abonnement Unibet Coolblue
pi_107031722


In navolging van eerdere reeksen begint hier de aangiftereeks voor de aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen 2011. Het aangifteprogramma 2011 staat vers op de server van de belastingdienst en iedere Nederlander (nog even afgezien van degene die winst uit onderneming hebben) kan de rekenmachine weer uit de kast halen, de bankafschriften weer op tafel leggen en alle jaaropgaven weer verzamelen. Alles om het te betalen bedrag zo laag mogelijk te houden of het te ontvangen bedrag zo ver mogelijk te verhogen.

Dit is deel 1 van het Belastingaangifte 2011 topic. Je kunt hier al je vragen stellen over je belastingaangifte over het jaar 2011. Is er iets niet duidelijk in het programma? Is er twijfel over het wel of niet opvoeren van posten? Valt een creatieve oplossing wel of niet binnen de regels? Laat het horen en wie weet hebben meer mensen er iets aan.

Met uitzondering van de mensen die opteren voor het vragen van uitstel, moeten miljoenen mensen vóór 1 april 2012 hun aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. In het site-onderdeel Aangifte 2011 vindt u het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2011 en informatie over (elektronisch) aangifte doen.

Let op!
Om de elektronische aangifte te kunnen indienen, heb je een DigiD-inlogcode nodig. Mocht je deze van voorgaande jaren nog hebben, kun je die gewoon gebruiken. Heb je er nog geen, kun je de DigiD-inlogcode on line aanvragen. Meer informatie over DigiD vindt je op www.digid.nl en in het site-onderdeel DigiD. Om direct een DigiD-inlogcode aan te vragen, zie www.digid.nl aanvragen.
Ondernemers voor de inkomstenbelasting kunnen geen aangifte doen met het aangifteprogramma die hier te downloaden is. Die kunnen hun aangifte downloaden door op de beveiligde site in te loggen met hun gebruikersnaam en wachtwoord.

Als je een aangiftebrief of -biljet hebt gehad, dan moet je voor 1 april 2012 aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. Ook als je een aangiftebiljet hebt gehad, kun je het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2011 gebruiken.

Heb je geen aangiftebrief of -biljet voor 2011 gehad? Maar verwacht je wel dat je meer dan ¤ 14 terugkrijgt? Ook dan kun je aangifte doen met het aangifteprogramma. Je kunt tot en met 31 december 2016 geld terugvragen.

Extra controle
De belastingdienst heeft aangegeven bij de aangifte 2011 extra te gaan controleren op NOG NADER IN TE VULLEN. [url=http://BRONVERMELDING]Bron[/url]

Vooraf ingevulde aangifte
Net als vorig jaar kun je gebruik maken van de service van de belastingdienst: de vooraf ingevulde aangifte. Een aantal gegevens die de belastingdienst al heeft, worden alvast voor je ingevuld. Bij het downloaden van het aangifteprogramma krijg je de vraag of je van de service gebruik wilt maken. Net als vorig jaar heeft de belastingdienst de tijd nodig om verschillend gegevens te verzamelen en voor je klaar te zetten. Wil je gebruik maken van de vooraf ingevulde aangifte, moet je net als vorig jaar wachten tot 1 maart 2012. Pas na 1 maart 2012 kun je de vooraf ingevulde aangifte downloaden.

Wanneer krijg je bericht?
Als de aangifte vóór 1 april 2012 bij de belastingdienst binnen is, krijg je doorgaans vóór 1 juli 2012 bericht. Op basis van je aangifte krijgt je dan te horen of je een bedrag moet betalen of dat je een bedrag terug krijgt. Meestal ontvang je eerst een voorlopige aanslag inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen over 2011 en eventueel een voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet. Daarna (dit kan wel een paar maanden duren) ontvang je de definitieve aanslag over 2011. De belastingdienst beoordeelt aan de hand van de aangifte ook of je al belasting en premie moet betalen over 2012. In dat geval kun je een voorlopige aanslag 2012 ontvangen.

