abonnement Unibet Coolblue
pi_141581329
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juni 2014 16:25 schreef Dzjonka het volgende:
Oh, die geitjes in de vensterbank! En je hebt het urinoir buiten serieus vervangen voor een wc?
En couchsurfing illegaal in belgie? Het is toch eigenlijk niets anders logeren, want je krijgt er toch niet voor betaald? Vreemd. Ik zou graag host willen zijn maar mijn vriend voelt zich er niet prettig bij helaas.
Die urinoir wilde ik zeker houden ( handig hoor als man), maar heb ik er dus per ongeluk afgeslagen met de kraan. Die wc staat nu nog buiten, moet ik nog installeren in het wc hok (er is een wc hok naast de ex-urinoir, zie die deur). Is enkel voor ons feest. Er komt iets van een 120 man op af, en die wil ik buiten het woonhuis houden uiteraard. Dus heb ik 2 de hands een wc gescoord, wat heel wat goedkoper is dan bv een werfwc.
Over dat couchsurfen: eens Googlen. De hotelsector vond/vindt zulke sites als airbnb ed oneerlijke concurrentie. Of dat nu intussen wel of niet verboden is weet ik niet. Maar het heeft enige tijd in de spotlights gestaan. Het is dan een kwestie van tijd voor er wetgeving over ontstaat. Dan is voor ons de pret er al af. Wij vonden het gewoon heel leuk om mee bezig te zijn en zo veel nieuwe buitenlanders mee te leren kennen. We hebben er alleen maar positieve ervaringen mee. Alle gasten waren ook heel proper, enthousiast en respecteerden het huis. Je kan het vermoedelijk ook anders treffen. Het heeft ons een boel leuke ervaringen opgeleverd. Dat oude Britse vrouwtje was 89j (ze waren er om de grootsteden in de buurt te bezoeken en een laatste eregroet te gaan brengen aan familieleden die in de regio gesneuveld waren tijdens ww2), maar heel enthousiast omdat bv whisky hier zo goedkoop was en dus hadden ze een hele voorraad ingeslagen. Een van de avonden heeft ze ons echt onder tafel gedronken. De Japanners waren onder de indruk omdat alles zo groot en ruim was en vertelden verhalen van hoe het was om in Japan te wonen.Nieuwzeelanders (vader en zoon die er een van de grootste schapenkwekerijen hadden) zijn er ook geweest,en die waren dan de hele tijd met de geiten bezig :). Ik zou het aanraden. Het plaatste veel van het leven in de lage landen in perspectief en waren stuk voor stuk hele warme, vriendelijke mensen. Maar je geeft je privé op. Dus je moet er wel tegen kunnen dat vreemden jouw dildocollectie oid kunnen tegenkomen. Nugoed, wij zijn in elk geval geen concurrentie meer voor de hotelsector ;)

quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 15:40 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Haha, herkenbaar, toen ik begon met het verbouwen van mijn huidige huis zei de kassadame "hey! dat is lang geleden, nieuw huis gekocht?" :@ .
Hoe heb je dat frame voor de lichtkoepel eigenlijk gemaakt? Ziet er super mooi uit, mooie strakke verbindingen :) .
Idd. Bij mij is het meestal van 'wat ga je nu weeral bouwen?'

Dat frame is gemaakt als de kastdeurtjes van de keuken, met een lamelverbinding.
Modelletje:




In het echt was het dan zo:
een latje van een kastdeur in doorsnede

en samengebouwd, de achterkant van een hoekverbinding:



Dus die koepelinsert is volledig analoog opgebouwd.
Aan de achterkant is er dan een slag in gefreesd, daarna mousse-dubbelzijdige kleefband

en dan plexiglas op gekleefd. Mousse omdat het wat flexibel is. Als de zon schijnt op plexiglas zet dat een beetje uit, dus de verbinding moet flexibel zijn.


Daarna vernist

en erin gestoken


Via de koepel langs het dak heb ik dan ook de naden dichtgekit, zodat de warmte minder ontsnapt via de koepel.

