Je verwoordt het wel mooi zo. Je bent fucked for life.quote:Op zaterdag 17 december 2011 15:22 schreef jobbb het volgende:
Om welke redenen dan ook heb ik geen studie afgerond. Nu ben ik 26, opzoek naar werk. Ik ben elke dag aan het piekeren over me toekomst en betaal nu de prijs voor het niet hebben volgen van een degelijke opleiding. Ik weet niet meer wat ik doen moet, al was ik 20 ging ik nog wel terug naar school. Maar nu ben ik 26..
Toch nog 4 jaar naar school gaan?
Van de ene kant wil ik me er gewoon bij neerleggen en dan maar ergens als productiemedewerker aan de slag, maar ik ben bang daar spijt van te gaan krijgen. Maar studeren is ook nooit mijn sterkste kant geweest, ik kom tevens van het VMBO, waardoor ik mezelf al snel naar beneden praat en me bij voorbaat al kansloos vind.
Ik weet gewoon niet meer wat ik doen moet, ik voel me moedeloos, en zie me toekomst somber in. Ik ben bang werkloos te worden/blijven of heel vervelend werk te MOETEN doen voor weinig geld. Waardoor ik bang ben als een slaaf door het leven te gaan tot dat ik eindelijk 65(67) ben.
Lichtpuntje? Dat lijkt me nu juist de last.quote:Op zaterdag 17 december 2011 15:24 schreef Pope-of-Dope het volgende:
Maar er is ook een lichtpuntje. Je weet in ieder geval wat je te wachten staat!
Nee, dat is ook meteen de reden dat ik geen opleiding afgerond heb. Ik wil het liefst iets doen zonder klantcontact of waarbij ik veel social skills nodig heb. Opzich zou ict wel iets voor mij zijn, maar ik vrees voor de competitie, en het niveau wat nodig is.quote:Op zaterdag 17 december 2011 15:36 schreef schaal_9 het volgende:
Ben je een beetje goed op het sociale vlak en in comumniceren? Dan maak je nog wel kans op een leuke baan. Probeer eerst inderdaad een startkwalificatie te halen (dus nog een opleiding volgen), als je daar de financiėle middelen voor hebt. Welke kant zou je graag op willen?
Ja precies werken & leren dat is iets voor TSquote:Op zaterdag 17 december 2011 15:40 schreef CafeRoker het volgende:
Als het je wat betreft werk iets lijkt: start met een vapro-b opleiding tot procesoperator. Betaalde opleiding, veel vraag en het uiteindelijke werk betaalt een stuk beter dan productiewerk.
Goede suggestie maar dan moet TS zich er ook wel bij neerleggen dat hij later onregelmatige diensten moet/kan draaien. Dat is niet voor iedereen weggelegd.quote:Op zaterdag 17 december 2011 15:40 schreef CafeRoker het volgende:
Als het je wat betreft werk iets lijkt: start met een vapro-b opleiding tot procesoperator. Betaalde opleiding, veel vraag en het uiteindelijke werk betaalt een stuk beter dan productiewerk.
Studie, daar heb je ook al tegenwoordig sociale vaardigheden voor nodig.quote:Op zaterdag 17 december 2011 15:40 schreef jobbb het volgende:
[..]
Nee, dat is ook meteen de reden dat ik geen opleiding afgerond heb. Ik wil het liefst iets doen zonder klantcontact of waarbij ik veel social skills nodig heb. Opzich zou ict wel iets voor mij zijn, maar ik vrees voor de competitie, en het niveau wat nodig is.
Ik denk zelf aan een administratieve baan.
Er zijn ook veel mbo-opleidingen waarbij je 1 dag naar school kan en de rest werken, daar ben je nooit te oud voor, heb het zelf ook gedaan en er zaten ook mensen van 30 en 40+ in mijn klas.quote:Op zaterdag 17 december 2011 15:43 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ja precies werken & leren dat is iets voor TS
In bijna alle banen is sociaal contact belangrijk.quote:Op zaterdag 17 december 2011 15:40 schreef jobbb het volgende:
[..]
Nee, dat is ook meteen de reden dat ik geen opleiding afgerond heb. Ik wil het liefst iets doen zonder klantcontact of waarbij ik veel social skills nodig heb. Opzich zou ict wel iets voor mij zijn, maar ik vrees voor de competitie, en het niveau wat nodig is.
Mijn vader werkte met een diploma als lasser in de fabriek.quote:Op zaterdag 17 december 2011 15:53 schreef De_Kardinaal het volgende:
Overdag achter de lopende band, 's avonds een boek in de hand.
ICT is fucking makkelijk om mee te starten man, veel makkelijker dan administratie.quote:Op zaterdag 17 december 2011 15:40 schreef jobbb het volgende:
Ik denk zelf aan een administratieve baan.
Dit soort topics zouden ze sticky moeten zetten in bijv het PUBforum als waarschuwing.quote:Op zaterdag 17 december 2011 15:22 schreef jobbb het volgende:
Om welke redenen dan ook heb ik geen studie afgerond. Nu ben ik 26, opzoek naar werk. Ik ben elke dag aan het piekeren over me toekomst en betaal nu de prijs voor het niet hebben volgen van een degelijke opleiding. Ik weet niet meer wat ik doen moet, al was ik 20 ging ik nog wel terug naar school. Maar nu ben ik 26..
Van de ene kant wil ik me er gewoon bij neerleggen en dan maar ergens als productiemedewerker aan de slag, maar ik ben bang daar spijt van te gaan krijgen. Maar studeren is ook nooit mijn sterkste kant geweest, ik kom tevens van het VMBO, waardoor ik mezelf al snel naar beneden praat en me bij voorbaat al kansloos vind.
Ik weet gewoon niet meer wat ik doen moet, ik voel me moedeloos, en zie me toekomst somber in. Ik ben bang werkloos te worden/blijven of heel vervelend werk te MOETEN doen voor weinig geld. Waardoor ik bang ben als een slaaf door het leven te gaan tot dat ik eindelijk 65(67) ben.
Hier dacht ik ook aan. Zoiets zou ik gaan doen denk ik als ik geen opleiding had, alleen ben ik niet technisch.quote:Op zaterdag 17 december 2011 15:40 schreef CafeRoker het volgende:
Je pa is baas. Dat noemen we nou nog is discipline.quote:Op zaterdag 17 december 2011 16:23 schreef LostInSpace het volgende:
[..]
In bijna alle banen is sociaal contact belangrijk.
Sowieso als je er succesvoller in wil worden.
Ik bedoel, ik ben programmeur, maar op het niveau waarop ik inmiddels bezig ben moet ik alsnog met klanten bellen, afspreken, met ze overleggen wat ze precies willen, ze te woord staan als ze vragen hebben, enzovoorts. Je moet namelijk zelfstandig kunnen functioneren.
Je kunt beter aan je social skills gaan werken dus..
[..]
Mijn vader werkte met een diploma als lasser in de fabriek.
Op een dag zag hij de tekenkamer waar mensen gewoon lekker op kantoor zaten. Toen heeft hij in zijn eigen tijd een opleiding tot technisch tekenaar voltooid en is daarna op de tekenkamer gaan werken.
Eenmaal daar zag hij mensen binnen komen in pak en dikke auto's.. die werkten met computers. Hij in die tijd alles bij elkaar gespaard om een computer te kopen voor 6000 gulden. Vervolgens heeft hij zichzelf 's avonds en 's nachts AutoCAD aangeleerd.
Een paar jaar later was hij zelf zo'n figuur die met een dikke auto aan kwam rijden en de mensen op de tekenkamer weg automatiseerde.
Vervolgens zag hij hoe een programmeur er een potje van maakte en bood hij het bedrijf waar hij gedetacheerd was aan om voor een behoorlijk bedrag (alsnog goedkoper) het probleem voor ze op te lossen en leerde hij zichzelf programmeren (in PowerBASIC, C en AutoLISP). Hij heeft destijds nachten doorgehaald achter de computer en het probleem uiteindelijk voor ze opgelost.
Nog een paar later had hij zijn eigen bedrijf met 6 man in dienst.
Oftewel: alles is mogelijk als je het maar graag genoeg wil. Ik moet er wel bij zeggen dat mijn pa een echte workaholic was en bovendien extravert en niet bang om te onderhandelen met mensen.
Maar toen hij 26 was, stond hij dus nog gewoon als lasser ergens te zweten in een fabriek..
Wat heb je in de tijd na het VMBO gedaan?quote:Op zaterdag 17 december 2011 15:22 schreef jobbb het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |