abonnement Unibet Coolblue
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 29 november 2011 @ 13:12:12 #76
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_104964258
Ereschuld aan gewonde veteranen kan afgelost

DEN HAAG - Een grote groep militairen die op vroegere missies gewond is geraakt, zal worden gecompenseerd. Minister Hans Hillen (Defensie) liet dinsdag weten dat de benodigde 110 miljoen euro beschikbaar is om de ereschuld af te lossen.

Het bedrag komt voornamelijk uit het budget van het ministerie van Buitenlandse Zaken; 3 miljoen wordt betaald door Defensie. Nu de financiering rond is, moet een regeling worden uitgewerkt voor de veteranen. Hillen streeft ernaar met de compensatie een einde te maken aan langslepende zaken en om snel uit te betalen.

De ereschuld is bedoeld om militairen te compenseren die voor juli 2007 gewond zijn teruggekomen van een missie. Sommigen van hen procederen al jaren voor een schadevergoeding, bijvoorbeeld omdat zij kampen met een zogenoemde posttraumatische stressstoornis. (PTSS).

Militairen die na juli 2007 gewond zijn geraakt tijdens een uitzending, vallen onder nieuwe regels. Door de 'oude' groep nu ook te compenseren, wil Defensie de problemen voor eens en altijd oplossen.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)fgelost__.html?p=2,2
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  dinsdag 29 november 2011 @ 14:15:50 #77
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_104966332
Hillen overlegt met Denen en Noren over JSF

Minister van Defensie Hans Hillen (CDA) is in gesprek met Denemarken en Noorwegen om samen te werken bij de aankoop van het gevechtsvliegtuig Joint Strike Fighter (JSF). Dat zei hij dinsdag op Radio 1.

De VVD zal dinsdag in de Tweede Kamer voorstellen samen te werken rondom de JSF. Hillen is daar al mee bezig, zei hij. "Ik vind dat een hele goede gedachte." Hillen denkt aan een soort 'poule', waarbij de toestellen op gemeenschappelijke bases staan en Nederland het vliegtuig naar believen kan reserveren. Ook gemeenschappelijk oefenen behoort tot de mogelijkheden.

De Noren en Denen zijn er niet op tegen, maar of het ook echt gaat gebeuren is vers twee, zei Hillen. Nederland heeft nog geen besluit genomen over de aankoop van de JSF, die de F-16 moet vervangen. Daarover beslist het volgende kabinet. Nederland heeft wel twee testtoestellen aangeschaft.

...
Nou dit is dus het einde van Defensie zoals we het gaan kennen.. we vinden het al erg om bepaalde zaken uit handen te geven, maar om de gehele gevechtskracht van de luchtmacht maar uit handen te geven....absurd dit.

Wij zijn level 2 partner, wij hebben eigen JSF testtoestellen...die Denen en Noren zijn hier natuurlijk lekker blij mee. Ik hoop daarintegen dat ze zullen weigeren...
Onwerkelijk dit...
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_104966541
Mongol actie van die Hillen inderdaad.
  dinsdag 29 november 2011 @ 15:03:52 #79
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_104967833
Zal op termijn alleen ws maar duurder uitvallen en voor veel rompslomp zorgen. Het eea zal dan ook weer aangepast moeten worden, omdat die kisten dan met Nederlandse, Deense én Noorse systemen om moeten kunnen gaan. En hoe zit het dan met evt uitwisselen van informatie (immers zijn Denemarken en Noorwegen geen level2 maar level3 partners)?

Of zeg ik nu iets heel doms? :P
  dinsdag 29 november 2011 @ 15:21:49 #80
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_104968504
kijk onderste stukje van mijn post...
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 29 november 2011 @ 16:08:31 #81
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_104970249
OM eist 5 jaar cel tegen ex-F16-piloot

Laatst gewijzigd: 29-11-11 16:02


DEN HAAG - Het Openbaar Ministerie (OM) eist 5 jaar gevangenis tegen Chris V., de voormalige F16-jachtvlieger die in Den Haag terecht staat wegens het in bezit hebben en proberen te verkopen van staatsgeheimen.

De verdachte heeft volgens het OM staatsgeheime informatie in bezit gehad, terwijl hij die niet meer voor zijn werk nodig had.

Hij heeft ze bovendien ook verstrekt aan anderen, doordat hij zijn computers heeft weggeven of uitgeleend. Ook zou hij hebben geprobeerd voor 500.000 euro informatie te verkopen aan een Russische diplomaat.

De Russische diplomaat aan wie Chris V. staatsgeheime informatie zou hebben willen verkopen, is niet als getuige in de strafzaak gehoord.

Betrekkingen

Nederland was bang dat de betrekkingen met Rusland geschaad zouden worden als aan Rusland gevraagd zou worden of deze diplomaat als getuige gehoord kon worden. Het OM kaartte de kwestie aan in het requisitoir.

De diplomaat was de militair attaché van de Russische ambassade in Den Haag. Met deze man had V. tussen januari en maart 2011 veelvuldig contact, zowel telefonisch als per sms. Volgens het OM nam V. steeds het initiatief; hij stuurde in maart wanhopige sms'jes waarin hij aandrong op een ontmoeting.

Restaurant

Op 17 maart ontmoetten de twee elkaar, in een restaurant in Scheveningen. Justitie meent dat V. toen vertrouwelijke informatie heeft doorgegeven en daarvoor 500.000 euro vroeg. Die informatie zou gaan over F16's.

Chris V. heeft dit alles gedaan, zo schetst het OM, om uit de torenhoge schulden te komen. Justitie berekende dat die schulden waren opgelopen tot zeker 850.000 euro.

Verdrag

Na de ontmoeting in het restaurant zijn beide mannen aangehouden. De diplomaat slechts een uurtje, volgens het OM omdat de politie alleen wilde voorkomen dat mogelijk staatsgeheime informatie verder verspreid zou worden. Het Verdrag van Wenen, waarin de diplomatieke onschendbaarheid is vastgelegd, zou hiermee niet geschaad zijn.

Het OM denkt dat V. ook zaken heeft willen doen met de Verenigde Arabische Emiraten (VAE). Hij heeft gebeld en gemaild met VAE-ambassades in Den Haag en Bonn. Alleen in Bonn was een militair attaché van de VAE.

Een container met spullen van V., waaronder documenten, CD's en DVD's, is begin dit jaar in Dubai aangekomen en teruggehaald door justitie.

Bron: www.nu.nl
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  dinsdag 29 november 2011 @ 16:25:40 #82
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_104970952
verrader..
En dan een straf van 5 jaar...
pffrt
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  woensdag 30 november 2011 @ 09:15:44 #83
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_104997732
Mast voor nieuw patrouilleschip Holland

De Holland, het nieuwe patrouilleschip van de marine, is afgelopen week voorzien van zijn geïntegreerde sensor-, communicatie- en radarmast. Na een half jaar van uitgebreid testen bij Thales in Hengelo is de mast 2 weken geleden per schip naar Vlissingen getransporteerd waar Damen Schelde Naval Shipbuilding de mast heeft geplaatst.





De mast, van het type I-400, bevat onder andere rondom kijkende ‘high definition’ en infraroodcamera’s, radars voor het volgen van schepen en vliegtuigen, en radio- en satellietcommunicatiesystemen. De systemen in de mast zijn ontwikkeld door Thales Nederland, terwijl het casco is gebouwd door het Marinebedrijf in Den Helder.



Opsporing

De mast stelt de Holland onder meer in staat om op efficiënte wijze piraten- en smokkelbootjes op te sporen en tegelijkertijd het luchtruim in de gaten te houden. Daarnaast beschikt de mast over communicatiemiddelen die wereldwijde operaties in samenwerking met vliegtuigen en schepen mogelijk maken. Voordat het zo ver is, moet de Defensie Materieel Organisatie (DMO) samen met Thales nog de nodige tests uitvoeren.

Voor de bemanning van de Holland, onder leiding van kapitein-luitenant-ter-zee Chris van den Berg, staat het komende jaar dan ook voornamelijk in het teken van het beproeven van alle systemen. Met het plaatsen van de mast is de volledige voltooiing weer een stap dichterbij. De Holland, op 2 februari 2010 gedoopt door Koningin Beatrix, wordt naar verwachting halverwege 2012 in dienst gesteld. Vanaf dat moment mag zij ook het predicaat ‘Harer Majesteits’ (Hr. Ms.) voeren.

Patrouilleschepen

De Holland is het eerste schip van de Holland-klasse, een serie van 4 patrouilleschepen voor de Koninklijke Marine. Naast de Holland bestaat de klasse uit de Zeeland, de Friesland en de Groningen. Deze 108 meter lange, flexibel inzetbare schepen gaan met een 50-koppige bemanning een belangrijke bijdrage leveren aan internationale rechtshandhaving en veiligheid. Zo worden ze ondermeer ingezet voor antipiraterijmissies, counterdrugsoperaties en kustwachttaken in Nederland en in het Caribische Gebied.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  woensdag 30 november 2011 @ 09:19:42 #84
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_104997796
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 16:25 schreef Pumatje het volgende:
verrader..
En dan een straf van 5 jaar...
pffrt
Dan moet het toch eerst bewezen zijn. Als ik Mr. Knoops hoor, dan blijft er weinig over van het bewijs van het OM.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_105012478
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 16:25 schreef Pumatje het volgende:
verrader..
En dan een straf van 5 jaar...
pffrt
De doodstraf is in zulke gevallen meer op zijn plaats
Beneath the gold, the bitter steel
  woensdag 30 november 2011 @ 18:24:57 #86
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_105015355
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 09:19 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Dan moet het toch eerst bewezen zijn. Als ik Mr. Knoops hoor, dan blijft er weinig over van het bewijs van het OM.
het niet kunnen bewijzen dat iemand schuldig is , is iets anders dan weten wanneer iemand gewoon damn schuldig is..

Nederlandse OM kennende doen ze dit echt niet als ze twijfelen.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_105026818
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 18:24 schreef Pumatje het volgende:

[..]

het niet kunnen bewijzen dat iemand schuldig is , is iets anders dan weten wanneer iemand gewoon damn schuldig is..

Nederlandse OM kennende doen ze dit echt niet als ze twijfelen.
Maar is dat wel zeker? Ik heb die filmpjes ook gezien van cockpit beelden Afghanistan. Was weinig op te zien.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 30 november 2011 @ 22:34:39 #88
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_105028666
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 18:24 schreef Pumatje het volgende:

[..]

het niet kunnen bewijzen dat iemand schuldig is , is iets anders dan weten wanneer iemand gewoon damn schuldig is..

Nederlandse OM kennende doen ze dit echt niet als ze twijfelen.
Moet ik jouw posts over Eric O. en Marco Kroon nog even terughalen? Pas veroordelen als de rechter oordeelt, was het toch? Beiden werden ook verdedigd door Knoops, trouwens.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  woensdag 30 november 2011 @ 22:39:51 #89
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_105029030
quote:
1s.gif Op woensdag 30 november 2011 22:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Maar is dat wel zeker? Ik heb die filmpjes ook gezien van cockpit beelden Afghanistan. Was weinig op te zien.
De beelden die jij van een HUD ziet kun jij niet interpreteren, omdat je de noodzakelijke kennis niet hebt. Reken maar dat een inlichtingendienst er van alles uit kan aflezen, bijvoorbeeld de parameters van een F-16 als hij wapens afvuurt. Zulke informatie kan van belangrijk tactisch voordeel zijn. Als je maar genoeg HUD tapes afleest zie je bijvoorbeeld (ik roep maar wat nu) je geen Maverick kunt afvuren als je meer dan 5G trekt, of een angle of bank hebt van meer dan 45 graden. Of dat een Sidewinder of AMRAAM nooit uit de rails mag als je 9G trekt. Of nog simpeler: dat een F-16 niet langer dan twee minuten 'full AB' kan doen, omdat je anders geen brandstof meer door de pompen krijgt. Dergelijke tapes zijn zeer interessant voor een analist.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 30 november 2011 @ 23:37:02 #90
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_105032666
Leger en politie nauwer samen
30 nov. 2011, 21:31

Militairen en agenten trekken nu al veel samen op, maar dat moet volgens het kabinet nog veel vaker gaan gebeuren. Minister Hans Hillen (Defensie) werkt samen met minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) aan een plan om het leger en de politie nauwer te laten samenwerken. Dat zei Hillen woensdagavond tijdens de begrotingsbespreking in de Tweede Kamer.

Volgens hem komt het bijna dagelijks voor dat agenten en militairen gezamenlijk aan de slag gaan. Hij noemde als voorbeeld de zoektocht woensdag naar een vermiste jongen in Monster, duikers die helpen bij het zoeken naar drenkelingen, helikopters die worden ingezet om branden te blussen en onbemande vliegtuigjes die de openbare orde bewaken.

Hillen wil dat de procedures om militairen bijstand te laten verlenen, worden versimpeld.

Bron: www.telegraaf.nl
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_105046896
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 22:39 schreef RonaldV het volgende:

[..]

De beelden die jij van een HUD ziet kun jij niet interpreteren, omdat je de noodzakelijke kennis niet hebt. Reken maar dat een inlichtingendienst er van alles uit kan aflezen, bijvoorbeeld de parameters van een F-16 als hij wapens afvuurt. Zulke informatie kan van belangrijk tactisch voordeel zijn. Als je maar genoeg HUD tapes afleest zie je bijvoorbeeld (ik roep maar wat nu) je geen Maverick kunt afvuren als je meer dan 5G trekt, of een angle of bank hebt van meer dan 45 graden. Of dat een Sidewinder of AMRAAM nooit uit de rails mag als je 9G trekt. Of nog simpeler: dat een F-16 niet langer dan twee minuten 'full AB' kan doen, omdat je anders geen brandstof meer door de pompen krijgt. Dergelijke tapes zijn zeer interessant voor een analist.
Ah ok, zover ik mij herinner was de hud ook niet echt goed te zien maar goed het is alweer 3 jaar terug dat ik ze gezien heb.
Overigens denk je niet dat de Sovjets/Russen dat al niet weten?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 1 december 2011 @ 15:33:00 #92
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_105054987
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 22:34 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Moet ik jouw posts over Eric O. en Marco Kroon nog even terughalen? Pas veroordelen als de rechter oordeelt, was het toch? Beiden werden ook verdedigd door Knoops, trouwens.
Prima, ik denk namelijk dat Eric O onschuldig is, en Marco geen cokesnuivert..
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  donderdag 1 december 2011 @ 16:17:56 #93
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_105056693
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 15:33 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Prima, ik denk namelijk dat Eric O onschuldig is, en Marco geen cokesnuivert..
En ik denk dat een verdachte (Erik O, Marco Kroon, en OOK deze piloot) pas schuldig is als een rechter hem/haar veroordeelt heeft. Wat jij doet is precies zo reageren als wat veel bezoekers op DEF deden ten tijde van de eerdere processen: iemand veroordelen voor de hele zaak door de rechter beoordeeld was. Destijds ging je daar fel tegen in. Nu doe je het zelf. Terwijl deze piloot zijn situatie niet veel anders is: hij heeft de schijn behoorlijk tegen, net als O. en Kroon destijds.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  donderdag 1 december 2011 @ 16:19:14 #94
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_105056749
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 12:11 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Ah ok, zover ik mij herinner was de hud ook niet echt goed te zien maar goed het is alweer 3 jaar terug dat ik ze gezien heb.
Overigens denk je niet dat de Sovjets/Russen dat al niet weten?
Ik weet vrijwel zeker dat de F-16A niet veel geheimen meer voor ze heeft. De MLU heeft die echter zeker wel, zeker op electronica- en bewapeningsgebied. Elke Tape (Software update) heeft namelijk weer nieuwe mogelijkheden.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 2 december 2011 @ 12:13:52 #95
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_105091611
Rechter wijst Awacs-verzoek Brunssummer af

MAASTRICHT - De rechter in Maastricht heeft een verzoek van een inwoner van Brunssum voor een invliegverbod van Awacs-vliegtuigen boven Nederland afgewezen. De eis van de man is in kort geding niet-ontvankelijk verklaard.

Nico Trommelen woont vlakbij het Awacs-vliegveld van de NAVO in Geilenkirchen, net over de Duitse grens. Hij ondervindt veel geluidsoverlast van de radarvliegtuigen en wil dat het Rijk een invliegverbod afkondigt. Een eerder verzoek daartoe was door de Staat afgewezen. De rechter wees erop dat Trommelen daartegen bezwaar kan maken bij de bestuursrechter.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)innenland,buitenland
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_105097114
Pentagon wil uitstel productie JSF
Laatste update: 2 december 2011 14:17
AMSTERDAM - Het Pentagon dringt aan op het uitstellen van de productie van de JSF door technische mankementen.

Michael Gilmore, hoofd wapentester van het Amerikaanse ministerie van Defensie, noemde de nieuwe generatie van de gevechtsstraaljager Joint Strike Fighter F-35 (JSF) al eerder een gevaar voor piloten.
Nederland is van plan twee JSF-vliegtuigen aan te schaffen.

In een memo van 21 oktober zou Gilmore hebben gevraagd de testvluchten met de F-35A tien maanden uit te stellen, meldde Wired. Hierdoor zouden ontwikkelaars en testers meer tijd moeten krijgen om potentiële gebreken op te lossen.

Bron: nu.nl
  vrijdag 2 december 2011 @ 14:51:14 #97
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_105097217
Gewoon kappen met die JSF en voor de helft van het geld een 'proven concept' van de plank kopen. Dan hoeft de rest van defensie ook niet te bloeden voor dit speeltje.
Wat kosten ze nu per stuk? 130 miljoen toch? Daar kun je een heel tankbataljon voor optuigen! En wij gaan 85 van die kisten kopen! Dat is dus 85 tankbats! Moet je kijken wat we daar mee kunnen, tot aan Moskou oprijden!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 2 december 2011 @ 16:56:39 #98
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_105101432
quote:
10s.gif Op vrijdag 2 december 2011 14:51 schreef LXIV het volgende:
Gewoon kappen met die JSF en voor de helft van het geld een 'proven concept' van de plank kopen. Dan hoeft de rest van defensie ook niet te bloeden voor dit speeltje.
Wat kosten ze nu per stuk? 130 miljoen toch? Daar kun je een heel tankbataljon voor optuigen! En wij gaan 85 van die kisten kopen! Dat is dus 85 tankbats! Moet je kijken wat we daar mee kunnen, tot aan Moskou oprijden!
Een proven concept: F-16, F-18, Gripen-A, MiG-29 FulcrumC. Allemaal toestellen die inmiddels als volwassen bekend staan, en dus eigenlijk niet meer geschikt voor de komende 30 jaar. Minder proven: Eurofighter (veel te duur en ondanks een paar jaar aan diensttijd nog altijd niet capabel genoeg), Rafale-C (veel te duur).

Je mag van mij best kritisch zijn op de JSF. Maar ga nou eerst eens iets lezen over dat toestel. Die 130miljoen per kist gaat over de twee ontwikkelingstoestellen, dat is niet de uiteindelijke stuksprijs, die ligt veel lager. Daarnaast is de officele vraag nog steeds 85 toestellen, maar het is een publiek geheim dat het er een stuk of 60 zullen worden, en bovendien wordt overwogen om ze samen met Denemarken en Noorwegen te kopen.

Tenslotte: alhoewel tanks zeker nut hebben, missen ze iets wat vliegtuigen wel hebben: mobiliteit. Een vliegtuig kan vanuit Nederland binnen 4 uur een bom op Rome gooien EN weer terug zijn. Een tank kan dat met de beste wil van de wereld niet. Een vliegtuig kan binnen een dag vanuit Zuid-Europa aan missies meedoen in noordelijk Afrika, een tank kan dat met de beste wil van de wereld niet. En misschien nog wel de belangrijkste taak: een vliegtuig kan binnen een kwartier boven de Noordzee hangen om Russische bommenwerpers te begeleiden, en tank zal dat nooit of te nimmer kunnen.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  vrijdag 2 december 2011 @ 18:37:57 #99
211797 Esses
Splendide mendax
pi_105105082
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 16:56 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Een proven concept: F-16, F-18, Gripen-A, MiG-29 FulcrumC. Allemaal toestellen die inmiddels als volwassen bekend staan, en dus eigenlijk niet meer geschikt voor de komende 30 jaar. Minder proven: Eurofighter (veel te duur en ondanks een paar jaar aan diensttijd nog altijd niet capabel genoeg), Rafale-C (veel te duur).

Je mag van mij best kritisch zijn op de JSF. Maar ga nou eerst eens iets lezen over dat toestel. Die 130miljoen per kist gaat over de twee ontwikkelingstoestellen, dat is niet de uiteindelijke stuksprijs, die ligt veel lager. Daarnaast is de officele vraag nog steeds 85 toestellen, maar het is een publiek geheim dat het er een stuk of 60 zullen worden, en bovendien wordt overwogen om ze samen met Denemarken en Noorwegen te kopen.

Tenslotte: alhoewel tanks zeker nut hebben, missen ze iets wat vliegtuigen wel hebben: mobiliteit. Een vliegtuig kan vanuit Nederland binnen 4 uur een bom op Rome gooien EN weer terug zijn. Een tank kan dat met de beste wil van de wereld niet. Een vliegtuig kan binnen een dag vanuit Zuid-Europa aan missies meedoen in noordelijk Afrika, een tank kan dat met de beste wil van de wereld niet. En misschien nog wel de belangrijkste taak: een vliegtuig kan binnen een kwartier boven de Noordzee hangen om Russische bommenwerpers te begeleiden, en tank zal dat nooit of te nimmer kunnen.
Maar een tank EN een vliegtuig kunnen wel in de Noordzee staan en naar die rus kijken? :P
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
  zaterdag 3 december 2011 @ 00:58:02 #100
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_105123594
Ik begrijp dat de F-35 geen concurrent heeft.
De Eurofighter is een flop maar toch begin ik steeds tegenover de F-35 staan.
Niet om de prijs, of de keuze maar wel het feit dat de F-22 een ouder maar niet beschikbaar toestel is. Gaan ze daarnaast een F-35 ontwikkelen wat zogenaamd dan beter of evengoed moet zijn als de F-22? Tenslotte zie ik verder geen reden om een toestel te bouwen.. ik bedoel, nogal onlogisch als je een inferieur toestel gaat opbouwen met wetenschap daarvan.

Maar toch is het dat niet. Want van wat nu al bekend is kunnen we concluderen dat de F-22 toch echt betere specificaties van presteren heeft. Daarnaast is het 1 motorig, dus minder krachtig.
Ook mogen we niets van de F-22 weten, en van de F-35 wel, hmm dat zegt mij iets over dat de yanks wat achterhouden. Iets wat niet wordt geimplementeerd in de F-35.

ik zou gaan voor de verbeterde F-18.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')