[ Bericht 13% gewijzigd door BBach op 27-06-2014 13:27:46 ]
pi_141639350
Ik vind het jammer dat de foto's uit de voorgaande topics het niet meer doen maar man, wauw, super. En die boekenkast ^O^ .
TARDIS. † 22-7-2015 *22-1-2016
pi_141639725
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 10:30 schreef voederbietel het volgende:
Ik vind het jammer dat de foto's uit de voorgaande topics het niet meer doen maar man, wauw, super. En die boekenkast ^O^ .
Hier zijn er wat. Niet echt in volgorde, dat kost me teveel tijd. Het zijn in elk geval een paar sfeerpics uit vorige topics.








[IMG]
http://i1372.photobucket.com/albums/ag324/bbach6/34538_427293522320_519097320_5143082_6533531_n_zpsa20b891c.jpg[/IMG]







































































































































[ Bericht 92% gewijzigd door BBach op 28-06-2014 11:05:08 ]
pi_141639775
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 10:55 schreef BBach het volgende:

[..]

Hier zijn er wat. Niet echt in volgorde, dat kost me teveel tijd. Het zijn in elk geval een paar sfeerpics uit vorige topics.
[ link | afbeelding ]
Oh doe vooral geen moeite hoor, die collage's staan er ook al. Ik vind het wel echt een heel tof huis en je manier van werken is volgens mij super relaxed.
TARDIS. † 22-7-2015 *22-1-2016
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 28 juni 2014 @ 12:55:10 #280
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_141642066
O wauw BBach, wat gaaf dat je er weer bent ^O^ Ik zag dit topic ineens omhoog komen dus ik werd nieuwsgierig. Wat is jullie huis prachtig geworden, ik kan me voorstellen dat het heerlijk is om er te wonen. Met geitjes en poezen O+ en hier en daar een parelhoen :D
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zaterdag 28 juni 2014 @ 17:35:51 #281
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_141649691
Dus jij was het, met dat heldentopic!

Gefeliciteerd alvast en top dat je terug bent. Geeft ons, de nog bezig zijnde, inspiratie :)
Laat die handjes wapperen!
pi_141649788
Oh wauw je hebt er nog een heleboel foto's aan toegevoegd. Bedankt, erg tof om te zien.
TARDIS. † 22-7-2015 *22-1-2016
pi_141683015
Hmmz, nu al bandwidth exceeded? Misschien moet ik de foto's wat verkleinen. Anyways, binnen een dag of 4 wordt de counter gereset en ze zijn weer zichtbaar.

Zo moet het ook lukken, al staan ze dan nog minder in volgorde.
http://s1372.photobucket.(...)11408487879120349175
pi_141684762
Er staat dan ook niet voor niets "look who's popular" hè :P
_O_
Waar het stinkt is het warm.
pi_141715094
Fotos of geen fotos.. feit blijft dat je een klusheld bent :7
pi_141844978
De foto's zijn terug. Zo lang de bandwith-voorraad strekt. Ze zijn al klein genoeg, het zal de hoeveelheid zijn.
pi_141845615
quote:
17s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 18:05 schreef Dzjonka het volgende:
Wat leuk om jou hier weer terug te zien!
_O_ _O_ _O_ _O_
pi_141925994
Het ouderlijke huis @2014. Jammer dat ik er nooit echt aan heb kunnen beginnen maar woon toch liever waar we nu wonen.






























Mensen met een goed geheugen herkennen vast wel een en ander.

[ Bericht 14% gewijzigd door BBach op 05-07-2014 13:10:06 ]
pi_141943622
Het ziet er zo maar leeg uit, is iedereen het huis uit?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  zaterdag 5 juli 2014 @ 22:45:17 #290
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_141947039
ik vond het al indrukwekkend toen je daar de plafondplaten in ging zetten :P

en daarna begon je aan het helden huis _O_
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_141956751
Hi Bbach, geloof het of niet... maar heb vandaag uren in jouw reeks gelezen. Ik was gebleven bij het moment toen jij je tv meubel bouwde. Ik dacht, die moet ik doorlezen en nooit meer van gekomen. Tot paar dagen geleden. En nu kom ik erachter dat je het hele huis gerenoveerd hebt! Ik heb met bewondering zitten lezen en ik heb er ook veel van geleerd.

Al jouw reacties heb ik gekopieerd naar Words. 43 bladzijden. Omdat ik jou wat wilde vragen maar ik dacht, misschien heeft hij daar ooit antwoord op gegeven. En ik vind dat altijd zo stom, iets vragen als het antwoord al gegeven is.

Ik vind het geweldig dat je zelf alles aangepakt hebt. Om zo een huis te krijgen wat in jouw geval ook echt een eigen huisje is. En dat je dan ook veel dingen uitvindt en zelf maakt. En mijn complimenten dat je de tijd nam om alles goed uit te leggen. Ook al zijn de foto's niet meer te zien bij jouw eerdere reacties, toch kon ik ze aardig begrijpen met de foto's die je afgelopen week hebt geplaatst. Wel was er af en toe een moment dat ik het even niet kon volgen, dan ging het bijvoorbeeld over een muurtje., maar dat terzijde.

Echter heb ik wat vragen. Ik kon geen antwoord vinden ( of ik heb het over hoofd gezien ) en nu ik alles doorgenomen hebt, blijft het ergens knagen als ik het antwoord niet weet. Misschien wil je ze beantwoorden.

Je had het over een ringbalk, ( dankzij Google weet ik wat het is ) , maar in eerste instantie zou je hem ondersteunen met 4 of 5 kolommen. Is dat ook zo gebeurd of heb je toch een muurtje gemetseld? ( ik kan nergens de kolommen terugvinden op de foto's).

Hoe maak je de schuine dakspanten vast aan de muurplaten? Je schrijft over een gasnagelpistool, dat je het geschrankt hebt. Het zal aan mij liggen maar ik snap het niet helemaal. Heb je nu een nagel schuin door dakspant in de muurplaat geschoten? Of heb je misschien een ijzeren hoekhaak gebruikt?

Die bekisting voor ringbalk, dat bestaat toch uit houten planken rondom en dan beton erin gieten. Heb je nog iets gebruikt om te voorkomen dat het beton tussen het hout door zou slijpen?

Je schrijft ook dat je in bepaalde ruimtes met pur schuim gespoten hebt voor isolatie. Is dat hetzelfde spul die je in spuitbussen kan kopen? Want dat zet toch uit en ik kan me voorstellen dat bepaalde dingen niet meer passen.

Die lange boekenkast in het trappenhuis vind ik geweldig. ( Jullie hebben trouwens veel boeken, zeg !) Ik zit de hele tijd af te vragen wat de planken draagt? Ik lees dat het 18 mm MDF platen zijn. Maar het overspant grote afstand bij jullie. En het buigt niet door en dat terwijl er veel boeken op rusten. Heb je misschien een frame van hout gemaakt en die aan de zijkant en achtermuur geschroefd en dan de plank erop gelegd. En van voren een houten strip bevestigd zodat mensen niet kunnen zien hoe het geheel in elkaar zit? ( Jammer dat de foto's hiervan niet meer zijn ).

Ik heb het verhaal over fabricage van de keukendeurtjes paar keer moeten lezen. Als ik het goed begrijpt heb je het zo gedaan:
MDF plaat van 6 mm en dan een MDF plaat van 3 mm erop gelijmd. Dan met een MDF vuller schuine kanten gemaakt aan de randen van de plaat van 3mm. En dan aan de rand heb je lamellen gelijmd ipv spijkers? Je hebt gewoon hout bewerkt met een lamellenfrees? Klopt het zo ongeveer? Toentertijd waren er heel veel foto's geplaatst maar ik doe het nu puur tekst, dus denk ik dat het zo moet.

Heb je misschien een foto van de scharnieren? ( die in de keukendeurtjes ). Ik kan nergens een beschrijving vinden. Er was wel elke keer een foto geplaatst van hoe het eruit zag.

