abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 31 juli 2012 @ 12:20:26 #1
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_114890612

Introductie tot bitcoin
Het is de state-of-the-art in geld. Het is een nieuwe vorm van elektronisch geld. Het is inmiddels de gouden standaard van digitale valuta.

Gebaseerd op een aantal oude technologieën, en een aantal zeer nieuwe technologieën ... Bitcoin is het resultaat van het combineren van ... cryptografische versleuteling van gegevens + het idee van een gelimiteerde grondstof, vergelijkbaar met goud en zilver (waar de hoeveelheid beperkt is), en dit gebruiken als geld + het idee van grote aantallen computers die zijn aangesloten op de het internet ... welke een sterke, veerkrachtige, onverwoestbaar netwerk vormen.

Het heet een cryptocurrency. Sinds de uitvinding van Bitcoin ... zal geld nooit meer hetzelfde zijn.

Interview MP3: http://www.oneradionetwork2.com/mp3/money/economy/12.02.10_wagner_bruce_bitcoin.mp3

Alternatief MP3: http://goo.gl/eB6Sd


Hoe werkt bitcoin?
Bitcoin is een digitale grondstof of munteenheid, wat betekent dat de hoeveelheid gelimiteerd is, net als goud. Maar in tegenstelling tot goud zijn bitcoins zeer gemakkelijk uit te wisselen via het internet.

Bitcoin is een netwerk dat, als een notaris, alle bitcoin transacties tussen mensen registreert en gedecentraliseerd opslaat in het bitcoin netwerk. Ieders bitcoin rekening wordt opgeslagen op elke computer in bitcoin netwerk. Het is dus praktisch onmogelijk om het bitcoin netwerk uit te schakelen. Bittorrent, wat gedeeltelijk gebaseerd is op dezelfde principes, heeft aangetoond dat dit soort netwerken niet uit te schakelen zijn.

Wat is de economische aansporing voor mensen om hun computer deel te laten nemen aan het bitcoin netwerk?
Door het registreren van bitcoin transacties in data blokken, verdienen computers bitcoins. Dit is nu 50 bitcoins per blok. Dit werkt als volgt. Elke transactie die plaats vindt op het netwerk wordt uitgezonden naar alle computers in het netwerk. Elke computer verzamelt deze transacties in een data blok en gaat vervolgens een proof-of-work algoritme uitrekenen voor dit blok.

Het proof-of-work algoritme is een soort vingerafdruk of check-sum van het blok en kost de computer processor tijd. De moeilijkheidsgraad van dit algoritme wordt, door het bitcoin netwerk, zo afgesteld dat het bitcoin netwerk gemiddeld één blok per 10 minuten genereert. Dat betekent dus dat de kans de een computer de proof-of-work voor een blok vindt binnen deze tijd gelijk is aan (de processor kracht van de computer)/(processor kracht van het totale netwerk).

Blokken worden op het bitcoin netwerk in een blok-keten opgeslagen. Elk blok bevat een vingerafdruk van het vorige blok zodat het duidelijk is wat de volgorde van de blokken is. Indien een computer het blok van het proof-of-work vingerafdruk weet te voorzien, dan mag deze computer 50 bitcoins claimen en zend deze computer het blok naar alle andere computers op het bitcoin netwerk. Alle computers zullen dit blok accepteren en aan hun blok-keten toevoegen.

Elke computer weet dat dit de beste strategie is, want anders moet er een ander blok gecreëerd worden met een proof-of-work vingerafdruk en dat kost extra processor tijd. Het is beter om te gaan werken aan een volgend blok.

Het proof-of-work algoritme vereist dat computers processor arbeid moeten verrichten om blokken te creëren. Door de moeilijkheidsgraad te regelen kan ervoor gezorgd worden dat de hoeveelheid blokken per uur gemiddeld constant is, zelfs als het aantal computers in het netwerk toeneemt of afneemt.

Hoe wordt de bitcoin inflatie onder controle gehouden?
Bovenstaand proces wordt bitcoin mijnen genoemd. De software hiervoor is open-source en kan gedownload worden van Bitcoin P2P Cryptocurrency | Bitcoin. Deze software kan tevens gebruikt worden om je bitcoin rekening te bekijken en om bitcoins te versturen.

Deze software is zo geconfigureerd dat elke 4 jaar de belonging per blok voor het genereren van een blok gehalveerd wordt. Nu is de beloning 50 bitcoins, na 4 jaar 25 bitcoins, na 8 jaar 12,5 bitcoins, enzovoort. Dit zorgt ervoor dat er maximaal 21.000.000 bitcoins geproduceerd zullen worden.

Terwijl mensen investeren in bitcoin zal de prijs van bitcoin toenemen. Na verloop van tijd zal de aansporing voor computers om deel te nemen aan het bitcoin netwerk verplaatsen van de beloning per blok naar transactie vergoedingen. Computers kunnen transactie vergoedingen vragen voor het opnemen van een transactie in hun blok. Zo een vergoeding kan door de zender worden toegevoegd aan de transactie. Nu geld ook weer, dat de computer die de proof-of-work vind de vergoeding mag claimen.

Het volgende fimpje legt het nog een keer uit:
Bekijk deze YouTube-video

Hoe start ik met bitcoin?

Ben je overtuigt van de bijzondere eigenschappen van bitcoin? Het is eenvoudig om met bitcoins te beginnen en een paar test bitcoins te verkrijgen. Ga naar de bitcoin website en download en installeer de bitcoin client:

http://www.bitcoin.org/

Nadat je de bitcoin client hebt geïnstalleerd duurt het even voordat bitcoin alle blocks heeft opgehaald van het bitcoin netwerk. Je kan gratis bitcoins verkrijgen door je bitcoin adres in te vullen op de pagina:

https://freebitcoins.appspot.com/

Als de bitcoin client klaar is met het ophalen van alle blocks zullen je nieuwe bitcoins verschijnen in de bitcoin client. Voor de duidelijkheid, het is niet noodzakelijk om een bitcoin client te hebben draaien om bitcoins te ontvangen. De bitcoins worden door het netwerk aan een bitcoin adres toegekend. Alleen de persoon die de private sleutels heeft voor dit bitcoin adres zal ooit in staat zijn om deze bitcoins weer uit te geven. De private sleutels zijn opgeslagen in het wallet.dat bestand.

Bitcoins kopen en verkopen.

Bitcoins zijn te koop en te verkopen in euros bij http://www.bitcoinexchange.com.
Bitcoins zijn te verhandelen voor Liberty Reserver USD op Mt Gox - Bitcoin Exchange.
Ik heb mij laten vertellen dat Liberty Reserve USDs weer naar euroland kunnen worden overgemaakt via een derde partij zoals ECARDONE: official Exchange: Liberty reserve, cgold. Buy: liberty reserve, LR, CG.
Paypal wordt niet meer ondersteund door de niet-besloten bitcoin exchanges omdat Paypal betalingen teruggedraaid kunnen worden. Daarentegen zijn Liberty Reserve betalingen onomkeerbaar, net als bitcoin betalingen.

Grafiek van 12 juni, na de 'grote crash' van 25 naar 10 dollar:


De eerste rally in Juli 2010 was ten gevolge van het slash dot effect:

http://news.slashdot.org/(...)-Releases-Version-03

Na deze boom is de wisselkoers van bitcoin een beetje ingestort, mede omdat er verschillende bugs zijn opgelost in de software. Echter bitcoin is duidelijk weer in trek. Voor een uitgebreide analyse van de bitcoin markt zie:

http://bitcoincharts.com/charts/

Één van de concrete zaken die je kan doen met bitcoins is anoniem doneren. Andere zaken die gemakkelijk gemaakt worden door bitcoin is het maken van kleine betalingen. Dit principe wordt op dit moment al gebruikt om software ontwikkeling voor bitcoin te stimuleren op het bitcoin forum:

http://www.bitcoin.org/smf/

Bitcoin in meer detail

Wil je de werking van bitcoin in meer detail begrijpen, ga dan naar de bitcoin wiki:

http://www.bitcoin.org/wiki/doku.php

Ten slotte, voor nieuws over bitcoin zie:

http://www.bitcoinblogger.com/

Voor meer uitleg over Bitcoin, zie het volgende artikel:

http://anarchiel.com/stortplaats/toon/bitcoin_kan_je_niet_stelen_en_dat_is_onbetaalbaar

Eerdere delen in deze reeks vind je hier:

Topicreeks: AEX: Bitcoin

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Dit is een topic voor en door Bitcoiners, hou het leuk!
Anti-Bitcoiners, doemdenkers en trollen staat het vrij om een eigen topic te openen.
  dinsdag 31 juli 2012 @ 12:20:37 #2
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_114892872
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 15:31 schreef Quotidien het volgende:
Dat krijg ik pas aan het eind van de maand te zien lijkt me..
Als je zelf je stroom betaalt: je bent een dief van je eigen portomonnee.

Als je ouders je stroom betalen: zeg gewoon tegen ze dat je graag 200 euro per maand extra zakgeld wilt (waar je dan bitcoins van koopt), omdat je anders voor 200 euro per maand extra stroom gaat verstoken door bitcoins te minen.

Want hoe dan ook gebeurt er dit:

Geld van je vader → (een of ander proces) → Bitcoins in jouw wallet

Als dat "proces" uit minen bestaat, belast je het milieu en spek je bovendien de Nuon. Beter betaalt hij je gewoon rechtstreeks, da's makkelijker, beter, goedkoper, en sneller.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jace_TBL op 31-07-2012 13:28:59 ]
Hi, I'm a signature virus, put me in your signature to help me spread :)
  dinsdag 31 juli 2012 @ 16:32:36 #4
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_114901012
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 13:22 schreef Jace_TBL het volgende:

[..]

Als je zelf je stroom betaalt: je bent een dief van je eigen portomonnee.

Als je ouders je stroom betalen: zeg gewoon tegen ze dat je graag 200 euro per maand extra zakgeld wilt (waar je dan bitcoins van koopt), omdat je anders voor 200 euro per maand extra stroom gaat verstoken door bitcoins te minen.

Want hoe dan ook gebeurt er dit:

Geld van je vader → (een of ander proces) → Bitcoins in jouw wallet

Als dat "proces" uit minen bestaat, belast je het milieu en spek je bovendien de Nuon. Beter betaalt hij je gewoon rechtstreeks, da's makkelijker, beter, goedkoper, en sneller.
Waar bemoeien jullie je toch mee.. Ik heb met mezelf afgesproken dat ik ermee kap als ik 1 bitcoin heb. Ik heb 2 broers die een maand weg zijn dus dat betekent dat er 2 xboxen + een tv die normaal de hele dag aan zouden staan nu uit staan. Daarbij komt nog eens dat ik een fervent gamer ben dus het komt toch wel op hetzelfde neer.

En 200 euro per maand extra? Volgens MaGNeT was het 400 per jaar ofzo.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_114927511
Op die manier helpt hij het netwerk veiliger maken. Dat kan reden genoeg zijn te minen.

Jullie gaan toch ook geen gasten die met hun GPU's Folding at home (http://folding.stanford.edu/English/HomePage) ofzo doen, vertellen dat dit niet winstgevend is? (levert 0$ op) Dat komt omdat jullie dat een goed doel vinden. Dit is ook een goed doel.
pi_115024238
:o Double digits!
Transforming into a new existence...
pi_115034289
En de bitcoin is over de $10,- grens. Rond 20.00 werd zelfs even de 11 dollar aangetikt.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 16:31:50 #8
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_115056722
Denken jullie dat hij dit jaar nog over de 25 USD gaat? Al is het maar een piek.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 16:34:01 #9
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_115056842
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 02:18 schreef _superboer_ het volgende:
En de bitcoin is over de $10,- grens. Rond 20.00 werd zelfs even de 11 dollar aangetikt.
Nog een maand of 2 en een bitcoin is meer waard dan een Facebookaandeel!
censuur :O
pi_115071899
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 16:34 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Nog een maand of 2 en een bitcoin is meer waard dan een Facebookaandeel!
Nouja, als ik zie hoe dat aandeel daalt misschien wel eerder :')
Transforming into a new existence...
pi_115112532
Voor wie nog wil gaan minen heb ik een quick & dirty handleiding gemaakt:

pi_115119566
10,97 $ *O*

Op naar de 11 :)
pi_115121215
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 00:11 schreef MaGNeT het volgende:
10,97 $ *O*

Op naar de 11 :)
Uhm, je realiseert je dat hij gisteren vrijwel de hele dag boven de 11 heeft gestaan he :P
Transforming into a new existence...
  zondag 5 augustus 2012 @ 00:52:15 #14
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_115121465
Inderdaad, en vandaag ook even. Het schommelt nogal.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_115129517
En voor de liefhebbers van GUIminer:

  dinsdag 7 augustus 2012 @ 12:11:16 #16
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_115232485
Eerste bitcoin is binnen. :')
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 17:18:30 #17
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_115246570
Is er een manier om mijn wallet op een usb-stick te zetten?
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_115301367
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 17:18 schreef Quotidien het volgende:
Is er een manier om mijn wallet op een usb-stick te zetten?
Ja, je wallet.dat naar een USB stick kopieëren :)

Die staat meestal in:

C:\Users\Quotidien\AppData\Roaming\Bitcoin
  woensdag 8 augustus 2012 @ 19:59:45 #19
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_115303880
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 18:56 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ja, je wallet.dat naar een USB stick kopieëren :)

Die staat meestal in:

C:\Users\Quotidien\AppData\Roaming\Bitcoin
Troll?
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_115303925
quote:
7s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 19:59 schreef Quotidien het volgende:

[..]

Troll?
Wat troll?
pi_115321254
Ziet er interessant uit, ben het nu aan het installeren. Wat ik me wel afvraag is: je hoeveelheid bitcoins staan vast op je ip-adres, dus stel nu dat mijn computer kapot gaat en ik verhuis dan ben ik mijn bitcoins kwijt?
pi_115324338
Rekenen jullie je niet rijk?
Elektriciteit is niet gratis en zo'n bitcoin wordt steeds lastiger om te vinden.
sorry, pappa laat jullie met rust. :+
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_115324940
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 01:18 schreef Azaron het volgende:
Ziet er interessant uit, ben het nu aan het installeren. Wat ik me wel afvraag is: je hoeveelheid bitcoins staan vast op je ip-adres, dus stel nu dat mijn computer kapot gaat en ik verhuis dan ben ik mijn bitcoins kwijt?
Ze staan niet vast op je ipadres maar in het bestand wallet.dat. Als je deze goed versleuteld en er voldoende backups van maakt dan raak je je bitcoins niet kwijt.

Daarnaast is er de mogelijkheid om een online wallet aan te maken waarbij je de verantwoordelijkheid bij een website-eigenaar legt.
pi_115324974
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 01:18 schreef Azaron het volgende:
Ziet er interessant uit, ben het nu aan het installeren. Wat ik me wel afvraag is: je hoeveelheid bitcoins staan vast op je ip-adres, dus stel nu dat mijn computer kapot gaat en ik verhuis dan ben ik mijn bitcoins kwijt?
Nee het heeft niets met je IP adres te maken. Anders is er ook niks anoniem aan.

Bitcoins zelf staan in feite nergens. Er zijn geen accounts of 'bitcoin rekeningen' ofzo. Er is alleen een globale lijst van transacties tussen Bitcoin adressen. Die lijst staat overal verspreid door het hele Bitcoin netwerk redundant opgeslagen. Op die manier is dus altijd te bepalen hoeveel coins er op enig moment met welk adres geassocieerd worden (door alle transacties naar en van dat adres op te tellen c.q. af te trekken). Dat is wat "er staan x bitcoins op adres y" in feite betekent.

Wie de private key van een bepaald adres heeft, kan de bitcoins uitgeven die op dat adres staan. Dat is dus hetgeen wat je goed moet beschermen (zowel dat jij het niet kwijt raakt, als dat anderen er niet bij kunnen). Je wallet bevat de private keys van jouw adressen.

Dus: sla je wallet liefst op een encrypted partitie op, of versleutel deze met een password (o.a. de standaard Bitcoin-Qt client ondersteunt dat). Anders kan een dief die er met jouw laptop vandoor gaat, ook al jouw bitcoins spenderen. En maak regelmatig een backup van je wallet. Liefst ergens online (dus buitenshuis), anders ben je je bitcoins kwijt als je huis afbrandt. Een oplossing als Dropbox is daar bijvoorbeeld handig voor, of mail hem naar een paar webmail adressen van jezelf. De backup moet uiteraard ook encrypted zijn (als je wallet is versleuteld met een password volstaat dat).
Hi, I'm a signature virus, put me in your signature to help me spread :)
pi_115324999
TL;DR → zie superboer.

Subtiel gevolg van dat er geen bitcoins in je wallet staan, maar private keys waarmee je bepaalde bitcoins kunt spenderen, is dat je je hoeveel geld dus niet kunt verdubbelen door je wallet te kopiëren.
Hi, I'm a signature virus, put me in your signature to help me spread :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')