abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103519461
Graag roep ik jullie hulp in, gezien ik net een mailtje krijg waar ik wat van schrik. Ik ben al aan het googlen, maar vragen kan altijd.

Ons huis wordt momenteel gebouwd en onze buren gaan ook binnenkort beginnen.

Onze nieuwe buurman informeert ons (wat op zich vriendelijk is) over een garage die hij op het erf wil zetten.

Mail:
"Zoals het nu staat, wordt de garage 5 meter breed + 1 meter luifel bij 6 meter diep + 2 meter overkapping. Dus van boven bekeken wordt het 6 breed bij 8 diep.
De wandhoogte incl. fundering is ca. 2.50 m.
Er komt een zolder op met een helling van zo'n 40 graden.
Daardoor wordt de hoogte volgens mij zo'n 5 m."

Hij wil dit op 4 mtr vanaf de achterkant van zijn huis zetten op een voor ons ontzettend beroerde plek. Het neemt veel licht en zon weg tav onze kavel en onze woonkamer, vooral doordat het 5 mtr hoog wordt.

De garage an sich wordt dus 30 m2, maar het dak is groter, doordat de luifels overkapt worden. Wordt dit dan volledig meegerekend in bouwoppervlak, dus 48 m2?

Ik snap dat de info summier is, maar hoop dat iemand me gerust kan stellen of dit wel of niet mag.
  maandag 24 oktober 2011 @ 21:59:42 #2
354273 Keith_Bakker
Wil je een snoepje?
pi_103519823
Het mag niet.
pi_103519884
@ Keith, dat stelt gerust, maar wat zijn de argumenten? Ik kom er op internet niet uit of het nu wel of niet mag.
pi_103519903
het mag wel.
  maandag 24 oktober 2011 @ 22:01:15 #5
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_103519948
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 21:59 schreef Keith_Bakker het volgende:
Het mag niet.
Waarom zou dat niet mogen?
pi_103519964
Als hij een vergunning heeft, mag het. Waarschijnlijk is hij echter een vergunning aan het aanvragen en moet dus informeren of de buren er een klacht over hebben. Als je er dus een klacht over hebt, krijgt hij waarschijnlijk geen vergunning, dus geen schuur.
pi_103520054
Zo kunnen we natuurlijk een wel/niet draadje opzetten...

Ik zal mijn vraag even aanpassen:

Mag dit? En wat zijn de argumenten waardoor het wel/niet mag?
pi_103520069
als jullie toch aan het bouwen zijn, zijn julie vast bekend met het geldende bestemmingsplan, zoniet dan zou ik daar eerst even in gaan kijken wat de regels zijn, let vooral op:

- wat is de maximale bouwhoogte van een bijgebouw (=garage).
- wat is de minimale afstand die gebouwd moet worden vanaf de erafscheiding (let op het verschil tussen regels voor bijgebouw en wooneenheid).
- het bouwvlak waarbinnen gebouwd mag worden, als de strook waar jullie buurman wil bouwen een tuinbestemming heeft mag hij hier misschien helemaal niet bouwen..

kom je er niet uit.... bel gewoon de gemeente waar jein woont... die worden ervoor betaald om dit voor je uit te zoeken...... of overleg met je buurman.
pi_103520311
@Annebakt.... mag wel/ mag niet.... kun je niet zeggen als je de locatie niet weet.... dus let niet op deze antwoorden.....

check of je buurman al een bouwvergunning heeft.... ook als hij een vergunning heeft kan het zo zijn dat het tegen de regels is.... wil je het niet dan altijd bezwaar indienen... al wordt de relatie met je buurman er niet beter op......
  Moderator maandag 24 oktober 2011 @ 22:06:55 #10
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_103520368
Er van uitgaande dat je niet op zoek bent naar een klustechnische oplossing; maar gewoon wil weten of het zo'n garage bouwen überhaupt wel of niet toegestaan is.

Schop ik dit topic van Klussen en Wonen naar Werk Geldzaken en Recht.
  maandag 24 oktober 2011 @ 22:07:57 #11
24878 kwib
Respondentenleverancier
pi_103520453
Wat ookmetnieuwbouwbezig zegt :Y

Je buurman mag het alleen bouwen als het binnen de regels van het geldende bestemmingplan past. Erger nog; de gemeente mag hem dan geen bouwvergunning weigeren.

Past het in het bestemmingsplan: you're screwed.
Past het er niet in: Dan kan hij een vrijstelling (heeft tegenwoordig trouwens Projectbesluit) aanvragen. En daar moet jij dan bezwaar tegen maken.

Houd je lokale krantje in de gaten. Daar staan alle aanvragen bouwvergunningen in.

En eigenlijk nog beter: overleg met de buurman om bijvoorbeeld de 1ste etage van die garage er af te laten. Dat scheelt jou je zonlicht. Zo voorkom je meer ellende en wellicht een burenruzie :)
Professionele online enquête of vragenlijst nodig? Enquêtetools.nl . Gratis vragenlijsten maken voor studenten en scholieren!
Respondenten nodig voor je onderzoek? RespondentenDatabase.nl . Nu 10 respondenten per onderzoek gratis.
pi_103521167
@kwib helemaal mee eens, perfecte aanvulling
  maandag 24 oktober 2011 @ 22:25:41 #13
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_103521551
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 21:54 schreef Annebakt het volgende:

Onze nieuwe buurman informeert ons (wat op zich vriendelijk is) over een garage die hij op het erf wil zetten.
Wat bedoel je met 'het erf'?
pi_103521901
Bedankt voor de reacties!

Ik heb ondertussen het bestemmingsplan gevonden en dat ziet er niet goed uit. Zoals kwib al zegt, I'm screwed, als ik het zo goed lees:

Voor het bouwen van aan- en uitbouwen, bijgebouwen en overkappingen
gelden de volgende bepalingen:
1. de afstand van een aan- of uitbouw of bijgebouw tot de bouwperceelsgrens
zal ten minste 0,5 m bedragen;
2. bijgebouwen dienen op een afstand van minimaal 4 m achter
de voorgevel te worden gebouwd;
3. overkappingen dienen op een afstand van minimaal 1 m achter
de voorgevel te worden gebouwd;
4. de gezamenlijke oppervlakte van de aan- en uitbouwen, bijgebouwen
en overkappingen bij een hoofdgebouw zal ten hoogste
50 m² bedragen
;
5. de goothoogte van een aan- of uitbouw zal ten hoogste gelijk
zijn aan de hoogte van de eerste bouwlaag van het hoofdgebouw
waaraan wordt gebouwd plus 0,25 m, met dien verstande
dat de goothoogte van een aan- of uitbouw niet meer dan
4 m mag bedragen;
6. de bouwhoogte van een aan- of uitbouw zal ten minste 1 m
lager zijn dan de bouwhoogte van het hoofdgebouw, met dien
verstande dat de bouwhoogte van een aan- of uitbouw ten
hoogste 7 m zal bedragen;
7. de goothoogte van een bijgebouw zal ten hoogste 3 m bedragen;
8. de bouwhoogte van een bijgebouw zal ten hoogste 6 m bedragen;
9. de bouwhoogte van overkappingen zal ten hoogste 3 m bedragen.
pi_103521966
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 22:25 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Wat bedoel je met 'het erf'?
De kavel in zijn totaal. (dat noemen wij in onze regio erf).
  maandag 24 oktober 2011 @ 22:40:10 #16
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_103522491
Wat ik niet begrijp in de eerdere reacties: het bestemmingsplan mag dan bestaan, maar je kunt toch niet zomaar een groot gebouw in je achtertuin/voortuin neerzetten zónder toestemming van je buren? Daar zijn die vergunningen toch óók voor bedoeld?

Je moet toch ook een vergunning aanvragen voor bijvoorbeeld een dakkapel?
pi_103523116
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 22:40 schreef Boca_Raton het volgende:
Wat ik niet begrijp in de eerdere reacties: het bestemmingsplan mag dan bestaan, maar je kunt toch niet zomaar een groot gebouw in je achtertuin/voortuin neerzetten zónder toestemming van je buren? Daar zijn die vergunningen toch óók voor bedoeld?

Je moet toch ook een vergunning aanvragen voor bijvoorbeeld een dakkapel?
Tsja, ik snap ook niet dat zoiets mag... maar helaas staat het wel zo in ons bestemmingsplan.

Ik heb er echt even ontzettend buikpijn van zeg.... We gaan uiteraard met de buurman praten, maar hij staat volledig in zijn recht lijkt het en we zijn dus afhankelijk van zijn wil. Dat het de relatie verstoort lijkt me evident...
  maandag 24 oktober 2011 @ 22:53:10 #18
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_103523302
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 22:49 schreef Annebakt het volgende:

[..]

Ik heb er echt even ontzettend buikpijn van zeg.... We gaan uiteraard met de buurman praten, maar hij staat volledig in zijn recht lijkt het en we zijn dus afhankelijk van zijn wil. Dat het de relatie verstoort lijkt me evident...
Via de mail deze mededeling doen van zo'n bouwwerk is ook niet erg tactvol. Ik snap dat je er helemaal niet blij mee bent!

Morgen maar in de telefoon klimmen, misschien kun je nog overleggen over de grootte van de garage, welke rechten jullie zelf hebben (gemeente).

Ik hoop dat alles toch nog op z'n pootjes terechtkomt.
pi_103523574
Is deze garage de enige aan-/bij-/uitbouw? Heeft de buurman niet toevallig een extra erkertje, bijkeuken, luifeltje, tuinhuisje, whatever aan of bij z'n hoofdgebouw gepland?
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_103524038
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 22:57 schreef r_one het volgende:
Is deze garage de enige aan-/bij-/uitbouw? Heeft de buurman niet toevallig een extra erkertje, bijkeuken, luifeltje, tuinhuisje, whatever aan of bij z'n hoofdgebouw gepland?
Nope, voor de rest is het gewoon huis. Het komt er zo uit te zien, waarbij rode rand een raampartij is.

[ Bericht 1% gewijzigd door Annebakt op 24-10-2011 23:32:38 (plaatje klopte niet) ]
  maandag 24 oktober 2011 @ 23:24:24 #21
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_103525517
Veel ellendiger voor jullie kan ie 'm niet zetten :? Doet ie het erom?
pi_103526136
.

[ Bericht 99% gewijzigd door klipper op 24-10-2011 23:34:24 ]
pi_103526179
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 23:32 schreef klipper het volgende:

[..]

Nieuwbouwproject.
Dat die buurman het daar wilt is wel te begrijpen, je probeert je kavel voor jezelf zo goed mogelijk in te richten.

Al met al zitten ze er toch nog zo'n 3.5mtr vanaf, en ze kijken niet gelijk tegen die hoogte aan, maar tegen het dak wat omhoog gaat, zodoende zou het met het ontnemen van het licht nog wel meevallen
pi_103526219
Ontzettend beroerd inderdaad. Geloof niet dat hij het erom doet, is geen onaardige vent. Ze hadden eerst andere plannen, maar hebben nu dit besloten ivm zonnestand. Tsja, dat dat onze zonnestand teniet doet er voor hem (kennelijk) niets toe.
pi_103526361
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 22:40 schreef Boca_Raton het volgende:
Je hoeft helemaal geen toestemming te vragen aan de buren, dit doet de beste man alleen maar uit beleefdheid.

De aangevraagde bouwvergunningen worden gepubliceerd in het lokale huis aan huis krantje en op de internetsite van de gemeente, dan kun je binnen 6 weken bezwaar indienen.
Als je de krant niet leest (niemand leest die flutblaadjes), en geen bezwaar indiend, dan mag de buurman gewoon bouwen als de vergunning word goedgekeurd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')