abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 10:38:41 #101
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_143192516
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 10:22 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Ik snap je vraag, maar veel meer dan soms een 6/8mm gaatje in de muren zal het niet zijn (geen idee wat voor materiaal dat is :+). Morgen 8 8mm gaten in een betonnen vloer, maar volgens mij kom je daar met wat geduld ook wel doorheen met een klopboormachine.
Ik denk dat je dat kan vergeten.
En als je zoon powerplus ding gaat kopen komt er niet eens een buts in het beton :P .
Baksteen 6/8mm gaat prima met een goedkopere boormachine. Maar bij wat hardere baksteen kan zo een 20 euro ding het nog best warm krijgen.

Heb ooit een dag met een betonboortje in een ouwe Bosch groen op een betonnen plafond in staan hakken en het enige wat naar beneden kwam was gloeiend heet staal van het boortje.
Even een boorhamer halen en het was opgelost.
pi_143192541
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 10:28 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

succes dan maar, je zult het nodig hebben met je klopboor :)

(al wil het soms idd wel lukken, toch blijft een hamerboor de voorkeur hebben)
Zou je dan ook een hamerboor voor eens stenenmuur aan raden? Is het niet zo dat je dan te snel een te groot gat krijgt?
BlaBlaBla
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 10:40:53 #103
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_143192566
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 10:39 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Zou je dan ook een hamerboor voor eens stenenmuur aan raden? Is het niet zo dat je dan te snel een te groot gat krijgt?
Rustig aan doen en dan gaat het wel goed.
Hamerboor is alleen flink veel zwaarder dus ietwat lastiger te hanteren.
pi_143192703
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 10:39 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Zou je dan ook een hamerboor voor eens stenenmuur aan raden? Is het niet zo dat je dan te snel een te groot gat krijgt?
als je met een hamerboor een te groot gat krijgt dan had je net zo goed een gewone boormachine kunnen gebruiken (gibo, zandsteen, etc :P )

ik gebruik mijn hamerboor voor alle soorten beton en baksteen zonder problemen :Y
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_143193547
Wat voor een hamerboor heb jij Leipo666?

Ik ga denk ik toch maar voor een klopboormachine. Als ik echt merk dat ik een hamerboor nodig heb, ga ik deze er wel bij kopen. Hamerboren zijn ook wat duurder in aanschaf. Maar als het echt een onverstandige keuze is, hoor ik dat ook graag :+

POWX026 KLOPBOORMACHINE 710W - ¤ 39,95
http://www.powerplus.net/(...)oormachine-710w.aspx


Vermogen: 710 W
Capaciteit hout: 25 mm
Capaciteit staal: 13 mm
Capaciteit beton: 13 mm
Toerental: 0 - 2900 rpm
Boorhouder: 13 mm metal SANOU key chuck
Gewicht: 2,66 kg
BlaBlaBla
  Knikkerking vrijdag 8 augustus 2014 @ 11:25:37 #106
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_143193696
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 11:21 schreef Soldier2000 het volgende:
Wat voor een hamerboor heb jij Leipo666?

Ik ga denk ik toch maar voor een klopboormachine. Als ik echt merk dat ik een hamerboor nodig heb, ga ik deze er wel bij kopen. Hamerboren zijn ook wat duurder in aanschaf. Maar als het echt een onverstandige keuze is, hoor ik dat ook graag :+

POWX026 KLOPBOORMACHINE 710W - ¤ 39,95
http://www.powerplus.net/(...)oormachine-710w.aspx
[ afbeelding ]

Vermogen: 710 W
Capaciteit hout: 25 mm
Capaciteit staal: 13 mm
Capaciteit beton: 13 mm
Toerental: 0 - 2900 rpm
Boorhouder: 13 mm metal SANOU key chuck
Gewicht: 2,66 kg
Voor een paar euro meer heb je een Bosch klopboormachine met snelspanboorhouder (veel makkelijker/sneller)

http://www.wehkamp.nl/tui(...)msg8ACFW3JtAod034ATw
pi_143195621
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 11:21 schreef Soldier2000 het volgende:
Wat voor een hamerboor heb jij Leipo666?
ik heb een Bosch PBH 2000 RE
was wel iets duurder: rond de 100 euro, maar voldoet voor het boren tot 20mm in beton

de opvolger van deze, de PBH 2100 RE is nu ook verkrijgbaar voor rond de 90euro (http://www.kieskeurig.nl/(...)-pbh-2100-re/prijzen)
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_143197981
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 11:25 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Voor een paar euro meer heb je een Bosch klopboormachine met snelspanboorhouder (veel makkelijker/sneller)

http://www.wehkamp.nl/tui(...)msg8ACFW3JtAod034ATw
Zeker een mooie machine, maar ik heb hem niet regelmatig nodig, dus om die keren een keer een boortje vast te schroeven vind ik niet zo erg.
BlaBlaBla
  Knikkerking vrijdag 8 augustus 2014 @ 13:53:34 #109
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_143198446
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 13:39 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Zeker een mooie machine, maar ik heb hem niet regelmatig nodig, dus om die keren een keer een boortje vast te schroeven vind ik niet zo erg.
Tja, je moet het natuurlijk altijd zelf weten (duh :P) maar het zou mijn keuze in ieder geval niet zijn :)