Houdt de belastingdienst rekening met rente?
Ja, je ontvangt rente over het bedrag dat je terug krijgt. Ook brengt de belastingdienst een bedrag aan rente in rekening als je aangifte in een betaling resulteert. De belastingdienst rekent met de zogenaamde heffings- en invorderingsrente. De startdatum voor de berekening is 1 januari 2012 en loopt tot de datum van de (voorlopige) aanslag. De percentages vanaf dat moment zijn tot op heden als volgt:
- vanaf 1 januari 2012: 2,85%
- vanaf 1 april 2012: nnb
Voor meer perioden en bijbehorende rentepercentages zie hier.

Aanslaggrens
Je krijgt geld terug als het terug te krijgen bedrag hoger is dan ¤ 14. Je moet betalen als de verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen meer dan ¤ 42 hoger is dan het saldo van de voorheffingen en de ontvangen bedragen via een voorlopige aanslag.

Extra
Veranderingen 2011

Ook in 2011 zijn er weer wat dingen veranderd in de aangifte. Hier staan de meest belangrijke veranderingen al vermeld.
Extra aandacht verdient het vervallen van de mogelijkheid om te kiezen voor fiscaal partnerschap. Met ingang van 2011 ben je verplicht fiscaal partner als je aan één van de voorwaarden voldoet. Voldoe je niet aan de voorwaarden, ben je automatisch geen fiscaal partner.
Daarnaast is de grootste url=http://www.belastingdienst.nl/particulier/veranderingen2011/veranderingen2011-08.html#P59_4472]wijziging[/url] te vinden in de berekening van het belastbaar inkomen van box 3. Tot en met het jaar 2010 werden er twee peildata (1 januari en 31 december) gebruikt om het gemiddelde vermogen te berekenen. Vanaf 2011 geldt er maar één peildatum (1 januari) voor de bepaling van het vermogen.

Studiekosten
In navolging van vorig jaar heeft de belastingdienst het nog makkelijker gemaakt ten aanzien van het berekenen van de aftrekpost studiekosten. Door in het programma te kiezen tussen de onderstaande mogelijkheden, komt er een invulscherm tevoorschijn die van toepassing is.
- studie zonder studiefinanciering over 2011
- studie met studiefinanciering over 2011
- studie met studiefinanciering in vorige jaren
Ook zijn de normbedragen voor de verschillende periodes al ingevuld. Dat scheelt zoeken en rekenen. Meer info kun je hier vinden.
Nu alleen maar hopen dat je alle bonnetjes nog terug kunt vinden. ;)

Tip
Kijk voor een toelichting van een post in het aangifte-programma ook eens in de Help-file door op F1 te drukken, door op het vraagteken te klikken voor de vraag of op de Help-knop onderin beeld te klikken.
Ook heeft de belastingdienst van een aantal onderwerpen toelichtingen die je hier kunt downloaden.

Als laatste willen we nog zeggen: Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker. :s)

Voorgaande delen
Voorgaande jaren is gebleken dat er veel vragen meerdere malen gesteld worden. Lees daarom ook de voorgaande topics eens door om te kijken of je niet een FAQ hebt. ;)
Hier staat deel 1: Het grote "aangifte inkomstenbelasting 2011 topic" #1 of klik op het pijltje links van de topictitel om naar het vorige topic te gaan.

Deze OP vind je hier.
Klik op bewerken, verwerk het vorige deel in de lijst hierboven, selecteer alles, kopieer en plak het in de OP op Fok!


[ Bericht 3% gewijzigd door Tha_Duck op 20-01-2012 16:42:08 ]
  vrijdag 20 januari 2012 @ 16:36:38 #2
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_107033597
Kan de OP uit de wiki geplaatst worden?
Die is actueler en bijgewerkt ten opzichte van bovenstaande.
En misschien wil Sjeen of Five er een reeks van maken.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_107033802
Dat mag uiteraard, bij deze gedaan :)

Reeks zou het toch automatisch moeten worden als je een volgend deel opent, of werkt dat niet zo? En bij een reeks vermeld je toch niet meer de vorige topics of wel?
  vrijdag 20 januari 2012 @ 17:53:55 #4
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_107036172
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 16:41 schreef Tha_Duck het volgende:
Dat mag uiteraard, bij deze gedaan :)
Thanks.
quote:
Reeks zou het toch automatisch moeten worden als je een volgend deel opent, of werkt dat niet zo? En bij een reeks vermeld je toch niet meer de vorige topics of wel?
Dacht ik ook. Maar ik zag dit deel niet in mijn AT. Vandaar de vraag,...
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_107036776
Ach wat maakt het uit :)

Net even de ondernemers variant ingevuld van de aangifte IB en dat gaat me prima af. Alle cijfertjes heb ik netjes voorhanden vanuit mijn administratie pakket dus dat is geen probleem. Lastiger was het om de echte loongegevens van 2010 te zoeken, die waren al gearchiveerd en tussen 2011 en 2010 zat wel wat verschil met oa arbeidskorting. Maar goed, komt niet op een euro.

Zit alleen in de vof nu nog met een materiele activa die ik in 2011 opgevoerd heb, die had ik niet moeten doen maar de boekhouding is nu al gesloten :P Dus dan maar een balanstransactie in 2012 dat het apparaat afgeschreven is haha
pi_107038634
Even een hele naieve vraag, maar ik heb het nooit eerder bij de hand gehad: ik ben freelancer, en heb afgelopen jaar ineens een veelvoud verdiend van mijn inkomen de voorafgaande jaren. Moet ik hierover nu de volle mep belasting betalen, of wordt dat nog gemiddeld/verrekend met mijn sneue inkomentje van de jaren hiervoor?
pi_107038903
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 19:13 schreef Laureline het volgende:
Even een hele naieve vraag, maar ik heb het nooit eerder bij de hand gehad: ik ben freelancer, en heb afgelopen jaar ineens een veelvoud verdiend van mijn inkomen de voorafgaande jaren. Moet ik hierover nu de volle mep belasting betalen, of wordt dat nog gemiddeld/verrekend met mijn sneue inkomentje van de jaren hiervoor?
Je kan dit inderdaad middelen: http://www.belastingdiens(...)nde_inkomens-01.html
Deze reactie was waarschijnlijk bedoeld om mijn naamsbekendheid te vergroten.
  vrijdag 20 januari 2012 @ 19:42:40 #8
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_107039755
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 19:13 schreef Laureline het volgende:
Even een hele naieve vraag, maar ik heb het nooit eerder bij de hand gehad: ik ben freelancer, en heb afgelopen jaar ineens een veelvoud verdiend van mijn inkomen de voorafgaande jaren. Moet ik hierover nu de volle mep belasting betalen, of wordt dat nog gemiddeld/verrekend met mijn sneue inkomentje van de jaren hiervoor?
Je moet inderdaad de volle mep betalen.
Binnen 36 maanden nadat de laatste aanslag definitief is vastgesteld kun je een middelingsverzoek indienen. Dit gaat niet automagisch. Dus moet je zelf even goed opletten.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  vrijdag 20 januari 2012 @ 19:44:07 #9
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_107039810
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 18:12 schreef Tha_Duck het volgende:
Ach wat maakt het uit :)

Net even de ondernemers variant ingevuld van de aangifte IB en dat gaat me prima af. Alle cijfertjes heb ik netjes voorhanden vanuit mijn administratie pakket dus dat is geen probleem. Lastiger was het om de echte loongegevens van 2010 te zoeken, die waren al gearchiveerd en tussen 2011 en 2010 zat wel wat verschil met oa arbeidskorting. Maar goed, komt niet op een euro.

Zit alleen in de vof nu nog met een materiele activa die ik in 2011 opgevoerd heb, die had ik niet moeten doen maar de boekhouding is nu al gesloten :P Dus dan maar een balanstransactie in 2012 dat het apparaat afgeschreven is haha
Voldoet het actief niet aan de voorwaarden voor activering dan?
Je kunt natuurlijk ook nog een fiscale correctie doen zodat je het actief in 2011 fiscaal niet op de balans hebt staan. Wel opletten dat je de afschrijving in 2012 dan weer fiscaal corrigeert,...
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 20 januari 2012 @ 21:37:20 #10
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_107045895
ook even ingevuld... toch weer een extra zakcentje voor de vakantie.... alleen nog geen zin om hem op te sturen ;)
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  vrijdag 20 januari 2012 @ 23:25:26 #11
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_107051458
quote:
6s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 21:37 schreef Nizno het volgende:
ook even ingevuld... toch weer een extra zakcentje voor de vakantie.... alleen nog geen zin om hem op te sturen ;)
Ik dacht dat je het ging gebruiken om je schuld bij mij in te lossen. :P
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  Moderator / Kerstkaart terrorist zaterdag 21 januari 2012 @ 00:43:17 #12
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_107055758
quote:
12s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 23:25 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Ik dacht dat je het ging gebruiken om je schuld bij mij in te lossen. :P
echt niet.. ik krijg de helft van de woning die jij gaat kopen dit jaar :)
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  zaterdag 21 januari 2012 @ 07:56:41 #13
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_107059344
quote:
6s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 00:43 schreef Nizno het volgende:

[..]

echt niet.. ik krijg de helft van de woning die jij gaat kopen dit jaar :)
Het ging om mijn huidige eigen woning, niet om mijn toekomstige eigen woning. :P
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  Moderator / Kerstkaart terrorist zaterdag 21 januari 2012 @ 10:34:49 #14
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_107060602
quote:
6s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 07:56 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Het ging om mijn huidige eigen woning, niet om mijn toekomstige eigen woning. :P
ik bezit al jouw woningen voor 50%... :)
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_107104394
Ik heb in 2011 vermoedelijk te veel zorgtoeslag ontvangen. Voor dat jaar baseerde de belastingdienst zich namelijk nog op het oude jaarinkomen van 2010, dat lager was. Dus dat wordt een gedeelte terugbetalen. Als ik de aangifte 2011 invul (met het hogere inkomen dus) en daar komt uit dat ik teruggave krijg, wordt daar dan gelijk de te veel ontvangen zorgtoeslag van af getrokken, of moet ik dat zelf regelen via een ander kanaal?
  zondag 22 januari 2012 @ 17:30:17 #16
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_107104589
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2012 17:25 schreef Ori het volgende:
Ik heb in 2011 vermoedelijk te veel zorgtoeslag ontvangen. Voor dat jaar baseerde de belastingdienst zich namelijk nog op het oude jaarinkomen van 2010, dat lager was. Dus dat wordt een gedeelte terugbetalen. Als ik de aangifte 2011 invul (met het hogere inkomen dus) en daar komt uit dat ik teruggave krijg, wordt daar dan gelijk de te veel ontvangen zorgtoeslag van af getrokken, of moet ik dat zelf regelen via een ander kanaal?
Nee, het teveel ontvangen bedrag aan zorgtoeslag wordt niet gelijk in mindering gebracht op je teruggave inkomstenbelasting.
Wel krijg je op basis van je ingediende aangifte inkomstenbelasting automatisch een (definitieve) aanslag voor de zorgtoeslag. Je hoeft dus niet nog ergens een aangifte of opgave te doen voor je zorgtoeslag.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_107104933
Ok, bedankt.
Werkt het dan ook gelijk door voor zorgtoeslag 2012?
Voor dit jaar is de toeslag voor mij dus ook vastgesteld op een te hoog bedrag. Maar straks na de aangifte weet de bd dus mijn nieuwe hogere inkomen 2011, dat vermoedelijk ook ongeveer hetzelfde zal uitkomen dit jaar. Wordt dan mijn toeslag voor de resterende maanden van dit jaar automatisch al verlaagd?
pi_107107420
Nee, zo werkt het niet. U kunt eenvoudig telefonisch via de Belastingtelefoon een wijziging inkomen doorgeven. Wijziging per 1 januari 2012 in laten gaan. Het verzamelinkomen telt.
  zondag 22 januari 2012 @ 18:46:05 #19
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_107107602
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2012 17:39 schreef Ori het volgende:
Ok, bedankt.
Werkt het dan ook gelijk door voor zorgtoeslag 2012?
Voor dit jaar is de toeslag voor mij dus ook vastgesteld op een te hoog bedrag. Maar straks na de aangifte weet de bd dus mijn nieuwe hogere inkomen 2011, dat vermoedelijk ook ongeveer hetzelfde zal uitkomen dit jaar. Wordt dan mijn toeslag voor de resterende maanden van dit jaar automatisch al verlaagd?
Nee, het kan immers nog een paar maanden duren voor je aanslag definitief is vastgesteld en dan ook je toeslagen worden vastgesteld.
Als je weet dat je toeslagen voor 2012 te hoog zijn vastgesteld kun je dit door middel van het inloggen op MijnToeslagen zelf wijzigen. Binnen een week of zes ontvang je dan een gecorrigeerde voorlopige beschikking.
Link voor meer informatie: http://toeslagen.nl/parti(...)en_doorgeven-01.html
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_107187935
Ik heb vandaag twee jaaropgaven gekregen van hetzelfde bedrijf. 1 over de periode dat ik er stage liep, 1 over de periode daarna toen ik er aan het werk ben gegaan. Moet ik deze bij elkaar optellen of los van elkaar invoeren, of maakt het niet uit?

En kan ik over 2011 nog gewoon huurtoeslag aanvragen nadat ik aangifte heb gedaan, of moet ik dat eerst doen? (ik weet dat het sowieso voor 1 april moet, maar maakt de volgorde nog uit?)
pi_107188754
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 18:40 schreef liefkleinmeisje het volgende:
Ik heb vandaag twee jaaropgaven gekregen van hetzelfde bedrijf. 1 over de periode dat ik er stage liep, 1 over de periode daarna toen ik er aan het werk ben gegaan. Moet ik deze bij elkaar optellen of los van elkaar invoeren, of maakt het niet uit?

En kan ik over 2011 nog gewoon huurtoeslag aanvragen nadat ik aangifte heb gedaan, of moet ik dat eerst doen? (ik weet dat het sowieso voor 1 april moet, maar maakt de volgorde nog uit?)
Ik zou ze voor het gemak apart invoeren.

En nee, de volgorde maakt niet uit.
pi_107193431
Oke, dankjewel. :)
  dinsdag 24 januari 2012 @ 21:41:30 #23
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_107196858


[ Bericht 100% gewijzigd door MyTiredFeet op 24-01-2012 21:41:56 ]
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  vrijdag 27 januari 2012 @ 17:41:12 #24
7957 Chevalric
The things I do for love...
pi_107301434
Weet iemand nog een goede belastingadviseur in de omgeving Amersfoort die voor mijn vriendin en mij de aangifte kan invullen? In een normale situatie kan ik het zelf, maar we hebben het afgelopen jaar een woning verkocht en een nieuwbouwhuis dat opgeleverd werd (dus gedoe met bouwdepot en rente betalen daaruit, etc.), dus dan wordt het even wat lastiger.
pi_107301766
Net even de jaaropgaven ingevuld in het programma van de belastingdienst, en ik moet 190 euro terugbetalen. Maar kan ik nog iets met die ingehouden inkomensafhankelijke bijdrage? Ik heb 2558 afgestaan (2 banen) bij een totaal aan 26364 aan inkomsten uit loondienst.
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')