Titanium fietsenquote:Op donderdag 19 april 2012 14:46 schreef Bananenvlaflip het volgende:
Ik volg sinds kort deze leuke reeks en lees met interesse de discussie. Nu het over zwaar vs licht materiaal gaat; hoe denken jullie over stalen/titanium/cro-mo frames en fietsen? Er zijn fietsers die erbij zweren, zeggen dat het comfortabeler rijdt doordat het wat minder stijf is. ook de duurzaamheid wordt geprezen. Aan de andere kant wordt beweerd dat dit pure nostalgie is en dat de tijd en de techniek zijn voortgeschreden.
Jullie gedachten?
Ik heb zowel een stalen, titanium, carbon en alu fiets gehad. Titanium vond ik nou niet echt anders aanvoelen dan alu. Staal kan ik niet echt over mee praten omdat dat mijn 1e fiets was en je dan te weinig kennis hebt om wat over het materiaal te zeggen. Carbon vond ik wel echt comfortabeler.quote:Op donderdag 19 april 2012 14:46 schreef Bananenvlaflip het volgende:
Ik volg sinds kort deze leuke reeks en lees met interesse de discussie. Nu het over zwaar vs licht materiaal gaat; hoe denken jullie over stalen/titanium/cro-mo frames en fietsen? Er zijn fietsers die erbij zweren, zeggen dat het comfortabeler rijdt doordat het wat minder stijf is. ook de duurzaamheid wordt geprezen. Aan de andere kant wordt beweerd dat dit pure nostalgie is en dat de tijd en de techniek zijn voortgeschreden.
Jullie gedachten?
Welke Tita fiets heb je gehad?quote:Op donderdag 19 april 2012 14:59 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ik heb zowel een stalen, titanium, carbon en alu fiets gehad. Titanium vond ik nou niet echt anders aanvoelen dan alu. Staal kan ik niet echt over mee praten omdat dat mijn 1e fiets was en je dan te weinig kennis hebt om wat over het materiaal te zeggen. Carbon vond ik wel echt comfortabeler.
Was een Eddy merckx van de Motorola ploeg geweest. Maar is destijds overgespoten voordat ik hem kocht. De originele kleuren weet ik dus niet.quote:Op donderdag 19 april 2012 15:00 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Welke Tita fiets heb je gehad?
Bron?quote:Op donderdag 19 april 2012 15:26 schreef dop het volgende:
titanium is niet beter als alu , sterker nog voor het zelfde geld maak je een beter alu frame.
onder ander het tijdschrift Fiets heeft daar wel testen van gepubliceerd.quote:
Oh ja joh? Ik heb nog weinig alu frames van rond de 700 gram gezien..quote:Op donderdag 19 april 2012 15:26 schreef dop het volgende:
titanium is niet beter als alu , sterker nog voor het zelfde geld maak je een beter alu frame.
aluminium kan als het om stijfheid gaat concureren met carbon frames , alleen alu frames zij wel iets zwaarder.
een goed gebouwde titanium fiets is stijver als een slecht gebouwde carbon of alu fiets maar duidelijk slapper als goed gebouwde carbon of alu fietsen.
voor het gewicht hoef je ook geen titanium te nemen dat komt nagenoeg overeen met dat van veel alu fietsen
ik zeg ook niet dat titanium slap is ik zeg allen dat alu frames stijver zijn en dichter bij carbon komen.quote:Op donderdag 19 april 2012 15:36 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Oh ja joh? Ik heb nog weinig alu frames van rond de 700 gram gezien..
En dat een titanium frame meer dempt betekend nog niet dat het een slappe fiets is..
Want? Titanium als materiaal is in vrijwel alle opzichten een beter (helaas ook veel duurder) materiaal dan staal, alu of carbon...quote:Op donderdag 19 april 2012 15:36 schreef dop het volgende:
[..]
onder ander het tijdschrift Fiets heeft daar wel testen van gepubliceerd.
maar als je wat meer weet van materiaal eigenschappen kom je zelf ook wel tot die conclusie
Ik heb het niet over carbon ik het het over titanium.quote:Op donderdag 19 april 2012 15:38 schreef dop het volgende:
[..]
ik zeg ook niet dat titanium slap is ik zeg allen dat alu frames stijver zijn en dichter bij carbon komen.
verder zij ik al dat carbon frames lichter zijn maar frames van 700 gram zijn niet de meest stijve carbon frames
ow ja joh ?quote:Op donderdag 19 april 2012 15:38 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Want? Titanium als materiaal is in vrijwel alle opzichten een beter (helaas ook veel duurder) materiaal dan staal, alu of carbon...
Geen idee. Wat zou daar het voordeel van zijn?quote:Op donderdag 19 april 2012 15:42 schreef dop het volgende:
[..]
ow ja joh ?
kun je het makkelijk legeren ?
Dan is het aantal valpartijen per renner/km dus alleen maar toegenomen. PUNT!quote:Op donderdag 19 april 2012 12:02 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Maar nogmaals, laat ze eerst maar eens het aantal valpartijen per kilometer per renner uitrekenen over de afgelopen 25 jaar ofzo. Kijken of er dan nog iets over blijft van die theorie.
en welk titanium frame is 700 gram en heeft een hogere stijfheid als een goed alu frame.quote:Op donderdag 19 april 2012 15:38 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Ik heb het niet over carbon ik het het over titanium.
Geen......... maar als je comfort en duurzaamheid ook nog laat meetellen dan sta je met een knalhard en niet waarschuwend alu frame al gauw zwaar op achterstand.quote:Op donderdag 19 april 2012 15:50 schreef dop het volgende:
[..]
en welk titanium frame is 700 gram en heeft een hogere stijfheid als een goed alu frame.
Litespeed Ghisallo, wordt inmiddels niet meer geproduceerd maar nog steeds zeer gewild. Was het eerste productieframe wat in die gewichtsklasse werd geproduceerd, nog eerder dan carbon frames dus..quote:Op donderdag 19 april 2012 15:50 schreef dop het volgende:
[..]
en welk titanium frame is 700 gram en heeft een hogere stijfheid als een goed alu frame.
Henk Lubberding zei eens op de radio dat hij het niet gek vondt dat ze nu zoveel vallen. Als renners een oortje in hebben, waar een ploegleider doorheen zit te lullen, en die ploegleiders ook nog eens door de radio gaan doorgeven waar gevaarlijke punen zijn op de koers, gaan de rijders zelf te weinig meer opletten. In zijn tijd, hoorde je als renner achterin zelf dat er aan de kop opeens geremd werd, en handelde je daar naar. Nu merk je het pas, als je er bovenop vliegt. Nu vinden veel oudrenners, dat vroeger alles beter was. Maar ik vind Lubberding vaak heel zinnige dingen zeggen als ik hem hoor. En ik fiets zelf ook zelden met muziek op, omdat ik dan minder goed oplet. Dus misschien heeft hij wel een punt!quote:Op donderdag 19 april 2012 15:50 schreef buzz1291 het volgende:
En daarnaast is het aantal wedstrijddagen per renner dramatisch afgenomen tov van vroegah (toen alles beter en zwaarder was.......)
soortelijk gewicht aluminium 2,8 van titanium 4.4quote:Op donderdag 19 april 2012 15:48 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Geen idee. Wat zou daar het voordeel van zijn?
Titanium is sterker dan staal, terwijl het lichter is als aluminium.
Daar heb je gelijk in, heb staal en alu door elkaar gehaald.quote:Op donderdag 19 april 2012 16:01 schreef dop het volgende:
[..]
soortelijk gewicht aluminium 2,8 van titanium 4.4
niets lichter
gevolg voor het zelfde gewicht kun je een grotere diameter buis maken wat weer zorgt dat je een stijvere construktie kunt maken.
titanium is sterker maar sterk is niet gelijk stijver
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |