Dat is waar. Het is een hele andere manier van rijden. Ik les trouwens op een Kawasaki er-6 met 72pk, dus dat is in vergelijking met waar ik vroeger op reed ook even omschakelen.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 13:52 schreef Vinniiee het volgende:
[..]
Dat is ook iets wat je bij het motorrijden leert, niet bij het schakelbrommerrijden
Standaard hebben ze misschien 72pk, maar voor een rijschool zijn ze volgens mij begrenst op 35kW.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 14:39 schreef bascross het volgende:
[..]
Dat is waar. Het is een hele andere manier van rijden. Ik les trouwens op een Kawasaki er-6 met 72pk, dus dat is in vergelijking met waar ik vroeger op reed ook even omschakelen.
Volgens de instructeur niet. Ik doe zwaar he, word volgende week 23. Jep, een Honda MT van 90kg oid is toch even iets anders dan dit ding.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 14:40 schreef Vinniiee het volgende:
[..]
Standaard hebben ze misschien 72pk, maar voor een rijschool zijn ze volgens mij begrenst op 35kW.
Gewicht is ook een stuk meer, daar moet je ook mee omgaan.
Naar mijn weten zijn de vol vermogen motoren nog steeds begrenst Maar dat zal wel dan xD. Hehe minstens 2x zo zwaar dusquote:Op vrijdag 17 augustus 2012 15:14 schreef bascross het volgende:
[..]
Volgens de instructeur niet. Ik doe zwaar he, word volgende week 23. Jep, een Honda MT van 90kg oid is toch even iets anders dan dit ding.
Zal het voor de zekerheid volgende week nog eens vragen.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 15:22 schreef Vinniiee het volgende:
[..]
Naar mijn weten zijn de vol vermogen motoren nog steeds begrenst Maar dat zal wel dan xD. Hehe minstens 2x zo zwaar dus
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 17:47 schreef Lilliesleaf het volgende:
AVD - blok 2
Van instructeur gewisseld, de instructeur die me volgende week ook de hele tijd heeft vandaag voor het eerst mee gereden.
M'n eerste instructeur zei nog van te voren privé tegen die van nu: 'Je moet wel een beetje voorzichtig met haar zijn, ok? 'ik zeg tijd om een motor te kopen een mooie suzuki GSR bijvoorbeeld... ik weet er nog 1 die te koop staatSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb al een motor. Ook een Suzuki trouwens.. maar dan een GSFquote:Op vrijdag 17 augustus 2012 18:00 schreef Salatrel het volgende:
[..]
ik zeg tijd om een motor te kopen een mooie suzuki GSR bijvoorbeeld... ik weet er nog 1 die te koop staat
quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 17:47 schreef Lilliesleaf het volgende:
AVD - blok 2
Van instructeur gewisseld, de instructeur die me volgende week ook de hele tijd heeft vandaag voor het eerst mee gereden.
M'n eerste instructeur zei nog van te voren privé tegen die van nu: 'Je moet wel een beetje voorzichtig met haar zijn, ok? 'Zoals altijd weer en geweldig verhaalSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Super dat het al zo lekker ging!
ik weet er 1 die in te ruilen is voor een Harley Davidson sportsterquote:Op vrijdag 17 augustus 2012 18:00 schreef Salatrel het volgende:
[..]
ik zeg tijd om een motor te kopen een mooie suzuki GSR bijvoorbeeld... ik weet er nog 1 die te koop staat
Hopelijk AVD lessen, anders sterktequote:
Ik had in het begin precies hetzelfde met remmen en schakelen.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 19:46 schreef einschtein het volgende:
Goed, mijn rijles.
Begon om 4u, was al redelijk warm. Maar toen we begonnen kwam er een lichte wind omhoog. Toen ik en mijn mede-lesser klaar stonden, zei hij tegen ons 'goed, neem zelf de motoren maar mee naar het terrein'. Was voor mij de eerste meer, aangezien ik woensdag theorie heb gehaald en een auto-theorie heb.
Eerst een klein half uur wat langzame oefeningen gedaan, ging goed.
Daarna naar een afgelopen weg gereden en daar de eerste snelle oefening gedaan. De remproef. 50 kmp/h rijden, remmen en terugschakelen. Voor mij was het even wennen. Sowieso het optrekken naar 3e versnelling, om bij de 50 kmp/h te komen. Het schakelen gaat nog niet echt heel goed (maakt veel herrie), dat is nog even flink proberen steeds dus.
De remproef zelf ging re-de-lijk. Ik focus mij de ene keer op het stelselmatig afremmen en de andere keer op het terugschakelen naar de 1.
Maandag weer de volgende rijles, zin in.
