quote:
Op woensdag 16 mei 2012 10:57 schreef ComplexConjugate het volgende:In het idee dat 'goud' een store of value is wil ik nog wel meegaan, hoewel dit geen garantie is natuurlijk. Maar een rendement halen met goud? Dat klinkt mij regelrecht als de zeepbelmentaliteit.
Natuurlijk! Wanneer het erop aan komt en alle fiatwaarden kapotgaan, is goud de
ultieme zeepbel. Dat is precies goud's functie: zoveel mogelijk waarde relatief veilig opslaan terwijl de financiële economie kapotgaat, en weer leeglopen zodra een nieuw en levensvatbaar financieel stelsel de economie in staat stelt om weer te groeien. Goud en geld als communicerende vaten.
En er is geen enkele andere asset klasse die die reddende functie kan vervullen wanneer financiële waarden -duizenden miljarden aan bonds, derivatives, cash- kapotgaan. Aandelen, grond en vastgoed verliezen bij sterke prijsstijgingen hun geloofwaardigheid (zeker wanneer ze nog recent als bubbels ontploft zijn en wanneer de reële economie neerwaarts gaat) en massale grondstoffenspeculatie leidt tot prijsinflatie, economische neergang en groot menselijk drama. Goud daarentegen wordt niet gehinderd door bindingen met de reële economie, het is al eeuwenlang het fundament onder alle monetaire stelsels, en het wordt aangehouden door de sterkste financiële partijen (centrale banken, overheden, privaat oud geld). En, heel belangrijk in de opportunistische wereld van beleggers: het stijgt nu al zo'n 12 jaar onverdroten voort terwijl al het andere inkakt.
Vijf minuten geleden rolde er weer een bevestiging van deze visie binnen: Voor het eerst heeft een Japans pensioenfonds een deeltje van zijn vermogen naar goud gediversifieerd, precies om de redenen die ik noemde:
quote:
Okayama Metal & Machinery has become the first Japanese pension fund to make public purchases of gold, in a sign of dwindling faith in paper currencies.
Initially, the fund aims to keep about 1.5 per cent of its total assets of Y40bn ($500m) in bullion-backed exchange traded funds, according to chief investment officer Yoshisuke Kiguchi, who said he was diversifying into gold to “escape sovereign risk”.
The move into a non-yielding asset comes as funds in the world’s second-biggest pension market are under increasing pressure to meet promised payments, as domestic interest rates remain rooted near zero.
Bron:
Financial Times