abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 4 mei 2012 @ 11:20:31 #1
262 Re
Kiss & Swallow
pi_111121776
Het Gedicht
Auke de Leeuw - Foute keuze

Mijn naam is Auke Siebe Dirk
Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe
Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt

Koos voor een verkeerd leger
Met verkeerde idealen
Vluchtte voor de armoede
Hoopte op een beter leven

Geen weg meer terug
Als een keuze is gemaakt
Alleen een weg vooruit
Die hij niet ontlopen kan
Vechtend tegen Russen
Angst om zelf dood te gaan
Denkend aan thuis
Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet
Zijn moeder is verscheurd door de oorlog
Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten
En een vechtend aan het oostfront
Alle elf had ze even lief

Dirk Siebe kwam nooit meer thuis

Mijn naam is Auke Siebe Dirk
Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe
Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden.

Het probleem
Voornamelijk het CiDi (Centrum Informatie en Documentatie Israël) valt over bovenstaande gedicht.
Het gedicht zelf is geschreven door een 15 jarig kind, voor haar oom die aan de kant van de SS vocht. Het Cidi vind namelijk dat je tijdens de dodenherdinking geen aandacht aan de mensen van de SS mag geven.

Mijn Mening
Ik heb hierover een dubbel gevoel. Ene kant heb ik idd zoiets van moet je het wel doen? Maar anderzijds, als je reeel gaat denken;

De dodenherdenking is om de slachtoffers van de WO2 te herdenken (en inmiddels ook van de oorlogen daarna), maar wie heeft er bepaald wat de slachtoffers zijn? Zijn alleen de slachtoffers die aan de goede kant vielen de slachtoffers, of dus ook de mensen die voor de SS kozen?

Iedereen heeft geprobeerd om de oorlog op zijn manier te overleven, de 1 ging in het verzet, de ander sloot zich aan bij de SS. Maar zijn de doodde die onder de SSers zijn gevallen dan in 1 keer geen slachtoffer meer? Zijn dit dan in 1 keer geen mensen meer die herdacht mogen worden? Ook hun hadden een familie, een gezin. Hun hebben in hun ogen gedaan wat voor hun het beste leek om te overleven, ook die mensen waren gewoon Nederlanders zoals wij, ook hun verdienen de herdenking in mijn ogen. net zo zeer als de mensen die het verzet in gingen, en de vele slachtoffers die er nog meer zijn gevallen. Want ten slotte van rekening was er maar 1 man schuldig aan de 2de wereld oorlog ...

Bron: Brabants Dagblad
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_111121819
Het verwijt is dat de 4 mei herdenking op de Dam voornamelijk gaat over joodse holocaustslachtoffers.
Back ontopic keek ik naar de scholierengedichten van de laatste jaren
En die gaan zeker niet specifiek over joodse slachtoffers.
http://www.4en5mei.nl/4_e(...)en/dichter_bij_4_mei


De links hieronder in aflopende volgorde van de jaren 2012, 2011, 2010, 2009 en 2008

http://www.4en5mei.nl/4_e(...)i/charlotte_fontijne

http://www.4en5mei.nl/4_e(...)_4_mei/esme_hendriks

http://www.4en5mei.nl/4_e(...)4_mei/luc_stefelmans

http://www.4en5mei.nl/4_e(...)bij_4_mei/manon_slob

http://www.4en5mei.nl/4_e(...)ij_4_mei/bahar_azizi
  vrijdag 4 mei 2012 @ 11:23:29 #3
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_111121871
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 11:00 schreef yvonne het volgende:

[..]

Ja ga ff mierenneuken in een gevoelig gesprek, tering.
O, neem me niet kwalijk dat ik het lot van bewapende soldaten niet gelijkstel aan dat van zuigelingen.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_111121886
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 11:23 schreef TitusPullo het volgende:

[..]

O, neem me niet kwalijk dat ik het lot van bewapende soldaten niet gelijkstel aan dat van zuigelingen.
Wat een extremen meteen.
  vrijdag 4 mei 2012 @ 11:24:22 #5
165633 eriksd
The grand facade...
pi_111121895
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 11:21 schreef Bluesdude het volgende:
Het verwijt is dat de 4 mei herdenking op de Dam voornamelijk gaat over joodse holocaustslachtoffers.
Back ontopic keek ik naar de scholierengedichten van de laatste jaren
En die gaan zeker niet specifiek over joodse slachtoffers.
http://www.4en5mei.nl/4_e(...)en/dichter_bij_4_mei

De links hieronder in aflopende volgorde van de jaren 2012, 2011, 2010, 2009 en 2008

http://www.4en5mei.nl/4_e(...)i/charlotte_fontijne

http://www.4en5mei.nl/4_e(...)_4_mei/esme_hendriks

http://www.4en5mei.nl/4_e(...)4_mei/luc_stefelmans

http://www.4en5mei.nl/4_e(...)bij_4_mei/manon_slob

http://www.4en5mei.nl/4_e(...)ij_4_mei/bahar_azizi
Klopt, maar sommige mensen menen overal een Joods complot in te zien :')
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  vrijdag 4 mei 2012 @ 11:27:06 #6
262 Re
Kiss & Swallow
pi_111122006
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 11:24 schreef eriksd het volgende:

[..]

Klopt, maar sommige mensen menen overal een Joods complot in te zien :')
neuh, geen joods complot, alleen vette inmenging van een instituut wat alleen de belangen van de joden dient
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  vrijdag 4 mei 2012 @ 11:27:10 #7
8372 Bastard
Persona non grata
pi_111122011
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 10:56 schreef TitusPullo het volgende:

[..]

Ik eis anders niet dat ze de daders herdenken ''omdat ze er anders niets van geleerd hebben'', alsof ze een sticker in hun schrift konden verwachten als ze dat wel deden.
Doden herdenken is niet alleen voor een bepaalde bevolkingsgroep weggelegd en zou het zeker niet mogen opeisen. Hoeveel leed kan een oorlog nu nog steeds voortbrengen, kunnen we er overheen stappen of blijven we afscheiden. Wil je blijven afscheiden ben je nog steeds in die tijdgeest aan het denken en vasthouden. Geen sticker, geen schouderklopje.
The truth was in here.
pi_111122057
quote:
De meningen over het gedicht zijn verdeeld

Het gedicht gaat over hoe de oudoom van Auke, Dirk Siebe, tot de keuze kwam te dienen aan het Oostfront bij de Waffen-SS. Hij meldde zich als een van de ruim twintigduizend Nederlanders als vrijwilliger aan bij de militaire tak van de SS, die zich schuldig heeft gemaakt aan oorlogsmisdaden zoals het executeren van Joden in Oost-Europa. Het gedicht snijdt daarom een pijnlijk onderwerp aan.

Esther Voet, adjunct-directeur van het Centrum Informatie en Documentatie Israël zegt vandaag in NRC Handelsblad:

“Je schoffeert hiermee de eerste generatie slachtoffers. Moet dit nou echt, zo’n gedicht op zo’n dag? (…) Het is heel belangrijk dat er onderzoek wordt gedaan naar de beweegredenen van de daders. En dat kan wat mij betreft het hele jaar door gebeuren, maar niet op 4 mei. Dan moet alle aandacht uitgaan naar de slachtoffers – Joden, homoseksuelen, Roma, Sinti, verzetsmensen – en niet naar de daders. De groep ooggetuigen van de oorlog wordt steeds kleiner. Zolang zij er zijn, verdienen ze het dat het tijdens de Dodenherdenking om hen gaat en om degenen die ze verloren hebben.”

Directeur van het Comité Nine Nooter vindt het gedicht van Auke juist moedig:

“Hij heeft onder woorden gebracht hoe de keuzes die jaren geleden zijn gemaakt, doorwerken in een familie. Hij draagt de oorlog, op zijn manier, met zich mee. Toen hij het gedicht voordroeg tijdens de gedichtenwedstrijd ontroerde hij me, en de rest van de zaal. (…) Hij roept hiermee zijn generatiegenoten op om een andere keuze te maken. Hij doet een appèl: blijf herdenken.”
Zijn toch duidelijke standpunten?
pi_111122066
En kijk eens naar de lezingen die op 4 mei in de kerk worden gehouden:
http://www.4en5mei.nl/4_e(...)we_kerk/4_mei_lezing

Die gaan ook over joodse slachtoffers, maar juist niet voornamelijk.
  vrijdag 4 mei 2012 @ 11:28:59 #10
165633 eriksd
The grand facade...
pi_111122076
quote:
3s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 11:27 schreef Re het volgende:

[..]

neuh, geen joods complot, alleen vette inmenging van een instituut wat alleen de belangen van de joden dient
Want laten we vooral stilstaan bij die arme SS'ers. Mag allemaal hoor, maar is op zijn zachtst gezegd een beetje vreemd op 4 mei.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  vrijdag 4 mei 2012 @ 11:29:46 #11
241662 Jian
Well, well, well
pi_111122099
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 11:14 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Deze post geeft wel ongeveer aan dat een normaal debat niet mogelijk is en hoe hysteries mensen zijn als het om de oorlog gaat, en laat zien dat we er maar eens mee op moeten houden want leren doen dit soort mensen er toch niets van
Niet in je straatje? zit geen millimeter hysterie in hoor. Maar genuanceerde posts hebben hier heel weinig nut, dat is wel gebleken uit voorgaande topics Het enige dat wellicht enig nut heeft is een beetje chargeren en zo dit ook geen nut heeft, dan is het gewoon niet besteed aan jouw soort mensen, omdat je doodeenvoudig het eq, niet bezit om dit soort zaken op waarde in te schatten.
pi_111122116
quote:
3s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 11:27 schreef Re het volgende:

[..]

neuh, geen joods complot, alleen vette inmenging van een instituut wat alleen de belangen van de joden dient
het overdrijven van "joodse invloeden" is ook een klassieke fout.
pi_111122140
quote:
CIDI heeft een protestbrief geschreven aan het Comité 4 en 5 mei n.a.v. het besluit om tijdens de Nationale Dodenherdenking op de Dam in Amsterdam een gedicht over een Waffen-SS'er voor te laten lezen.

CIDI is het oneens met de beslissing van het Comité om een dader op 4 mei op deze wijze te herdenken. Zie hieronder de inhoud van de brief die ze dinsdag verstuurde aan het 4 en 5 mei Comité:

Als organisator van de Nationale Herdenking op de Dam heeft u het voornemen om op 4 mei een gedicht te laten voorlezen van Auke de Leeuw over zijn oudoom, een Waffen-SS’er die stierf aan het Oostfront. Deze SS’er wordt hierdoor op eenzelfde niveau gezet als de echte slachtoffers van het nazibewind, terwijl vele Waffen-SS’ers bloed aan hun handen hadden.

Het gedicht gaat over een man die een verkeerde keuze heeft gemaakt. Dat kan. Maar om dan uitgerekend tijdens de Dodenherdenking de consequenties van die verkeerde keuze gelijk te stellen aan de dood van verzetshelden, Joden en andere slachtoffers van het naziregime, is een belediging naar allen die als daadwerkelijk slachtoffer het leven lieten. Het vertroebelt ook de grenzen tussen goed en kwaad.

CIDI is er altijd van uitgegaan dat bij het Comité 4 en 5 mei de prioriteit bij het herdenken van de slachtoffers ligt, en niet van de daders. Door dit gedicht ten gehore te laten brengen neemt u dit beeld weg en maakt u zich schuldig aan normvervaging.

Aandacht hebben voor de specifieke psychologische achtergronden van de daders in de Tweede Wereldoorlog kan een belangrijk onderdeel zijn van het onderzoek naar de oorzaken en gevolgen van de oorlog; wat ons betreft is het een zaak die het hele jaar door aandacht kan krijgen. Maar om de dader tot slachtoffer te verheffen en hem bijna als held in een gedicht te herdenken, gaat CIDI te ver. Hiermee worden ook de grenzen van het rechtvaardige overschreden.

U gaat bovendien voorbij aan het verdriet van de eerste-generatieslachtoffers die moeten aanhoren hoe het gevolg van de keuzes van hun beulen gelijk wordt gesteld aan hun leed als slachtoffer. Op een dergelijk hellend vlak zal het ook mogelijk zijn om Eichmann ooit als slachtoffer te herdenken.

Tot slot vragen wij ons af: als u, als Comité 4 en 5 mei, bewust de grenzen en verschillen tussen daders en slachtoffers vervaagt, hoe denkt u dan dat de maatschappij, die minder op de hoogte is van WOII dan u, het verschil kan blijven zien tussen recht en onrecht?

Wij verzoeken u met klem het voorlezen van dit gedicht te heroverwegen
http://www.cidi.nl/Nieuws(...)ing-Waffen-SSer.html
  vrijdag 4 mei 2012 @ 11:31:14 #14
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_111122157
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 11:24 schreef DrMabuse het volgende:

[..]

Wat een extremen meteen.
Bemoei je er niet mee.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
  vrijdag 4 mei 2012 @ 11:32:05 #15
262 Re
Kiss & Swallow
pi_111122185
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 11:28 schreef eriksd het volgende:

[..]

Want laten we vooral stilstaan bij die arme SS'ers. Mag allemaal hoor, maar is op zijn zachtst gezegd een beetje vreemd op 4 mei.
laten we eens stilstaan bij het leed wat families moesten ondergaan. Maar goed, het enige wat ik gewoon wil zeggen is dat 4-5 mei wordt gekidnapt door het CIDI, en dat vind ik gewoon krom en hypocriet
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  vrijdag 4 mei 2012 @ 11:32:13 #16
165633 eriksd
The grand facade...
pi_111122194
quote:
Niets aan toe te voegen, goede brief.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  vrijdag 4 mei 2012 @ 11:32:25 #17
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_111122202
quote:
quote:
Maar om dan uitgerekend tijdens de Dodenherdenking de consequenties van die verkeerde keuze gelijk te stellen aan de dood van verzetshelden, Joden en andere slachtoffers van het naziregime, is een belediging naar allen die als daadwerkelijk slachtoffer het leven lieten. Het vertroebelt ook de grenzen tussen goed en kwaad.
Inderdaad, het CIDI dient alleen Joodse belangen. De schellen zijn me van de ogen gevallen!
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
  vrijdag 4 mei 2012 @ 11:32:58 #18
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_111122230
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 11:28 schreef eriksd het volgende:

[..]

Want laten we vooral stilstaan bij die arme SS'ers. Mag allemaal hoor, maar is op zijn zachtst gezegd een beetje vreemd op 4 mei.
Ik vind het anders een tamelijk genuanceerd beeld: een gezin van tig kinderen, armoede, onmogelijke keuzes en de illusie van veiligheid van een regime.
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_111122255
quote:
Dit is het gedicht van Auke:

Foute Keuze

Mijn naam is Auke Siebe Dirk
Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe
Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt
Koos voor een verkeerd leger
Met verkeerde idealen
Vluchtte voor de armoede
Hoopte op een beter leven
Geen weg meer terug
Als een keuze is gemaakt
Alleen een weg vooruit
Die hij niet ontlopen kan
Vechtend tegen Russen
Angst om zelf dood te gaan
Denkend aan thuis
Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet
Zijn moeder is verscheurd door de oorlog
Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten
En een vechtend aan het oostfront
Alle elf had ze even lief
Dirk Siebe kwam nooit meer thuis
Mijn naam is Auke Siebe Dirk
Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe
Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden.
quote:
Aandacht hebben voor de specifieke psychologische achtergronden van de daders in de Tweede Wereldoorlog kan een belangrijk onderdeel zijn van het onderzoek naar de oorzaken en gevolgen van de oorlog; wat ons betreft is het een zaak die het hele jaar door aandacht kan krijgen. Maar om de dader tot slachtoffer te verheffen en hem bijna als held in een gedicht te herdenken, gaat CIDI te ver. Hiermee worden ook de grenzen van het rechtvaardige overschreden.
Held?
  vrijdag 4 mei 2012 @ 11:33:48 #20
165633 eriksd
The grand facade...
pi_111122264
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 11:32 schreef Skull-splitter het volgende:

[..]

Ik vind het anders een tamelijk genuanceerd beeld: een gezin van tig kinderen, armoede, onmogelijke keuzes en de illusie van veiligheid van een regime.
Ik vind de term normvervaging wel de lading dekken.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  vrijdag 4 mei 2012 @ 11:33:51 #21
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_111122266
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 11:27 schreef Bastard het volgende:

[..]

Doden herdenken is niet alleen voor een bepaalde bevolkingsgroep weggelegd en zou het zeker niet mogen opeisen.
Dat gebeurt dan ook niet.

quote:
Hoeveel leed kan een oorlog nu nog steeds voortbrengen, kunnen we er overheen stappen of blijven we afscheiden. Wil je blijven afscheiden ben je nog steeds in die tijdgeest aan het denken en vasthouden.
Wat een zalvend gelul.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
  vrijdag 4 mei 2012 @ 11:34:00 #22
93664 waht
Mushir
pi_111122269
Goed, ik sta vanavond rond de klok van acht uur niet stil bij SS'ers of NSB'ers. Wel bij de slachtoffers.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_111122284
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 11:32 schreef Skull-splitter het volgende:

[..]

Ik vind het anders een tamelijk genuanceerd beeld: een gezin van tig kinderen, armoede, onmogelijke keuzes en de illusie van veiligheid van een regime.
Precies.
pi_111122289
Vernoemd naar een nazi. Hahaha.
  vrijdag 4 mei 2012 @ 11:35:13 #25
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_111122312
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 11:33 schreef eriksd het volgende:

[..]

Ik vind de term normvervaging wel de lading dekken.
Ik noem het voortschrijdend inzicht. Alles is binnen een historisch perspectief te plaatsen. Enige wat dit gedicht uitspreekt is dat oorlog onzinnige slachtoffers maakt en mensen onmogelijke keuzes in forceert.
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')