abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 22 juni 2012 @ 14:52:00 #28
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_113236515
Harlingen Haven ligt in TPRB-gebied.

TPRB staat voor Ter Plaatse bediende RelaisBeveiliging en is redelijk vergelijkbaar met VCVL (zie de link in de OP voor meer info daarover). Kenmerkend is dat de treindienstleider geen schermen heeft waarop hij treinen kan volgen, dus geen spoorbezettingen en dergelijke kan zien. Het enige wat de trdl heeft, is een tijdwegdiagram (zie foto hieronder), een aparte overwegstoringsmelder en zijn telefoon.

Er staan gewoon seinen op een TPRB-baanvak, er is gewoon treindetectie en er worden ook rijwegen ingesteld, alleen niet door de trdl. Als een machinist wil vertrekken van een station, kan hij zijn sein bedienen door middel van een sleutelkastje op het perron of ook vaak met een infraroodpistool. Het wissel loopt dan om, er wordt een rijrichting ingesteld tot het volgende station, en als er geen andere trein aanwezig is op het baanvak, komt het uitrijdsein veilig.


Een typisch tijdwegdiagram, met op de horizontale as de stations van het baanvak en verticaal de tijd.

In Harlingen Haven hebben ze een speciale constructie. Daar is de laatste vijftig meter tot het juk ofzo ongecontroleerd spoor, afgeschermd door een S-bord. Arriva kan daar een tweetje stallen om bij een onverwacht groot reizigersaanbod te combineren met de trein naar Leeuwarden.

Als een trein achter het S-bord staat, kan er gewoon een trein vanuit Harlingen vertrekken naar de Haven en achtersom. Als een treinniet helemaal achter het S-bord staat, wordt er dus spoorbezetting gemeten in de Haven en kan er in Harlingen niet gesleuteld worden richting de Haven.

Een trein die volledig achter het S-bord staat, mag daar pas vandaan komen als er is gesleuteld richting Harlingen. Zo wordt een tegengestelde treinbeweging vanaf Harlingen voorkomen.

Als Arriva nu tot het juk gaat doorrijden, is er niets aan de hand als dat met een drietje gebeurt. Die past niet helemaal achter het S-bord en het spoor in de Haven blijft dus bezet. Als het met een tweetje gebeurt, verdwijnt die helemaal van het gecontroleerde spoor in de Haven en kan er in theorie dus een tweede trein naar de Haven vertrekken. En dat is niet de bedoeling. De machinist zou dus moeten zorgen dat de laatste as van de trein niet voorbij het S-bord staat. Of dat ook zo gaat gebeuren, weet ik zo niet.

Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')