Ik ben verre van objectief, ik bekijk het vanuit mijn eigen perspectief.quote:Op zondag 11 november 2012 02:25 schreef De_Ilias het volgende:
Triggershot met alle respect bekijkt de Islam vanuit een zogenaamde objectieve perspectief, en daarom gaat hij de fout maken.
Zuster, je hebt serieus geen idee waar je het over hebt, dit topic is een door mij geopend reeks, voor mensen met weinig kennis over de Islam, John heeft dit deel geopend omdat ze de laatste poster was van het vorige gedeelte, zoals het een traditie is op FOK, de laatste user van het vorige topic opent het nieuwe topic, dat je daarop baseert dat haar kennis over de Islam nihil is, is echt bizar, per slot van rekening ken ik geen enkel geleerde, groot of klein die nooit (g)een vraag heeft gesteld, jij wel?quote:Op zondag 11 november 2012 02:27 schreef Maghrebijnse het volgende:
Het is heel simpel. John opent een topic over de islam en stelt wat simpele vragen. Aan de hand hiervan kan je dus concluderen dat zijn/haar kennis van de islam nihil is. Kan je het nog volgen? Vervolgens zegt John tegen Ilias dat hij zich moet gedragen, wat deels klopt, want Ilias had het net wat correcter moeten overbrengen. Waarna ik John vertel dat de houding van Ilias ten opzichte van het Sjiesme logisch is als je de geschiedenis van de islam kent en weet wat de geloofsleer van het sjiesme is en wat zij zoal zeggen over onze moeder der gelovigen Aisha en onze metgezellen.
Cute, maar als jij met een vers komt en ik kom met een reactie als Jan en Alleman zei wat anders, dan heb je een punt. Blijf vooral datgene volgen hoe en waarin jij zelf gelooft, maar je reactie slaat werkelijk kant noch wal.quote:Op zondag 11 november 2012 02:29 schreef De_Ilias het volgende:
Triggershot, onze doel is om de waarheid te volgen, ik hoop ook dat het bij jou zo is dat de waarheid op nummer 1 staat. Allaah Azza wa Jall zegt in de Qoraan, Itabi'o maa unzila ilaikom min rabikom. Volg datgeen Allaah heeft gezonden. En dat is onze Fundament, wij volgen wat Allaah heeft gezonden. Geen fulaan of 3ilaan.
ya agie, ik probeer je duidelijk te maken dat onze uitgangspunt de bewijzen zijn, en dus houdt dat in dat wij de bewijzen volgen van Kitaab wa Sunnaah met het begrip van de sahaba, ik hoop dat je hiermee eens bent? Want dit is een groot fundament in de Islaam.quote:Op zondag 11 november 2012 02:34 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Cute, maar als jij met een vers komt en ik kom met een reactie als Jan en Alleman zei wat anders, dan heb je een punt. Blijf vooral datgene volgen hoe en waarin jij zelf gelooft, maar je reactie slaat werkelijk kant noch wal.
Ik accepteer geen enkel vorm van Takfir van een groep wat zich moslim noemt en de Shahada uitspreekt, tenzij het van Allah en zijn profeet komt. Zeker binnen de Twaalvers heb je grote groepen wat zich niet schuldig maken aan Kufr.quote:
Ik denk dat ik, als iemand die John persoonlijk kent toch een beter beeld kan vormen over haar kennis dan iemand die het aan de hand doet van een paar reacties lezen? Zelfs de grootste geleerden hadden delen van de Islam waar ze de grootste Alims waren en andere delen waar ze - naar eigen aangeven - Djahil waren, dus waar gaat dit over?quote:Op zondag 11 november 2012 02:38 schreef Maghrebijnse het volgende:
Ik heb de rest van de topic gelezen en ook aan de hand daarvan kan ik concluderen dat de kennis van John nou niet bijster hoog is. Is niet erg, maar ik gaf hem slechts verduidelijking.
Heb je enig idee hoeveel referenties er in Soenitische bronnen zijn over Muawiyah die Ali vervloekt en dit voor zo een 60 jaar in stand houdt tijdens vrijdagspreken? Iets wat later is verboden door Umar ibn Abdel-Aziz.quote:Verder, leuk en wel allemaal, maar ik weet niet waar jij jouw informatie vandaan haalt. De hadeeths van Jafari staan bol van haat jegens de metgezellen en Aisha. Hoe kan jij dan nog zeggen dat het geen onderdeel van hun leer is? Waarom ontken je de zaken?
Alsjeblieft, de link naar de Fatwa van Azhar wat Shia Madhabs betreft. Daarnaast is het gewoon in Sunnitsche bronnen te vinden hoor dat Ali is vervloekt door Sunnieten, met name in de Ommayadische periode.quote:Het lijkt mij stug dat Azhar zoiets gezegd zou hebben, dat wil ik dus graag van je zien/lezen als dat kan. Verder hebben soennieten nooit Ali vervloekt. Het zijn de Sjieten die al sinds het bestaan van het sjiesme de metgezellen en Aisha en Hafsa vervloeken.
Ik neem aan dat je het over bronnen hebt ipv bewijzen, bewijzen doe je namelijk aan de hand van bronnen. Wat betreft het volgen van de Sahaba en de Tabi-ien, heb ik daar weinig bezwaar tegen, alleen is het wel belangrijk om te onderstrepen dat er zelfs onder de Sahaba r.a. veel meningsverschillen waren, dus een absolutistisch 'begrip van de sahaba' benoemen is vrij utopisch.quote:Op zondag 11 november 2012 02:38 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
ya agie, ik probeer je duidelijk te maken dat onze uitgangspunt de bewijzen zijn, en dus houdt dat in dat wij de bewijzen volgen van Kitaab wa Sunnaah met het begrip van de sahaba, ik hoop dat je hiermee eens bent? Want dit is een groot fundament in de Islaam.
Dat er meningsverschillen waren weten wij ook, maar de sahaba hadden geen meningsverschil in de Geloofsleer en dat is nou juist belangrijk. En Imaam Ahmad rahmatullaah alayhi vermeld ook in zijn bekende "osool asunnah" dat het van de fundamenten van de Islaam is om niet te debatteren over de meningsverschillen van de sahaba.quote:Op zondag 11 november 2012 02:48 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je het over bronnen hebt ipv bewijzen, bewijzen doe je namelijk aan de hand van bronnen. Wat betreft het volgen van de Sahaba en de Tabi-ien, heb ik daar weinig bezwaar tegen, alleen is het wel belangrijk om te onderstrepen dat er zelfs onder de Sahaba r.a. veel meningsverschillen waren, dus een absolutistisch 'begrip van de sahaba' benoemen is vrij utopisch.
Kan jij mij vertellen welke geleerde de autoriteit heeft, op claimt de autoriteit te hebben om takfir te doen, zolang ik de Shahada uitspreek en zeg te geloven in Allah? Ik ben pas een Kafir als ik bewust Kufr pleeg, niet omdat een geleerde vind dat ik een kafir ben, er is niemand op aarde die het geloof in Allah kan ontnemen van diegene die zegt in Allah te geloven, zondaar of niet, als iemand zelf koefr verricht, dan zeg ik oke, maar dan is wat die geleerde doet niets meer dan een politieagent een agent te noemen.quote:Op zondag 11 november 2012 02:43 schreef De_Ilias het volgende:
Triggershot, Takfier wordt niet door mij of iemand anders gedaan, maar dat wordt gedaan door Geleerden die dit doen omdat zij geen excuses meer kunnen geven voor die persoon of groep. En Takfier is een onderdeel van de Religie, want anders mogen we ook geen Takfier doen op de Joden en christenen en de Vuuraanbidders.
Ik vind het echt bizar dat je die belediging naar Aisha toe hele tijd moet herhalen, zeg aub gewoon vervloeken of uitschelden, we weten nu onderhand beiden wat je bedoelt met het beledigen van Aisha, wmb geen reden om die woorden met haar naam in een zin te blijven herhalen.quote:Op zondag 11 november 2012 02:50 schreef Maghrebijnse het volgende:
Nogmaals, mij intresseert het niet hoe het zit met de kennis van John. Ik zei alleen dat hij de houding van Ilias vanuit islamitisch oogpunt dient te begrijpen. Het is logisch dat Ilias een 'hekel' heeft aan de sjieten als hij zich zou bedenken dat die sjieten onze moeder der gelovigen hoer noemen. Dat is nog erger dan wanneer iemand op straat je moeder voor hoer uitmaakt. Heb je het nu begrepen?
Ken jij een Soeniet zonder zondes dan? Volgens de profeet vzmh zelf is de meerderheid van de moslims zelfs zondig, dat zal zich ook uitstralen onder Shieten, Soenieten of wat voor stroming / opvatting dan ook. Het is een beetje een vicieuze cirkel, Shietische geleerden dat over Soenieten, Soenieten dat over Shieten, net zoals jou, laat ik het oordelen over geloof - Imaan - idd aan Allah over.quote:Verder, Azhar is niet meer wat het was en het merendeel van de geleerden zeggen toch echt dat Shia zondig zijn en er zijn zelfs geleerden die zo ver gaan en ze geen moslims noemen, maar zo ver durf ik niet te gaan.
Serieus zuster, je moet mij niet betichten van blijven ontkennen, ik zei al dat het belasteren van Aisha, Umar, Abu Bakr, Uthman, etc allemaal verwerpelijk is en jij zal het ook met mij eens zijn dat het niets met de Islam of Ibadah te maken heeft. Sjieten en Soenieten boeit me vrij weinig, als je een moslim bent, ben je volgens Allah een broeder of zuster in het geloof met je fouten en goede dingen.quote:De soennieten die Al beledigd hebben, dat kan... maar mijn punt is, dat is dan niet van het soennisme. Dit in tegenstelling tot de sjietische leer die bol staat van haat jegens de metgezellen en Aisha. Wanneer geef jij nou eens toe dat dit zo is? Of blijf je zeggen dat het sjiesme echt geen hadeeths heeft die Aisha en de metgezellen, in het bijzonder Omar ontzettend lasteren?
Wat versta jij onder geloofsleer?quote:Op zondag 11 november 2012 02:51 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
Dat er meningsverschillen waren weten wij ook, maar de sahaba hadden geen meningsverschil in de Geloofsleer en dat is nou juist belangrijk. En Imaam Ahmad rahmatullaah alayhi vermeld ook in zijn bekende "osool asunnah" dat het van de fundamenten van de Islaam is om niet te debatteren over de meningsverschillen van de sahaba.
Dat is geen Takfier van geleerden, dat is het herhalen wat Allah en de Profeet Takfier hebben gedaan, daar heb ik het niet over, per slot van rekening heeft zondaar dan zelf Kufr gepleegd, waardoor het volgens de bronnen Allah al is die hem voor Kafir heeft uitgemaakt via zijn woorden. Ik heb het over Takfir wat gebeurt op basis van meningsverschillen, andere stromingen etc, terwijl de andere groep ook gewoon bidt, zegt in Allah te geloven en heilig aan de Shahada doet, dan is het iets wat alleen aan Allah is weggelegd. Zelfs in daden van openlijke Koefr is er een nuance van of diegene wel weet dat het koefr is en er aan vasthoudt, nadat hij er kennis van heeft genomen.quote:Op zondag 11 november 2012 02:57 schreef De_Ilias het volgende:
Daarom hebben de Geleerden boeken geschreven die spraken over de regels van takfier, en takfier is een gevaarlijk onderwerp net zoals tabdee en tafsiq.
De geleerden doen niet zomaar takfier, totdat daar een bewijs voor is. كفر بواح كما ذكر الرسول صلى الله عليه و سلم. و لذلك تجد كثير من العلماء يأخرون التكفير حتى يكون عندهم دليل قاطع يدل على الكفر الذيي خرج صاحبه من الملة
Klopt in algemeene zin, Maar in de Islaam wordt er geoordeeld op de uiterlijke daden en dat is een stelregel (قاعدة فقهية).quote:Op zondag 11 november 2012 03:03 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat is geen Takfier van geleerden, dat is het herhalen wat Allah en de Profeet Takfier hebben gedaan, daar heb ik het niet over, per slot van rekening heeft zondaar dan zelf Kufr gepleegd, waardoor het volgens de bronnen Allah al is die hem voor Kafir heeft uitgemaakt via zijn woorden. Ik heb het over Takfir wat gebeurt op basis van meningsverschillen, andere stromingen etc, terwijl de andere groep ook gewoon bidt, zegt in Allah te geloven en heilig aan de Shahada doet, dan is het iets wat alleen aan Allah is weggelegd. Zelfs in daden van openlijke Koefr is er een nuance van of diegene wel weet dat het koefr is en er aan vasthoudt, nadat hij er kennis van heeft genomen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |