Ik denk niet dat er in therapie op die manier gepraat wordt over borderline. Je hebt een stoornis omdat je persoonlijkheid/gedrag in de weg staat om normaal te kunnen functioneren in relaties/werk/studie/sociale situaties. Je gedrag zorgt dus voor een verstoring van een gelukkig leven.quote:Op maandag 9 januari 2012 00:00 schreef Pulzzar het volgende:
Dat er bij het genezingsproces aandacht aan moet worden besteed, daar ben ik het wel mee eens. Maar ik denk dat het idee van "jij hebt borderline, dus dit, dat, zus en zo doe je niet goed en daarom heb je een ernstige stoornis" heel averechts werkt. En met name dat woord 'stoornis' impliceert dat er iets mis is in je hersenen en dat je er voor altijd aan vastzit, no matter wat je probeert en onderneemt.
Zo wordt er niet door de therapeuten over gepraat. Dat doet de omgeving al. Maar ik vind therapie teveel gefocust op het gedrag, waarmee wordt geimpliceerd dat je je als borderliner niet normaal gedraagt. Dat is ook wel zo. Maar als je als therapeut je alleen maar daarop richt, komt er weinig verbetering denk ik. Waarom? De borderliner heeft nog steeds een laag gevoel voor eigenwaarde en dat is de basis waarom hij/zij zo extreem kan reageren.quote:Op maandag 9 januari 2012 00:06 schreef Cactus1 het volgende:
[..]
Ik denk niet dat er in therapie op die manier gepraat wordt over borderline. Je hebt een stoornis omdat je persoonlijkheid/gedrag in de weg staat om normaal te kunnen functioneren in relaties/werk/studie/sociale situaties. Je gedrag zorgt dus voor een verstoring van een gelukkig leven.
Je hoeft er niet voor altijd aan vast te zitten, maar je zult er ook nooit helemaal van vrij komen. Je hebt een bepaalde gevoeligheid en die verander je niet. Hoe je er op reageert en mee omgaat kun je wel veranderen, waardoor de kwaliteit van je leven zeker kan verbeteren.
Zodra iets een psychische aandoening wordt die duidelijk buiten bepaalde grenzen gaat, is het niet meer 'normaal'...quote:Op maandag 9 januari 2012 00:00 schreef Pulzzar het volgende:
Maar in hoeverre is het eigenlijk abnormaal? Zijn het niet gewoon menselijke reacties die optreden als je het gevoel hebt geen grip op jezelf of op je leven te hebben?
dat doen ze dan ook niet (alleen zich richten op het gedrag)quote:Op maandag 9 januari 2012 00:17 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Zo wordt er niet door de therapeuten over gepraat. Dat doet de omgeving al. Maar ik vind therapie teveel gefocust op het gedrag, waarmee wordt geimpliceerd dat je je als borderliner niet normaal gedraagt. Dat is ook wel zo. Maar als je als therapeut je alleen maar daarop richt, komt er weinig verbetering denk ik. Waarom? De borderliner heeft nog steeds een laag gevoel voor eigenwaarde en dat is de basis waarom hij/zij zo extreem kan reageren.
Ik denk niet dat er veel mis is met de emoties van borderliners, maar dat ze in de loop der jaren in de war zijn geraakt wat betreft die emoties.
Blijkbaar gedraag je je ook niet normaal, anders zou de omgeving niet zo op je reageren of je steeds verlaten worden. Waar vind jij dat de therapie zich op zou moeten richten dan? Je stimuleren om vooral zo te blijven reageren en maar genoegen nemen met wat voor een invloed dat heeft op de omgeving?quote:Op maandag 9 januari 2012 00:17 schreef Pulzzar het volgende:
Zo wordt er niet door de therapeuten over gepraat. Dat doet de omgeving al. Maar ik vind therapie teveel gefocust op het gedrag, waarmee wordt geimpliceerd dat je je als borderliner niet normaal gedraagt. Dat is ook wel zo. Maar als je als therapeut je alleen maar daarop richt, komt er weinig verbetering denk ik. Waarom? De borderliner heeft nog steeds een laag gevoel voor eigenwaarde en dat is de basis waarom hij/zij zo extreem kan reageren.
Ik denk niet dat er veel mis is met de emoties van borderliners, maar dat ze in de loop der jaren in de war zijn geraakt wat betreft die emoties.
