abonnement Unibet Coolblue
pi_110503819
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 20:26 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

[..]

Het is eerder een case-report waard als iemand wel de kenmerken vertoont van klinefelter in de mozaiekvorm.

Maar jij bent de dokter hier. :*
Sorry maar dit artikel voegt niet veel toe. Het toont precies aan wat ik bedoelde. Sommige moaziekvormen hebben enige spermatogenese, wat dus duidt op enige aanwezigheid van testosteron en enige werking van de receptor. Maar dat wil dan niet zeggen dat dit systemisch werkt. De gevoeligheid van van de receptoren verschilt per lichaamsdeel en er is een verschil in gevoeligheid voor DHT en T. Er zijn genoeg jongens met een normale testosteronhuishouding die na 2 weken niet scheren nog nauwelijks een noemswaardige baard hebben.
  † In Memoriam † woensdag 18 april 2012 @ 20:58:39 #27
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_110504017
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 20:55 schreef DDM het volgende:

[..]

Sorry maar dit artikel voegt niet veel toe. Het toont precies aan wat ik bedoelde. Sommige moaziekvormen hebben enige spermatogenese, wat dus duidt op enige aanwezigheid van testosteron en enige werking van de receptor. Maar dat wil dan niet zeggen dat dit systemisch werkt. De gevoeligheid van van de receptoren verschilt per lichaamsdeel en er is een verschil in gevoeligheid voor DHT en T. Er zijn genoeg jongens met een normale testosteronhuishouding die na 2 weken niet scheren nog nauwelijks een noemswaardige baard hebben.
Mannen met mozaiek klinefelter kunnen een prima baard laten groeien. Pas melden als ze dat niet kunnen. Mannen met klinefelter kunnen veel moeilijker een baard laten groeien, maar dat is niet onmogelijk zonder therapie. :*
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_110504760
Tip: niet aan D_K proberen te vragen wat hij voor z'n werk doet. Verspilde moeite :').
  † In Memoriam † woensdag 18 april 2012 @ 21:14:25 #29
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_110505046
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 21:09 schreef samthegreat5 het volgende:
Tip: niet aan D_K proberen te vragen wat hij voor z'n werk doet. Verspilde moeite :').
Ik sorteer pallets. :P
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_110505407
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 20:58 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Mannen met mozaiek klinefelter kunnen een prima baard laten groeien. Pas melden als ze dat niet kunnen. Mannen met klinefelter kunnen veel moeilijker een baard laten groeien, maar dat is niet onmogelijk zonder therapie. :*
Jij ziet spermatogenese gelijkwaardig aan een normale testosteronhuishouding, maar dat is niet zo. Daarnaast is het zo dat niet alle symptomen bij Klinefelter worden veroorzaakt door het ontberen van T en DHT functies. Het blijft nou eenmaal een chromosomale afwijking.

Dus iemand kan best een normale fenotype hebben, maar voor een echte goede baardgroei heb je toch een bepaalde combinatie van eigenschappen nodig, die terug te voeren zijn op de factoren die ik al benoemde. Ook bij een mozaiekvorm faalt dit. Wat ik al zei: het kan zelfs bij normale mannen "falen". Het niet goed kunnen ontwikkelen van een baard is nou niet iets waarmee iemand naar de huisarts gaat.
  † In Memoriam † donderdag 19 april 2012 @ 09:17:44 #31
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_110520871
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 21:20 schreef DDM het volgende:

[..]

Jij ziet spermatogenese gelijkwaardig aan een normale testosteronhuishouding, maar dat is niet zo. Daarnaast is het zo dat niet alle symptomen bij Klinefelter worden veroorzaakt door het ontberen van T en DHT functies. Het blijft nou eenmaal een chromosomale afwijking.

Dus iemand kan best een normale fenotype hebben, maar voor een echte goede baardgroei heb je toch een bepaalde combinatie van eigenschappen nodig, die terug te voeren zijn op de factoren die ik al benoemde. Ook bij een mozaiekvorm faalt dit. Wat ik al zei: het kan zelfs bij normale mannen "falen". Het niet goed kunnen ontwikkelen van een baard is nou niet iets waarmee iemand naar de huisarts gaat.

Nee, gewoon dat pubmed zegt dat niet iedereen er in evenveel mate last van heeft en het bij sommige mannen pas ontdekt wordt nadat ze problemen hebben ondervonden bij de vruchtbaarheid. En als je op je 22ste als man nog geen baardgroei hebt en beharing volgens de secundaire geslachtskenmerken is het tijd om naar de dokter te gaan. Het typische fenotype van klinefelter is sowieso moeilijk te missen.

Daarnaast ga jij altijd met iedere gek in discussie? Heb jij spreekdagen i.p.v. spreekuren? Lijkt mij maar een nare karakter eigenschap als dokter.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  donderdag 19 april 2012 @ 10:03:16 #32
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_110522272
als ik man was zonder baard/schaamhaar zou ik toch wel eerder dan pas op m'n 22e hulp zoeken :X
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
  † In Memoriam † donderdag 19 april 2012 @ 10:06:55 #33
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_110522389
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 10:03 schreef Pluizel het volgende:
als ik man was zonder baard/schaamhaar zou ik toch wel eerder dan pas op m'n 22e hulp zoeken :X
Ja maar jij hebt al een mooie baard hoor. :*
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_110522406
Ik ken genoeg mannen die een niet zichtbaar baardje hebben na 2 weken, en nou kan ik niet oordelen over hun schaamhaar, maar die zijn in ieder geval niet allemaal ergens onder behandeling :P
  donderdag 19 april 2012 @ 11:44:35 #35
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_110525328
Hoera, m'n klinische les is eindelijk af! *O*
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
  donderdag 19 april 2012 @ 12:07:51 #36
144030 fusionfake
aint nuthin after that!
pi_110526110
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 10:07 schreef Merel1808 het volgende:
Ik ken genoeg mannen die een niet zichtbaar baardje hebben na 2 weken, en nou kan ik niet oordelen over hun schaamhaar, maar die zijn in ieder geval niet allemaal ergens onder behandeling :P
True, hangt ook van afkomst af lijkt me. Een paar vrienden van me hebben als ze 3 weken niks scheren 3 haartjes op hun kin, anderen na 2 dagen een volle baard :p
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubt
pi_110526619
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 09:17 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Nee, gewoon dat pubmed zegt dat niet iedereen er in evenveel mate last van heeft en het bij sommige mannen pas ontdekt wordt nadat ze problemen hebben ondervonden bij de vruchtbaarheid. En als je op je 22ste als man nog geen baardgroei hebt en beharing volgens de secundaire geslachtskenmerken is het tijd om naar de dokter te gaan. Het typische fenotype van klinefelter is sowieso moeilijk te missen.

Daarnaast ga jij altijd met iedere gek in discussie? Heb jij spreekdagen i.p.v. spreekuren? Lijkt mij maar een nare karakter eigenschap als dokter.
Nu ga je het bijsturen. We hadden het over een opvallende baard. Elk haartje wat op het gezicht groeit kan je als faciale beharing beschouwen. Ik zeg toch ook niet dat er totaal geen haargroei is? En beharing volgens de secundaire geslachtskenmerken mag je er niet bij halen. Dat probeer ik nou de hele tijd te vertellen. Niet elke "orgaansysteeem" is even gevoelig voor DHT en T. Schaam en in mindere mate okselbeharing is niet te vergelijken met lichaamsbeharing. Kijk naar een vrouw. Daar hebben het op gang komen van de hypofysaire-ovariele as, dus puur het vrouwelijk hormoon, ook wel de menarche genoemd. En we hebben het op gang komen van de volledige rijping van de hypofyse bijnieras, wat op een gegeven moment voor verdere productie van testosteron zorgt (de ovaria verzorgt ook een deel). Als deze laatsgenoemde rijping plaatsvindt stijgt de testosteronconcentratie in het vrouwelijk lichaam tot zodanig dat er schaam en okselbeharing gaat plaatsvinden, ook wel de adrenarche genoemd. Maar datzelfde meisje ontwikkelt geen baardgroei. Pas als er een pathofysiologische verstoring plaatsvindt wat zorgt voor verdere toename van het testosteron in het vrouwenlichaam, zoals PCOS, zal de haargroei op bepaalde plaatsen toenemen. Dus wat is het moraal? Mannen met een mozaiek Klinefelter hebben meer testosteron in het lichaam dan een echte Klinefelter. Dit komt vooral tot uiting in wat grotere testikels en (minimale) spermatogenese. Ze zullen ook meer SCHAAMbeharing hebben dan echte Klinefelters. Maar voor een toename van de verdere beharing en met name echte baardgroei heb je toch veel meer nodig. Testikels en schaamberharing zijn veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel gevoeliger voor DHT.

