abonnement Unibet Coolblue
pi_122903312
Ik dacht zelfs nog heel even dat de beelden nep waren. Het leek wel een slechte horrorfilm.
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 18 februari 2013 @ 13:10:50 #277
78918 SeLang
Black swans matter
pi_123027803
Er gebeurt weinig in het kastje momenteel... :{

Maar het is wel lente! Ik zag daarnet al een kraai rondvliegen met een paar takjes ^O^. Verder zijn zo'n beetje alle vogelsoorten aan het zingen op dit moment. Ik heb ook al baltsende scholeksters gezien.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_123133499
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 13:10 schreef SeLang het volgende:
Er gebeurt weinig in het kastje momenteel... :{

Maar het is wel lente! Ik zag daarnet al een kraai rondvliegen met een paar takjes ^O^. Verder zijn zo'n beetje alle vogelsoorten aan het zingen op dit moment. Ik heb ook al baltsende scholeksters gezien.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Er gebeurt dan weinig in jouw nestkastje, maar aan gespotte vogels geen gebrek, zie ik. Je hebt er veel gezien; wat een lijst! Neem je nou altijd een boekje mee of kun je alle soorten zonder enige moeite herkennen? Ben je op vroege leeftijd begonnen met vogels spotten? Tof hoor!

Hier ook weinig activiteit. Volgens mij is het afgelopen met het overnachten. Ik heb er deze week weer wat meer op gelet, maar er lijkt geen pimpelmees meer in de nestkast te overnachten. Wel zingt er een aantal keer per dag een koolmeesje rond de nestkast. Alsof 'ie wil zeggen: deze nestkast is van mij! En vandaag inspecteerden twee tortelduiven het dak van de nestkast. Dat loopt schuin af, dus ik mag hopen dat ze zo slim zijn om in te zien dat er betere plekken zijn om een nest te bouwen. Dat zou wat zijn, zeg...
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 21 februari 2013 @ 08:58:26 #279
78918 SeLang
Black swans matter
pi_123150430
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 20:39 schreef Sodium het volgende:

[..]

Er gebeurt dan weinig in jouw nestkastje, maar aan gespotte vogels geen gebrek, zie ik. Je hebt er veel gezien; wat een lijst! Neem je nou altijd een boekje mee of kun je alle soorten zonder enige moeite herkennen? Ben je op vroege leeftijd begonnen met vogels spotten? Tof hoor!
Die in de lijst ken ik inmiddels wel. Maar ik heb meestal wel een boekje bij me als "backup" voor als ik iets zie dat hier weinig voorkomt en lijkt op iets anders. Dan kun je de details vergelijken. Ik doe dit pas een paar jaar trouwens, maar het is verslavend :P

quote:
Hier ook weinig activiteit. Volgens mij is het afgelopen met het overnachten. Ik heb er deze week weer wat meer op gelet, maar er lijkt geen pimpelmees meer in de nestkast te overnachten. Wel zingt er een aantal keer per dag een koolmeesje rond de nestkast. Alsof 'ie wil zeggen: deze nestkast is van mij! En vandaag inspecteerden twee tortelduiven het dak van de nestkast. Dat loopt schuin af, dus ik mag hopen dat ze zo slim zijn om in te zien dat er betere plekken zijn om een nest te bouwen. Dat zou wat zijn, zeg...
Die koolmees claimt het territorium :Y. Bij mij was vorig jaar het overnachten ook afgelopen in februari. Ook op koude nachten werd er niet meer overnacht. Tortelduiven staan er dacht ik om bekend dat ze hele instabiele nesten bouwen van maar een paar takjes die met een beetje wind al uit de boom vallen.

"Mijn" pimpelmees is momenteel ook weinig in de weer bij het kastje maar ik zie hem wel steeds zingen in de buurt. Maar vorig jaar waren er ook actieve en minder actieve periodes. De interessante periode (het echte nest sites zoeken en keuren) begon vorig jaar eind maart, dus nog een maandje wachten...
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 21 februari 2013 @ 09:11:02 #280
78918 SeLang
Black swans matter
pi_123150608
Ik heb weer een nieuw speeltje trouwens: zo'n vleermuizen detector die de hoogfrequente echolocatie van vleermuizen hoorbaar maakt. Ze zijn nu nog in winterslaap (denk ik) maar vorig jaar zag ik op 1 maart de eerste vleermuizen rondvliegen. Momenteel is de temperatuur hier weer rond het nulpunt dus ze zullen nog wel even blijven pitten maar het kan niet lang meer duren...
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_123155721
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 08:58 schreef SeLang het volgende:

[..]

Die in de lijst ken ik inmiddels wel. Maar ik heb meestal wel een boekje bij me als "backup" voor als ik iets zie dat hier weinig voorkomt en lijkt op iets anders. Dan kun je de details vergelijken. Ik doe dit pas een paar jaar trouwens, maar het is verslavend :P
Wauw. Ik heb er altijd wel bewondering voor wanneer mensen zonder al teveel moeite een groot aantal soorten kunnen herkennen. Dat geeft een extra dimensie aan een wandeling die je maakt. Je houdt ook een logboek bij?

quote:
Die koolmees claimt het territorium :Y. Bij mij was vorig jaar het overnachten ook afgelopen in februari. Ook op koude nachten werd er niet meer overnacht.
Yep, dat doet 'ie zeker. Tussen het zingen door houdt 'ie de nestkast ook in de gaten. Vanochtend overigens toch weer een pimpelmeesje gespot in de buurt van het nestkast. Zat enthousiast te zingen, kuifje opgezet. Schattig.

quote:
Tortelduiven staan er dacht ik om bekend dat ze hele instabiele nesten bouwen van maar een paar takjes die met een beetje wind al uit de boom vallen.
Tell me about it. Zelfs een ronddwalende plastic zak zien ze aan voor potentieel geschikte nestlocatie. Gekke beesten.

quote:
10s.gif Op donderdag 21 februari 2013 09:11 schreef SeLang het volgende:
Ik heb weer een nieuw speeltje trouwens: zo'n vleermuizen detector die de hoogfrequente echolocatie van vleermuizen hoorbaar maakt. Ze zijn nu nog in winterslaap (denk ik) maar vorig jaar zag ik op 1 maart de eerste vleermuizen rondvliegen. Momenteel is de temperatuur hier weer rond het nulpunt dus ze zullen nog wel even blijven pitten maar het kan niet lang meer duren...
Gaaf! Heb zelf ook ooit vleermuizen gespot met zo'n bat-detector. Afhankelijk van de soort hoor je een soort tikkend geluid. Als je eenmaal weet waar ze ongeveer vliegen, kun je er gemakkelijk een boel spotten. Erg leuk!
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 21 februari 2013 @ 12:38:42 #282
78918 SeLang
Black swans matter
pi_123156864
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 12:04 schreef Sodium het volgende:

[..]

Wauw. Ik heb er altijd wel bewondering voor wanneer mensen zonder al teveel moeite een groot aantal soorten kunnen herkennen. Dat geeft een extra dimensie aan een wandeling die je maakt. Je houdt ook een logboek bij?

Ik schrijf niet alles op want dan blijf je bezig maar ik hou sinds een jaar ofzo een logboek bij van de bijzondere dingen die ik zie of speciale dingen die opvallen. Bijvoorbeeld een blauwe kiekendief zie ik niet elke dag dus dat schrijf ik op. Maar ook het feit dat ik een paar dagen geleden plotseling overal goudhaantjes hoorde zingen. Ik zie die beestjes bijna elke dag dus dat is niet zo bijzonder maar als ze op een bepaald moment opeens beginnen te zingen dan schrijf ik dat op want dat is een bijzonder moment. Is ook leuk om later na te kijken. Daardoor kon ik ook nakijken dat ik vorig jaar de eerste vleermuis zag op 1 maart. En een paar keer per jaar doe ik een compleet snapshop van de hele lijst die ik op een dag of een weekend zie.

Momenteel kijk ik uit naar de eerste vuurgoudhaan die begint te zingen (vrij zeldzame vogeltjes hier in Engeland maar vorig jaar vond ik ze op 10 minuten lopen van mijn huis!). Vorig jaar was dat op 14 maart. Het is leuk als je dat kunt nakijken.

quote:
Yep, dat doet 'ie zeker. Tussen het zingen door houdt 'ie de nestkast ook in de gaten. Vanochtend overigens toch weer een pimpelmeesje gespot in de buurt van het nestkast. Zat enthousiast te zingen, kuifje opgezet. Schattig.

Die kleine vogeltjes zijn ook altijd zo lief O+. Het lijkt wel of ze hun kleine afmetingen moeten compenseren door heel veel lawaai te maken enzo. Vanmorgen heb ik in het park nog naar winterkoninkjes zitten kijken. Dat is ook ongelofelijk hoeveel lawaai daar uit kan komen voor zo'n piepklein vogeltje.

quote:
Tell me about it. Zelfs een ronddwalende plastic zak zien ze aan voor potentieel geschikte nestlocatie. Gekke beesten.

Als je die gammele nesten ziet dan zou je ze bijna een Darwin-award geven, maar het is juist een hele succesvolle soort. Die hebben in een eeuw tijd op eigen kracht heel Europa gekoloniseerd. Voor die tijd moest je naar Turkije om ze te zien.

quote:
Gaaf! Heb zelf ook ooit vleermuizen gespot met zo'n bat-detector. Afhankelijk van de soort hoor je een soort tikkend geluid. Als je eenmaal weet waar ze ongeveer vliegen, kun je er gemakkelijk een boel spotten. Erg leuk!
Altijd zelf zo'n ding willen maken (electro Ir) maar je kunt ze nu zo goedkoop kopen... Het leuke met zoiets is dat je je daardoor ook weer meer erin gaat verdiepen. Welke soorten waar etc.... Ik ben benieuwd wat ik hier in de buurt vind :)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_123564456
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 12:38 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik schrijf niet alles op want dan blijf je bezig maar ik hou sinds een jaar ofzo een logboek bij van de bijzondere dingen die ik zie of speciale dingen die opvallen. Bijvoorbeeld een blauwe kiekendief zie ik niet elke dag dus dat schrijf ik op. Maar ook het feit dat ik een paar dagen geleden plotseling overal goudhaantjes hoorde zingen. Ik zie die beestjes bijna elke dag dus dat is niet zo bijzonder maar als ze op een bepaald moment opeens beginnen te zingen dan schrijf ik dat op want dat is een bijzonder moment. Is ook leuk om later na te kijken. Daardoor kon ik ook nakijken dat ik vorig jaar de eerste vleermuis zag op 1 maart. En een paar keer per jaar doe ik een compleet snapshop van de hele lijst die ik op een dag of een weekend zie.

Momenteel kijk ik uit naar de eerste vuurgoudhaan die begint te zingen (vrij zeldzame vogeltjes hier in Engeland maar vorig jaar vond ik ze op 10 minuten lopen van mijn huis!). Vorig jaar was dat op 14 maart. Het is leuk als je dat kunt nakijken.
Gaaf hoor. Het is zo'n eenvoudig middel, een logboek; ik zou er zelf eigenlijk ook een moeten bijhouden. Al is het maar voor de heel kleine dingen, zoals wanneer ik de eerste merel in het voorjaar 's ochtends weer hoor zingen (deze week), of wanneer de ganzen aan hun trektocht naar het zuiden/noorden beginnen... Als er dan ineens een jaar tussen zit dat die gebeurtenissen opvallend vroeg of laat lijken plaats te vinden, kun je dat gemakkelijk nagaan door door je logboek te bladeren. Een soort analoge natuurkalender.

quote:
Die kleine vogeltjes zijn ook altijd zo lief O+. Het lijkt wel of ze hun kleine afmetingen moeten compenseren door heel veel lawaai te maken enzo. Vanmorgen heb ik in het park nog naar winterkoninkjes zitten kijken. Dat is ook ongelofelijk hoeveel lawaai daar uit kan komen voor zo'n piepklein vogeltje.
Och, voor winterkoninkjes heb ik ook een zwak. Ik zie ze niet zo vaak, want ze zijn behoorlijk onopvallend, maar dat typische gekwetter is zo herkenbaar... Of roodborstjes! Die zijn ook zo klein, maar dat felle geluid wat uit zo'n beestje komt: alsof er een versterker inzit, ofzo.

quote:
Als je die gammele nesten ziet dan zou je ze bijna een Darwin-award geven, maar het is juist een hele succesvolle soort. Die hebben in een eeuw tijd op eigen kracht heel Europa gekoloniseerd. Voor die tijd moest je naar Turkije om ze te zien.
Weinig investeren in nestbouw, snel voortplanten en maar hopen dat in ieder geval een gedeelte van het legsel het volwassen stadium bereikt: een blijkbaar, voor deze soort, succesvolle strategie. Ik heb ze trouwens nog een keer op het dak van het nestkastje gezien, maar daarna niet meer. Dus ik denk dat ze elders een betere nestplaats hebben gevonden. Een rondzwervende plastic zak, vermoedelijk.

quote:
Altijd zelf zo'n ding willen maken (electro Ir) maar je kunt ze nu zo goedkoop kopen... Het leuke met zoiets is dat je je daardoor ook weer meer erin gaat verdiepen. Welke soorten waar etc.... Ik ben benieuwd wat ik hier in de buurt vind :)
Exact. Elke soort 'zendt' z'n eigen geluid uit en daaraan zijn ze redelijk makkelijk te herkennen, als ik mij dat goed herinner. En als je eenmaal ongeveer weet waar ze veel vliegen, kun je heel rap je waarnemingen uitbreiden. Houd ons op de hoogte!

Update nestkast: er wordt weer overnacht! Maar volgens mij niet door een koolmees of pimpelmees. Gisterenavond zag ik toevallig een vogeltje na zonsondergang de nestkast invliegen. Het schoot voorbij, dus ik kon niet heel goed zien wat het was, maar het bleef even voor de nestkastopening hangen en toen kon ik 'm voorzichtig bekijken. Het had andere kleuren dan een koolmees/pimpelmees. Meer bruin, wit, zwart. Het kopje was ook iets spitser. Leek een beetje op een zwarte mees, maar als ik daar plaatjes van vergelijk met wat ik gezien heb, klopt het niet helemaal. De komende dagen dus even uitvogelen wat het zou kunnen zijn.

Edit: nu zingt er een pimpelmees in de struiken onder het nestkastje. Dat is erg grappig, elke keer wanneer ik een pimpelmees of koolmees hoor zingen, blijkt 'ie in de struiken onder het nestkastje te zitten, blik strak op het nestkastje gericht. Er is duidelijk interesse. Kijk nu al uit naar het voorjaar! :s)

[ Bericht 4% gewijzigd door Sodium op 03-03-2013 10:23:54 ]
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 3 maart 2013 @ 11:59:40 #284
78918 SeLang
Black swans matter
pi_123566395
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 10:03 schreef Sodium het volgende:
Update nestkast: er wordt weer overnacht! Maar volgens mij niet door een koolmees of pimpelmees. Gisterenavond zag ik toevallig een vogeltje na zonsondergang de nestkast invliegen. Het schoot voorbij, dus ik kon niet heel goed zien wat het was, maar het bleef even voor de nestkastopening hangen en toen kon ik 'm voorzichtig bekijken. Het had andere kleuren dan een koolmees/pimpelmees. Meer bruin, wit, zwart. Het kopje was ook iets spitser. Leek een beetje op een zwarte mees, maar als ik daar plaatjes van vergelijk met wat ik gezien heb, klopt het niet helemaal. De komende dagen dus even uitvogelen wat het zou kunnen zijn.
Dat zou dan een glanskop of een matkop kunnen zijn. Ook die nesten in holen/ nestkastjes. Dat is een stuk minder gebruikelijk dan een pimpelmees of koolmees dus hou het in de gaten!

Die twee zijn trouwens bijna niet van elkaar te onderscheiden (behalve door stem). Hier in Engeland begint de matkop behoorlijk schaars te worden (ik heb er nog nooit een gezien). Glanskop zie ik regelmatig (maar niet in mijn tuin). Hoe dat in NL zit weet ik niet.

Marsh tit = glanskop, willow tit = matkop


quote:
Edit: nu zingt er een pimpelmees in de struiken onder het nestkastje. Dat is erg grappig, elke keer wanneer ik een pimpelmees of koolmees hoor zingen, blijkt 'ie in de struiken onder het nestkastje te zitten, blik strak op het nestkastje gericht. Er is duidelijk interesse. Kijk nu al uit naar het voorjaar! :s)
Het nieuws hier is dat er nu ook een koolmees aan het zingen is op dezelfde plaatsen waar de pimpelmees dat deed/ doet. Dat was vorig jaar niet zo. De belangstelling voor het nestkastje komt echter nog steeds het meest van de pimpelmees (steeds dezelfde).

Ik sta nu toch weer voor de keuze of ik de opening ga verkleinen of niet. Verkleinen sluit de koolmees buiten en maakt het dus veiliger voor de pimpelmezen (dus minder kans op een mislukt nest zoals vorig jaar). Aan de andere kant moet ik het dan dus helemaal hebben van de pimpelmees en als die het toch laat afweten dan heb ik niks... Anyway, momenteel neig ik toch naar die kleinere opening vanwege de toch wel grote belangstelling van die pimpelmees.

[ Bericht 0% gewijzigd door SeLang op 03-03-2013 18:08:51 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_123580621
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 11:59 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat zou dan een glanskop of een matkop kunnen zijn. Ook die nesten in holen/ nestkastjes. Dat is een stuk minder gebruikelijk dan een pimpelmees of koolmees dus hou het in de gaten!

Die twee zijn trouwens bijna niet van elkaar te onderscheiden (behalve door stem). Hier in Engeland begint de matkop behoorlijk schaars te worden (ik heb er nog nooit een gezien). Matkop zie ik regelmatig (maar niet in mijn tuin). Hoe dat in NL zit weet ik niet.

Marsh tit = glanskop, willow tit = matkop
[ afbeelding ]

Die zijn echt schattig, van die overactieve mini bolletjes O+

Ik zie ze hier ook wel eens (geen idee welke van de twee)
pi_123606562
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 11:59 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat zou dan een glanskop of een matkop kunnen zijn. Ook die nesten in holen/ nestkastjes. Dat is een stuk minder gebruikelijk dan een pimpelmees of koolmees dus hou het in de gaten!

Die twee zijn trouwens bijna niet van elkaar te onderscheiden (behalve door stem). Hier in Engeland begint de matkop behoorlijk schaars te worden (ik heb er nog nooit een gezien). Glanskop zie ik regelmatig (maar niet in mijn tuin). Hoe dat in NL zit weet ik niet.

Marsh tit = glanskop, willow tit = matkop
[ afbeelding ]
Dank voor de informatie! Ik had zelf ook al een beetje rondgekeken en was ook de matkop en de glanskop tegengekomen, maar met zekerheid durf ik niet te zeggen welke van de drie soorten (matkop, glanskop, zwarte mees) het geweest is. Ik ga daarom de nestkast de komende dagen weer eens wat meer in de gaten houden, met name met zonsondergang. In NL is het aantal matkopbroedparen de afgelopen jaren significant gedaald, in tegenstelling tot de glanskop, waarvan het aantal broedparen stabiel is (bron).

quote:
Het nieuws hier is dat er nu ook een koolmees aan het zingen is op dezelfde plaatsen waar de pimpelmees dat deed/ doet. Dat was vorig jaar niet zo. De belangstelling voor het nestkastje komt echter nog steeds het meest van de pimpelmees (steeds dezelfde).

Ik sta nu toch weer voor de keuze of ik de opening ga verkleinen of niet. Verkleinen sluit de koolmees buiten en maakt het dus veiliger voor de pimpelmezen (dus minder kans op een mislukt nest zoals vorig jaar). Aan de andere kant moet ik het dan dus helemaal hebben van de pimpelmees en als die het toch laat afweten dan heb ik niks... Anyway, momenteel neig ik toch naar die kleinere opening vanwege de toch wel grote belangstelling van die pimpelmees.
Ik snap je dilemma. Mijn ervaring is dat de pimpelmezen het afleggen tegen de koolmezen. De pimpelmezen hadden hier vorig jaar de nestkast al een hele winter in gebruik als overnachtingsplaats. In het voorjaar werden ze echter door de koolmezen verjaagd. Ik vind zelf pimpelmezen iets schattiger (dat kuifje!), dus misschien dat ik volgend jaar zelf de nestkastopening ook iets ga verkleinen. Heb je zelf al een besluit genomen? Je kunt in het tuincentrum zo'n nestkastopeningsverkleinring kopen, niet?

Hier hebben de vogels de lente al een beetje in de kop, trouwens. Gisteren zag ik in korte tijd een ekster en een kauw met takken rondvliegen. De eksters bouwen in een hoge dennenboom, waarop ik goed zicht heb. Erg leuk.
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 4 maart 2013 @ 17:55:30 #287
78918 SeLang
Black swans matter
pi_123624689
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 09:08 schreef Sodium het volgende:

[..]

Dank voor de informatie! Ik had zelf ook al een beetje rondgekeken en was ook de matkop en de glanskop tegengekomen, maar met zekerheid durf ik niet te zeggen welke van de drie soorten (matkop, glanskop, zwarte mees) het geweest is. Ik ga daarom de nestkast de komende dagen weer eens wat meer in de gaten houden, met name met zonsondergang. In NL is het aantal matkopbroedparen de afgelopen jaren significant gedaald, in tegenstelling tot de glanskop, waarvan het aantal broedparen stabiel is (bron).

Ja hou het maar goed in de gaten. Ik ben wel benieuwd :)

quote:
Ik snap je dilemma. Mijn ervaring is dat de pimpelmezen het afleggen tegen de koolmezen. De pimpelmezen hadden hier vorig jaar de nestkast al een hele winter in gebruik als overnachtingsplaats. In het voorjaar werden ze echter door de koolmezen verjaagd. Ik vind zelf pimpelmezen iets schattiger (dat kuifje!), dus misschien dat ik volgend jaar zelf de nestkastopening ook iets ga verkleinen. Heb je zelf al een besluit genomen? Je kunt in het tuincentrum zo'n nestkastopeningsverkleinring kopen, niet?
Zojuist heb ik de opening aangepast. Dat was maar een paar seconden werk want ik heb gewoon een plaatje met kleinere opening met dubbelzijdig tape tegen de oude aangeplakt. Zit muurvast :7.

Of je die bij een tuincentrum kunt halen weet ik niet, bij mij werden ze bijgeleverd bij het nestkastje (3 verschillende groottes). In elk geval kun je ze op internet wel kopen.

quote:
Hier hebben de vogels de lente al een beetje in de kop, trouwens. Gisteren zag ik in korte tijd een ekster en een kauw met takken rondvliegen. De eksters bouwen in een hoge dennenboom, waarop ik goed zicht heb. Erg leuk.
Ik zag op 18 feb (logboek :P) ook al een kraai met takjes in de weer. Wel tof dat ze nesten bouwen in jouw zicht! Met een beetje geluk heb je straks uitzicht op meerdere nesten.

Net terug van Keyhaven/ Pennington Marshes, mijn favoriete wetland hier in de buurt. Vooral veel migranten daar maar ik zie nog weinig bewegen. De grote groepen ganzen en steltlopers zijn er allemaal nog. Ik kwam wel iemand tegen die beweerde net een zwaluw te hebben gezien.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 5 maart 2013 @ 17:42:58 #288
78918 SeLang
Black swans matter
pi_123667415
Vanmorgen liep mijn pimpje weer lekker macho te doen met brede vleugeltjes en uitgewaaierde staart. Ik kon de ontwikkelingen zelf overdag niet volgen dus ik liet de camera aan. Ik ving o.a. dit moment waarop er een insect wordt gevangen binnen in het nestkastje:


Het meest interessant is echter het onderstaande filmpje van wat ik denk dat het bijbehorende vrouwtje is. Zoals je kunt zien is er het begin van het bekende vleugeltjes wapperen wat de vrouwtjes doen als ze nestdrang krijgen. Het is slechts een hint van wat gaat komen maar dit lijkt het begin van die reflex.



[ Bericht 2% gewijzigd door SeLang op 06-03-2013 07:56:42 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 5 maart 2013 @ 17:58:36 #289
78918 SeLang
Black swans matter
pi_123667908
quote:
Ik vind zelf pimpelmezen iets schattiger (dat kuifje!), dus misschien dat ik volgend jaar zelf de nestkastopening ook iets ga verkleinen.
Pimpelmezen zijn inderdaad iets schattiger maar koolmezen zijn ook leuk. Bij mij is echter de situatie dat vooral de mannetjes pimpelmees al echt een bekende van me is geworden. Het is allang niet meer zomaar een vogeltje maar het voelt een beetje als een geliefd huisdier waar ik soms met ontroering naar kijk. Ik volg dat beestje nu ook al weer ruim 2 maanden...

Het leukste filmpje tot nu toe vind ik onderstaand filmpje waarin een boomklever twee keer het nestkastje inspecteert. Het pimpelmeesje kan natuurlijk niets beginnen tegen die veel grotere boomklever maar als de boomklever weg is komt het pimpelmeesje beide keren binnen 2 seconden checken of het kastje nog in orde is! O+


Maar als het een koolmees was geweest dan had ik dezelfde "liefde" gevoeld en had ik ook alles gedaan om dat vogeltje in het nestkastje te houden.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 5 maart 2013 @ 20:31:55 #290
78918 SeLang
Black swans matter
pi_123674612
Zojuist de eerste vleermuizen van dit jaar gespot en gehoord op m'n batdetector!

Ik hield het de laatste dagen al in de gaten maar het was steeds zo koud. Vandaag was echter een stralende lentedag met temperaturen in de dubbele cijfers dus ik vermoedde al dat het vandaag zou gebeuren :)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_123691884
:) Je kunt aan dit topic merken dat de lente niet meer ver weg kan zijn. Het gaat ineens hard.

quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 17:55 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ja hou het maar goed in de gaten. Ik ben wel benieuwd :)

Inmiddels twee avonden opeen rond zonsondergang (+30min) met camera in de aanslag de nestkast in de gaten gehouden, maar geen overnachters. Balen dat ik er nu niet achter kom of het nou een zwarte mees of iets anders was. Vandaag weer een dag...

quote:
Ik zag op 18 feb (logboek :P) ook al een kraai met takjes in de weer. Wel tof dat ze nesten bouwen in jouw zicht! Met een beetje geluk heb je straks uitzicht op meerdere nesten.
Ja, echt superleuk! Eksters bouwen altijd enorm imposante nesten, soms zelfs met afdak. Het zou gaaf zijn om daar uitzicht op te hebben.

Ik zat even je filmpjes te bekijken. In dat tweede filmpje: heeft die pimpelmees nou een kleine, zwarte vlek boven zijn/haar linkeroog (links van vooraf gezien)? Dat is wel een herkenbare uiterlijke eigenschap! Verder moest ik erg lachen om die boomklever. Ik dacht dat zij enkel in gaten in bomen nestelden? Maf dat 'ie dan toch even de nestkast inspecteert. Je hebt trouwens echt haarscherp beeld. Wat voor 'n camera heb je nou geïnstalleerd? Ik heb nog altijd geen camera opgehangen in mijn nestkast. Daar heb ik dan op dit soort momenten wel spijt van. Heb wel even overwogen om een simpele webcam een beetje te verbouwen en deze dan gewoon elke keer via USB aan mijn pc te verbinden (enkel live meekijken) om zo deze zomer in ieder geval een idee te hebben wat er in de nestkast gebeurt. Maar niet meer aan toegekomen...

Gaaf van die vleermuizen trouwens! Ik meen mij te herinneren dat ik ze hier ook al door de lucht heb zien scheren, een tijdje terug. Sommige soorten willen hun winterslaap onderbreken voor een korte jacht. Maar dat is dan eenmalig en natuurlijk anders dan in de zomer, wanneer je ze elke avond wel kunt spotten.
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 6 maart 2013 @ 09:32:43 #292
78918 SeLang
Black swans matter
pi_123693268
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 07:57 schreef Sodium het volgende:

Ik zat even je filmpjes te bekijken. In dat tweede filmpje: heeft die pimpelmees nou een kleine, zwarte vlek boven zijn/haar linkeroog (links van vooraf gezien)? Dat is wel een herkenbare uiterlijke eigenschap!
Dat viel mij ook op, maar dat soort kenmerken zijn soms bedrieglijk met de camera en het specifieke licht in het nestkastje. Ik ga het in elk geval eens checken met de verrekijker.

quote:
Verder moest ik erg lachen om die boomklever. Ik dacht dat zij enkel in gaten in bomen nestelden? Maf dat 'ie dan toch even de nestkast inspecteert.
Boomklevers gebruiken ook soms nestkastjes maar dan moet je hem hoger ophangen en met een grotere opening. Mijn nestkastje hangt natuurlijk aan een boom dus hij ziet het waarschijnlijk gewoon als een holletje in die boom. Echter, 2 meter hoogte is te laag voor hem denk ik.

quote:
Je hebt trouwens echt haarscherp beeld. Wat voor 'n camera heb je nou geïnstalleerd?
Deze

Maar ik heb gewoon een compleet systeem gekocht ( Deze )

quote:
Ik heb nog altijd geen camera opgehangen in mijn nestkast. Daar heb ik dan op dit soort momenten wel spijt van. Heb wel even overwogen om een simpele webcam een beetje te verbouwen en deze dan gewoon elke keer via USB aan mijn pc te verbinden (enkel live meekijken) om zo deze zomer in ieder geval een idee te hebben wat er in de nestkast gebeurt. Maar niet meer aan toegekomen...
Ik gebruik een video --> USB bridge van iets meer dan een tientje en gratis software. Het beste kun je imo een compleet en bewezen systeem kopen in plaats van zelf te gaan knutselen met een webcam. Het kost even wat maar dan heb je er als het goed is jarenlang plezier van.

quote:
Gaaf van die vleermuizen trouwens! Ik meen mij te herinneren dat ik ze hier ook al door de lucht heb zien scheren, een tijdje terug. Sommige soorten willen hun winterslaap onderbreken voor een korte jacht. Maar dat is dan eenmalig en natuurlijk anders dan in de zomer, wanneer je ze elke avond wel kunt spotten.
Ik ben de laatste paar avonden speciaal s'avonds gaan checken op een oude overwoekerde begraafplaats 5 minuten lopen van mijn huis. Dat is een sublieme plek voor vogeltjes en in het juiste seizoen ook voor vleermuizen. Ik zag/ hoorde steeds niets maar gisteravond opeens loud and clear in mijn batdetector en ik zag ze ook opeens overal rondvliegen. Het was ook steeds <5 graden geweest en gisteren opeens een temperatuur in de dubbele cijfers. Ik hoop maar dat er al genoeg voedsel is...

Die batdetector werkt erg goed trouwens. Je hoort de vleermuizen al aankomen ver voordat je ze ziet. Alleen om verschillende soorten te kunnen onderscheiden heb ik nog even wat oefening nodig :P
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 6 maart 2013 @ 11:20:48 #293
78918 SeLang
Black swans matter
pi_123695904
Er kwam net een paartje koolmezen langs. Heel lief een mannetje + vrouwtje die elkaar aan het najagen waren. Ik zag het mannetje het nestkastje checken maar hij past dus niet door het gat! Hij zat nog een beetje met z'n snavel tegen de rand van het metaal, waarschijnlijk om te checken of hij het gat kan vergroten (maar dat gaat dus niet want metaal).

Die koolmeesjes zijn echt net zo leuk hoor! Ik ga het alweer bijna jammer vinden dat ik net het gat heb verkleind :{ :P
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 9 maart 2013 @ 10:08:23 #294
78918 SeLang
Black swans matter
pi_123820584
Mijn pimpje heeft weer helemaal de lente in z'n bol en loopt super macho te doen met brede vleugeltjes en uitgewaaierde staart. Daarnet heeft hij nog eens uitgebreid het kastje van binnen geïnspecteerd en hij ging uiteindelijk in de opening zitten met alleen z'n kopje naar buiten en begon vanuit deze positie luid te zingen om elk misverstand te vermijden wie hier de eigenaar is van het nestkastje! :7 Echt schitterend om te zien! :)

Ik kan me nauwelijks meer voorstellen dat dit geen nest gaat worden.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_123823157
Wat een baas :D

Ik was gisteren boodschappen aan het doen, zie ik zo in de boom ernaast drie slapende/chillende ransuilen 8-)
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 9 maart 2013 @ 12:48:08 #296
78918 SeLang
Black swans matter
pi_123824056
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 12:15 schreef tjoptjop het volgende:

Ik was gisteren boodschappen aan het doen, zie ik zo in de boom ernaast drie slapende/chillende ransuilen 8-)
:o

Schitterend man! Hier heb ik er nog nooit een gezien (wel in NL begin jaren '80 toen er een groepje in het lokale park overwinterden).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_123824293
quote:
11s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 12:48 schreef SeLang het volgende:

[..]

:o

Schitterend man! Hier heb ik er nog nooit een gezien (wel in NL begin jaren '80 toen er een groepje in het lokale park overwinterden).
Ook mijn eerste ransuil, wel geregeld kerkuilen op boerenerven gezien.

foto met slechte telefooncamera. Als het weer droog is wil ik nog even kijken en dan fatsoenlijke camera en verrekijker mee. Want ik weet niet 100% zeker dat het ransuilen zijn.

  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 9 maart 2013 @ 13:12:52 #298
78918 SeLang
Black swans matter
pi_123824650
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 12:57 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Ook mijn eerste ransuil, wel geregeld kerkuilen op boerenerven gezien.

foto met slechte telefooncamera. Als het weer droog is wil ik nog even kijken en dan fatsoenlijke camera en verrekijker mee. Want ik weet niet 100% zeker dat het ransuilen zijn.

[ afbeelding ]
Wat voor terrein is het? Veel bomen of veel open landschap? Aangezien het een groepje is zou je denken velduilen of ransuilen. Maar de eerste vind je in open terrein en de tweede meer in bossen. Velduilen jagen ook overdag, ransuilen alleen s'nachts. Verder lijken ze veel op elkaar (afgezien van de oorpluimpjes). Ga maar gauw even kijken, ik ben wel benieuwd!
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 14 maart 2013 @ 08:21:18 #299
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124038713
Ik heb gisteren een zeldzaam eendje gezien (Amerikaanse Wintertaling). Dat beest is ernstig verdwaald.

Verder alles fine and dandy hier bij het vogelhuisje. Camera niet zoveel aan gehad maar onderhand moet ik het weer wat nauwer gaan volgen...
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_124045609
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 13:12 schreef SeLang het volgende:

[..]

Wat voor terrein is het? Veel bomen of veel open landschap? Aangezien het een groepje is zou je denken velduilen of ransuilen. Maar de eerste vind je in open terrein en de tweede meer in bossen. Velduilen jagen ook overdag, ransuilen alleen s'nachts. Verder lijken ze veel op elkaar (afgezien van de oorpluimpjes). Ga maar gauw even kijken, ik ben wel benieuwd!
Ik ben paar dagen later nog even teruggeweest met verrekijker en heb ze (met behulp van vogelboekje) geïdentificeerd als ransuilen

Enthousiast als ik ben ook aan al m'n kennissen met kinderen vertelt dat ze daar een échte uil kunnen zien (zou ik vroeger als kind nl. best tof gevonden hebben). Maar gezien de response ben ik blijkbaar de enige daarin ;( :')
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')