Hoi Re, beste wensen nogquote:(paar reacties zijn foetsie dus)
Ik weet weinig van borderline af, maar volgens mij maak je wel een goed punt door aan te geven dat werken aan je zelfbeeld in de therapie ook belangrijk is.quote:Op maandag 9 januari 2012 00:17 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Je was me voor.quote:Op maandag 9 januari 2012 00:13 schreef formerjellybean het volgende:
Het is niet dat je niet normaal bent , maar meer dat je leert over een langere periode nadenken, en de gevolgen op lang termijn die je vaak niet ziet vanuit het borderline-denken.
Mijn leven is wel een stuk hanteerbaarder geworden na de therapie, ik heb juist meer na leren denken over de situatie en niet meteen op kort termijn te denken en veel meer stuk te maken dan nodig is.
Ik zie eerder in he nu reageer ik vanuit borderline en wat kan ik doen om juist niet zo te doen op dat moment. Je leert meer het destructief denken aan te pakken
Dat klopt wel . Ik heb voor mezelf zogezegd een boel emoties die een boel mensen niet snappen, maar ik heb er ook mee om leren gaan.quote:Op maandag 9 januari 2012 00:21 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
dat doen ze dan ook niet (alleen zich richten op het gedrag)
ze richten zich op een totaal plaatje: dus op het veranderen van gedrag, waar komt het gedrag vandaan, zelfvertrouwen, sociale vaardigheden, trauma's uit het verleden, noem maar op
ik denk dat er wel iets 'mis' is met de emoties van borderliners en daarmee bedoel ik dat ze het veel sterker voelen/ervaren
laten we zeggen er is een schaal van 0 tot 10 en na een bepaalde gebeurtenis voelt een normaal mens een emotie van 7 zeg maar en een bps-er dan een van 9
is dat meteen 'mis'? dat weet ik niet maar handig is anders omdat die 9 wel invloed heeft op je gedrag en we in een maatschappij leven en deel nemen waar andere die 9 niet snappen omdat zij een 7 voelen
Het grootste succes heb je als je niet met ze omgaat, is mijn ervaring.quote:Op maandag 9 januari 2012 00:05 schreef Ayumu2.0 het volgende:
Ontopic: Borderline word een beetje overrated hoe meer je mensen met borderline als normaal behandeld hoe meer succes is mijn ervaring.
Daarom ook wat ik eerst zei wat Re verwijderd heeft. Dat zou voor iedereen het best zijnquote:Op maandag 9 januari 2012 00:27 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Het grootste succes heb je als je niet met ze omgaat, is mijn ervaring.
Zie jij Re? Ik zie die andere mod staanquote:Op maandag 9 januari 2012 00:28 schreef vosss het volgende:
[..]
Daarom ook wat ik eerst zei wat Re verwijderd heeft. Dat zou voor iedereen het best zijn
Nou ja, Ik kan goed met ze omgaan. Ze hebben iets alleen word het flink opgeblazen rond om ze heen terwijl als je gewoon met ze omgaat hun gedrag toch relatief in de hand valt te houden en soms moet je het ook negeren want als je toegeeft is het einde snel zoek.quote:Op maandag 9 januari 2012 00:27 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Het grootste succes heb je als je niet met ze omgaat, is mijn ervaring.
Je therapeuten hebben dat nooit gezegd begrijp ik? want je schrijft ik kreeg dat gevoelquote:Op maandag 9 januari 2012 00:26 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Je was me voor.![]()
En wat je beschrijft, is bij mij ook zo. Ik weet vaak niet wat een normale reactie is en wat niet.
Om je een voorbeeld te geven. Ik volgde een paar jaar geleden een intensieve dagbehandeling en omdat het ver van huis was, huurde ik daar in de buurt een kamer. Ik kwam bij een hospita die eerst heel aardig deed, maar daarna was het een eikel. Hij klaagde over vanalles en in zijn ogen deed ik vanalles fout. Ik had het daarover tijdens de therapie en van de therapeuten kreeg ik het gevoel dat ze dachten dat de schuld bij mij lag en dat ik die reacties vast wel bij die hospita uitlokte.
Na een maand huurde nog iemand een kamer. En hij had precies dezelfde ervaringen. En daardoor hij het met mij eens was, dacht ik bij mezelf dat mijn emoties helemaal niet zo vreemd waren. Ik kreeg meer zelfvertrouwen en zodoende kon ik veel beter met de situatie omgaan.
Ja. Ik wenste hem net gelukkig nieuwjaar en hij mij ookquote:Op maandag 9 januari 2012 00:28 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Zie jij Re? Ik zie die andere mod staan
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |