abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 19 april 2012 @ 14:46:49 #26
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_110532372
Ik volg sinds kort deze leuke reeks en lees met interesse de discussie. Nu het over zwaar vs licht materiaal gaat; hoe denken jullie over stalen/titanium/cro-mo frames en fietsen? Er zijn fietsers die erbij zweren, zeggen dat het comfortabeler rijdt doordat het wat minder stijf is. ook de duurzaamheid wordt geprezen. Aan de andere kant wordt beweerd dat dit pure nostalgie is en dat de tijd en de techniek zijn voortgeschreden.

Jullie gedachten?
pi_110532625
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 14:46 schreef Bananenvlaflip het volgende:
Ik volg sinds kort deze leuke reeks en lees met interesse de discussie. Nu het over zwaar vs licht materiaal gaat; hoe denken jullie over stalen/titanium/cro-mo frames en fietsen? Er zijn fietsers die erbij zweren, zeggen dat het comfortabeler rijdt doordat het wat minder stijf is. ook de duurzaamheid wordt geprezen. Aan de andere kant wordt beweerd dat dit pure nostalgie is en dat de tijd en de techniek zijn voortgeschreden.

Jullie gedachten?
Titanium fietsen _O_ _O_ _O_





Droomfietsen voor mij. Groot voordeel wat je niet hebt genoemd is dat stalen en titanium fietsen veel makkelijker op maat gemaakt kunnen worden i.t.t. carbon frames. Rijeigenschappen kan ik niet beoordelen omdat ik alleen op alu en staal heb gefietst.
pi_110532902
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 14:46 schreef Bananenvlaflip het volgende:
Ik volg sinds kort deze leuke reeks en lees met interesse de discussie. Nu het over zwaar vs licht materiaal gaat; hoe denken jullie over stalen/titanium/cro-mo frames en fietsen? Er zijn fietsers die erbij zweren, zeggen dat het comfortabeler rijdt doordat het wat minder stijf is. ook de duurzaamheid wordt geprezen. Aan de andere kant wordt beweerd dat dit pure nostalgie is en dat de tijd en de techniek zijn voortgeschreden.

Jullie gedachten?
Ik heb zowel een stalen, titanium, carbon en alu fiets gehad. Titanium vond ik nou niet echt anders aanvoelen dan alu. Staal kan ik niet echt over mee praten omdat dat mijn 1e fiets was en je dan te weinig kennis hebt om wat over het materiaal te zeggen. Carbon vond ik wel echt comfortabeler.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_110532962
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 14:59 schreef Patroon het volgende:

[..]

Ik heb zowel een stalen, titanium, carbon en alu fiets gehad. Titanium vond ik nou niet echt anders aanvoelen dan alu. Staal kan ik niet echt over mee praten omdat dat mijn 1e fiets was en je dan te weinig kennis hebt om wat over het materiaal te zeggen. Carbon vond ik wel echt comfortabeler.
Welke Tita fiets heb je gehad?
pi_110533618
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 15:00 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Welke Tita fiets heb je gehad?
Was een Eddy merckx van de Motorola ploeg geweest. Maar is destijds overgespoten voordat ik hem kocht. De originele kleuren weet ik dus niet.
Maar ik kan 't mis hebben...
  donderdag 19 april 2012 @ 15:26:51 #31
545 dop
:copyright: dop
pi_110534194
titanium is niet beter als alu , sterker nog voor het zelfde geld maak je een beter alu frame.

aluminium kan als het om stijfheid gaat concureren met carbon frames , alleen alu frames zij wel iets zwaarder.
een goed gebouwde titanium fiets is stijver als een slecht gebouwde carbon of alu fiets maar duidelijk slapper als goed gebouwde carbon of alu fietsen.
voor het gewicht hoef je ook geen titanium te nemen dat komt nagenoeg overeen met dat van veel alu fietsen

[ Bericht 67% gewijzigd door dop op 19-04-2012 15:34:10 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_110534462
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 15:26 schreef dop het volgende:
titanium is niet beter als alu , sterker nog voor het zelfde geld maak je een beter alu frame.
Bron?
  donderdag 19 april 2012 @ 15:36:18 #33
545 dop
:copyright: dop
pi_110534635
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 15:32 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Bron?
onder ander het tijdschrift Fiets heeft daar wel testen van gepubliceerd.
maar als je wat meer weet van materiaal eigenschappen kom je zelf ook wel tot die conclusie
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_110534642
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 15:26 schreef dop het volgende:
titanium is niet beter als alu , sterker nog voor het zelfde geld maak je een beter alu frame.

aluminium kan als het om stijfheid gaat concureren met carbon frames , alleen alu frames zij wel iets zwaarder.
een goed gebouwde titanium fiets is stijver als een slecht gebouwde carbon of alu fiets maar duidelijk slapper als goed gebouwde carbon of alu fietsen.
voor het gewicht hoef je ook geen titanium te nemen dat komt nagenoeg overeen met dat van veel alu fietsen

Oh ja joh? Ik heb nog weinig alu frames van rond de 700 gram gezien..

En dat een titanium frame meer dempt betekend nog niet dat het een slappe fiets is..
  donderdag 19 april 2012 @ 15:38:23 #35
545 dop
:copyright: dop
pi_110534728
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 15:36 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Oh ja joh? Ik heb nog weinig alu frames van rond de 700 gram gezien..

En dat een titanium frame meer dempt betekend nog niet dat het een slappe fiets is..
ik zeg ook niet dat titanium slap is ik zeg allen dat alu frames stijver zijn en dichter bij carbon komen.
verder zij ik al dat carbon frames lichter zijn maar frames van 700 gram zijn niet de meest stijve carbon frames
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_110534732
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 15:36 schreef dop het volgende:

[..]

onder ander het tijdschrift Fiets heeft daar wel testen van gepubliceerd.
maar als je wat meer weet van materiaal eigenschappen kom je zelf ook wel tot die conclusie
Want? Titanium als materiaal is in vrijwel alle opzichten een beter (helaas ook veel duurder) materiaal dan staal, alu of carbon...
pi_110534742
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 15:38 schreef dop het volgende:

[..]

ik zeg ook niet dat titanium slap is ik zeg allen dat alu frames stijver zijn en dichter bij carbon komen.
verder zij ik al dat carbon frames lichter zijn maar frames van 700 gram zijn niet de meest stijve carbon frames
Ik heb het niet over carbon ik het het over titanium.
  donderdag 19 april 2012 @ 15:42:45 #38
545 dop
:copyright: dop
pi_110534931
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 15:38 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Want? Titanium als materiaal is in vrijwel alle opzichten een beter (helaas ook veel duurder) materiaal dan staal, alu of carbon...
ow ja joh ?
kun je het makkelijk legeren ?
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  donderdag 19 april 2012 @ 15:45:16 #39
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_110535064
Er worden wel door sommige specialisten hele goede titanium frames gemaakt voor trekking fietsen, dus vakantietochten met bagage. Dat schijnt heel goed te werken. Als je kijkt naar de eisen je aan dit soort fietsen stelt, sterk, maar wel flexibel genoeg om de hele dag comfortabel mee te rijden ook op mindere wegen, met een kilo of 20 tot 30 bagage erop, dus ze moeten ook van zichzelf trillingen goed kunnen dempen (dus in bepaalde opzichten ook best slap)...zou het dan ook een geschikt materiaal zijn voor racers? Veel wereldfietsers willen nog steeds een stalen frame(ipv alu), omdat het zo sterk is, maar ook comfortabel. Stalen racefietsen...zijn er niet zo veel mee van nieuw.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_110535259
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 15:42 schreef dop het volgende:

[..]

ow ja joh ?
kun je het makkelijk legeren ?
Geen idee. Wat zou daar het voordeel van zijn?

Titanium is sterker dan staal, terwijl het lichter is als aluminium. Verder zijn moderne frames nog eens comfortabeler ook dan alu frames en roest het niet. Klinkt als een goed materiaal om een fiets van te maken toch?

Laat eens zo'n fietstest zien? In de wielerrevue van deze maand stond juist nog een erg positief artikel over titanium, die zou je er alvast eens bij kunnen pakken.
  donderdag 19 april 2012 @ 15:50:01 #41
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_110535320
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 12:02 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Maar nogmaals, laat ze eerst maar eens het aantal valpartijen per kilometer per renner uitrekenen over de afgelopen 25 jaar ofzo. Kijken of er dan nog iets over blijft van die theorie.
Dan is het aantal valpartijen per renner/km dus alleen maar toegenomen. PUNT!

Want ten eerste is het peleton kleiner geworden, vroeger werd een TdF met 10 renners per ploeg gereden en was de afstand altijd langer. En daarnaast is het aantal wedstrijddagen per renner dramatisch afgenomen tov van vroegah (toen alles beter en zwaarder was.......)
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  donderdag 19 april 2012 @ 15:50:26 #42
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_110535339
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  donderdag 19 april 2012 @ 15:50:34 #43
545 dop
:copyright: dop
pi_110535346
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 15:38 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Ik heb het niet over carbon ik het het over titanium.
en welk titanium frame is 700 gram en heeft een hogere stijfheid als een goed alu frame.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  donderdag 19 april 2012 @ 15:52:48 #44
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_110535454
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 15:50 schreef dop het volgende:

[..]

en welk titanium frame is 700 gram en heeft een hogere stijfheid als een goed alu frame.
Geen......... maar als je comfort en duurzaamheid ook nog laat meetellen dan sta je met een knalhard en niet waarschuwend alu frame al gauw zwaar op achterstand.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_110535459
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 15:50 schreef dop het volgende:

[..]

en welk titanium frame is 700 gram en heeft een hogere stijfheid als een goed alu frame.
Litespeed Ghisallo, wordt inmiddels niet meer geproduceerd maar nog steeds zeer gewild. Was het eerste productieframe wat in die gewichtsklasse werd geproduceerd, nog eerder dan carbon frames dus..

Overigens geloof ik best dat de huidige frames een stuk stijver zijn. Ghisallo is alweer uit 2005 als ik het me goed herinner. Maar een knalhard frame is ook niet alles, na een tijdje gaat dat alleen maar in je nadeel werken.

Er zal ergens een goed compromis liggen, en die is vast nog voor iedere fietser anders, maar ik weet zeker dat tita frames die stijfheid ook makkelijk halen tegenwoordig :)
  donderdag 19 april 2012 @ 15:55:26 #46
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_110535576
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 15:50 schreef buzz1291 het volgende:
En daarnaast is het aantal wedstrijddagen per renner dramatisch afgenomen tov van vroegah (toen alles beter en zwaarder was.......)
Henk Lubberding zei eens op de radio dat hij het niet gek vondt dat ze nu zoveel vallen. Als renners een oortje in hebben, waar een ploegleider doorheen zit te lullen, en die ploegleiders ook nog eens door de radio gaan doorgeven waar gevaarlijke punen zijn op de koers, gaan de rijders zelf te weinig meer opletten. In zijn tijd, hoorde je als renner achterin zelf dat er aan de kop opeens geremd werd, en handelde je daar naar. Nu merk je het pas, als je er bovenop vliegt. Nu vinden veel oudrenners, dat vroeger alles beter was. Maar ik vind Lubberding vaak heel zinnige dingen zeggen als ik hem hoor. En ik fiets zelf ook zelden met muziek op, omdat ik dan minder goed oplet. Dus misschien heeft hij wel een punt!
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  donderdag 19 april 2012 @ 15:58:06 #47
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_110535697
Over een titanium racert
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_110535801
Wat trouwens door velen als beste Alu frame wordt gezien (de Canyon Ultimate AL) weegt trouwens nog steeds iets meer als 1200 gram. Meeste tita frames gaan daar vrij comfortabel onderdoor hoor.
  donderdag 19 april 2012 @ 16:01:09 #49
545 dop
:copyright: dop
pi_110535858
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 15:48 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Geen idee. Wat zou daar het voordeel van zijn?

Titanium is sterker dan staal, terwijl het lichter is als aluminium.
soortelijk gewicht aluminium 2,8 van titanium 4.4
niets lichter
gevolg voor het zelfde gewicht kun je een grotere diameter buis maken wat weer zorgt dat je een stijvere construktie kunt maken.
titanium is sterker maar sterk is niet gelijk stijver

natuurlijk zijn er hele mooie fietsen van titanium en ja ik kan me goed voorstellen dat er genoeg mensen zijn die graag de andere voordelen willen hebben, dat staat niet ter discusie.
maar pond voor pond en euro voor euro kan titanium niet met alu concureren
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_110536047
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 16:01 schreef dop het volgende:

[..]

soortelijk gewicht aluminium 2,8 van titanium 4.4
niets lichter

gevolg voor het zelfde gewicht kun je een grotere diameter buis maken wat weer zorgt dat je een stijvere construktie kunt maken.

titanium is sterker maar sterk is niet gelijk stijver
Daar heb je gelijk in, heb staal en alu door elkaar gehaald.

Stijver is niet gelijk beter :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')