederland?
Big Brother of Privacy?
Drugs legaliseren of Repressie?
Koningshuis of Republiek?
130 of 150 KM/U?
quote:
Op woensdag 15 augustus 2012 @ 01:36 schreef dralion13 het volgende:
Ik ben ook heel benieuwd op welke manier ze zelf loon willen krijgen als ze alle belastingen afschaffen en alle staatseigendommen privatiseren, of wordt de 2e kamer zelf ook geprivatiseerd?
quote:
Op woensdag 15 augustus 2012 @ 01:39 schreef Froop het volgende:
De Libertarische partij wil kort gezegd af van de verzorgingsstaat. Echter mis ik een duidelijk antwoord op de vraag hoe je de verzorgingsstaat nou precies zou moeten afschaffen. Wat gebeurt er met de mensen die daar afhankelijk van zijn? Idealen zijn leuk, maar ze moeten wel in een realistisch perspectief bekeken worden.

Nieuwe vraag:
Ik citeer uit het partijprogramma:
Wij vinden dat Nederland het lidmaatschap en de financiële ondersteuning van de Europese Unie moet opzeggen, evenals alle EU-verdragen, met uitzondering van vrijhandelsverdragen en andere verdragen die de vrijheid van de burger vergroten. Wij zijn tegen deelname van Nederland aan welke supranationale overheid dan ook, inclusief de Verenigde Naties. Wij wijzen ieder verdrag dat een schending van de rechten van het individu inhoudt af.
Uit de EU stappen zou politiek en economisch gezien zelfmoord zijn. Zal het volk hierdoor niet meer nadelen dan voordelen krijgen?

En nog eentje:
wij verdedigen het recht van individuen om deel te nemen aan of zich te onthouden van welke religieuze activiteit dan ook, zolang zij daarbij niet het lijf of goed van een ander schaden. Om deze vrijheid te verdedigen staan wij een strikte scheiding van kerk en staat voor.
Ik merk dat er in uw perceptie van de vrijheid van godsdienst een paradox heerst. Om een helder punt te maken moet ik even een kleine uitleg geven.
Laten we nou eens kijken hoe seculier Nederland is. Om daar een antwoord op te geven, moeten we eerst terug gaan naar de basis van secularisering. Let op, geen secularisme, want dat is een normatieve opvatting dat de rol van religie in de samenleving aan banden moet worden gelegd, de opvatting die de Libertarische partij blijkbaar heeft. Secularisering is slechts een beschrijvende term van het sterk politiek en maatschappelijk verminderde belang van religie. De basis daarvan vinden we eigenlijk in de Franse revolutie; Laïcité. Laïcité betekent een volledige scheiding van Kerk en staat. Zo vind je in Frankrijk geen enkele politieke partij met een religieuze achtergrond. Dat moet niet van de maatschappij, dus secularisme. Dit in tegenstelling tot Nederland, waar ons politieke stelsel op het christendom is gefundamenteerd. Er is sinds de Tweede Wereldoorlog (met uitzondering van enkelen) geen kabinet geweest zonder een partij die op het christendom leunt. Volgens mij kan je hier niet spreken van secularisme.

Ik ga er vanuit dat religieuze partijen ook niet meer toegestaan zijn. De paradoxale vraag is dan: Druist dit verbod dan niet in tegen de vrijheden die de Libertarische Partij predikt?
quote:
Op woensdag 15 augustus 2012 @ 02:38 schreef RamteamJax het volgende:
Wat voor salaris ga je opstrijken met je partij ? Boven, onder of geëvenaard met de Balkenellende norm ?
quote:
Op woensdag 15 augustus 2012 @ 02:47 schreef Vibromass het volgende:
Beste Libertarische partij,
Is Somalie niet het land wat het dichtst staat bij de daadwerkelijke verwezenlijking van het Libertarische gedachtengoed, en zo nee, waarom niet?

Is de kern van het probleem van Milton Friedman, Ayn Rand en Alan Greenspan niet identiek aan dat van het communisme? Namelijk dat het in de praktijk uitsluitend mislukkingen heeft opgeleverd, en dat voorstanders dan slechts kunnen claimen dat dat komt omdat de uitvoering niet echt libertarisch/communistisch genoeg was?
quote:
Op woensdag 15 augustus 2012 @ 03:33 schreef Bushmaster het volgende:
Als ik het stukje medische zelfvoorzienigheid goed begrijp dan is zelfs Obamacare nog zaligmakend. En het land vol laten lopen met gelukszoekers die niets zullen aantreffen zal het leefklimaat voor minder dan 4x modaal een regelrechte hel maken. Als dit het libertarische gedachtengoed is, ik zie slechts zelfingenomen egoïsten welke alleen hun eigen toekomst veilig wensen te stellen. Hebben zij soms een lijntje met Bilderberg? Dood aan de nuttelozen? Dit heeft niets van doen met 's lands belang maar met eigenbelang.Optiefen met die VVD-brilletjes! Wat is precies de boodschap aan het volk, meneer Bril #1?
quote:
Op woensdag 15 augustus 2012 @ 06:38 schreef Allantois het volgende:
Wie gaat de zorg betalen als we geen collectieve zorgverzekering meer kennen en de overheid zich nergens mee mag bemoeien?
quote:
Op woensdag 15 augustus 2012 @ 08:55 schreef truthortruth het volgende:
Het systeem van de Libertatische partij gaat uit van het goede van de mens en gaat er vanuit dat op deze wijze het sociale stelsel overbodig is. Waar baseert de Libertarische partij dit op, hoe wordt voorkomen dat zwakkeren in de samenleving niet de dupe zijn van dit systeem?
quote:
Op woensdag 15 augustus 2012 @ 09:34 schreef moderncaveman het volgende:
Beste LP,

Stel, je regelt bijstand/werkloosheidsuitkeringen via de private sector - waarschijnlijk via verzekeraars. Dat is op zich mooi, want dan kan iedereen de dekking kiezen die hij wil. Voor een hoger of lager bedrag verzekerd, langere of kortere uitkering, etc. En tegen relatief lage kosten, want er is genoeg concurrentie doordat er geen barrieres zijn om zo'n verzekeraar te worden.

Maar hoe voorkom je nu dat de totaal kanslozen in de maatschappij door niemand verzekerd worden? Als ik zulke verzekeringen zou verkopen zou ik in ieder geval zo iemand koste wat het kost weren. (Ik zie m'n oude huisbaas van tijdens m'n studententijd voor me, 55 jaar, zware drinker en roker, onverzorgd, zou nooit ergens een job krijgen en wil dat ook niet).

Als je dat weer collectief oplost zoals nu krijg je toch weer moral hazard (het loont om je zo te gedragen), hoe voorkom je dat cq hoe ga je met zo'n situatie om?

Verder, gerelateerd: Wat doe je met de mensen die zich niet verzekerd hebben (want te duur o.i.d.), die toch werkloos raken? Hoe voorkom je dat ze bijvoorbeeld de criminaliteit in gaan?
quote:
Op woensdag 15 augustus 2012 @ 10:00 schreef Bananenbuiger het volgende:
Hoe wordt de normale mens in jullie libertarisch gedachtengoed beschermt tegen de geldwolven van de verzekeraars en banken?

In jullie gedachtengoed mogen bijvoorbeeld de banken niet belemmerd worden in hoe zij met het geld van de consument omgaan.
Het spelen met het geld van de consument en alle manipulaties die de laatste tijd aan het licht komen zijn mijn inziens juist het gevolg van libertarische neigingen? Immers, de banken hebben deze mogelijkheden verkregen door te lobbyen.

Getuigen de crisis en opduikende schandalen zou een libertarisch systeem dit alleen maar verergeren.
Of verwacht u dat het wegvallen van overheidssteun de banken opeens moraal gaat geven?
quote:
Op woensdag 15 augustus 2012 @ 10:08 schreef Akziom het volgende:
@Bart_LP:

Vindt u dat medische zorg een algemene maatschappelijke voorziening zou moeten zijn, waarbij fatsoenlijke zorg voor iedereen beschikbaar is? Of een commercieel product waarop marktwerking van toepassing is, waar bedrijven miljoenen mee verdienen, en waarbij de beste zorg alleen voor de rijken is weggelegd?
quote:
Op woensdag 15 augustus 2012 @ 10:13 schreef Akziom het volgende:
@Bart_LP:

Wat vindt u ervan dat geld met miljarden tegelijk uit lucht kan worden getoverd met een druk op de knop, zonder dat er feitelijke waarde wordt gecreëerd, wat gigantische kredieten en schulden heeft opgeleverd die niemand ooit nog kan afbetalen? En dat dat privilege bovendien niet aan de staat is voorbehouden, maar nota bene aan BANKEN, oftewel private commerciële bedrijven met maar één belang: hun eigen portemonnee?
quote:
Op woensdag 15 augustus 2012 @ 10:37 schreef Northside het volgende:
De gedachte achter deze partij begrijp ik en keur ik niet af, de burger zou best meer eigen verantwoordelijkheid mogen nemen. Maar voor veel Nederlandse burgers is dit een nachtmerrie, ze hebben nooit geleerd die verantwoordelijkheid te nemen en altijd naar de staat gekeken (die er dan ook voor ze was). Stel dat de libertarische partij het erg goed zou doen tijdens de verkiezingen en over het beleid mee mag praten: hoe zien jullie die 'overgangsfase' voor NL voor je (gaan jullie burgers 'heropvoeden'?) en wat zouden jullie speerpunten bij de coalitieonderhandelingen zijn?
quote:
Op woensdag 15 augustus 2012 @ 10:37 schreef Zemi77 het volgende:
Beste Bart,

Het libertarianisme kenmerkt zich door een zo kleine (liefst geen) overheid en een zo groot mogelijke verantwoordelijkheid / vrijheid bij het individu. Maar denkt u niet dat onze samenleving inmiddels zo complex is geworden dat het voor een individu niet meer mogelijk is om op alle facetten deze verantwoordelijkheid te kunnen dragen. Kijk naar de financiele producten van de afgelopen jaren die te complex bleken te zijn voor veel individuen, die zich niet realiseerden dat ze een woekerpolis of een tophypotheek hadden. Kijk naar de VS waar mensen een huis kochten maar niet door hadden dat ze het na vijf jaar niet meer konden betalen.

Hoe moet een individu zich in uw systeem hiertegen beschermen (zijn geld weggeven aan een tussenpersoon en dan maar hopen dat die wel betrouwbaar is). Hetzelfde geldt voor de medische wereld. Als een individu een gezondheidsprobleem heeft wil die geholpen worden, maar zelf kan hij zelden beoordelen wat de juiste remedie is. Hoe moet een individu weten welk medicijn voor hem het beste is en of hij er niet teveel voor betaald. Heck, zelfs de arts heeft moeite om dat te kunnen bepalen. We hebben (gelukkig zou ik bijna zeggen) een systeem waarin medicijnen gekeurd worden en een arts voorgelicht wordt wanneer hij welke medicijnen kan voorschrijven. En ja dat wordt betaald door een onafhankelijk instituut: de overheid.

Vraag is hoe u deze zaken ziet en welke mate van verantwoordelijkheid het individu moet nemen.

mvg,

Zemi77

PS. bent u tegen het wapenverbod? en zo ja hoe moet ik mijn dochter dan beschermen tegen gewapende pedofielen? pre-emptive schieten?
quote:
Op woensdag 15 augustus 2012 @ 11:14 schreef Akziom het volgende:
[..]

En aanvullend hierop (de post hierboven, red): is dat in essentie niet het recht van de sterkste? Oftewel: anarchie? (niet dat dat per definitie verkeerd is, maar om even het juiste beeld te krijgen dat de LP voor ogen heeft)

Zo nee, wat is het wezenlijke verschil?
quote:
Op woensdag 15 augustus 2012 @ 11:15 schreef Bananenbuiger het volgende:
[..]

Dat is de fout die in het verleden is gemaakt en hersteld moet worden.
En ja, die verkregen macht wordt zelden vrijwillig afgestaan. Daar heb je gelijk in.
Het is dus niet een kwestie van netjes vragen, maar van doen.

De overheid heeft nog steeds genoeg bevoegdheden en mogelijkheden om dit terug te draaien.
Het is een kwestie van overtuiging en willen.
Beiden is er (nog) niet, want de overtuiging en wil wordt sterk beinvloed door de lobby.
Tevens is er ook nog niet de overtuiging door het volk. Er zijn zat mensen die de overtuiging en wil hebben, maar er is geen politieke partij of mechanisme waarvan zij gebruik kunnen maken om dit te bewerkstelligen.

De ellende is alleen dat de politiek in Nederland sterk verdeeld is en dat kiezers van alle kanten bestookt worden met (on)waarheden en absoluut niet in staat is om het grote plaatje te kunnen zien en begrijpen.
Als er met steun van het volk een sterke politieke stroming ontstaat om dit allemaal te herstellen dan worden als gevolg de mechanismes hiervoor geinstalleerd.

Zoals ik al zei moet je van een vervelend kind soms gewoon het speeltje afpakken om hem te laten luisteren en dat doe je dan dus "by force".
Ik zie wel in dat het niet zo makkelijk is om hetzelfde te doen mbt de bankensector en zorgstelsel, maar men kan mij niet wijs maken dat het onmogelijk is.

quote:
Op woensdag 15 augustus 2012 @ 11:19 schreef Bananenbuiger het volgende:
[..]

Dit dus de post hierboven, red. Precies mijn vraag, wellicht beter verwoord.

De verschillen zullen juist groter worden, toch?
De consument belazeren wordt makkelijker (geen toezicht en bescherming door overheid) en beide partijen kunnen zich vrijwillig verdedigen met behulp van een advocaat.
Maar laat die ene advocaat nou niet betaalbaar zijn voor de consument.
Tevens staat die tegenover een leger dikbetaalde advocaten van de tegenpartij. Inhoudelijk als financieel oneerlijk.
Het recht van de sterkste geldt en dat is degene met de meeste euros.
lolwut
  donderdag 16 augustus 2012 @ 00:57:00 #20
224960 highender
Travellin' Light
pi_115628154
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 14:55 schreef Dunwich het volgende:
Vraag 1 : waarom noemt deze partij zich libertarisch en niet anarchokapitalistisch ?
Dat bekt beter, en minder tekens dus milieuvriendelijker of zo...

quote:
Vraag 2 : geen inkomstenbelasting ? afschaffen subsidies ? concurrentie onder scholen ? Hoe ziet u/jullie partij dit zonder problemen verlopen ?
Dat verloopt nu ook niet zonder problemen, het gaat om meer/minder problemen.

quote:
Vraag 3 : Uw "speerpunten" creëren veel problemen voor mensen met een middel tot laag inkomen zoals gebrek aan onderwijs en zorg, wat is het plan van de Libertarische Partij om te zorgen dat iedereen toegang heeft tot deze twee?
Ze houden netto meer over doordat ze geen IB betalen en dan kunnen ze door marktwerking goedkoop en matig onderwijs inkopen en online gratis studeren als ze echt verder willen. Voor zorg kunnen ze terecht bij de Aldi, Lidl e.d..

quote:
Vraag 4 : Investeren in onze toekomst is waarschijnlijk het belangrijkste van elke partij, hoe zal de "marktwerking" en "concurrentie" op het onderwijs ervoor zorgen dat er meer mensen beter opgeleid worden ?
Er worden minder mensen beter opgeleid, meer mensen slechter opgeleid. Dan kunnen we weer een lage lonen productieland worden, voormalig belastinginspecteurs en fiscaal juristen/adviseurs die dan echt moeten gaan werken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_115648603
zijn jullie je ervan bewust dat theorie en praktijk soms mijlenver van elkaar afstaan? zo ja, waarom dan toch dit initiatief?
pi_115651508
Hoe wil de libertarische partij waarborgen dat iedere Nederlander, jong en oud, talentvol en talentloos, normaal en gehandicapt, de kans krijgt om zich optimaal te ontwikkelen terwijl haar streven is om de belastingen zoveel mogelijk te reduceren en hiermee in essentie van Nederland terug een nachtwakersstaat te maken?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zondag 19 augustus 2012 @ 10:05:21 #23
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_115739654
De vragen zijn ingezonden, maandag of dinsdag komt het topic met de reacties
Laffe huichelaar
pi_115753175
quote:
14s.gif Op zondag 19 augustus 2012 10:05 schreef timmmmm het volgende:
De vragen zijn ingezonden, maandag of dinsdag komt het topic met de reacties
^O^
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_115753557
Bereid je maar voor op heftige reacties in dat topic. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')