abonnement Unibet Coolblue
pi_114469216
Hoi!

Ik huur een leuke 1 gezinswoning van een particuliere verhuurder, een investeringsgroep uit Zwolle. De woning komt uit '87, maar is intussen wel volledig voorzien van dubbele beglazing.

De CV ketel die aanwezig is (een Valliant uit '87, de orignele, bij oplevering van het huis geplaatst) een ondertussen 25 jaar oud, toch al zo'n 10 jaar na regulier afschrijftermijn van een CV ketel. Het is een ketel met open brander, een lekkere outdated keteltje dus. En daarnaast zijn er ondertussen ook al wat issues met het domme ding.

Zo moet de thermostaatkraan van de douche helemaal open om de ketel aan te houden. Wanneer de douchekraan half open staat kan die ketel z'n warm water niet kwijt en slaat hij dus af. Het duurt vervolgens zo lang voordat hij weer aan is en warm is dat het water intussen lekker koud is en vervolgens weer bloedheet wordt. De enige oplossing is om de kraan helemaal open te zetten, wat ik zonde van het water vind.

Zelfde geldt voor de wastafel in de keuken, als ik de afwas afspoel doe ik dat wel met heet water, maar nooit op volle kracht, met als gevolg dat die CV ketel steeds aan en uit slaat.

Daarnaast wordt zo nu en dan het water helemaal niet heet, maar blijft het een beetje lauw warm. Het heeft geen zin om een monteur te bellen, want het is niet consistent.

Als last but not least valt er met regelmaat troep uit de brander. Het is mij nog niet opgevallen dat er gloeiende stukjes uit vallen, maar zie wel regelmatig gloeiende stukjes as liggen onderin de behuizing van de brander. Omdat die open is zou het natuurlijk wel een kunnen gebeuren dat er brandende stukjes as op de grond vallen.

Al met al geeft die ketel mij een vrij onveilig gevoel. En het is zinloze waterverspilling om die douche vol open te MOETEN hebben om warm water te houden....

Ik heb meerdere malen contact gehad met de afdeling verhuur van de investeringsgroep, maar zij zeggen dat ik me niet zo aan moet stellen en dat alles zo hoort. Dan moet ik maar met de kraan helemaal open douchen, dat is dan niet anders.

Op een gegeven moment gaf mevrouw het smoesje dat er geen geld is om een nieuwe CV ketel voor mij te kopen, want het is toch crisis. Alsof een beetje bedrijf geen 1500 euro kan investeren zonder om te sodemieten.. :')

Ik wil om water en vooral gas te besparen een HR ketel. Helemaal straks in de winter..
Ik lees hier en daar dat verhuurders d.m.v de informatieplicht verplicht zijn mij te vertellen wanneer zij die CV ketel willen gaan vervangen, maar hoe zit dat dan? Geldt dat voor alle verhuurders?

Kort samengevat: Hoe krijg ik mijn verhuurder zo ver mijn CV ketel te vervangen?
Tsja, shit happens... Ik ook! :D
  vrijdag 20 juli 2012 @ 17:50:19 #2
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_114469747
Even contact zoeken met de huurcommissie, die kunnen je feilloos vertellen wat je rechten zijn.
En ja, een CV-ketel hoort ook bij minder dan maximale belasting een constante watertemperatuur te leveren.
censuur :O
pi_114470581
Als je een waterbesparend ringetje in de kraan zet is het probleem permanent aanwezig O-)
  vrijdag 20 juli 2012 @ 19:16:48 #4
379442 dr.Bellows
not a one trick pony
pi_114472296
Wie heeft die thermostaatkraan geplaatst eigenlijk?

Probleem is 'natuurlijk' dat je ketel wel doet wat hij zou moeten doen en niet echt kapot is. Verder ben ik het helemaal eens met wat RemcoDelft zegt.
Op dinsdag 2 oktober 2012 14:27 schreef tong80 het volgende: _O_ :P
pi_114473001
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2012 19:16 schreef dr.Bellows het volgende:
Wie heeft die thermostaatkraan geplaatst eigenlijk?
De monteur van het bedrijf waar de verhuurder een onderhoudscontract mee heeft. Het is een Grohe kraan die op zowel waterstroom als temperatuur een "veiligheidsklik" heeft, waardoor je hem keurig op half kunt zetten. Hierbij krijg je dus de ellende zoals boven beschreven.

@CafeRoker, ik zat te denken om een waterbesparende douchekop aan te schaffen en te installeren. Zou dit het probleem ook "permanent" maken?
Tsja, shit happens... Ik ook! :D
pi_114473872
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2012 19:37 schreef Benedykt1 het volgende:

@CafeRoker, ik zat te denken om een waterbesparende douchekop aan te schaffen en te installeren. Zou dit het probleem ook "permanent" maken?
ja.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator vrijdag 20 juli 2012 @ 22:29:42 #7
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_114479465
Topic past denk ik veel beter in WGR, het is wel erg vervelend dat het bedrijf aan deze situatie niet wat wil doen. Lijkt wel alsof alles op de crisis afgeschreven wordt tegenwoordig :') :P

Denk dat je meer wilt weten wat je rechten dan wel plichten zijn en welke stappen je kunt ondernemen.

Ik schop dit topic dus van K&W --> naar WGR !
pi_114480943
Ik zou vooral de (brand)veiligheid als argument gebruiken. Zeg desnoods dat je overweegt de brandweer te bellen vanwege een brandgevaarlijke situatie. Misschien zijn er andere instanties die een huis mogen keuren/beoordelen op brandveiligheid?

Het is toch te gek voor woorden, zo'n situatie. Een ketel van 25 jaar oud en niet willen vervangen. :o

[ Bericht 0% gewijzigd door skrn op 20-07-2012 23:10:00 ]
  vrijdag 20 juli 2012 @ 23:04:40 #9
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_114481106
Ik meen ergens gelezen te hebben dat je dit juridisch kan afdwingen en dat ze die ketel dus moeten vervangen. Weet alleen niet meer waar en wat de preciese motivatie was.
Ook hoi !
pi_114481867
CV valt wel onder de huur? Als bij mij de cv stuk gaat ben ik zelf het haasje namelijk...
pi_114482266
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2012 23:20 schreef jroz het volgende:
CV valt wel onder de huur? Als bij mij de cv stuk gaat ben ik zelf het haasje namelijk...
Dat lig aan je huurcontract neem ik aan. Ik heb ook ooit een pandje gehuurd, waarbij de huisbaas me aangaf dat de CV niet bij het pand hoorde. Ik moest hem maar hem gebruiken zolang hij meeging, en bij gebreken alles zelf oplossen.

Prima toch? Toen ik daar 2 jaar later weg ging, heb ik de ketel ook meegenomen. :D
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zaterdag 21 juli 2012 @ 00:04:07 #12
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_114483808
Nog eenmaal, liefst middels een aangetekende brief, de verhuurder verzoeken het probleem nu echt op te lossen. Geef hem een redelijke termijn.

Mocht dat niets opleveren, dan laat je voor een redelijke prijs (laat voor de vorm een paar offertes doen) zelf de boel repareren, of als dat niet mogelijk is een nieuwe ketel installeren. Dien de rekening in bij de verhuurder. Mocht hij niet willen betalen, dan mag je dit van de huur aftrekken.

Eventueel kun je informatie uit de tweede alinea ook bij de aangetekende brief vermelden, zodat verhuurder duidelijk is wat er gaat gebeuren als hij niets doet.
  zondag 22 juli 2012 @ 13:05:12 #13
211296 Fietslampje
Het licht in de duisternis.
pi_114527080
Laat je verhuurder onderstaand stuk is lezen, misschien veranderd hij dan van gedachten :)

http://www.eerstehulpbijr(...)/een-kostbaar-gebrek
pi_114834146
Was even een weekje met vakantie, vandaar dit late antwoord!

Iedereen alvast bedankt voor de reacties!

Ik heb afgelopen week uit het niets ineens een rekening gekregen voor de monteur die langs is geweest, van 66 euro. Op de factuur van het onderhoudsbedrijf stond als omschrijving "Gebruiker zet douchekraan niet helemaal open". Direct naar de verhuurder gebeld dat ik dit niet ging betalen, omdat de monteur mij dit voor het eerst uitlegde en ik van niets wist.

De mevrouw die ik aan de telefoon had werd direct defensief en begon al een beetje bozig te doen dat ik wel MOEST betalen. Het was immers een gebruikersfout en die viel niet onder hun contract. Toen ik een aantal keren duidelijk aangaf dat het mij zeer onduidelijk was waarom een CV ketel steeds uitvalt als ik de (door het onderhoudsbedrijf geinstalleerde!) thermostaatkraan op de waterbesparendestand (= halverwege, een duidelijke functie van deze kraan) zette, werd mij verweten dat ik dan wel erg simpel nadacht. Toen ik als voorbeeld gaf dat de CV ketels van mijn ouders in alle voorgaande jaren nog nooit ditzelfde probleem veroorzaakte op de waterbesparende stand maakte ik haar helemaal woest, want ik woonde immers niet meer bij mijn ouders, "of wel soms???". :')

Vervolgens bleef ze maar steeds de vergelijking maken met de vorige bewoners. Ik en mijn vriendin wonen hier sinds 1 mei, en in de tussenliggende tijd hadden ze al veel meer klachten en telefoontjes van ons gehad dan van de vorige bewoners opgeteld. Toen ik aangaf dat ik niet kan beoordelen wat de vorige bewoners voor mensen waren (wie weet waren ze wel met weinig heel gelukkig) en dat ik gewoon wat service verwacht voor de huur die ik betaal werd ze nóg bozer en begon ze alsmaar door mij heen te praten. Uiteindelijk maakte ik een vergelijking door te vragen: "Als jouw buurman tevreden is met zijn 30 jaar oude CV ketel, betekend toch niet dat jij dat ook maar moet zijn?", wat uiteraard nog meer woede opwekte aan de andere kant van de telefoon.

Uiteindelijk kwam ze met het kutargument dat omdat de verhuurder niet de opdracht had gegeven, zij dit niet gingen betalen. Ik heb uitgelegd dat ik contact heb gehad met haar collega, die aangaf de onderhoudspartij langs te kunnen sturen. Toen ik aan gaf dat ik overdag gewoon aan het werk ben en dus niemand thuis is stelde ik voor om zelf te bellen voor een afspraak, dat was dan wel zo makkelijk. Daar ging zij mee akkoord en daarmee was dat gesprek beëindigd. Aanvankelijk bevestigde mevrouw dit gesprek, maar later begon ze ontkennen dat haar collega afspraak met mij had gemaakt. Dat kon immers niet, want zij moesten schriftelijk opdracht geven tot reparatiewerkzaamheden. Toen ik vervolgens aangaf dat ik destijds met de thermostaatkraan ook rechtstreeks contact had voor een afspraak, werd ze ineens heel kortaf en begon ze roepen over dat ze nota terug ging sturen, en er voor zou zorgen dat onderhoudspartij het geld rechtstreeks bij mij kwam halen.

Ik heb direct na het ophangen met het onderhoudsbedrijf gebeld en aangegeven hoe de situatie was. Hij stelde me gerust door te zeggen dat dit echt niet zomaar ging en dat hij uit ging zoeken hoe en wat. Helaas heeft hij eerst vakantie waardoor ik het antwoord even af moet wachten. Hij heeft me wel zeer duidelijk opdracht gegeven voorlopig niets met de factuur te gaan doen, gewoon even laten liggen tot hij weer terug is.

Moge uiteraard duidelijk zijn dat ik geenszins van plan ben dit te betalen.

Waarom moeten die kutverhuurders nou ook altijd zo moeilijk doen? :{
Tsja, shit happens... Ik ook! :D
  maandag 30 juli 2012 @ 07:49:29 #15
142116 ThaBrain
Baka desu ne?
pi_114835639
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2012 19:16 schreef dr.Bellows het volgende:
Wie heeft die thermostaatkraan geplaatst eigenlijk?

Probleem is 'natuurlijk' dat je ketel wel doet wat hij zou moeten doen en niet echt kapot is. Verder ben ik het helemaal eens met wat RemcoDelft zegt.
  maandag 30 juli 2012 @ 08:00:21 #16
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_114835692
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 03:01 schreef Benedykt1 het volgende:
Waarom moeten die kutverhuurders nou ook altijd zo moeilijk doen? :{
Dus nogmaals: bel even met de huurcommissie. Het overheidsbeleid is al een jaar of 40 gericht op minder water en energie verbruiken, je verhuurder praat onzin.
censuur :O
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 20:47:32 #17
241156 M1stral
Denim Connaisseur
pi_115067690
Bij de woningbouwverenigingen waar ik kom is afschrijving en dus vervanging na 18 jaar, echter niet wanneer reparatie duurder is dan gesteld budget.

Edit: Oh, particulier. Succes, mag vaak niks kosten.
[b]Op dinsdag 11 oktober 2011 23:06 schreef zwartemarktplaats het volgende:[/b]
Als Momotaro een voetbalteam was dan had jij waarschijnlijk een stadionverbod :P
Blog
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 20:50:45 #18
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_115067866
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 20:47 schreef M1stral het volgende:
Bij de woningbouwverenigingen waar ik kom is afschrijving en dus vervanging na 18 jaar, echter niet wanneer reparatie duurder is dan gesteld budget.

Edit: Oh, particulier. Succes, mag vaak niks kosten.
Dat het niets mag kosten is wel duidelijk.

Je zou haast zelf een monteur met kennis inhuren om het duurste onderdeel in de ketel kapot te laten maken zodat reparatie niet meer mogelijk zou zijn.
Ook hoi !
pi_115068353
Volgens mij moeten ze zulke (ouwe) cv's sowieso verplicht vervangen na 10 of 15 jaar meen ik me vaag te herinneren.

25 jaar dezelfde.. asociaal te noemen eigenlijk.

Dat ding zal overigens flink kapot zijn.
Zulke oude cv's branden uiteindelijk gaten hier en daar.
Vandaar die as op de grond overigens.

En ook daarom slaat het af overigens steeds tussendoor.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 22:09:16 #20
241156 M1stral
Denim Connaisseur
pi_115071948
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 20:50 schreef Inlognaam het volgende:

[..]

Dat het niets mag kosten is wel duidelijk.

Je zou haast zelf een monteur met kennis inhuren om het duurste onderdeel in de ketel kapot te laten maken zodat reparatie niet meer mogelijk zou zijn.
Indien er geen periodiek OH op gepleegd word, gewoon doen en vragen om een rookgasalyse :)
[b]Op dinsdag 11 oktober 2011 23:06 schreef zwartemarktplaats het volgende:[/b]
Als Momotaro een voetbalteam was dan had jij waarschijnlijk een stadionverbod :P
Blog
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 22:10:05 #21
241156 M1stral
Denim Connaisseur
pi_115071992
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 20:59 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Volgens mij moeten ze zulke (ouwe) cv's sowieso verplicht vervangen na 10 of 15 jaar meen ik me vaag te herinneren.

25 jaar dezelfde.. asociaal te noemen eigenlijk.

Dat ding zal overigens flink kapot zijn.
Zulke oude cv's branden uiteindelijk gaten hier en daar.
Vandaar die as op de grond overigens.

En ook daarom slaat het af overigens steeds tussendoor.
Gaten in een open systeem?
[b]Op dinsdag 11 oktober 2011 23:06 schreef zwartemarktplaats het volgende:[/b]
Als Momotaro een voetbalteam was dan had jij waarschijnlijk een stadionverbod :P
Blog
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 22:15:33 #22
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_115072301
Om een idee te geven hoeveel je teveel betaald.

Mijn ouders hebben de originele ketel uit 1980 in 1996 laten vervangen door een HR-ketel. Die originele ketel zal wel een soortgelijk achtige ketel zijn als in jouw huis zit.

We werden gebeld door het energiebedrijf met de mededeling om de standen nog eens na te kijken omdat het verbruik enorm gedaald was. Dat zullen ze echt niet zomaar doen.

Toen mn vader meedeelde dat het klopte, omdat de ketel vervangen was was het meteen goed. Ik vrees dus dat je nu maandelijks misschien wel 100 euro extra stookt als je het terug gaat rekenen op maandbasis. In de wintermaanden nog meer per saldo.
Ook hoi !
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 22:31:44 #23
241156 M1stral
Denim Connaisseur
pi_115073243
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 22:15 schreef Inlognaam het volgende:
Om een idee te geven hoeveel je teveel betaald.

Mijn ouders hebben de originele ketel uit 1980 in 1996 laten vervangen door een HR-ketel. Die originele ketel zal wel een soortgelijk achtige ketel zijn als in jouw huis zit.

We werden gebeld door het energiebedrijf met de mededeling om de standen nog eens na te kijken omdat het verbruik enorm gedaald was. Dat zullen ze echt niet zomaar doen.

Toen mn vader meedeelde dat het klopte, omdat de ketel vervangen was was het meteen goed. Ik vrees dus dat je nu maandelijks misschien wel 100 euro extra stookt als je het terug gaat rekenen op maandbasis. In de wintermaanden nog meer per saldo.
Dit is kul, HR betekent niet per se besparing. Afhankelijk van vele factoren, zoals o.a. gezinssamenstelling, stookgedrag en isolatie.
[b]Op dinsdag 11 oktober 2011 23:06 schreef zwartemarktplaats het volgende:[/b]
Als Momotaro een voetbalteam was dan had jij waarschijnlijk een stadionverbod :P
Blog
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 22:35:08 #24
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_115073428
Dat zeg ik toch niet?

Maar het stookgedrag zal met een andere ketel wel wat veranderen. Of het totaalverbruik in ieder geval. BIj dezelfde gezinssamenstelling. Ja, het stookgedrag wordt wel anders, want de een moet 2 uur stoken terwijl de ander misschien maar ene uurtje moet stoken voor hetzelfde resultaat.

Dat stukje dient ter illustratie hoe het verbruik zal dalen met een oude ketel vs. een nieuwe ketel zonder verdere aanpassingen. En hoeveel je dus feitelijk jaar in jaar uit teveel betaalt nu omdat het rendement van de huidige 25 jaar oude belabberd en achterhaald is.
Ook hoi !
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 22:39:02 #25
241156 M1stral
Denim Connaisseur
pi_115073626
Ik doel meer op het feit dat niet iedereen gebaat is bij een HR ketel. En het is lang niet altijd mogelijk om conventioneel/VR voor HR te vervangen.
[b]Op dinsdag 11 oktober 2011 23:06 schreef zwartemarktplaats het volgende:[/b]
Als Momotaro een voetbalteam was dan had jij waarschijnlijk een stadionverbod :P
Blog
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')