abonnement Unibet Coolblue
pi_110221121
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 10:46 schreef SeLang het volgende:
Ik ben on record hier op FOK met een voorspelling van een 40% daling in reële termen van top naar bodem. Dat heeft nog even te gaan maar die voorspelling blijft staan.
Dit op de basis dat de huizenprijzen de inflatie bijhouden?
pi_110221124
wij hebben besloten te gaan kopen toen duidelijk werd dat we toch echt graag hier willen blijven wonen. die beslissing moest eerst genomen worden, je hebt er weinig aan om een huis te kopen wanneer je er na 3 jaar vertrekt. dus nu hebben we gebabbeld over wat ons budget is en gaan we gericht zoeken/ informeren (dit huis kopen zouden we ook wel willen)
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_110221137
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 10:46 schreef SeLang het volgende:
Ik ben on record hier op FOK met een voorspelling van een 40% daling in reële termen van top naar bodem. Dat heeft nog even te gaan maar die voorspelling blijft staan.
Dat durf ik ook wel aan. 10 jaar inflatie en dezelfde prijs. Maar wat heb je daar als burger aan?
  donderdag 12 april 2012 @ 10:52:38 #204
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_110221141
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 10:47 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Aangezien de vraagprijzen over het algemeen niet echt zakken, zijn er kennelijk maar weinig mensen die echt 'moeten' verkopen.
Dagelijks stappen er mensen definitief uit de huizenmarkt, als de rest niet hoeft te verkopen gaan deze gevallen de marktprijs domineren.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  donderdag 12 april 2012 @ 10:53:29 #205
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_110221172
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 10:39 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik begrijp iets niet trouwens. 1 op de 4 woningen worden binnen drie maanden verkocht. Moet ik dan concluderen dat die andere 3 woningen oneindig te koop staan, aangezien ik het anders niet kan rijmen met gemiddelde doorlooptijd en voorraad?
In zekere zin klopt dat, vandaar dat de "voorraad" te koop staande woningen toeneemt.
Ik had al eerder een grove schatting gedaan dat 65% van de verkochte woningen minder dan 6 maanden te koop stond, het overgrote deel van de woningen staat langer te koop, en daar wordt dus nauwelijks iets verkocht. Dat heeft natuurlijk 2 redenen:
-De verkoper wil niet zakken in prijs
-De koper wil de vraagprijs er niet voor betalen
De tijd zal het uitwijzen :)

quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 10:46 schreef SeLang het volgende:
Ik ben on record hier op FOK met een voorspelling van een 40% daling in reële termen van top naar bodem. Dat heeft nog even te gaan maar die voorspelling blijft staan.
Ik zie een "overshoot" voor de marktstabilisatie ook nog wel gebeuren. Maar ook hier ligt het grotendeels aan politieke keuzes. En zolang het aan politieke keuzes ligt, blijft de markt onzeker.
censuur :O
  donderdag 12 april 2012 @ 10:55:35 #206
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_110221235
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 10:53 schreef RemcoDelft het volgende:

Ik zie een "overshoot" voor de marktstabilisatie ook nog wel gebeuren. Maar ook hier ligt het grotendeels aan politieke keuzes. En zolang het aan politieke keuzes ligt, blijft de markt onzeker.
Die overshoot is gegarandeerd, deze markt is veel complexer dan een simpele eerste orde functie :7
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_110221386
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 10:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Dat durf ik ook wel aan. 10 jaar inflatie en dezelfde prijs. Maar wat heb je daar als burger aan?
Dat je als normale huurder een huurverhoging van 22% hebt gehad in die periode :D
  donderdag 12 april 2012 @ 11:01:18 #208
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_110221418
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 10:48 schreef BertV het volgende:

[..]

Een interessante vraag voor alle huurders in dit topic die ooit willen gaan kopen.
Zelf vind ik het, absolute, nul punt in die daling niet het meest belangrijke.

Het gaat meer om;
- zekere baan (is nu mede door de crisis een soort dagelijkse-EURO-soap op mijn werk)
- duidelijke HRA regels op lange termijn
- zekerheid omtrent woon-belastingen en energie-maatregelen
geen enkel baan is nog zeker en iedereen zit vanaf nu op de schopstoel
Nivelleren, als je het erg vaak doet, ga je het steeds leuker vinden :)
  donderdag 12 april 2012 @ 11:04:30 #209
37248 BertV
Handgemaakt
pi_110221510
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 11:01 schreef HD9 het volgende:

[..]

geen enkel baan is nog zeker en iedereen zit vanaf nu op de schopstoel
Ja, en daarom is het zo fijn om nu niet afhankelijk te zijn van een ik-moet-en-zal-kopen-wurgcontract bij een bank.

Als je al 12 jaar huurt dan ben je ondanks de jaarlijkse huurverhoging relatief goedkoop uit.
Anders is het als je nu opzoek gaat naar een huur woning. Dan kun je kiezen tussen twee kwaden.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 12 april 2012 @ 11:05:50 #210
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110221542
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 10:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Dat durf ik ook wel aan. 10 jaar inflatie en dezelfde prijs.
Dat zou een inflatie impliceren van gemiddeld ongeveer 5% per jaar over een periode van 10 jaar. Dat zou me erg verbazen in de huidige situatie (ik verwacht eerder een lagere inflatie dan de 2% target - Japan style dus), al weet je het natuurlijk nooit.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 12 april 2012 @ 11:07:10 #211
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_110221584
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 11:04 schreef BertV het volgende:

Ja, en daarom is het zo fijn om nu niet afhankelijk te zijn van een ik-moet-en-zal-kopen-wurgcontract bij een bank.
En al helemaal niet als je onderpand jaarlijks minder waard wordt, zo'n 'wurgcontract' zou geen probleem zijn als je gewoon een realistische waarde van het onderpand zou hebben.

quote:
Als je al 12 jaar huurt dan ben je ondanks de jaarlijkse huurverhoging relatief goedkoop uit.
Anders is het als je nu opzoek gaat naar een huur woning. Dan kun je kiezen tussen twee kwaden.
Yep.... geen wurgcontract en een 'verlaat de gevangenis zonder te betalen' optie ^O^
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  donderdag 12 april 2012 @ 11:10:25 #212
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_110221704
Diep in de blessuretijd... diep in de houdgreep :')

Ja..... van de huizenmarkt-zeepbel.... waar jullie makelleugenaars mede voor verantwoordelijk zijn :7

Zeg.... Rutte doe nog eens ff zo'n boost geven _O-
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_110221715
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 10:37 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Maar waar nooit een antwoord op komt is wat het punt is waarop jij kopen wel interessant zou vinden :)
Die vraag is een paar keer langs gekomen en ook beantwoord.

Als de verkoopcijfers weer aantrekken (aantal woningen per maand) en de fundateller pak-m-beet 30% onder de piek komt, dan zitten we waarschijnlijk in de buurt van de bodem. Vervolgens heb je dan nog een paar jaar de tijd om iets voor een goede prijs uit te zoeken alvorens een eventuele nieuwe bubbel ontstaat. Als dat gebeurt. In ieder geval hoef je nooit bang te zijn het dalletje te missen, in tegenstelling tot de aandelenmarkt.

Voordat dat gebeurt kun je ook al kopen, maar je moet wel de verkopers eruit pikken die bereid zijn om voor een 2015 prijs te verkopen... Als het je lukt, dan profiteer je dan wel meteen van de huidige lage rente. Maargoed, voor het bezichtigen dus wel eerst de dromers eruit filteren.
pi_110221786
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 11:05 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat zou een inflatie impliceren van gemiddeld ongeveer 5% per jaar over een periode van 10 jaar. Dat zou me erg verbazen in de huidige situatie (ik verwacht eerder een lagere inflatie dan de 2% target - Japan style dus), al weet je het natuurlijk nooit.
5% per jaar is toch 62%?

Oh, ik begrijp al wat je bedoelt. 1 / (1.05)^10 is ongeveer 0.6

Mijn punt is eerder dat ik van inflatie niet rijker wordt. Als een huizenprijs reeel daalt, maar nominaal niet, schiet ik daar in principe geen druppel mee op
pi_110221902
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 11:10 schreef ComplexConjugate het volgende:
Diep in de blessuretijd... diep in de houdgreep :')

Ja..... van de huizenmarkt-zeepbel.... waar jullie makelleugenaars mede voor verantwoordelijk zijn :7

Zeg.... Rutte doe nog eens ff zo'n boost geven _O-
Jij begrijpt nog niet dat met name de financiele sector elke vorm van belasting op financiele transacties en stringentere regelgeving aan het wegspelen zijn door de markt zoveel mogelijk te blocken? ;) 80's revisited.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 12 april 2012 @ 11:17:22 #216
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110221955
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 11:12 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

5% per jaar is toch 62%?

Oh, ik begrijp al wat je bedoelt. 1 / (1.05)^10 is ongeveer 0.6
^O^

quote:
Mijn punt is eerder dat ik van inflatie niet rijker wordt. Als een huizenprijs reeel daalt, maar nominaal niet, schiet ik daar in principe geen druppel mee op
Nee, maar als het kopen van een huis een puur financiële overweging is (wat het niet is, zoals ik eerder al schreef) dan kun je je geld misschien beter in een asset beleggen die de inflatie wel bijhoudt (of zelfs meer dan dat).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 12 april 2012 @ 11:19:45 #217
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_110222051
quote:
Huizenprijzen drastisch gedaald
Laatste update: 12 april 2012 11:08 info
AMSTERDAM - De prijs van een verkochte woning is in het eerste kwartaal gemiddeld met bijna 6 procent gedaald vergeleken met een jaar geleden. Dat blijkt donderdag uit cijfers van de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM).
Foto: ANP

Huizenverkopers kregen in het eerste kwartaal gemiddeld 214.000 euro voor hun huis, waar zij het jaar daarvoor nog ruim 228.000 euro ontvingen.

De prijzen doken hiermee onder het vorige dieptepunt van 219.000 euro in het eerste kwartaal van 2009, kort na het uitbreken van de kredietcrisis.

Volgens de NVM drukken het zwakke consumentenvertrouwen, de economische neergang en de voorgenomen bezuinigingen van het kabinet zwaar op de woningmarkt. Vooral in het goedkope segment vallen harde klappen, doordat starters moeilijker een hypotheek kunnen krijgen.
http://www.nu.nl/economie(...)astisch-gedaald.html

6% absoluut in een jaar. Met 2% inflatie daarbij is dat toch niet niks. Helaas 'durf' ik momenteel ook niet te kopen. Niet zozeer omdat de prijs verder daalt, maar omdat ik persoonlijk nu geen koophuis wil.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 12 april 2012 @ 11:23:08 #218
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110222177
6% daling op een modaal (237k volgens CBS) huis is gewoon ruim 14k. Daar kun je al een aardige tijd van huren. In dezelfde tijd vang je op je spaargeld dat je dus niet in een huis hebt belegd risicoloos rente (ik vang momenteel gemiddeld 3,2% op m'n bankrekeningen portfolio)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_110222186
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 11:17 schreef SeLang het volgende:

[..]

^O^

[..]

Nee, maar als het kopen van een huis een puur financiële overweging is (wat het niet is, zoals ik eerder al schreef) dan kun je je geld misschien beter in een asset beleggen die de inflatie wel bijhoudt (of zelfs meer dan dat).
Da's juist, alhoewel veel dat laatste nog niet zo simpel voor veel mensen is gebleken het laatste decenium. En het één sluit het ander niet uit natuurlijk. Hangt er vanaf hoe je het financieert :)

Een huis kopen als puur financiele overweging moet je denk ik nooit doen, want het is een erg illiquide speculatieobject. Tenzij het je handel is, natuurlijk.
pi_110222234
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 11:19 schreef LXIV het volgende:

[..]

http://www.nu.nl/economie(...)astisch-gedaald.html

6% absoluut in een jaar. Met 2% inflatie daarbij is dat toch niet niks. Helaas 'durf' ik momenteel ook niet te kopen. Niet zozeer omdat de prijs verder daalt, maar omdat ik persoonlijk nu geen koophuis wil.
Grappig ook dat de koppen heel anders waren toen er 4% per kwartaal bij kwam, zo eind jaren '90. Toen was het nooit drastisch :)
  donderdag 12 april 2012 @ 11:25:35 #221
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_110222265
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 11:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Jij begrijpt nog niet dat met name de financiele sector elke vorm van belasting op financiele transacties en stringentere regelgeving aan het wegspelen zijn door de markt zoveel mogelijk te blocken? ;) 80's revisited.
Ik begrijp heel goed welk spelletje men speelt, men weet dat het over en uit is en nu probeert men nog zoveel mogelijk van het roofgoed vast te houden. Gelukkig kan je altijd rekenen op de hebzucht van de banksters ^O^
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_110222315
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 11:25 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Ik begrijp heel goed welk spelletje men speelt, men weet dat het over en uit is en nu probeert men nog zoveel mogelijk van het roofgoed vast te houden. Gelukkig kan je altijd rekenen op de hebzucht van de banksters ^O^
Da's niet bepaald exclusief domein van banken hoor, *kijkt om zich heen in dit topic*
pi_110222344
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 11:23 schreef SeLang het volgende:
6% daling op een modaal (237k volgens CBS) huis is gewoon ruim 14k. Daar kun je al een aardige tijd van huren. In dezelfde tijd vang je op je spaargeld dat je dus niet in een huis hebt belegd risicoloos rente (ik vang momenteel gemiddeld 3,2% op m'n bankrekeningen portfolio)
Nou heb je in NL tegenwoordig een probleem want als je een huis van 237K zou kunnen financieren verdien je teveel om nog bij een sociale woningbouw te mogen huren. Dus minimaal 800 euro huur in de particuliere sector, dat is ook niet meer dan 17.5 maanden huren. ;)
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 12 april 2012 @ 11:30:53 #224
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110222459
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 11:23 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Da's juist, alhoewel veel dat laatste nog niet zo simpel voor veel mensen is gebleken het laatste decenium. En het één sluit het ander niet uit natuurlijk. Hangt er vanaf hoe je het financieert :)

Een huis kopen als puur financiele overweging moet je denk ik nooit doen, want het is een erg illiquide speculatieobject. Tenzij het je handel is, natuurlijk.
We zijn het er denk ik wel over eens dat het per situatie verschilt en dat allerlei emotionele en gevoelsmatige zaken vaak belangrijker zijn dat de financiële overwegingen.

Maar mits tegen normale waardering aangeschaft zal een breed gespreid aandelenportfolio gemakkelijk het huurrendement van een huis verslaan. Dus puur financieel gezien zou ik liever het geld beleggen in aandelen en de huur betalen uit een deel van mijn beleggingsrendement.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_110222532
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 11:30 schreef SeLang het volgende:

[..]

We zijn het er denk ik wel over eens dat het per situatie verschilt en dat allerlei emotionele en gevoelsmatige zaken vaak belangrijker zijn dat de financiële overwegingen.
volkomen eens.

quote:
Maar mits tegen normale waardering aangeschaft zal een breed gespreid aandelenportfolio gemakkelijk het huurrendement van een huis verslaan. Dus puur financieel gezien zou ik liever het geld beleggen in aandelen en de huur betalen uit een deel van mijn beleggingsrendement.
Ik doe een beetje van beide, zit ik altijd goed :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')