abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105693726
Om welke redenen dan ook heb ik geen studie afgerond. Nu ben ik 26, opzoek naar werk. Ik ben elke dag aan het piekeren over me toekomst en betaal nu de prijs voor het niet hebben volgen van een degelijke opleiding. Ik weet niet meer wat ik doen moet, al was ik 20 ging ik nog wel terug naar school. Maar nu ben ik 26..
Toch nog 4 jaar naar school gaan?

Van de ene kant wil ik me er gewoon bij neerleggen en dan maar ergens als productiemedewerker aan de slag, maar ik ben bang daar spijt van te gaan krijgen. Maar studeren is ook nooit mijn sterkste kant geweest, ik kom tevens van het VMBO, waardoor ik mezelf al snel naar beneden praat en me bij voorbaat al kansloos vind.

Ik weet gewoon niet meer wat ik doen moet, ik voel me moedeloos, en zie me toekomst somber in. Ik ben bang werkloos te worden/blijven of heel vervelend werk te MOETEN doen voor weinig geld. Waardoor ik bang ben als een slaaf door het leven te gaan tot dat ik eindelijk 65(67) ben.
  zaterdag 17 december 2011 @ 15:24:35 #2
350332 Pope-of-Dope
Lead. Inspire. Change.
pi_105693783
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 15:22 schreef jobbb het volgende:
Om welke redenen dan ook heb ik geen studie afgerond. Nu ben ik 26, opzoek naar werk. Ik ben elke dag aan het piekeren over me toekomst en betaal nu de prijs voor het niet hebben volgen van een degelijke opleiding. Ik weet niet meer wat ik doen moet, al was ik 20 ging ik nog wel terug naar school. Maar nu ben ik 26..

Van de ene kant wil ik me er gewoon bij neerleggen en dan maar ergens als productiemedewerker aan de slag, maar ik ben bang daar spijt van te gaan krijgen. Maar studeren is ook nooit mijn sterkste kant geweest, ik kom tevens van het VMBO, waardoor ik mezelf al snel naar beneden praat en me bij voorbaat al kansloos vind.

Ik weet gewoon niet meer wat ik doen moet, ik voel me moedeloos, en zie me toekomst somber in. Ik ben bang werkloos te worden/blijven of heel vervelend werk te MOETEN doen voor weinig geld. Waardoor ik bang ben als een slaaf door het leven te gaan tot dat ik eindelijk 65(67) ben.
Je verwoordt het wel mooi zo. Je bent fucked for life.

Maar er is ook een lichtpuntje. Je weet in ieder geval wat je te wachten staat! :D
''Even if he fails again and again to accomplish his purpose (as he necessarily must until weakness is overcome), the strength of character gained will be the measure of his true succes''
pi_105693848
Je moet wel iets gaan leren. Ik heb zelf ook nooit iets afgemaakt maar heb wel VWO gedaan. Zit nu ook op universitair niveau te werken zonder het zelf ooit gedaan te hebben. Maar als VMBO'er is het lastig. Beggars can't be choosers. Bereid je er maar vast op voor dat je 'dom' werk moet doen. Is wel gewoon je eigen schuld.

Ik heb in dezelfde situatie gezeten en heb ook gewoon aan de lopende band gestaan. Als je die keuze maakt dan moet je er maar mee leven.
pi_105693876
Je bent natuurlijk nooit te oud om te leren. Met een diploma op zak vergroot je je kansen op de arbeidsmarkt aanzienlijk.
  zaterdag 17 december 2011 @ 15:28:39 #5
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_105693889
Ga gewoon werk doen wat een beetje simpel is voor je en doe daarnaast een (avond)studie. Het werk kost je dan geen energie en geeft je wel een basisinkomen. Daarnaast heb je genoeg energie over voor je studie.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_105693937
Ik zat in dezelfde situatie. Heb helaas ook geen diploma's, echter zat daar wel een medische reden achter. Ben nu wel weer met een studie bezig om niet mijn hele leven lang werk te doen wat ik niet leuk vind.

In het kort, je bent nooit te oud om te leren. En wat anderen hier al aangeven, als je niet wilt leren, dan zal je altijd "dom" werk moeten doen.
Vergeet niet dat je uniek bent, net zoals iedereen
pi_105693952
Deeltijd hbo via een 21+ toets. Waarschijnlijk wordt het afzien, maar het geeft je wel een goede kans op nog enig succes later.
"When Jesus promised us the resurrection of the dead....I thought he had something a little different in mind."
pi_105694087
Ben je een beetje goed op het sociale vlak en in communiceren? Dan maak je nog wel kans op een leuke baan. Probeer eerst inderdaad een startkwalificatie te halen (dus nog een opleiding volgen), als je daar de financiėle middelen voor hebt. Welke kant zou je graag op willen?
Eindoordeel: je gaat boven de gestelde eisen uit.
pi_105694108
Je kan ook MBO of HBO (met 21 toets) doen.
Je hebt recht op studie financiering tot zijn 30.

in theorie zou je dan 4 jaar over doen.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_105694124
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 15:24 schreef Pope-of-Dope het volgende:
Maar er is ook een lichtpuntje. Je weet in ieder geval wat je te wachten staat! :D
Lichtpuntje? Dat lijkt me nu juist de last.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_105694172
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 15:36 schreef schaal_9 het volgende:
Ben je een beetje goed op het sociale vlak en in comumniceren? Dan maak je nog wel kans op een leuke baan. Probeer eerst inderdaad een startkwalificatie te halen (dus nog een opleiding volgen), als je daar de financiėle middelen voor hebt. Welke kant zou je graag op willen?
Nee, dat is ook meteen de reden dat ik geen opleiding afgerond heb. Ik wil het liefst iets doen zonder klantcontact of waarbij ik veel social skills nodig heb. Opzich zou ict wel iets voor mij zijn, maar ik vrees voor de competitie, en het niveau wat nodig is.
Ik denk zelf aan een administratieve baan.
pi_105694180
Als het je wat betreft werk iets lijkt: start met een vapro-b opleiding tot procesoperator. Betaalde opleiding, veel vraag en het uiteindelijke werk betaalt een stuk beter dan productiewerk.
  zaterdag 17 december 2011 @ 15:43:21 #13
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_105694263
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 15:40 schreef CafeRoker het volgende:
Als het je wat betreft werk iets lijkt: start met een vapro-b opleiding tot procesoperator. Betaalde opleiding, veel vraag en het uiteindelijke werk betaalt een stuk beter dan productiewerk.
Ja precies werken & leren dat is iets voor TS
pi_105694380
quote:
Goede suggestie maar dan moet TS zich er ook wel bij neerleggen dat hij later onregelmatige diensten moet/kan draaien. Dat is niet voor iedereen weggelegd.
One man's trash, another man's treasure.
pi_105694420
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 15:40 schreef jobbb het volgende:

[..]

Nee, dat is ook meteen de reden dat ik geen opleiding afgerond heb. Ik wil het liefst iets doen zonder klantcontact of waarbij ik veel social skills nodig heb. Opzich zou ict wel iets voor mij zijn, maar ik vrees voor de competitie, en het niveau wat nodig is.
Studie, daar heb je ook al tegenwoordig sociale vaardigheden voor nodig.
at was bij mijn studie gelukkig nog anders, anders had ik het niet eens af kunnen ronden. Je bent niet de enige die moeite heeft op de arbeidsmarkt. Ik ben zelf ook nog een tijdje kansloos geweest, heb een jaar of 4 geleden zelfs financieel nog aan de rand van de afgrond gestaan.

Moet heel eerlijk zeggen dat ik er ook niet zo in thuis ben, veel dingen zijn geautomatiseerd. Salarisadministratie bijvoorbeeld, is dat iets voor jou?
Eindoordeel: je gaat boven de gestelde eisen uit.
pi_105694528
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 15:43 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ja precies werken & leren dat is iets voor TS
Er zijn ook veel mbo-opleidingen waarbij je 1 dag naar school kan en de rest werken, daar ben je nooit te oud voor, heb het zelf ook gedaan en er zaten ook mensen van 30 en 40+ in mijn klas.
En nu ga ik weer een andere opleiding doen en ik ben 28, geen probleem dus :)
  † In Memoriam † zaterdag 17 december 2011 @ 15:53:37 #17
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_105694568
Overdag achter de lopende band, 's avonds een boek in de hand.
pi_105695400
quote:
[..]
In bijna alle banen is sociaal contact belangrijk.

Sowieso als je er succesvoller in wil worden.

Ik bedoel, ik ben programmeur, maar op het niveau waarop ik inmiddels bezig ben moet ik alsnog met klanten bellen, afspreken, met ze overleggen wat ze precies willen, ze te woord staan als ze vragen hebben, enzovoorts. Je moet namelijk zelfstandig kunnen functioneren.

Je kunt beter aan je social skills gaan werken dus..

quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 15:53 schreef De_Kardinaal het volgende:
Overdag achter de lopende band, 's avonds een boek in de hand.
Mijn vader werkte met een diploma als lasser in de fabriek.

Op een dag zag hij de tekenkamer waar mensen gewoon lekker op kantoor zaten. Toen heeft hij in zijn eigen tijd een opleiding tot technisch tekenaar voltooid en is daarna op de tekenkamer gaan werken.

Eenmaal daar zag hij mensen binnen komen in pak en dikke auto's.. die werkten met computers. Hij in die tijd alles bij elkaar gespaard om een computer te kopen voor 6000 gulden. Vervolgens heeft hij zichzelf 's avonds en 's nachts AutoCAD aangeleerd.

Een paar jaar later was hij zelf zo'n figuur die met een dikke auto aan kwam rijden en de mensen op de tekenkamer weg automatiseerde.

Vervolgens zag hij hoe een programmeur er een potje van maakte en bood hij het bedrijf waar hij gedetacheerd was aan om voor een behoorlijk bedrag (alsnog goedkoper) het probleem voor ze op te lossen en leerde hij zichzelf programmeren (in PowerBASIC, C en AutoLISP). Hij heeft destijds nachten doorgehaald achter de computer en het probleem uiteindelijk voor ze opgelost.

Nog een paar later had hij zijn eigen bedrijf met 6 man in dienst.

Oftewel: alles is mogelijk als je het maar graag genoeg wil. Ik moet er wel bij zeggen dat mijn pa een echte workaholic was en bovendien extravert en niet bang om te onderhandelen met mensen.

Maar toen hij 26 was, stond hij dus nog gewoon als lasser ergens te zweten in een fabriek..

[ Bericht 0% gewijzigd door LostInSpace op 17-12-2011 16:44:11 ]
There is a long line down from heaven.
  zaterdag 17 december 2011 @ 16:43:23 #19
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_105696016
@LostInSpace
Inspirerend verhaal _O_

quote:

ICT is fucking makkelijk om mee te starten man, veel makkelijker dan administratie.
Download wat e-books over windows beheer, programmeren, software pakketten zoals Sharepoint, CRM, Joomla, Drupal, ITIL, Prince 2 en je zit erin.
  zaterdag 17 december 2011 @ 17:43:24 #20
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_105697746
Toch lijkt mij een technische opleiding beter gezien het feit dat daar een enorm tekort aan mensen is/aan het ontstaan is :{

Dus denk ik dat met een technisch diploma TS sneller een baan heeft dan als doorsnee ICT'er :)

Succes in deze economische malaise TS ^O^ Het zal niet gemakkelijk worden maar NU een opleiding gaan volgen lijkt mij de enige juiste optie :)

Ik ga eten koken :W
pi_105697780
quote:

Dit soort topics zouden ze sticky moeten zetten in bijv het PUBforum als waarschuwing.

En jou raad ik net als de anderen aan om een opleiding, desnoods in de avonduren, te gaan doen. Succes!
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zaterdag 17 december 2011 @ 18:00:39 #22
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_105698218
Zorg iig dat je aan het werk gaat, bijv. orderpicken of magazijnwerk, of produktiewerk als dat op je pad komt. In de praktijk valt het heel erg mee met 'als een slaaf door het leven gaan', vaak heb je in dat soort baantjes minder stress en minder gezeik dan in baantjes waar je wel voor kunt studeren.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_105698750
quote:
Hier dacht ik ook aan. Zoiets zou ik gaan doen denk ik als ik geen opleiding had, alleen ben ik niet technisch. :') Salaris is zeer goed als je eenmaal klaar bent. Wel ploegendiensten maar goed.
  zaterdag 17 december 2011 @ 18:19:18 #24
350332 Pope-of-Dope
Lead. Inspire. Change.
pi_105698753
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 16:23 schreef LostInSpace het volgende:

[..]

In bijna alle banen is sociaal contact belangrijk.

Sowieso als je er succesvoller in wil worden.

Ik bedoel, ik ben programmeur, maar op het niveau waarop ik inmiddels bezig ben moet ik alsnog met klanten bellen, afspreken, met ze overleggen wat ze precies willen, ze te woord staan als ze vragen hebben, enzovoorts. Je moet namelijk zelfstandig kunnen functioneren.

Je kunt beter aan je social skills gaan werken dus..

[..]

Mijn vader werkte met een diploma als lasser in de fabriek.

Op een dag zag hij de tekenkamer waar mensen gewoon lekker op kantoor zaten. Toen heeft hij in zijn eigen tijd een opleiding tot technisch tekenaar voltooid en is daarna op de tekenkamer gaan werken.

Eenmaal daar zag hij mensen binnen komen in pak en dikke auto's.. die werkten met computers. Hij in die tijd alles bij elkaar gespaard om een computer te kopen voor 6000 gulden. Vervolgens heeft hij zichzelf 's avonds en 's nachts AutoCAD aangeleerd.

Een paar jaar later was hij zelf zo'n figuur die met een dikke auto aan kwam rijden en de mensen op de tekenkamer weg automatiseerde.

Vervolgens zag hij hoe een programmeur er een potje van maakte en bood hij het bedrijf waar hij gedetacheerd was aan om voor een behoorlijk bedrag (alsnog goedkoper) het probleem voor ze op te lossen en leerde hij zichzelf programmeren (in PowerBASIC, C en AutoLISP). Hij heeft destijds nachten doorgehaald achter de computer en het probleem uiteindelijk voor ze opgelost.

Nog een paar later had hij zijn eigen bedrijf met 6 man in dienst.

Oftewel: alles is mogelijk als je het maar graag genoeg wil. Ik moet er wel bij zeggen dat mijn pa een echte workaholic was en bovendien extravert en niet bang om te onderhandelen met mensen.

Maar toen hij 26 was, stond hij dus nog gewoon als lasser ergens te zweten in een fabriek..
Je pa is baas. Dat noemen we nou nog is discipline.
''Even if he fails again and again to accomplish his purpose (as he necessarily must until weakness is overcome), the strength of character gained will be the measure of his true succes''
pi_105698812
quote:

Wat heb je in de tijd na het VMBO gedaan?
BlaBlaBla
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')