maatschappij: Northwest Airlines
trajecten: Amsterdam - New York JFK // Newark - Detroit - Amsterdam
vliegtuig: heen Boeing 747-400, terug McDonnell Douglas DC-9 en DC-10-30
bediening 6.5; na de maaltijden was er niemand meer te vinden, en ze reageerden ook maar matig op mijn ge-bel
catering 6.5
entertainment 4 (heen een film met Britney Spears op een groot, slecht afgesteld scherm voorin de cabine, na de film één of andere oninteressante documentaire, terug heb ik helemaal niets van de film kunnen zien vanwege de positie van mijn stoel in de cabine)
zou je nog een keer met hen vliegen? liever niet, doe mij maar United (zie hieronder)
wat ik negatief vond was de ruimte in de economy class in de 747, heen zat ik echt opgepropt. positief was de klantenservice op de grond: terug vliegtuig gemist, we werden zonder problemen gratis omgeboekt via Detroit. In Detroit zaten we in het vliegtuig toen bleek dat het toestel niet helemaal startklaar was. Na 3 uur wachten vertrokken we met een andere DC-10. Jammer dat de gratis telefoonkaart om naar huis te bellen pas na vertrek werd uitgedeeld, zodat we daar niets meer aan hadden.
maatschappij: easyJet
traject: Amsterdam - Nice v.v.
vliegtuig: Boeing 737-300
bediening: 7 (heen nogal nors, terug stukken vriendelijker)
catering: 7 (nogal droog broodje, prijzen aan boord vallen mee)
entertainment: geen, maar goed, met een raamplaats verveel ik me eigenlijk nooit
zou je nog een keer met hen vliegen? als het weer zo goedkoop lukt, zeker
zowel heen als terug op een rij van de nooduitgang gezeten, dus beenruimte was prima in orde. heen ongeveer 45 minuten vertraging, kwam door de mist op Schiphol, dus easyJet kon er ook niets aan doen
maatschappij: United Airlines
traject: Amsterdam - Washington - Miami // Miami - Chicago - Amsterdam
vliegtuigen: Boeing 777-200, Airbus A320 // Airbus A320, Boeing 767-300
bediening: 9 (voordat ik hoefde te bellen kwamen ze alweer langs met drankjes, vriendelijke mensen, en altijd prettig dat er ook Nederlandse cabin crew bij is)
catering: 8 (viel niet tegen naar vliegtuig-maatstaven, op het ontbijt op de terugweg na, dat was echt smerig (één of ander zompig ei-gerecht)) Jammer dat er op binnenlandse vluchten in Amerika alleen nootjes worden uitgedeeld qua eten, maar dat is zo bij alle US-maatschappijen
entertainment: 9: nieuwe films zoals Master and Commander, Pirates of the Caribbean, etc. op een persoonlijk scherm
zou je weer met hen vliegen? zeker weten!
mooi op tijd gevlogen, in Miami handige self-service check-in, zowel heen als terug Economy Plus gevlogen zonder daarvoor te hebben betaald
maatschappij: KLM Royal Dutch Airlines
toestel: Boeing 737-300
traject: Amsterdam - Tripoli International Airport v.v.
bediening: 7.5 (heenweg was stukken minder dan terug)
catering: 8; prima in orde, alles halal uiteraard
entertainment: 6.5 (geen scherm dus geen films, wel Volkskrant, Telegraaf, Trouw, AD e.a.)
zou je nog een keer met hen vliegen? ik had slechtere herinneringen aan de KLM, vooral wat betreft beenruimte, maar het viel niet tegen, dus ja, ik zou nog een keer met hen vliegen
maatschappij: Buraq Air
toestel: Boeing 727-200
traject: Benghazi - Tripoli Mitiga Airport (binnenlandse vlucht in Libië)
bediening: 5.5 (volgens mij waren ze overgenomen van een gevangenis)
catering: 6.5 (glaasje water en een plak cake)
entertainment: 2 extra rondjes over Mitiga omdat de start-landingsbanen bezet waren. Bovendien kraakte het vliegtuig lekker. Extreem harde landing, volgens mij moet de piloot nog wat meer oefenen...
zou je nog een keer met hen vliegen? ik betwijfel het, ik was blij dat ik weer op de grond was