abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 27 juni 2012 @ 10:26:46 #1
355028 mainedoll
een kloon idd
pi_113449857
Zoveelste topic over garantie, sorry :@

Op 21 april heb ik voor allebei mijn dochters 1 paar laarzen gekocht. Leren laarzen met een rits. De rits van de laarzen van mijn jongste dochter was met 3 weken kapot. En ongeveer 6 weken na aankoop ging de rits van de laarzen van mijn oudste kapot.

Ik ben niet meteen teruggegaan naar de winkel (zit niet heel dichtbij), maar zaterdag was ik in de buurt en heb het probleem uitgelegd. Echter, ze geven aan dat er op de ritsen geen garantie zit. Als ritsen verkeerd gebruikt worden gaan ze stuk.
Toch vind ik het raar dat laarzen van zo'n ¤ 90 per paar zo snel stuk gaan. De medewerkster van de winkel gaf wel aan dat ik toch even met de laarzen terug mocht komen (was ze vergeten mee te nemen uit de auto :') ), dan zou ze met haar supervisor overleggen.

Ik begrijp dat ik meteen terug had moeten gaan. Ik kan niet aantonen dat de laarzen met 3 en 6 weken al kapot zijn gegaan. Hoe dan ook zijn ze binnen 2,5 maand stuk gegaan.

Ik ga binnenkort terug mét de laarzen, maar wil een beetje goed beslagen ten ijs komen.
Mag ik garantie verwachten op ritsen? (verwachte levensduur etc.)
Maakt het uit dat de laarzen in de uitverkoop zijn verkocht? (volgens mij niet)

Alvast bedankt :)
Daisy en Belle
Voor al uw decibellen...
pi_113450062
quote:
Hoe lang heb ik garantie ?

Het Nederlands recht kent geen concrete termijn, maar de huidige regelgeving in Titel 1 van Boek 7 van het BW is gebaseerd op een EU richtlijn. In deze richtlijn staat dat de garantie altijd minimaal 2 jaar moet bedragen. Tevens is er bepaald dat wanneer iets binnen 6 maanden stuk gaat, dit behandeld moet worden alsof het artikel al stuk was op het moment van kopen.
  woensdag 27 juni 2012 @ 10:35:45 #3
355028 mainedoll
een kloon idd
pi_113450200
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2012 10:32 schreef CutCake het volgende:

[..]

Ja, dit heb ik inderdaad al gevonden.
Maar ik kan daar dus uit opmaken dat er géén uitzonderingen zijn voor ritsen e.d.? Zoals deze winkel het wel wil doen voorkomen?
Daisy en Belle
Voor al uw decibellen...
  woensdag 27 juni 2012 @ 10:36:16 #4
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_113450220
Hoe zijn de ritsen kapot?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  woensdag 27 juni 2012 @ 10:36:59 #5
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_113450243
Van laarzen van 90 euro per paar mag je inderdaad verwachten dat die dingen wat langer meegaan dan een paar weekjes lijkt me zo! En 'op de ritsen zit geen garantie' is bullshit - die ritsen zijn onderdeel van de laarzen, gaat de rits stuk, dan is de laars stuk, easy as that.
En hoe kun je een rits nou 'verkeerd gebruiken'? In principe heb je gewoon recht op een deugdelijk product.

NB: je zegt dat je de laarzen in de uitverkoop hebt gekocht, heb je dan wel 90 euro betaald of (veel) minder? Dat kan natuurlijk wel uitmaken voor het verhaal. Als je minder hebt betaald dan zou het natuurlijk zo kunnen zijn dat je dan ook minder kunt verwachten van de kwaliteit van het product.

NB2: tsja, je had natuurlijk beter méteen met die laarzen naar de winkel kunnen gaan, nu wordt het een beetje moeilijk om aan te tonen dat ze inderdaad al na x weken stuk waren.

Toch, veel succes, hopelijk beseft de winkel dat er ook nog zoiets bestaat als 'service' en 'coulance'. :)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  woensdag 27 juni 2012 @ 10:38:42 #6
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_113450296
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2012 10:36 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Van laarzen van 90 euro per paar mag je inderdaad verwachten dat die dingen wat langer meegaan dan een paar weekjes lijkt me zo! En 'op de ritsen zit geen garantie' is bullshit - die ritsen zijn onderdeel van de laarzen, gaat de rits stuk, dan is de laars stuk, easy as that.
En hoe kun je een rits nou 'verkeerd gebruiken'? In principe heb je gewoon recht op een deugdelijk product.
Je kunt een rits weldegelijk verkeerd gebruiken door hem bijv. scheef dicht te ritsen (dus dat je het lipje niet recht boven de rits houdt), en ook doordat er bijv. iets tussen komt. Als je even zoekt op google dan zie je dat heel vaak geen garantie zit op ritsen bij laarzen.
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_113450316
Als je te lang wacht met het melden van het gebrek dan heb je geen recht op garantie. Je hebt dan te lang het gebrek verzwegen waardoor de verkoper je geen garantie hoeft te geven.

Als iets na 3 weken kapot gaat en jij meldt het 2.5 maand later, dan kan ik indenken dat hier niet aan voldaan is en je dus peg hebt.

Daarnaast heb je recht op een deugdelijk product, los van het hierboven genoemde. En je mag inderdaad verwachten dat de rits langer dan 3 weken meegaat bij normaal gebruik.
Passen de laarzen wel, zijn ze niet te klein waardoor de rits wellicht kapot is gegaan?
pi_113450320
quote:

NB: je zegt dat je de laarzen in de uitverkoop hebt gekocht, heb je dan wel 90 euro betaald of (veel) minder? Dat kan natuurlijk wel uitmaken voor het verhaal. Als je minder hebt betaald dan zou het natuurlijk zo kunnen zijn dat je dan ook minder kunt verwachten van de kwaliteit van het product.

Onzin. het product meot nog steeds deugdlijk zijn, daar doet een hoge of lage prijs niets aan af.
pi_113450337
Uitverkoop heeft niets te maken met dit verhaal. Of de laarzen van 100 euro voor 1 euro waren afgeprijsd of niet, de garantie is bij beide gevallen hetzelfde.
  woensdag 27 juni 2012 @ 10:42:19 #10
323439 HetKlusKonijn
pi_113450401
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2012 10:38 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Je kunt een rits weldegelijk verkeerd gebruiken door hem bijv. scheef dicht te ritsen (dus dat je het lipje niet recht boven de rits houdt), en ook doordat er bijv. iets tussen komt. Als je even zoekt op google dan zie je dat heel vaak geen garantie zit op ritsen bij laarzen.
Okee, dat begrijp ik, dat is uiteraard mogelijk.
Maar dan nog. Ik ga ervan uit dat de dochters van TS kinderen zijn. Van ritsen in laarzen voor kinderen mag je toch verwachten dat die niet bij het eerste het beste ongelukje stuk gaan lijkt me zo, die moeten tegen een stootje kunnen, zeker als ze 90 euro hebben gekost.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
pi_113450417
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2012 10:26 schreef mainedoll het volgende:
Echter, ze geven aan dat er op de ritsen geen garantie zit. Als ritsen verkeerd gebruikt worden gaan ze stuk.
Dan zullen ze moeten bewijzen dat je dochters de ritsen verkeerd gebruikt hebben, niet op voorhand elke garantie uitsluiten.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  woensdag 27 juni 2012 @ 10:44:20 #12
323439 HetKlusKonijn
pi_113450458
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2012 10:39 schreef Artbij2 het volgende:

[..]

Onzin. het product meot nog steeds deugdlijk zijn, daar doet een hoge of lage prijs niets aan af.
Mijn punt is dat als je ze voor een habbekrats hebt kunnen krijgen in de uitverkoop, dat dat wel degelijk een indicatie is dat je er wellicht wat minder van had kunnen verwachten. Heel vaak geven winkeliers op uitverkoopproducten dan ook minder of geen garantie (zie bijvoorbeeld Koopjeshoek Ikea). Je uitgangspunt is natuurlijk correct, je houdt recht op een deugdelijk product, maar wel in relatie tot wat je tegen die prijs mocht verwachten van dat product.
  woensdag 27 juni 2012 @ 10:45:01 #13
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_113450483
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2012 10:42 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Maar dan nog. Ik ga ervan uit dat de dochters van TS kinderen zijn. Van ritsen in laarzen voor kinderen mag je toch verwachten dat die niet bij het eerste het beste ongelukje stuk gaan lijkt me zo, die moeten tegen een stootje kunnen, zeker als ze 90 euro hebben gekost.
Tja dan had TS maar laarzen moeten kopen met een grotere kinderrits? Je kunt niet verwachten dat je een delicate rits koopt en die dan ondeskundig gaan gebruiken.
Maargoed, het is vaak wel zichtbaar hoe de rits gebruikt is aan de hand van de schade.
Vuistregel bij het dichtmaken is dat als je er hard aan moet trekken dat je het dan verkeerd doet ;).
Een gedicht over Maanvis
pi_113450491
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2012 10:44 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Mijn punt is dat als je ze voor een habbekrats hebt kunnen krijgen in de uitverkoop, dat dat wel degelijk een indicatie is dat je er wellicht wat minder van had kunnen verwachten. Heel vaak geven winkeliers op uitverkoopproducten dan ook minder of geen garantie (zie bijvoorbeeld Koopjeshoek Ikea). Je uitgangspunt is natuurlijk correct, je houdt recht op een deugdelijk product, maar wel in relatie tot wat je tegen die prijs mocht verwachten van dat product.
Je vergelijkt nu appels met peren.
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_113450493
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2012 10:44 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Tuurlijk niet, dat is onzin.

Als ik een product verkoop met adviesprijs van 100 euro en dit over 2 maanden afprijs naar 50 euro, moet jij ineens minder kwaliteit verwachten van het product? :N
  woensdag 27 juni 2012 @ 10:45:33 #16
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_113450500
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2012 10:42 schreef r_one het volgende:

[..]

Dan zullen ze moeten bewijzen dat je dochters de ritsen verkeerd gebruikt hebben, niet op voorhand elke garantie uitsluiten.
De medewerkster van de winkel zegt niet voor niets dat ze met de laarzen terug moet gaan.
Een gedicht over Maanvis
  woensdag 27 juni 2012 @ 10:45:48 #17
355028 mainedoll
een kloon idd
pi_113450507
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2012 10:36 schreef Maanvis het volgende:
Hoe zijn de ritsen kapot?
Niet de tandjes zijn stuk maar, de stof van de rits zeg maar. Dus de tandjes zijn van de stof af, zeg maar.

quote:

NB2: tsja, je had natuurlijk beter méteen met die laarzen naar de winkel kunnen gaan, nu wordt het een beetje moeilijk om aan te tonen dat ze inderdaad al na x weken stuk waren.

Toch, veel succes, hopelijk beseft de winkel dat er ook nog zoiets bestaat als 'service' en 'coulance'. :)
Mij lijkt het ook dat het makkelijk gezegd is, dat er op ritsen geen garantie zitten.
Ik gaf al aan dat ik eerder had moeten gaan, maar nog steeds (stel dat ze *nu* stuk gaan..) zijn ze zeer snel stuk, nl. binnen 2,5 maand.

Het lijkt mij niet dat als een laars afgeprijsd is vanwege een nieuwe collectie die binnenkomt, dat dan de kwaliteit ook opeens minder wordt ;). Ik heb trouwens voor 2 paar bij elkaar 88 euro betaald. Ze waren beiden ongeveer de helft van de prijs.

quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2012 10:42 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Ze zijn 6 en bijna 8. En ook ik vind dat kinderschoenen daarop berekend moeten zijn.

Maar ik kan zoveel vinden :P, maar als ik juridisch geen poot heb om op te staan, hoef ik ook niet terug tegaan ;)
Daisy en Belle
Voor al uw decibellen...
pi_113450533
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2012 10:45 schreef Maanvis het volgende:

[..]

De medewerkster van de winkel zegt niet voor niets dat ze met de laarzen terug moet gaan.
Opdat?
.
  woensdag 27 juni 2012 @ 10:46:49 #19
323439 HetKlusKonijn
pi_113450540
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2012 10:45 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Tja dan had TS maar laarzen moeten kopen met een grotere kinderrits? Je kunt niet verwachten dat je een delicate rits koopt en die dan ondeskundig gaan gebruiken.
Uhm nee dus - ik vind dat TS gewoon recht heeft op een deugdelijk product of haar geld terug. Je kunt immers van kinderen niet verwachten dat ze alles meteen 'goed' doen, op kinderlaarzen hoort gewoon een meer 'kinderbestendige' rits te zitten, zeker voor die prijs.
  woensdag 27 juni 2012 @ 10:47:49 #20
323439 HetKlusKonijn
pi_113450583
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2012 10:45 schreef Snoepje5 het volgende:

[..]

Tuurlijk niet, dat is onzin.

Als ik een product verkoop met adviesprijs van 100 euro en dit over 2 maanden afprijs naar 50 euro, moet jij ineens minder kwaliteit verwachten van het product? :N
Weleens gehoord van Advocaatje van de Duivel spelen? ;)
Ik fiets gewoon door wat argumenten heen die hier wellicht een rol kunnen spelen.
  woensdag 27 juni 2012 @ 10:47:56 #21
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_113450586
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2012 10:46 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Uhm nee dus - ik vind dat TS gewoon recht heeft op een deugdelijk product of haar geld terug. Je kunt immers van kinderen niet verwachten dat ze alles meteen 'goed' doen, op kinderlaarzen hoort gewoon een meer 'kinderbestendige' rits te zitten, zeker voor die prijs.
Nee hoor, dat kun je zien als je het koopt. Dus niet iets waar je pas na de schade achter komt. Als er dus een delicate rits op een kinderlaars zit dan gaat de fabrikant er vanuit dat de ouders de rits dichtmaken voor de kinderen.
Een gedicht over Maanvis
  woensdag 27 juni 2012 @ 10:49:18 #22
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_113450634
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2012 10:45 schreef mainedoll het volgende:

[..]

Niet de tandjes zijn stuk maar, de stof van de rits zeg maar. Dus de tandjes zijn van de stof af, zeg maar.
dan is het waarschijnlijk idd een ondeugdelijke rits geweest.
Een gedicht over Maanvis
pi_113450644
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2012 10:47 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Nee hoor, dat kun je zien als je het koopt. Dus niet iets waar je pas na de schade achter komt. Als er dus een delicate rits op een kinderlaars zit dan gaat de fabrikant er vanuit dat de ouders de rits dichtmaken voor de kinderen.
Geloof je 't zelf :')
.
pi_113450649
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2012 10:49 schreef Maanvis het volgende:

[..]

dan is het waarschijnlijk idd een ondeugdelijke rits geweest.
Of iemand heeft er veels te hard aan getrokken waardoor het los is gaan raken.
  woensdag 27 juni 2012 @ 10:50:33 #25
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_113450690
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2012 10:49 schreef Snoepje5 het volgende:

[..]

Of iemand heeft er veels te hard aan getrokken waardoor het los is gaan raken.
Als ik het met m'n 30 jaar nog nooit voor elkaar heb gekregen dan zal een kind van 9 dat ook niet kunnen.
Een gedicht over Maanvis
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')