Die oranje kast, heb je daar misschien ook wat foto's van? Ik ben benieuwd of er veel vakken inzitten of 1 groot geheel?

Ohja, ik vind messing onderdelen die jij gebruikt leuk! Ze geven net dat beetje extra karakter. Vooral als ze oud zijn. Als ik het goed heb is er een middel om ze ouder te laten lijken. Het doet mij altijd denken aan de kasten en vitrines uit Engeland in jaren 70 -80.

Je gaf ook aan dat je de trap wat te steil vond. Is het geen idee om de treeplanken te vervangen door planken die wat dieper zijn? Dan is het ook minder steil?

Dat was het een beetje. Vond het interessant om te lezen allemaal!

Verder wens ik je veel geluk met je aanstaande huwelijk.
pi_141962618
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2014 21:12 schreef densmee het volgende:
Het ziet er zo maar leeg uit, is iedereen het huis uit?
Klopt, ook m'n kleine zus woont er al zo'n 2 jaar niet meer. Maar binnenkort te koop, dat wil dus zeggen dat de volgende klusser in dat huis ongetwijfeld mijn verborgen papiertjes zal tegenkomen. Zoals bv onder een vloer die ik er eens heb gelegd. En zo zijn er nog :7



quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2014 01:54 schreef Attitude het volgende:
Hi Bbach, geloof het of niet... maar heb vandaag uren in jouw reeks gelezen. Ik was gebleven bij het moment toen jij je tv meubel bouwde. Ik dacht, die moet ik doorlezen en nooit meer van gekomen. Tot paar dagen geleden. En nu kom ik erachter dat je het hele huis gerenoveerd hebt! Ik heb met bewondering zitten lezen en ik heb er ook veel van geleerd.

Al jouw reacties heb ik gekopieerd naar Words. 43 bladzijden. Omdat ik jou wat wilde vragen maar ik dacht, misschien heeft hij daar ooit antwoord op gegeven. En ik vind dat altijd zo stom, iets vragen als het antwoord al gegeven is.

Ik vind het geweldig dat je zelf alles aangepakt hebt. Om zo een huis te krijgen wat in jouw geval ook echt een eigen huisje is. En dat je dan ook veel dingen uitvindt en zelf maakt. En mijn complimenten dat je de tijd nam om alles goed uit te leggen. Ook al zijn de foto's niet meer te zien bij jouw eerdere reacties, toch kon ik ze aardig begrijpen met de foto's die je afgelopen week hebt geplaatst. Wel was er af en toe een moment dat ik het even niet kon volgen, dan ging het bijvoorbeeld over een muurtje., maar dat terzijde.
Dank je wel, ik vind het een compliment. Het huis renoveren was idd de hoofdzaak. De meubels ed zijn eerder voortgekomen uit budgettaire redenen. Na de verbouwing was zelfs de ikea te duur om meubels te halen, dus heb ik ze zelf gemaakt voor misschien 25% van de prijs. En het is leuk om te doen ook.

quote:
Echter heb ik wat vragen. Ik kon geen antwoord vinden ( of ik heb het over hoofd gezien ) en nu ik alles doorgenomen hebt, blijft het ergens knagen als ik het antwoord niet weet. Misschien wil je ze beantwoorden.

Je had het over een ringbalk, ( dankzij Google weet ik wat het is ) , maar in eerste instantie zou je hem ondersteunen met 4 of 5 kolommen. Is dat ook zo gebeurd of heb je toch een muurtje gemetseld? ( ik kan nergens de kolommen terugvinden op de foto's).
Het is een soort ringbalk geworden, maar geen echte. Een ringbalk gaat rondom alle muren van een huis en houdt ze daar bij elkaar. Ik had die optie niet, dus ik heb 2 veel te zware balken gemaakt. Eentje boven de voorgevel en eentje boven de achtergevel. Omdat ik de achtergevel toch moest uitbreken, kon ik ook gewoon een groot gat maken ipv muren en kolommen. Dus de 'ringbalk' boven de achtergevel is dus ook een overspanningsbalk geworden. Een normale ringbalk meet iets van een 250x250mm, bij mij is dat 250x800 (x11000), waarbij de balk dikker wordt in het midden van de overspanning (daar zijn de krachten het grootst). De balk aan de voorgevel is nog breder, maar wel ondieper.
Om de betonnen balken bij elkaar te houden (en ze dus opnieuw de functie van ringbalken te geven), heb ik aan de uiteindes grote stalen L ijzers ingegoten, chemisch verankerd aan de muur.
Hier te zien (daar waar het dak begint):

En ook op 1/3 en 2/3 van de totale lengte van de betonnen balken, worden deze bijeen gehouden door de originele trekbalken. Daarvoor heb ik schoenen gelast die vastgemaakt zijn aan de houten dwarsliggers/trekbalken. De andere (hier zichtbare kant) wordt ingegoten. De wapening heb ik dan uitgerekend, en heb zoveel veiligheidsmarge genomen dat ik op het max percentage van 1.89% oid kwam. De wapening was op deze foto nog niet juist verdeeld.


Dus chronologisch


Dan funderingsplaat gieten (dient tevens als ondersteuning voor m'n nieuwe gemetste achtergevel)

Nieuwe muur metsen, start van de bekisting

Na wapening ed (ook zelf gevlochten enzo, vond ik geen leuk werk)

En gegoten, zonder bekisting

(ik had ook al de constructie van het platte dak geplaatst, zodat die ook direct verankerd was na het uitharden van het beton. Zo hoefde ik later niet meer in het beton te boren en/of wapening raken.
quote:
Hoe maak je de schuine dakspanten vast aan de muurplaten? Je schrijft over een gasnagelpistool, dat je het geschrankt hebt. Het zal aan mij liggen maar ik snap het niet helemaal. Heb je nu een nagel schuin door dakspant in de muurplaat geschoten? Of heb je misschien een ijzeren hoekhaak gebruikt?
Exact zoals je zegt. De muurbalk ligt op de ringbalk (chemisch verankerd), de spanten staan er op (met een slag om goed te kunnen uitlijnen). Je houdt ze vast op de juiste positie, en schiet dan 3 nagels (onder 45° tov de muurbalk) in de voet van het spant, en 2 aan de andere kant. Dat zijn geen kleine nagels trouwens.


quote:
Die bekisting voor ringbalk, dat bestaat toch uit houten planken rondom en dan beton erin gieten. Heb je nog iets gebruikt om te voorkomen dat het beton tussen het hout door zou slijpen?
Kan je volgens mij ontwaren uit bovenstaande foto's.
OSB platen, balken erlangs, afstandshouders tussen beide platen, en dan de beide platen tegen elkaar trekken met draadeinden. (Dus: draadeinde-moer-schotelring-langse balk-osb plaat-afstandhouder-osb plaat-langse balk-schotelring-moer-draadeinde)
De naden met het metselwerk heb ik gedicht met PU-schuim (uit de bouwmarkt), dat werkt wonderwel om het tijdelijk betondicht te krijgen.

quote:
Je schrijft ook dat je in bepaalde ruimtes met pur schuim gespoten hebt voor isolatie. Is dat hetzelfde spul die je in spuitbussen kan kopen? Want dat zet toch uit en ik kan me voorstellen dat bepaalde dingen niet meer passen.
Ik weet niet welke ruimtes dat precies zijn. Ik kan me voorstellen dat ik voor bv de ruimtes tussen de harde isolatieplaten PU schuim uit de bouwmarkt zou gebruiken. Alleszins niet voor iets dat in contact met UV of vocht zou staan. Op onze funderingsplaat heb ik wel PU schuim laten spuiten, maar dat was een veel hardere variant met kleine luchtbelletjes.

quote:
Die lange boekenkast in het trappenhuis vind ik geweldig. ( Jullie hebben trouwens veel boeken, zeg !) Ik zit de hele tijd af te vragen wat de planken draagt? Ik lees dat het 18 mm MDF platen zijn. Maar het overspant grote afstand bij jullie. En het buigt niet door en dat terwijl er veel boeken op rusten. Heb je misschien een frame van hout gemaakt en die aan de zijkant en achtermuur geschroefd en dan de plank erop gelegd. En van voren een houten strip bevestigd zodat mensen niet kunnen zien hoe het geheel in elkaar zit? ( Jammer dat de foto's hiervan niet meer zijn ).
De boekenkasten zijn alweer aan het uitpuilen, dus er komen er nog wel in de aanbouw.
Jouw idee van hoe ze zijn opgebouwd, klopt helemaal. Een combinatie van dunne planken, sierlatten, hoekijzers, etc. Eenmaal de boeken erin staan zie je de structuur niet meer.


De hoge boekenkast is gedeeltelijk anders.
Onderaan zit er namelijk een radiator in. In de plint onder de boekenkast zijn aanzuigopeningen voor koude lucht, de 3 schappen onderaan zijn maar halve schappen en langs het 3de schap komt de opgewarmde lucht boven de boeken uit. Werkt heel goed in realiteit.

De bovenste schappen hebben ook nog verticale ondersteuning. Die is later niet meer zichtbaar omdat ik daar uitgeholde boeken over heb geschoven.


quote:
Ik heb het verhaal over fabricage van de keukendeurtjes paar keer moeten lezen. Als ik het goed begrijpt heb je het zo gedaan:
MDF plaat van 6 mm en dan een MDF plaat van 3 mm erop gelijmd. Dan met een MDF vuller schuine kanten gemaakt aan de randen van de plaat van 3mm. En dan aan de rand heb je lamellen gelijmd ipv spijkers? Je hebt gewoon hout bewerkt met een lamellenfrees? Klopt het zo ongeveer? Toentertijd waren er heel veel foto's geplaatst maar ik doe het nu puur tekst, dus denk ik dat het zo moet.
Klopt helemaal. De profielen heb ik gefreesd met een bovenfrees, de lamellen met een lamellenfrees. (soort deuvelverbinding)
quote:
Heb je misschien een foto van de scharnieren? ( die in de keukendeurtjes ). Ik kan nergens een beschrijving vinden. Er was wel elke keer een foto geplaatst van hoe het eruit zag.
Dat zijn paumelles


quote:
Die oranje kast, heb je daar misschien ook wat foto's van? Ik ben benieuwd of er veel vakken inzitten of 1 groot geheel?










quote:
Ohja, ik vind messing onderdelen die jij gebruikt leuk! Ze geven net dat beetje extra karakter. Vooral als ze oud zijn. Als ik het goed heb is er een middel om ze ouder te laten lijken. Het doet mij altijd denken aan de kasten en vitrines uit Engeland in jaren 70 -80.
Wordt wel weer hip ;)

quote:
Je gaf ook aan dat je de trap wat te steil vond. Is het geen idee om de treeplanken te vervangen door planken die wat dieper zijn? Dan is het ook minder steil?
Een aantrede veranderen kan je niet zonder de helling van de trap of dus de complete trap te veranderen. En dus de muurtjes errond. Zo slecht is de trap nu ook weer niet dat ik die moeite ervoor wil doen. Te steil is ook niet het juiste woord, de tredes zijn gewoon te kort. Dat merk je in het naar beneden gaan als je grote voeten hebt. Dan staat bv de top van uw grote teen niet meer op de trede. Dwz dat het steunpunt van je voeten dicht bij de trederand ligt. En dat voelt gewoon onveilig, zeker omdat er geen leuning is. Nochtans zijn alle maten van de trap binnen de richtlijnen, dus is het meer een gevoel dan een realiteit.


quote:
Dat was het een beetje. Vond het interessant om te lezen allemaal!

Verder wens ik je veel geluk met je aanstaande huwelijk.
Bedankt, en dit is dan pagina 44. :P

[ Bericht 0% gewijzigd door BBach op 06-07-2014 18:43:10 ]
pi_141974487
Hallo BBach,

Hartelijk bedankt dat je de moeite hebt genomen voor de uitleg en de foto´s. Ik snap de dingen nu beter. Evenals dat stukje over de trap.

Die ringbalk, dat is echt een joekel van een ding. 250 x 800 x 11000. Ik wil niet eens weten hoeveel dat wel mag wegen zeg.

Ik heb echt goed moeten nadenken bij je uitleg over de schoenen die je gelast had. Ik begreep het eerst niet maar nu wel denk ik. Ik dacht de hele tijd, trekbalk, dat zijn toch die dingen die tussen de dakspanten zitten. Maar waarschijnlijk bedoel je hiermee de balken die de woonkamer overspannen. Als ik naar je eerste foto kijkt ( die van de L ijzers ) dan zie ik een rij ijzeren profielen hangen. Ik denk dat je de trekbalken daarin hebt ´opgehangen´ . En die gelaste schoen heb je aan 1 van die balken vast gemonteerd. De reden zal waarschijnlijk wel zijn om de gevel en de balk enigszins op zijn plek te houden. Denk ik nu zo goed?

En op die trekbalken komt dan de vloer. Eerst met houten platen en dan beton erover gegoten?

Bij het uitleg over de dakspanten en de muurplaten heb je het over : met een slag om goed uit te kunnen lijnen. Bedoel je met slag die stukjes hout bovenin de dakspanten? Dat je die vooraf allemaal op dezelfde maat gezaagd heb en op dezelfde afstand bevestigd hebt. Zodat alles gelijk is.

De foto´s van de boekenkast en de oranje kast verklaren alles. Daarvoor dank.

Jij moet echt ladingen MDF hout gebruikt hebben!

Klein vraagje, welk soort lijm gebruikte je bij het lijmen van MDF? Ik dacht altijd dat het met houtlijm kon maar ik zie bij de foto van de grote boekenkast een tube met kitpistool. Is dat misschien een chemische lijm?

Alvast bedankt.
pi_142084444
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2014 18:05 schreef Attitude het volgende:
Hallo BBach,

Hartelijk bedankt dat je de moeite hebt genomen voor de uitleg en de foto´s. Ik snap de dingen nu beter. Evenals dat stukje over de trap.

Die ringbalk, dat is echt een joekel van een ding. 250 x 800 x 11000. Ik wil niet eens weten hoeveel dat wel mag wegen zeg.
Dat zou 5.5 ton moeten zijn.

quote:
Ik heb echt goed moeten nadenken bij je uitleg over de schoenen die je gelast had. Ik begreep het eerst niet maar nu wel denk ik. Ik dacht de hele tijd, trekbalk, dat zijn toch die dingen die tussen de dakspanten zitten. Maar waarschijnlijk bedoel je hiermee de balken die de woonkamer overspannen. Als ik naar je eerste foto kijkt ( die van de L ijzers ) dan zie ik een rij ijzeren profielen hangen. Ik denk dat je de trekbalken daarin hebt ´opgehangen´ . En die gelaste schoen heb je aan 1 van die balken vast gemonteerd. De reden zal waarschijnlijk wel zijn om de gevel en de balk enigszins op zijn plek te houden. Denk ik nu zo goed?
Dat klopt, met trekbalk bedoel ik de 2 houten balken (van eik, +-300x300x7000) die in het plafond van het gelijkvloers zitten. Ze hebben geen andere functie dan voor- en achtergevel verbinden. Het dak wil de muren waarop het staat uit elkaar drukken. Door de constructie van een modern spantendak zijn die krachten wel al wat beter verdeeld.
De rij ijzeren profielen (balkschoenen) die je ziet zitten zijn voor de verdiepingsvloerbalken, niet voor die trekbalken.

quote:
En op die trekbalken komt dan de vloer. Eerst met houten platen en dan beton erover gegoten?
Neen, de vloer komt op roosteringbalken (75x275mm doorsnede dacht ik). De trekbalken lopen wel door de verdiepingsvloer, maar dragen die niet. Gewoon houten platen en een zwevende vloer erbovenop. Geen beton over gegoten. (ik zou ook geen beton gieten op een verdiepingsvloer. Het kan uiteraard wel, maar met 5-8cm anhydriet kom je al verder. Weegt minder, is sterk, heeft thermische massa en maakt de vloer perfect waterpas. In de moderne houtskeletbouw wordt dit zo gedaan.)

quote:
Bij het uitleg over de dakspanten en de muurplaten heb je het over : met een slag om goed uit te kunnen lijnen. Bedoel je met slag die stukjes hout bovenin de dakspanten? Dat je die vooraf allemaal op dezelfde maat gezaagd heb en op dezelfde afstand bevestigd hebt. Zodat alles gelijk is.
Nee, met slag (is misschien dialect, hier is dat woord courant om zoiets aan te duiden) bedoel ik 'een hoekje uit iets'. Als je eens kijkt naar hoe de dakspanten op de muurbalk staan, wordt het wel duidelijk. Je zaagt een hoek uit de voet van het spant. Door die hoek kan je elk spantbeen afzonderlijk in 2 richtingen bewegen (omhoog/omlaag, vooruit/achteruit tov de muurbalk), wat je toelaat om heel nauwkeurig de dakhelling goed te krijgen. Ik zat op iets van 3mm op 11m afwijking, terwijl voor en achtergevel uiteraard niet zo parallel lopen als een nieuwbouwhuis.

quote:
Jij moet echt ladingen MDF hout gebruikt hebben!
Dat valt echt wel mee. Ik denk een half pallet ofzo. Door efficient zagen heb je weinig verlies en dus ook minder nodig.
quote:
Klein vraagje, welk soort lijm gebruikte je bij het lijmen van MDF? Ik dacht altijd dat het met houtlijm kon maar ik zie bij de foto van de grote boekenkast een tube met kitpistool. Is dat misschien een chemische lijm?
Het hangt van de toepassing af. Meestal: als het niet waterbestendig/flexibel moet zijn: express houtlijm, dan kan ik snel doorwerken en het is een goede lijmsoort. Als het waterbestendig, maar niet flexibel moet zijn: waterbestendige witte houtlijm. En als het flexibel en/of waterbestendig moet zijn, dan gebruik ik lijmkit. Iets zoals Tec7. Bij die boekenkast heb ik dat ook gebruikt omdat het goede aan die lijm is dat de aanvangssterkte zo hoog is. Je kan dus een regel waterpas tegen een muur plakken en pas daarna vastschroeven zonder dat die van de muur dondert als je het los laat. Wel zo leuk als je bovenaan een ladder staat en maar 2 handen hebt.

Meanwhile ^) :




We zijn in stilte en zonder toeschouwers getrouwd, maar een paar vrienden wisten het wel en stonden ons buiten op te wachten met rijst enzulks :) Het feestje doen we binnenkort op een ander moment.
  woensdag 9 juli 2014 @ 10:37:32 #295
85962 ioko
I Appear Missing
pi_142084695
Van harte! *O*

Geloof me, als je elkaar een tijd kent is getrouwd zijn echt geen grote verandering.
Coincidence
Makes sense
Only with you
  woensdag 9 juli 2014 @ 10:37:53 #296
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_142084706
Gefeliciteerd :)
pi_142085691
Van harte gefeliciteerd *O*
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_142086675
Gefeliciteerd! :)

(en leuk dat je weer actief bent op FOK! ^O^ )
  woensdag 9 juli 2014 @ 13:36:04 #299
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_142090181
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2014 10:25 schreef BBach het volgende:
Meanwhile ^) :
[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

We zijn in stilte en zonder toeschouwers getrouwd, maar een paar vrienden wisten het wel en stonden ons buiten op te wachten met rijst enzulks :) Het feestje doen we binnenkort op een ander moment.
Gefeliciteerd! *O* ^) *O*
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_142092700
^) *; w/

In stilte ;) Van Harte en nog veel meer geluk samen !
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')