abonnement Unibet Coolblue
pi_112056197
quote:
In het referendum in maart 2010 stemden 93% van de IJslanders tégen het terugbetalen van internationale schulden; o.a. Nederland is via de IceSave-spaarflop één van de grote schuldeisers… Maar heb jij dit verhaal al op het journaal gehoord..?

Het gevolg van de uitslag van dit referenfum, was o.a. dat het IMF onmiddellijk haar leningen aan IJsland bevroor; er mochten tot nader order geen nieuwe leningen worden verstrekt.. Maar deze fundamentele revolutie, zoals gezegd niet uitgezonden op tv, kwam hierdoor alleen maar méér op gang. Met steun van een woedende bevolking startte de regering civiele en strafrechterlijke onderzoeken naar de verantwoordelijken voor de financiële crisis. Er werd via Interpol zelfs een internationaal arrestatiebevel uitgevaardigd tegen de ex-directeur van Kaupthing, Sigurdur Einarsson terwijl de overige bankiers die betrokken waren bij de crash het land hals over kop ontvluchtten.

De IJslanders besloten daarop om een nieuwe grondwets-ontwerptekst te schrijven, een grondwet die het land zou bevrijden van een té grote macht van de internationale financiële instellingen en virtueel geld. De huidige grondwet werd aangenomen toen IJsland in 1918 onafhankelijk werd van Denemarken in 1918. Opvallend daarbij is dat de grondwet een bijna exacte kopie is van de Deense, alleen is het woord ‘koning’ telkens door ‘president’ vervangen..!
En om deze nieuwe grondwet te schrijven kozen de IJslanders 25 burgers uit 522 volwassenen die niet waren gelieerd aan enige politieke partij, maar die waren aanbevolen door ieder minstens 30 burgers.

Vervolgens werd dit document niet door een handjevol politici opgesteld, maar werd deze geschreven op het internet..! Vergaderingen van de gekozen afgevaardigden werden online uitgezonden, waarbij burgers direct hun commentaar en suggesties konden insturen; zo waren ze er getuige van hoe het nieuwe grondwetsdocument tot stand kwam..! En de grondwet die uiteindelijk uit dit volledig democratische proces ontstaat, zal ter goedkeuring aan het parlement worden aangeboden na de komende verkiezingen, de wereld op zijn kop..!
http://www.wanttoknow.nl/nieuws/de-stille-ijslandse-revolutie/

Zou zoiets mogelijk zijn in Nederland of andere Europese landen die last hebben van een enorme schuldenlast en wat zouden de gevolgen zijn voor Nederland als men inderdaad kiest voor een Ijslandse revolutie?

Ik persoonlijk ben wel een voorstander van dit, een regering en een grondwet door het volk en voor het volk.
pi_112071178
Ijsland heeft 300.000 inwoners, waarvan ruim de helft woont in of rond Reykjavik. Ik zie zelf niet in hoe een dergelijk iets gaat lukken in een complex land als Nederland. Er zijn tig keer meer spelers in het veld en tig keer meer randzaken om rekening mee te houden.

Stadstaatjes kun je niet vergelijken met echte landen.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_112072832
Ik denk niet dat het bevolkingsaantal de doorslaggevende factor was, eerder het gegeven dat ze of onder een enorme schuldenlast gebukt zouden gaan of dat ze kozen voor zich zelf en dat ze niet wouden betalen voor het falen van bankiers.
  zondag 27 mei 2012 @ 00:15:30 #4
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_112073659
Door de kleinschaligheid van het land IJsland was het in deze situatie veel gemakkelijker om een eensgezind document samen te stellen. De verschillen binnen de 17-miljoen-koppige Nederlandse bevolking zijn simpelweg te groot, zelfs het koningshuis concludeert al dat 'de' Nederlander niet bestaat.

En daarnaast (mag ik dat zeggen?) helpt een gemeenschappelijke vijand ook wel bij het creëren van eensgezindheid. Ook die zal je hier niet zo snel krijgen, het wordt door een zeker politicus wel geprobeerd maar niet erg succesvol.

Hoe lovenswaardig het initiatief ook is, ik zie het hier nog niet zo snel gebeuren.

Daarnaast moet je je afvragen wat er wel en niet in een grondwet thuishoort.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_112081730
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 23:33 schreef Knipoogje het volgende:
Ijsland heeft 300.000 inwoners, waarvan ruim de helft woont in of rond Reykjavik. Ik zie zelf niet in hoe een dergelijk iets gaat lukken in een complex land als Nederland. Er zijn tig keer meer spelers in het veld en tig keer meer randzaken om rekening mee te houden.

Stadstaatjes kun je niet vergelijken met echte landen.
Precies, een kleine, hoogopgeleide homogene bevolking. Het is knap, maar ik weet niet of dit kan in Nederland, Mexico of Tsjaad.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_112082726
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 18:00 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

http://www.wanttoknow.nl/nieuws/de-stille-ijslandse-revolutie/

Zou zoiets mogelijk zijn in Nederland of andere Europese landen die last hebben van een enorme schuldenlast en wat zouden de gevolgen zijn voor Nederland als men inderdaad kiest voor een Ijslandse revolutie?

Ik persoonlijk ben wel een voorstander van dit, een regering en een grondwet door het volk en voor het volk.
Gezien het feit dat het al 2 maanden stil gehouden wordt lijkt me iets vergelijkbaars in Nederland niet mogelijk. Bepaalde vragen worden vooral niet gesteld, en dan nu over naar de beurzen, de stemming vandaag was.... Er werd ook 3 weken lang verslag gedaan van Wall Street maar dat er een Occupy Wall Street aan de gang was viel onze journalisten kennelijk niet op.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_112154638
De meeste schuld van de Nederlandse staat is gewoon aan de Nederlanders zelfs. Met name via onze pensioenfondsen.

Het zou nogal een een achterlijk idee zijn dus.
pi_112254761
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 02:01 schreef Kandijfijn het volgende:
De meeste schuld van de Nederlandse staat is gewoon aan de Nederlanders zelfs. Met name via onze pensioenfondsen.

Het zou nogal een een achterlijk idee zijn dus.
Precies. Vadertje Staat staat er om bekend dat het de wil van het volk zo goed representeert. De EU, de Euro, de banksters die vrij spel kregen, de talloze prestigeprojecten... het was allemaal de wil van Bert de bouwvakker en Kees de kruidenier! :')
  donderdag 31 mei 2012 @ 10:33:19 #9
165633 eriksd
The grand facade...
pi_112254844
quote:
14s.gif Op donderdag 31 mei 2012 10:30 schreef 100% Tukker het volgende:

[..]

Precies. Vadertje Staat staat er om bekend dat het de wil van het volk zo goed representeert. De EU, de Euro, de banksters die vrij spel kregen, de talloze prestigeprojecten... het was allemaal de wil van Bert de bouwvakker en Kees de kruidenier! :')
Gaan Bert of Kees toch zelf lekker geld opzij leggen voor hun pensioen. Kijken hoelang ze de verleiding kunnen weerstaan.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  donderdag 31 mei 2012 @ 13:30:20 #10
111528 Viajero
Who dares wins
pi_112261209
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 23:33 schreef Knipoogje het volgende:
Ijsland heeft 300.000 inwoners, waarvan ruim de helft woont in of rond Reykjavik. Ik zie zelf niet in hoe een dergelijk iets gaat lukken in een complex land als Nederland. Er zijn tig keer meer spelers in het veld en tig keer meer randzaken om rekening mee te houden.

Stadstaatjes kun je niet vergelijken met echte landen.
Onzinargument. Waarom zouden Nederlanders hun economie moeten laten doodbloeden ten behoeve van inhalige bankiers omdat we met meer zijn dan IJslanders? Dat zou ons juist meer macht geven tov de dieven.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_112261308
quote:
10s.gif Op donderdag 31 mei 2012 10:33 schreef eriksd het volgende:

[..]

Gaan Bert of Kees toch zelf lekker geld opzij leggen voor hun pensioen. Kijken hoelang ze de verleiding kunnen weerstaan.
Nee paternalisme is altijd de oplossing.

Laat mensen dan in ieder geval zelf beslissen bij welk pensioenfonds ze beleggen.
pi_112262039
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 18:00 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

http://www.wanttoknow.nl/nieuws/de-stille-ijslandse-revolutie/

Zou zoiets mogelijk zijn in Nederland of andere Europese landen die last hebben van een enorme schuldenlast en wat zouden de gevolgen zijn voor Nederland als men inderdaad kiest voor een Ijslandse revolutie?
Mischien in Zuid-Europese landen, omdat de nood daar vele malen hoger is dan in Nederland.

In Nederland zijn de mensen nog veel te zelfvoldaan om in opstand te komen, aangezien ze niet in hun voortbestaan worden bedreigd.
  donderdag 31 mei 2012 @ 17:53:24 #13
177885 JoaC
Het is patat
pi_112272968
Een land dat kleiner is dan Amsterdam, Rotterdam, of Den Haag qua bevolking is minder complex dan Nederland
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op maandag 23 april 2012 17:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
  donderdag 31 mei 2012 @ 18:00:46 #14
165633 eriksd
The grand facade...
pi_112273277
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 13:32 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Nee paternalisme is altijd de oplossing.

Laat mensen dan in ieder geval zelf beslissen bij welk pensioenfonds ze beleggen.
En dan overstappen als het ze niet bevalt. Klinkt als een lekker verstandig plan.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zondag 3 juni 2012 @ 21:27:41 #15
348532 DorperTed
een kar die ratelt op de keien
pi_112399706
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 17:53 schreef JoaC het volgende:
Een land dat kleiner is dan Amsterdam, Rotterdam, of Den Haag qua bevolking is minder complex dan Nederland
Is dit argument niet met statistiek te ontkrachten? Ik meen mij te herinneren dat een poll onder 10000 mensen ongeveer dezelfde cijfers oplevert als diezelfde poll onder 1000000 mensen. In die zin zou dit plan toch ook in Nederland kunnen werken. Nu weet ik wel dat er in Nederland meer diversiteit zal zijn vanwege onze 'multiculturele samenleving' maar alsnog.
Ik zou echter wel willen zien dat een wiskundige dit bevestigt:P
  woensdag 6 juni 2012 @ 09:29:05 #16
223759 boes80
Wie laat zich niet koeioneren?
pi_112509444
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 21:27 schreef DorperTed het volgende:

[..]

Is dit argument niet met statistiek te ontkrachten? Ik meen mij te herinneren dat een poll onder 10000 mensen ongeveer dezelfde cijfers oplevert als diezelfde poll onder 1000000 mensen. In die zin zou dit plan toch ook in Nederland kunnen werken. Nu weet ik wel dat er in Nederland meer diversiteit zal zijn vanwege onze 'multiculturele samenleving' maar alsnog.
Ik zou echter wel willen zien dat een wiskundige dit bevestigt:P
Wellicht kun je iets met de volgende steekproefcalculator: http://www.allesovermarkt(...)steekproefcalculator
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')