abonnement Unibet Coolblue
pi_103580981
Binnenkort wordt mijn nieuwbouw huis opgeleverd en ik ben alvast aan het shoppen.
Voor de tuin heb ik een kabel nodig, ik zie echter door de bomen het bos niet meer.

Vanuit de meterkast ligt een aparte groep naar een doos naast de achterdeur in de woonkamer, vanuit die doos gaat een 19mm pvc buis door de muur de grond in. Door deze buis wil ik een kabel trekken, door de grond en achterin de tuin bij een toekomstig te bouwen overkapping/schuurtje afmonteren waar ik het volgende mee kan doen:

2x geschakelde verlichting/vijverpomp/etc
1x continue spanning.

Volgens mij heb ik dan een 5 aderige draad nodig: groen/geel + blauw + bruin voor de continue spanning en 2x overige kleur (zwart/grijs) voor de schakelaars.
Nu zijn er verschillende soorten kabels XMVK, YMVK, as, mb, VO, etc.
De ene kabel heeft wel gekleurde aders (lijkt me wel zo handig) de andere niet, de ene kabel heeft een gevlochten mantel die als aarde dient, de andere niet.

Op pagina 114/115 van deze folder staat een "XMvK 450/750 V lichte installatiekabel". Deze heeft 5 aders, gekleurd, maar geen gevlochten mantel. Kan/mag ik die in de grond leggen?
Op pagina 118/119 staat de gevlochten variant "VO-XMvKas lichte omvlochten installatiekabel", maar die heeft dus weer geen groen/gele aderdraad. Deze mag volgens mij wel de grond in en heb ik dus een 4 aderige ipv 5 aderige voor nodig?

Ik hoop dat iemand mij kan assisteren met de juiste kabelkeuze :)
pi_103581276
Wat ik nog weet van MBO-elektrotechniek:

XMVK/YMVK boeit niet heel veel, geloof ik hoe stug de kabel is (correct me if i'm wrong)
(of bij nader inzien iets met de brandbaarheid wat van belang is als je hem binnenshuis gebruikt...)

Je moet wel de as versie hebben voor in de grond (as = aardscherm = gevlochten mantel), deze vervangt de groen/gele aarde draad. Hier sluit je boven de grond de aardedraad weer op aan. (de litzedraad zoals hieronder wordt vermeld)

Kortom: aan de 4-aderige (fase, nul, twee keer schakel) as variant moet je genoeg hebben.

[ Bericht 7% gewijzigd door The_Man op 26-10-2011 14:21:32 ]
I am the one I am the one
The godlike terror train
The superior, artificial brain
Feel free to call me Blaine
pi_103581294
ik zou voor de voor omvlochten kabel gaan. Als je keer aan het spitten bent, steek je er minder makkelijk doorheen.
  woensdag 26 oktober 2011 @ 14:18:39 #4
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_103581373
Ik dacht dat kabels tot een cm of 80 diep in de grond altijd omvlochten moeten zijn ivm wat FlorisB zegt.
pi_103581374
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 14:16 schreef The_Man het volgende:
Wat ik nog weet van MBO-elektrotechniek:

XMVK/YMVK boeit niet heel veel, geloof ik hoe stug de kabel is (correct me if i'm wrong)

Je moet wel de as versie hebben voor in de grond (as = aardscherm = gevlochten mantel), deze vervangt de groen/gele aarde draad. Hier sluit je boven de grond de aardedraad weer op aan.

Kortom: aan de 4-aderige (fase, nul, twee keer schakel) as variant moet je genoeg hebben.
klopt opzich wel , als je er ook maar rekening mee houd dat je de kabel toch wel minstens 30 cm diep legt liefste nog dieper als dat kan.
wil je meer zekerheid dat de kabel niet beschadigd kan raken kan je altijd nog grijze pijp eromheen doen of afvoer pijp.
pi_103581394
Die met aard scherm (as) is verplicht in de grond tenzij je de kabel in een rioolbuis oid legt. Het aardscherm is de aarde, dwz er zit een litzedraad tegenaan en die litze moet je op groen/geel verbinden bij begin en eind.

Dat doe je door een adereindhuls om de litze te knijpen en via een kroonsteentje op de koperdraad over te gaan.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_103581414
Ik heb gewoon 5x2,5qmm zonder stalen binnenmantel gepakt, maar deze wel in slagvaste PVC-buizen gelegd. was zelfs nog iets goedkoper dan kabel met mantel.
pi_103581516
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 14:16 schreef The_Man het volgende:
XMVK/YMVK boeit niet heel veel, geloof ik hoe stug de kabel is (correct me if i'm wrong)
Heeft idd met de samenstelling van het kunststof te maken; 1 van de 2 (kweenie welke) mag nu niet meer gemaakt worden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_103581621
In de grond heb je een kabel nodig met afscherming, XMvKas of YMvKas
Waar wil je dit alles gaan schakelen ?

Schakel je alles ij de woning dan heb je een 4 x 2,5 mm² nodig, afscherming = aarddraad
Schakel je de verlichting en vijverpomp in de overkapping/schuurtje dan volstaat een 2 x 2,5 mm²
pi_103581777
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 14:22 schreef blomke het volgende:

[..]

Heeft idd met de samenstelling van het kunststof te maken; 1 van de 2 (kweenie welke) mag nu niet meer gemaakt worden.
XmvK heeft een iets dunnere mantel dan de YMvK, ze mogen beide gebruikt worden
VMvK word niet meer gebruikt
pi_103581860
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 14:18 schreef ralfie het volgende:
Ik dacht dat kabels tot een cm of 80 diep in de grond altijd omvlochten moeten zijn ivm wat FlorisB zegt.
Een laagspanningskabel (230V) word op op een diepte van 60 cm gelegd
pi_103581897
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 14:27 schreef exlurker het volgende:

[..]

dubbel


[ Bericht 11% gewijzigd door exlurker op 26-10-2011 18:27:52 ]
  Moderator woensdag 26 oktober 2011 @ 17:11:06 #13
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_103588682
Kabels in de grond moet je minimaal 60 cm diep leggen; zo raak je de kabel niet heel makkelijk als je aan het spitten gaat in de tuin. Ook moet de kabel een aardscherm hebben die dient als afscherming, kabels met een aardscherm noemt men ook wel gewoon grondkabel. :)
pi_103615996
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 14:24 schreef exlurker het volgende:
(...)Waar wil je dit alles gaan schakelen ?

Schakel je alles ij de woning dan heb je een 4 x 2,5 mm² nodig, afscherming = aarddraad
Schakel je de verlichting en vijverpomp in de overkapping/schuurtje dan volstaat een 2 x 2,5 mm²
Tenzij je voor je gemak maar 1 kabel wil trekken (dus soort van ringleiding maakt) dan kies je ook voor die 4-aderige variant. Dat kan handig zijn als je bijvoorbeeld bij je vijver een geschakelde EN een WCD met constante spanning wilt hebben.
pi_103625143
Bedankt voor de info allen!
Ik ga eens op zoek naar de goedkoopste 4/5 aderige kabel met aardscherm.
pi_103627560
Goedkoop zal je niet vinden, die zooi is hartstikke duur.
pi_103777028
Uiteindelijk geslaagd bij de lokale karwei, daar hadden ze nexans xmvk-as met 4 binnen aderen voor 5eur/m1. Gelukkig was er nu een sticker-kortings-actie, dus 20% sticker erop en ineens kost het nog maar 4eur/m1!
Nu wachten op de sleutel einde van de maand en dan kan ik gaan graven.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')