Maar nu genoeg vover deze discussie.

En laatstgenoemde opmerking is natuurlijk te simpel. Daar kan ik niets mee.
pi_110527586
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 11:44 schreef Pluizel het volgende:
Hoera, m'n klinische les is eindelijk af! *O*
*O*

Waar gaat het over?
I feel kinda Locrian today
  † In Memoriam † donderdag 19 april 2012 @ 15:30:07 #39
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_110534351
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 12:23 schreef DDM het volgende:

[..]

Nu ga je het bijsturen. We hadden het over een opvallende baard. Elk haartje wat op het gezicht groeit kan je als faciale beharing beschouwen. Ik zeg toch ook niet dat er totaal geen haargroei is? En beharing volgens de secundaire geslachtskenmerken mag je er niet bij halen. Dat probeer ik nou de hele tijd te vertellen. Niet elke "orgaansysteeem" is even gevoelig voor DHT en T. Schaam en in mindere mate okselbeharing is niet te vergelijken met lichaamsbeharing. Kijk naar een vrouw. Daar hebben het op gang komen van de hypofysaire-ovariele as, dus puur het vrouwelijk hormoon, ook wel de menarche genoemd. En we hebben het op gang komen van de volledige rijping van de hypofyse bijnieras, wat op een gegeven moment voor verdere productie van testosteron zorgt (de ovaria verzorgt ook een deel). Als deze laatsgenoemde rijping plaatsvindt stijgt de testosteronconcentratie in het vrouwelijk lichaam tot zodanig dat er schaam en okselbeharing gaat plaatsvinden, ook wel de adrenarche genoemd. Maar datzelfde meisje ontwikkelt geen baardgroei. Pas als er een pathofysiologische verstoring plaatsvindt wat zorgt voor verdere toename van het testosteron in het vrouwenlichaam, zoals PCOS, zal de haargroei op bepaalde plaatsen toenemen. Dus wat is het moraal? Mannen met een mozaiek Klinefelter hebben meer testosteron in het lichaam dan een echte Klinefelter. Dit komt vooral tot uiting in wat grotere testikels en (minimale) spermatogenese. Ze zullen ook meer SCHAAMbeharing hebben dan echte Klinefelters. Maar voor een toename van de verdere beharing en met name echte baardgroei heb je toch veel meer nodig. Testikels en schaamberharing zijn veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel gevoeliger voor DHT.

Maar nu genoeg vover deze discussie.

En laatstgenoemde opmerking is natuurlijk te simpel. Daar kan ik niets mee.
Volgens mij is het moraal van het verhaal dat iemand met mozaiek klinefelter best een flinke baardgroei kan hebben, iemand met klinefelter kan wel/geen baardgroei meer hebben. Over testikels en spermatogenese heb ik het niet gehad. Tenslotte weet ik niet eens wat een schaamberharing voor soort haring is.

Maar inderdaad genoeg 'vover' deze discussie. :*
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_110534921
Schaamberharing met uitjes!
I feel kinda Locrian today
  donderdag 19 april 2012 @ 16:22:19 #41
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_110536902
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 12:52 schreef starla het volgende:

[..]

*O*

Waar gaat het over?
IgM Kahler en nierinsufficiëntie
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
  † In Memoriam † donderdag 19 april 2012 @ 16:39:52 #42
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_110537685
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 16:22 schreef Pluizel het volgende:

[..]

IgM Kahler en nierinsufficiëntie
Kahler is een kut ziekte. Kunnen ze daar tegenwoordig veel meer aan doen dan chemo + stamceltransplantatie en dan nog steeds een levensverwachting hebben van wat extra jaren?
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  donderdag 19 april 2012 @ 16:53:56 #43
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_110538275
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 16:39 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Kahler is een kut ziekte. Kunnen ze daar tegenwoordig veel meer aan doen dan chemo + stamceltransplantatie en dan nog steeds een levensverwachting hebben van wat extra jaren?
het is nog niet curatief te behandelen. De chemo's worden wel steeds beter waardoor mensen langer in remissie blijven
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
  † In Memoriam † donderdag 19 april 2012 @ 17:03:51 #44
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_110538717
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 16:53 schreef Pluizel het volgende:

[..]

het is nog niet curatief te behandelen. De chemo's worden wel steeds beter waardoor mensen langer in remissie blijven
Twee maanden geleden dachten ze aanvankelijk dat ik mds had en kreeg ik een soortgelijk verhaal te horen. Gelukkig bleek uit de genotypering en verdere analyse dat het dat niet had. Beenmergaandoeningen. :r
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  donderdag 19 april 2012 @ 17:08:11 #45
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_110538891
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 17:03 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Twee maanden geleden dachten ze aanvankelijk dat ik mds had en kreeg ik een soortgelijk verhaal te horen. Gelukkig bleek uit de genotypering en verdere analyse dat het dat niet had. Beenmergaandoeningen. :r
nou gelukkig dan maar. beenmergaandoeningen zijn idd een bitch
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_110538910
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 15:30 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Volgens mij is het moraal van het verhaal dat iemand met mozaiek klinefelter best een flinke baardgroei kan hebben, iemand met klinefelter kan wel/geen baardgroei meer hebben. Over testikels en spermatogenese heb ik het niet gehad. Tenslotte weet ik niet eens wat een schaamberharing voor soort haring is.

Maar inderdaad genoeg 'vover' deze discussie. :*
Dan moet je eens bij je zelf op die plek gaan ruiken. Misschien dat je het dan wel weet.
  † In Memoriam † donderdag 19 april 2012 @ 17:11:13 #47
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_110539024
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 17:08 schreef Pluizel het volgende:

[..]

nou gelukkig dan maar. beenmergaandoeningen zijn idd een bitch
En dat boren en die puncties zijn geen pretje. :'(
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  donderdag 19 april 2012 @ 17:36:56 #48
208890 June.
Seriously?
pi_110540105
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 16:53 schreef Pluizel het volgende:

[..]

het is nog niet curatief te behandelen. De chemo's worden wel steeds beter waardoor mensen langer in remissie blijven
En de behandeling is ook veel meer patientspecifieker geworden, zeker nu met de nieuwe middelen zoals bortezomib en lenalidomide.

En de overleving ligt ook heel erg aan of je een laag of hoogrisicopatient bent. Ben je er eerste, dan heb je zeker een overleving van rond de 10 jaar en zelfs langer. Val je in de laatste groep, dan praat je over enkele maanden tot een paar jaar..
Shine bright like a diamond.
  donderdag 19 april 2012 @ 17:38:12 #49
208890 June.
Seriously?
pi_110540174
En heb trouwens een patiënt hier met het POEMS syndroom, zeer zeldzaam maar wel erg interessant.
Shine bright like a diamond.
  † In Memoriam † donderdag 19 april 2012 @ 17:39:17 #50
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_110540227
quote:
1s.gif Op donderdag 19 april 2012 17:36 schreef June. het volgende:

[..]

En de behandeling is ook veel meer patientspecifieker geworden, zeker nu met de nieuwe middelen zoals bortezomib en velcade.

En de overleving ligt ook heel erg aan of je een laag of hoogrisicopatient bent. Ben je er eerste, dan heb je zeker een overleving van rond de 10 jaar en zelfs langer. Val je in de laatste groep, dan praat je over enkele maanden tot een paar jaar..
quote:
1s.gif Op donderdag 19 april 2012 17:38 schreef June. het volgende:

[..]

Voor de zekerheid alles in duplo!
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')