abonnement Unibet Coolblue
pi_114660998
Originele OP:

quote:
Op zondag 3 januari 2010 01:17 schreef Quickie_Butt het volgende:
Het viel me op dat er nog geen centraal topic is voor depressies en/of angstklachten. Wel een topic over medicatie bij psychische problemen en een hoe voel je je nu topic, maar die dekken naar mijn mening niet helemaal de lading.

Ik denk dat dit topic wel kan bijdragen in dit subforum. Veel mensen kampen namelijk met depressieve of angstklachten en zo kunnen we een beetje steun bij elkaar zoeken en elkaar van adviezen en tips voorzien :)
Korte omschrijving depressie:

quote:
Depressie
Iemand met een depressie heeft last van een hevige neerslachtigheid.

Die neerslachtigheid klaart niet na een paar dagen vanzelf op, maar duurt minimaal twee weken. Depressie moet niet verward worden met 'gewone' neerslachtigheid die iedereen wel eens heeft. Bij een depressie is deze heviger en tast het dagelijks functioneren aan.

Bron: http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psychische-gezondheid/depressie
Korte uitleg van angststoornissen:

quote:
Angststoornissen
Angststoornissen zijn in de psychiatrie de meest voorkomende aandoeningen. Sommige van deze aandoeningen worden fobie genoemd. Het gemeenschappelijke kenmerk van angststoornissen, is dat er sprake is van angst. Mensen kunnen zo angstig zijn dat het hun leven ontregelt.

Wanneer spreken we van een angststoornis?

Angst is een gevoel dat optreedt bij dreigend gevaar. De emotie ontstaat als het welzijn van een persoon direct wordt bedreigd, maar ook als een persoon een situatie als bedreigend ervaart. Als een angst geen reële grond heeft en de betrokken persoon er sociale of beroepsmatige problemen door ondervindt, is er sprake van een stoornis.

In het diagnostisch classificatiesysteem DSM-IV worden de volgende angststoornissen onderscheiden:

Paniekstoornis met of zonder agorafobie
Sociale fobie of angststoornis
Specifieke of enkelvoudige fobie
Obsessief-compulsieve stoornis of dwangstoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Hypochondrie
Angststoornis door een lichamelijke aandoening
Acute stressstoornis
Angststoornis door alcohol of drugs

Voor de Multidisciplinaire Richtlijn Angststoornissen is de indeling van de DSM-IV als uitgangspunt genomen. Van de onderscheiden angststoornissen zijn de volgende aandoeningen opgenomen in de richtlijnen:

Paniekstoornis met en zonder agorafobie
Sociale fobie
Specifieke fobie
Obsessief-compulsieve stoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis

Bron: http://www.trimbos.nl/ond(...)stoornissen-algemeen
Vorige delen:

Depressie & Angst #1
Depressie & Angst #2
Depressie & Angst #3
Depressie & Angst #4
Depressie & Angst #5
Depressie & Angst #6
Depressie & Angst #7
Depressie & Angst #8
Depressie & Angst #9
Depressie & Angst #10
Depressie & Angst #11
Depressie & Angst #12
Depressie & Angst #13
Depressie & Angst #14 ..... waar we het kabinet NIET leuk vinden
Depressie & Angst #15 ..... zonder bijwerkingen!
Depressie & Angst #16
Depressie & Angst #17
pi_114661137
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 22:09 schreef Skitzofrenix het volgende:
Ik vind het juist fijn, het lichte gevoel in m;n hoofd, geen gedachten, geen gevoel. Heerlijk. Als dat de-personalisatie heet ofzo dan wil ik dat altijd wel hebben.
Ja, dat is misschien ook een manier om er tegen aan te kijken dan het beangstigende gevoel dat ik ervan krijg. Vooral als ik bijvoorbeeld door een drukke winkelstraat loop en de mensen langs me lopen en praten heb ik het idee dat de wereld heel ver van me af staat. Erg eng vind ik dat. Toch heb ik nog wel volledige controle over mezelf, maarja, ik blijf erover piekeren. Zeer irritant.
pi_114661217
Als ik door een winkelstraat loop, dan focus ik me op waar ik heen wil gaan (als ik niet afgeleid wordt door giebelende meisjes).
"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
  woensdag 25 juli 2012 @ 22:44:17 #4
351424 Skitzofrenix
Wat denk je wel niet?
pi_114661364
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 22:39 schreef Tywin het volgende:

[..]

Ja, dat is misschien ook een manier om er tegen aan te kijken dan het beangstigende gevoel dat ik ervan krijg. Vooral als ik bijvoorbeeld door een drukke winkelstraat loop en de mensen langs me lopen en praten heb ik het idee dat de wereld heel ver van me af staat. Erg eng vind ik dat. Toch heb ik nog wel volledige controle over mezelf, maarja, ik blijf erover piekeren. Zeer irritant.
Niet als aanvallig ofzo, maar waarom is iets als een mechanisme beangstigend? Ik kan me dat niet voorstellen? Ik heb het dus regelmatig maar vind het fijn, en als ik het niet heb probeer ik het op te wekken dmv drugs, alcohol en medicatie. Moet zeggen dat het nu echt slecht met me gaat en dat dit ook niet verstandig is natuurlijk. Maar waarom een angst hebben voor het gevoel dat je niks voelt terwijl je gevoel de angst is waar je zo'n angst voor hebt?
''Je kunt over alles nadenken, maar het helpt natuurlijk niet''
pi_114661698
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 22:44 schreef Skitzofrenix het volgende:

[..]

Niet als aanvallig ofzo, maar waarom is iets als een mechanisme beangstigend? Ik kan me dat niet voorstellen? Ik heb het dus regelmatig maar vind het fijn, en als ik het niet heb probeer ik het op te wekken dmv drugs, alcohol en medicatie. Moet zeggen dat het nu echt slecht met me gaat en dat dit ook niet verstandig is natuurlijk. Maar waarom een angst hebben voor het gevoel dat je niks voelt terwijl je gevoel de angst is waar je zo'n angst voor hebt?
Dat is moeilijk uit te leggen en ook de reden dat ik me er erg alleen in voel staan, ook al heb ik een vriendin en genoeg vrienden. Het is een soort vicieuze cirkel denk ik, ik heb vroeger erg veel last van paniekaanvallen gehad. Dat is nu minder geworden, alleen is dat 'lichte' gevoel ervoor in de plaats gekomen. Alsof het een soort afweermechanisme is geworden van mijn lichaam, inderdaad, om me te beschermen tegen die golven van paniek. Maar het is gewoon geen prettig gevoel, dat je naast je lichaam lijkt te staan en soms de gedachte hebt dat het niet 'echt' is. Je moet begrijpen dat ik het echt 24/7 heb, soms wat naar de achtergrond maar altijd aanwezig.

Het zal per persoon verschillen hoe die het ervaart. Voor mij is het beangstigend, omdat ik weet hoe het is om me niet zo te voelen. En dat vind ik prettiger. Alcohol helpt mij trouwens om het juist enigszins te 'verdringen', omdat mijn gedachten dan verminderen.
  woensdag 25 juli 2012 @ 22:52:52 #6
351424 Skitzofrenix
Wat denk je wel niet?
pi_114661846
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 22:50 schreef Tywin het volgende:

[..]

Dat is moeilijk uit te leggen en ook de reden dat ik me er erg alleen in voel staan, ook al heb ik een vriendin en genoeg vrienden. Het is een soort vicieuze cirkel denk ik, ik heb vroeger erg veel last van paniekaanvallen gehad. Dat is nu minder geworden, alleen is dat 'lichte' gevoel ervoor in de plaats gekomen. Alsof het een soort afweermechanisme is geworden van mijn lichaam, inderdaad, om me te beschermen tegen die golven van paniek. Maar het is gewoon geen prettig gevoel, dat je naast je lichaam lijkt te staan en soms de gedachte hebt dat het niet 'echt' is. Je moet begrijpen dat ik het echt 24/7 heb, soms wat naar de achtergrond maar altijd aanwezig.

Het zal per persoon verschillen hoe die het ervaart. Voor mij is het beangstigend, omdat ik weet hoe het is om me niet zo te voelen. En dat vind ik prettiger. Alcohol helpt mij trouwens om het juist enigszins te 'verdringen', omdat mijn gedachten dan verminderen.
Misschien heb ik dan toch iets anders dan jou, dus ook geen depersonalisatie :p
Als je er 24/7 last van hebt lijkt me het inderdaad erg vervelend :*
''Je kunt over alles nadenken, maar het helpt natuurlijk niet''
pi_114663695
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 22:52 schreef Skitzofrenix het volgende:

[..]

Misschien heb ik dan toch iets anders dan jou, dus ook geen depersonalisatie :p
Als je er 24/7 last van hebt lijkt me het inderdaad erg vervelend :*
Misschien is het niet iets anders, maar reageer jij er anders op dan ik ;).

Aangezien ik nogal een stresskip ben en dat bevordert dat gevoel dus niet.
pi_114771427
Om nog even terug te komen op het afbouw verhaal van kingtoppie, Na mijn afgelopen dagen raad ik het je helemaal af om zonder hulpt te gaan minderen,

De laatste dagen merkte ik dat ik veel minder energie had, minder kon hebben, snel boos en ook heel labiel was, Met het dieptepunt gisteren, Vol de paniekmodus in, zonder reden eigenlijk! Alles was kut, en mn vent ging vast bij mij weg, en we gingen niet trouwen, en die honden moesten ook weg, Alles en iedereen moest weg, Ik draaide helemaal door!!!
Vandaag ook niet echt de lekkerste dag, maar al wel iets beter dan gisteren, en ineens had ik vanmiddag de oorzaak gevonden, Ik ben door de drukte van de afgelopen dagen, al 5 dagen vergeten mijn AD in te nemen! Vanmiddag maar snel weer ingenomen, En huilend tegen mijn lief gezegd dat ik als het moet mijn leven lang die pillen slik, als ik me maar niet zo rot hoef te voelen!!
S. 2014
J. 2016
pi_114772609
Jeetje dat is idd wel heftig dan Gewoonmezelf! Maar wel fijn dat je er achterkwam wat de oorzaak was. En als het zo moet idd maar liever gewoon doorslikken ja. Dat gevoel heb ik ook hoor, ben nou 1 keer tussentijds gestopt, maar toen ging het daarna toch weer zo slecht dat ik wat mij betreft ook gewoon de rest van mn leven blijf doorslikken.
  zaterdag 28 juli 2012 @ 18:28:32 #10
157031 roosjeroosje1988
viesdik/lelijk/daddy-issues
pi_114772845
Ik ben sinds maandag weer begonnen. Ergens in oktober was ik er mee gestopt na het een paar jaar te slikken.
pi_114773087
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 18:28 schreef roosjeroosje1988 het volgende:
Ik ben sinds maandag weer begonnen. Ergens in oktober was ik er mee gestopt na het een paar jaar te slikken.
Jammer dat het toch weer nodig is dan. Hoe gaat het verder dan?
pi_114776545
gewoonmezelf, fijn dat je de oorzaak hebt gevonden, ik hoop dat je je gauw weer beter voelt! :*

roosje, jammer dat het weer nodig is :*
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_114778678
Shit he, alles komt hier de laatste weken tegelijk. Ben gestopt met rijlessen omdat ik het mentaal niet meer kan opbrengen voorlopig, ben al 6 keer gezakt. Vanavond een familie barbecue gehad waarbij weer eens blijkt hoe weinig we met elkaar hebben, een geforceerde bedoeling. Ouders hebben steeds vaker ruzie thuis en ik zit elke dag te worstelen of ik nou wel of niet homo ben, vervolgens zie je een jongen en meisje samen en zit je jezelf wijs te maken dat dat bij jou ook zo zou moeten zijn. Wat het ook niet makkelijker maakt is dat mijn scharrels ineens het contact hebben verbroken omdat ze in een relatie zitten. Had ik een paar mensen waarmee ik intiem kon zijn en ook goed mee kon praten, is dat ook weer weg.

Met dit alles in gedachten ga je buiten lekker een rondje fietsen om vervolgens geconfronteerd te worden met groepjes vrienden, stelletjes, gezelligheid, dan kom je thuis en zijn je gedachten ineens erger dan van te voren, waardoor je geneigd bent de volgende keer binnen te blijven, wat eigenlijk veel slechter is.

Overigens heb ik laatst eens de punten op rij gezet waarop ik vooruit ben gegaan en moet ik toch concluderen dat ik het wat beter aan het doen ben, al is het overheersende gevoel gewoon veel te somber. Ik probeer goed voor mezelf te zorgen en zelfwaarde/vertrouwen te creëren en toch streng voor mezelf te blijven kwa gedachten, maar dat negatieve gevoel is toch erg moeilijk te bestrijden, waardoor ik dat waarschijnlijk nog steeds uitstraal. Ik moet mezelf tegenwoordig minstens een aantal keer per dag een schop onder mijn hol geven om niet negatief te worden.
  zaterdag 28 juli 2012 @ 22:16:26 #14
354101 EVH001
Donny who loved bowling..
pi_114780748
Gisteren was ik even compleet ingestort en zag ik het allemaal niet meer zitten. Ik heb al maanden last van deprimerende gevoelens en het verleden dat me nog steeds dwarszit. Het nare gevoel kwelde me heel vaak van binnen maar ik heb een afspraak met mezelf gemaakt om alle negatieve en cynische gedachten te blokkeren en geen scheldwoorden meer te gebruiken.

Vaak denk ik te minachtend over dingen en reageer ik te cynisch en zwartgallig op zaken. Ik denk dat ik dit veel van mijn vader heb die dat ook doet. Ik voel me in ieder geval een stuk beter.
pi_114787438
Het leukste is nog wel ruzie hebben met je vriend als je depressief bent.
pi_114793716
Nou emmyemmy leuk? Zo zou ik t niet willen noemen! Hij vergeeft wel sneller:p Op t moment dat ik losga realiseer ik mr niet dat ik onredelijk ben, helaas komt dat besef altijd keihard terug
S. 2014
J. 2016
  zondag 29 juli 2012 @ 09:31:08 #17
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_114793865
Haajjjj allemaal! Ben ik ook weer een keertje.
Wat heftig gewoonmezelf dat je je ad's was vergeten. Ze 5 dagen niet slikken is wel heel wat anders dan voorzichtig afbouwen hoor, dus ik zou de hoop daarop niet meteen opgeven. Gelukkig dat je vriend er begrip voor had dat je raar deed ;)

Ik ben nog steeds wel bij met mijn citaatjes (citalopram) ik slik nu sinds een maand of 3 30 mg en dat gaat wel goed. dwz, mijn stemming is goed. de bijwerkingen zijn minder grappig. Nog steeds die rusteloze benen. Ik neem ze nu smorgens, dan heb ik er wel savonds last van als ik moet gaan slapen, maar ik val toch wel in slaap. Maar smorgens kan ik er wel gewoon doorheen slapen en dat scheelt me een berg nachtrust! Ben alleen zo stoned als ik kanarie als ik smorgens wakker word. Ik moet echt opstaan op discipline, niet omdat ik me fit voel. Als ik er dan eenmaal uit ben en wat ga doen ben ik wel weer gewoon fit. Nou ja, wel duffig, maar ik kan weer wat doen.

En ik heb net iets leips ontdekt. Ik had voor mijn kat pillen omdat hij overal pist en stresserig lijkt. Blijken dat ook antidepressiva te zijn. Gezellig, kat aan de AD en baasje ook. Maar t gaat wel goed met poezebeest dus ik laat het maar even zo
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_114796921
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 17:44 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Om nog even terug te komen op het afbouw verhaal van kingtoppie, Na mijn afgelopen dagen raad ik het je helemaal af om zonder hulpt te gaan minderen,

De laatste dagen merkte ik dat ik veel minder energie had, minder kon hebben, snel boos en ook heel labiel was, Met het dieptepunt gisteren, Vol de paniekmodus in, zonder reden eigenlijk! Alles was kut, en mn vent ging vast bij mij weg, en we gingen niet trouwen, en die honden moesten ook weg, Alles en iedereen moest weg, Ik draaide helemaal door!!!
Vandaag ook niet echt de lekkerste dag, maar al wel iets beter dan gisteren, en ineens had ik vanmiddag de oorzaak gevonden, Ik ben door de drukte van de afgelopen dagen, al 5 dagen vergeten mijn AD in te nemen! Vanmiddag maar snel weer ingenomen, En huilend tegen mijn lief gezegd dat ik als het moet mijn leven lang die pillen slik, als ik me maar niet zo rot hoef te voelen!!
Tjah, ook niet heel slim...

Ik heb het gisteren ook niet ingenomen, maar meer omdat ik heel moe was en alleen maar heb geslapen en zodoende geen AD had ingenomen...

5 dagen niet innemen is trouwens niet te vergelijken met afbouwen...
Rustig aan.
pi_114798087
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 12:06 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Tjah, ook niet heel slim...

Ik heb het gisteren ook niet ingenomen, maar meer omdat ik heel moe was en alleen maar heb geslapen en zodoende geen AD had ingenomen...

5 dagen niet innemen is trouwens niet te vergelijken met afbouwen...

T was ook alleen om aan te geven hoe je lijf er op kan reageren! Maar goed blijkbaar heb jij toch je eigen plan al getrokken, dus wens ik je sterkte
S. 2014
J. 2016
pi_114798122
Doe niet zo aangevallen, ''blijkbaar heb je al je eigen plan getrokken, ik wens je sterkte''

Ik vind dat zielige reacties.
Rustig aan.
pi_114798222
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 12:46 schreef kingtoppie het volgende:
Doe niet zo aangevallen, ''blijkbaar heb je al je eigen plan getrokken, ik wens je sterkte''

Ik vind dat zielige reacties.
Lieffie, ik ben alles behalve aangevallen, Feit blijft dat jij vorige week om advies/tips komt vragen over het afbouwen van jouw medicatie, Iedereen je aanraadt om dit NIET zonder begeleiding te doen, maar jij daar niet naar luistert! Vraag dan ook geen advies. Dat bedoel ik met je eigen plan trekken! En nadat ik mij zo ontzettend beroerd en slecht voelde wens ik je veel sterkt met afbouwen, Volgens mij is het hel!
S. 2014
J. 2016
pi_114798516
Feit blijft, dat ik wel naar jullie luisterde, maar dat ik niet overtuigd werd van het nut van mijn psychiater, (en nog steeds niet) Ik zie die man meer als een pillen voorschrijver, zijn kennis vind ok, maar zijn persoonlijke mening over wat goed dan wel niet goed zou zijn voor mij.... Daar kent hij mij niet goed genoeg voor.
Ik ben er ook van overtuigd als ik aan hem vraag of we misschien lagere dosis zouden kunnen proberen omdat de laatste keer dat ik het geprobeerd had het erg goed beviel, dat hij daarin mee zou gaan.

Maargoed, iedereen reageerd op mij alsof ik een groot bord voor mijn kop heb, dat ik o zo dom bezig ben etc etc, maar overtuigd worden dat ik het toch zeker een psychiater nodig heb om een lagere dosis te gaan gebruiken.. Nee dat ging niet helemaal goed.

Want: de extra aandacht die ik zou krijgen betekent in mijn geval: 2 weken later een afspraak bij de psychiater om te kijken hoe het gaat ipv 2 maanden later.

Blijkbaar zijn er geen noodsituaties te bedenken voor de psychiater aangezien ik niet eens weet wat ik zou moeten doen in een noodsituatie, naar de apotheek misschien en daarna naar het ziekenhuis? Ik heb zijn nummer niet en weet dat hij alleen op donderdag aanwezig is.

Maar nogmaals, ik reageerde zo omdat ik graag overtuigd wil worden van zijn nut, en dat lijkt me niet iets raars om graag het gevoel te hebben dat je echt iets aan iemand hebt... Helemaal gaat het om iemand die met je leven speelt ivm medicatie.

Maar ik word gewoon weggezet als iemand met een bord voor mijn kop... Lekker makkelijk, door iedereen...
Rustig aan.
pi_114802227
Ik ben echt benieuwd hoe het Nyota vergaat in de kliniek :Y
pi_114805949
Dat kan ik je vertellen: het valt 100% mee! 18 vermijdende mensen, geeft genoeg ruimte om het ook heel gezellig te hebben :D
Mezelf open stellen lukt nog niet heel goed, alles in kleine stapjes. Ik baalde er vorige week wel van dat me dat niet zo lukt en heb iemand anders gevraagd die hetzelfde heeft, om mij te helpen en ik haar. Dat is wel een fijn idee :)

Verder soort van m'n ouders half ongeveer verteld over waar ik zit. Niet precies dus, maar dat ik al ietsjepietsje heb losgelaten, is al heel wat!

Veder ben ik moe en moe en moe. Ik merk dat ik in een groep toch overal bij wil zijn ofzo, in plaats van een rustig te voelen en te bedenken wat ik op dat moment nodig heb. Kortom, ik ga structureel 2 uur later naar bed dan thuis...

Op naar week 4!
pi_114806878
Wat fijn dat het je zo meevalt en wat goed dat je met die andere persoon hebt afgesproken om elkaar te helpen met open zijn ^O^

En zelfs tegen je ouders half verteld waar je zit, je bent echt goed bezig meid ^O^

Ik ben trots op je :*
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')