De warmte was overigens niet te harden, bloedheet en zweten als een otter. Begin was lekker, maar werd steeds warmer.
Bij dat schakelen, he. Gas helemaal terug, dan koppeling in, opschakelen, gas bij en koppeling langzaam opkomen? Zo, of?quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 21:14 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Ik had in het begin precies hetzelfde met remmen en schakelen.
Bij schakelen is het vooral de truc om gas dicht te draaien, te schakelen, beetje gas erbij te doen en dan koppeling langzaam loslaten.
In het begin - wist ik veel, nooit eerder zo geschakeld en zo - deed ik de koppeling in, terwijl ik het gas open liet zoals het was. Oepsie, ja, dat maakt veel lawaai. Al maakt het niet echt uit, je kunt gas geven wat je wil, als je de koppeling vast hebt, dat ding reageert dan toch niet, maakt alleen veel lawaai.
Maar, als je dan weer je gas helemaal dicht laat, terwijl je de koppeling op laat kopen, dan gaat ie bokken. Is ook niet handig.
Bij het remmen, is de truc dat je net zo hard of zacht kunt remmen als je wil, zolang je eerst maar even de rem zachtjes laat aangrijpen. Eerst een heel klein beetje de handremmen (+ voet) indrukken, min of meer de kracht die je met 1 vinger kunt zetten, en daarna hard doorremmen. - maar niet in één keer platknijpen, natuurlijk.
Maar, dit soort dingen komen echt vanzelf, je moet gewoon de motor leren kennen en dan op gegeven moment ga je de kleinste dingetjes aanvoelen.
precies zo. Je kunt het als je oplet ook horen, als je het anders doet. Het idee is dat je de motor namelijk zo constant mogelijk laat rijden. De motor loopt het fijnst bij een bepaald aantal toeren, ga je harder, dan zit je erboven en maakt ie heel veel geluid, dus moet je schakelen. Eronder dan kom je niet goed vooruit en gaat ie bokken, dus schakelen. Koppeling in terwijl je je gas open hebt? Motor gaat lawaai maken, maar als je het gas helemaal terugdraait, dan maakt ie géén geluid en dat is ook alweer niet de bedoeling. (Dat laatste kan wel, zolang de motor maar weer een mooi geluid maakt zodra je de koppeling weer op laat komen)quote:Op zondag 19 augustus 2012 19:58 schreef einschtein het volgende:
[..]
Bij dat schakelen, he. Gas helemaal terug, dan koppeling in, opschakelen, gas bij en koppeling langzaam opkomen? Zo, of?
Is mij eigenlijk nooit goed uitgelegd.
Dan maakt'ie wel geluid, alleen veel minder. Ontkoppelde motor (zonder gas) gaat terug naar stationair toerental.quote:Op maandag 20 augustus 2012 00:08 schreef Lilliesleaf het volgende:
maar als je het gas helemaal terugdraait, dan maakt ie géén geluid en dat is ook alweer niet de bedoeling. (Dat laatste kan wel, zolang de motor maar weer een mooi geluid maakt zodra je de koppeling weer op laat komen)
Werd er bij mij altijd standaard ingeslagen hoor koppeling in, gas los, tikkie omhoog, koppeling op, gas bij. Net zo vaak tot ik het zelf deed.quote:Op maandag 20 augustus 2012 00:15 schreef Lilliesleaf het volgende:
Ik snap trouwens niet waarom ze dat niet uitleggen bij de eerste les. Mij is het ook niet verteld en heb het uiteindelijk maar zelf moeten uitvinden dmv constant uitproberen en vage tips van instructeurs proberen te interpreteren.
Omdat de meeste mensen al een autorijbewijs hebben en het daar precies zo gaat . Denk dat instructeurs soms vergeten dat sommige mensen nog totaal geen rijbewijs hebben.quote:Op maandag 20 augustus 2012 00:15 schreef Lilliesleaf het volgende:
Ik snap trouwens niet waarom ze dat niet uitleggen bij de eerste les. Mij is het ook niet verteld en heb het uiteindelijk maar zelf moeten uitvinden dmv constant uitproberen en vage tips van instructeurs proberen te interpreteren.
Gas los en koppeling moest ik tegelijk doen. Daarna kan je schakelen.quote:Op maandag 20 augustus 2012 00:18 schreef einschtein het volgende:
Dus, wat is het nou? Gas in, koppeling in, omhoog?
Of beetje gas terug ipv alles? Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Gas dicht, koppeling in, schakelen, beetje gas bij, koppeling op laten komen.quote:Op maandag 20 augustus 2012 00:18 schreef einschtein het volgende:
Dus, wat is het nou? Gas in, koppeling in, omhoog?
Of beetje gas terug ipv alles? Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |