abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 18 mei 2012 @ 14:33:03 #1
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_111703748




Goud fascineert de mens al duizenden jaren. Na voor de laatste eeuwwisseling als belegging even helemaal uit beeld te zijn geweest, is het gele metaal sinds enkele jaren weer helemaal terug. Dit is direct terug te zien in de goudprijs, die de afgelopen 10 jaar een spectaculaire ontwikkeling heeft doorgemaakt.



Tegenover de toegenomen vraag naar goud als belegging, die nog eens extra gestimuleerd wordt door de onzekerheden die voortvloeien uit de crisis waar wij ons momenteel in bevinden, staat als gevolg van diezelfde crisis een sterk afgenomen consumptieve vraag naar goud (juwelen). Volgens sommigen zal de goudconsumptie in de toekomst weer sterk oplopen door een toenemende vraag uit economisch wonder China, maar ook hierover zijn de meningen verdeeld.





Meer informatie over de samenstelling van de wereldgoudvoorraad (d.w.z. waar al het gedelfde goud gebleven is) en van de vraag en het aanbod is hier te vinden.

De actuele ontwikkeling van de goudprijs is hier en hier te volgen. Andere interessante links zijn bijvoorbeeld:
World Gold Council - heel veel informatie en gegevens over goud
Yellow Book en Metals Monthly - actuele publicaties over de goudmarkt in opdracht van Fortis Bank
Kitco - nieuws, achtergrondinfo, forum en actuele en historische goudprijzen
Antal Fekete - economieprofessor over de monetaire betekenis van goud (niet onomstreden)
Gold Anti Trust Action Committee - de Don Quichots van de goudhandel

Voorgaande delen:
Topicreeks: AEX: Goud
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  vrijdag 25 mei 2012 @ 12:38:38 #2
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_112013805
Hoe staat het er eigenlijk voor met de goud en zilvermarkt? Wanneer verwachten 'we' dat de papierhandel hard onderuit gaat en de vraag naar fysiek explodeert?
Is het nog een goed idee wat extra fysiek op 'de plank' te leggen?
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  dinsdag 29 mei 2012 @ 14:47:51 #3
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_112168136
Ik vraag me af: Zien de zilver bugs dit als een goed moment om extra bij te kopen?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_112168629
quote:
2s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 14:47 schreef monkyyy het volgende:
Ik vraag me af: Zien de zilver bugs dit als een goed moment om extra bij te kopen?
Ik denk dat ze elk moment als goed moment zien. :s)
  dinsdag 29 mei 2012 @ 15:30:41 #5
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_112169832
quote:
2s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 14:47 schreef monkyyy het volgende:
Ik vraag me af: Zien de zilver bugs dit als een goed moment om extra bij te kopen?
Gezien de koers van de afgelopen jaren is zilver flink aan de prijs, anderzijds is ze na de recente piek ook weer fors gedaald. Dit kan dus een 'buy the dip' momentje zijn.

quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 15:00 schreef piepeloi55 het volgende:

Ik denk dat ze elk moment als goed moment zien. :s)
Zilver of goud? Het blijft een interessante vraag, is zilver onder gewaardeerd of goud over gewaardeerd? In ieder geval heb je nog wel iets tastbaars in bezit na het klappen van het fiat geld systeem.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_112182921
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 15:30 schreef ComplexConjugate het volgende:
Zilver of goud? Het blijft een interessante vraag, is zilver onder gewaardeerd of goud over gewaardeerd? In ieder geval heb je nog wel iets tastbaars in bezit na het klappen van het fiat geld systeem.
Als je de verhouding zilver-goudprijs ziet zou ik zeggen dat zilver ondergewaardeerd is. Toch is de koers nog behoorlijk hoog, al zakt ie nu met de dag.

Zijn hier ook mensen die fysiek palladium kopen?
pi_112185479
Edelmetalen zijn sowieso volatiel, en goud is vanwege zijn steeds verder aansterkende monetaire functie en 'safe haven' status de enige die ik iedereen kan aanraden. Er kan af en toe 10% van de goudprijs af gaan (en weer bijkomen), maar op termijn zie ik het alleen maar stijgen zolang de financiële crisis niet uitgewoed is en de economie nog niet op eigen kracht aantrekt. En dat kan pas weer nadat de crisis eerst goed losgebarsten is en er diverse banken en landen onderuit gegaan zijn - een proces van jaren, en tot die tijd houd ik aan mijn goud vast of koop ik bij.

Zilver vind ik lastiger. Het heeft de potentie om meer in waarde te gaan stijgen dan goud, maar het is erg gevoelig voor a) liquidatiegolven na beurscrashes, b) de conjunctuur en c) manipulatie (zie eind april 2011). Ik vind zilver momenteel niet duur en verwacht dat het in de komende jaren zeker nog verder zal stijgen, maar het zou me niets verbazen als het vóór die tijd nog een keer een sterke klap naar beneden (tot zo'n 550 eur/kg) zal maken. Maar het is een lastige keuze, want er zijn nu ook al tekenen van toenemende schaarste (net als bij goud, beide zijn nu geregeld in backwardation) en ik heb het gevoel dat de edelmetalen sowieso wat in te halen hebben na de zeer flauwe afgelopen 8 maanden.

Palladium en platina zijn geen echte safe havens en hun prijzen worden vooral door de industriële vraag bepaald. Als je niet heel goed ingevoerd bent in die markten zou ik er niet aan beginnen. Zeker niet in fysieke vorm want opkopers zijn veel te schaars.
  dinsdag 29 mei 2012 @ 20:42:16 #8
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_112186007
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 19:56 schreef Ludd het volgende:

[..]

Als je de verhouding zilver-goudprijs ziet zou ik zeggen dat zilver ondergewaardeerd is. Toch is de koers nog behoorlijk hoog, al zakt ie nu met de dag.
Hij schommelt, vorige week was zilver goedkoper.

quote:
Zijn hier ook mensen die fysiek palladium kopen?
Ik heb wel eens gedacht een paar baartjes palladium te kopen maar kon eigenlijk geen goede leverancier vinden. Palladium is sinds die tijd ook weer behoorlijk terug gevallen. Misschien dat de prijs explodeert als blijkt dat het koude kernfusie verhaal toch op waarheid berust :P
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  dinsdag 29 mei 2012 @ 21:29:57 #9
375626 WillemMiddelkoop
Aex eind dit jaar onder 200
pi_112189421
En hoe denken jullie over goudmijnaandelen? Zit zelf sinds kort in de goudmijnen tracker GDX.
  donderdag 31 mei 2012 @ 08:28:21 #10
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_112252132
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 15:30 schreef ComplexConjugate het volgende:

Zilver of goud? Het blijft een interessante vraag, is zilver onder gewaardeerd of goud over gewaardeerd? In ieder geval heb je nog wel iets tastbaars in bezit na het klappen van het fiat geld systeem.
Ja, of zijn beide prijzen goed? Of is zilver overgewaardeerd en goud ondergewaardeerd?

Wie vertelt ons dat er per se een verband tussen de twee moet zijn dat altijd maar hetzelfde blijft? Je zou - om maar eens met Buddha te spreken - denken dat dingen soms veranderen...
  donderdag 31 mei 2012 @ 10:03:42 #11
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_112253967
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 08:28 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Ja, of zijn beide prijzen goed? Of is zilver overgewaardeerd en goud ondergewaardeerd?

Wie vertelt ons dat er per se een verband tussen de twee moet zijn dat altijd maar hetzelfde blijft? Je zou - om maar eens met Buddha te spreken - denken dat dingen soms veranderen...
Dingen veranderen altijd dat zal niemand ontkennen, de vraag die mensen meestal bezighoud is welke richting de verandering uitgaat en wat de exacte uitkomst is over en bepaalde periode.
Uiteraard is dat niet een hele zinvolle vraag omdat 'de wens' in de tussentijd ook kan veranderen :)
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_112311197
Ziet er wel bearish uit die edelmetalen, zal ik mijn zilver nog aanhouden of verkopen?
Thugh life.
  vrijdag 1 juni 2012 @ 16:08:34 #13
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_112311245
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 16:07 schreef Baltazar69 het volgende:
Ziet er wel bearish uit die edelmetalen, zal ik mijn zilver nog aanhouden of verkopen?
Zilver zit vandaag in de lift...
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_112312913
Wow goud gaat up. Wat is er aan de hand :{
  vrijdag 1 juni 2012 @ 17:02:24 #15
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_112313404
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 16:50 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Wow goud gaat up. Wat is er aan de hand :{
Manie fase is aangebroken? Snel.... nog even wat van het glimmende goudgele goedje inslaan :P
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_112313452
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 17:02 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Manie fase is aangebroken? Snel.... nog even wat van het glimmende goudgele goedje inslaan :P
heb al. ik gok dat het nog wel even duurt, maar wat dit nu opeens triggert...
  vrijdag 1 juni 2012 @ 17:04:48 #17
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_112313515
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 17:03 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

heb al. ik gok dat het nog wel even duurt, maar wat dit nu opeens triggert...
Gewoon..... 'cash-ual friday' ;)

BTW... zelfs facebook staat op winst :')

edit: Ooh nooooooooo'sss facebook verliest zijn winst weer -O-
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  vrijdag 1 juni 2012 @ 17:07:10 #18
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_112313599
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 17:03 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

heb al. ik gok dat het nog wel even duurt, maar wat dit nu opeens triggert...
Slecht job-cijfers in usa = wereld vergaat = iedereen wil goud hebben.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  vrijdag 1 juni 2012 @ 17:08:27 #19
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_112313646
quote:
2s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 17:07 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Slecht job-cijfers in usa = wereld vergaat = iedereen wil goud hebben.
Serieus? Omdat het wat slechter gaat dan verwacht?
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_112313665
quote:
2s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 17:07 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Slecht job-cijfers in usa = wereld vergaat = iedereen wil goud hebben.
nou. goede zaak. als je goud hebt dan. enfin.
  vrijdag 1 juni 2012 @ 17:10:18 #21
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_112313690
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 17:09 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

nou. goede zaak. als je goud hebt dan. enfin.
Als je goud hebt wil je het toch houden? Dat is toch het hele idee achter stacken?
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  vrijdag 1 juni 2012 @ 17:10:27 #22
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_112313696
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 17:08 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Serieus? Omdat het wat slechter gaat dan verwacht?
http://www.usatoday.com/m(...)nt-report/55325614/1

quote:
The nation's unemployment rate rose to 8.2% from 8.1%
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_112313714
quote:
in spanje is het 50% onder jongeren :7

8.2 % :') ipv 8.1
  vrijdag 1 juni 2012 @ 17:11:59 #24
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_112313747
quote:
1% slechter dan verwacht.... big deal 8,1% of 8,2%. Als dat al reden is om je zorgen over te maken...
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_112313857
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 17:11 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

1% slechter dan verwacht.... big deal 8,1% of 8,2%. Als dat al reden is om je zorgen over te maken...
nou ja de hele toestand is genoeg om je zorgen te maken. maar om je nu opeens op dit cijfer zoveel extra zorgen te maken lijkt me nogal sterk.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')