Ik zou eerder denken: wat staat je nog allemaal te wachten? Hoe vaak ga je nog verhuizen, mensen helpen, gaatjes boren, etc... je hebt zo'n ding heus nog wel vaker nodig in je leven :) Waarom dan niet even ¤ 20,- meer uitgeven voor iets waarvan je weet dat het sowieso goed spul is?! En misschien nodigt een goede/mooie machine ook weer uit om wat meer te gaan hobby'en. Dat is bij mij in ieder geval wel 't geval. Een klein beetje kwaliteit kost iets meer, maar heb je zoveel meer aan. Netjes in een koffer, mooi met de boortjes en alles bij elkaar... klaar om er direct weer mee aan de slag te gaan ^O^ *O*
pi_143198527
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 13:53 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Tja, je moet het natuurlijk altijd zelf weten (duh :P) maar het zou mijn keuze in ieder geval niet zijn :)

Ik zou eerder denken: wat staat je nog allemaal te wachten? Hoe vaak ga je nog verhuizen, mensen helpen, gaatjes boren, etc... je hebt zo'n ding heus nog wel vaker nodig in je leven :) Waarom dan niet even ¤ 20,- meer uitgeven voor iets waarvan je weet dat het sowieso goed spul is?! En misschien nodigt een goede/mooie machine ook weer uit om wat meer te gaan hobby'en. Dat is bij mij in ieder geval wel 't geval. Een klein beetje kwaliteit kost iets meer, maar heb je zoveel meer aan. Netjes in een koffer, mooi met de boortjes en alles bij elkaar... klaar om er direct weer mee aan de slag te gaan ^O^ *O*
Ja klopt, daar heb je zeker een punt. Wat voor machine heb jij eigenlijk, een klop of een hamerboor, ik vermoed, gezien je klusprojecten, allebei :+
BlaBlaBla
  Knikkerking vrijdag 8 augustus 2014 @ 13:57:38 #111
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_143198572
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 13:56 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Ja klopt, daar heb je zeker een punt. Wat voor machine heb jij eigenlijk, een klop of een hamerboor, ik vermoed, gezien je klusprojecten, allebei :+
lol :P
Dat heb je goed "geraden" haha ^O^
Inderdaad een boorhamer, en een klopboor. Beide van Bosch Blauw.


[edit]

En deze? ¤ 48,-



http://www.wehkamp.nl/tui(...)HPg8ACFSoEwwodCD4AAg

[ Bericht 22% gewijzigd door Atmoz op 08-08-2014 14:05:23 ]
pi_143198811
ik heb ook wel een Bosch blauw klopboor, maar de klopstand gebruik ik nooit (heb toch een hamerboor :P )
die boormachine gebruik ik meestal alleen als mixer :+ (dat vind een Bosch groen nooit zo leuk, de blauw geeft geen krimp)
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  Knikkerking vrijdag 8 augustus 2014 @ 14:11:32 #113
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_143199027
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 14:05 schreef Leipo666 het volgende:
ik heb ook wel een Bosch blauw klopboor, maar de klopstand gebruik ik nooit (heb toch een hamerboor :P )
die boormachine gebruik ik meestal alleen als mixer :+ (dat vind een Bosch groen nooit zo leuk, de blauw geeft geen krimp)
lol, hier echt EXACT hetzelfde (ook met die mixer en alles :P)
Volgens mij nog nooit ergens anders voor gebruikt dan voor epoxy te mixen :D
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 14:16:56 #114
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_143199221
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 10:22 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Ik snap je vraag, maar veel meer dan soms een 6/8mm gaatje in de muren zal het niet zijn (geen idee wat voor materiaal dat is :+). Morgen 8 8mm gaten in een betonnen vloer, maar volgens mij kom je daar met wat geduld ook wel doorheen met een klopboormachine.
Met een beetje meer geduld krap je dat gat ook wel uit met je nagel.

Beter een paar tientjes extra besteden aan een te zware machine, dan over twee jaar alsnog een zwaardere boormachine moeten kopen omdat je deze toch te licht blijkt.
pi_143200067
Door jullie zit ik nu alweer hier naar te kijken :( :


http://www.boormachinesto(...)100-re-borenset.html
BlaBlaBla
  Knikkerking vrijdag 8 augustus 2014 @ 14:45:45 #116
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_143200201
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 14:41 schreef Soldier2000 het volgende:
Door jullie zit ik nu alweer hier naar te kijken :( :

[ afbeelding ]
http://www.boormachinesto(...)100-re-borenset.html
Haha, heerlijk >:) Zo herkenbaar O-)

Maar je gaat de goede kant op hoor ^O^ Top!
Bovenstaande is al zoveel beter dan waar je eerst mee aan kwam :Y
pi_143200746
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 14:45 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Haha, heerlijk >:) Zo herkenbaar O-)

Maar je gaat de goede kant op hoor ^O^ Top!
Bovenstaande is al zoveel beter dan waar je eerst mee aan kwam :Y
Maar ik zit daarmee wel aan mijn max kwa budget :P.

Bij een boorhamer heb ik steeds het idee dat je met een 6mm gat begint, en met een 8mm gat eindigt. Indien een boorhamer zo superieur is aan een klopboormachine, waarom zou je dan eigenlijk nog een klopboormachine kopen?
BlaBlaBla
  Knikkerking vrijdag 8 augustus 2014 @ 15:13:02 #118
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_143200956
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 15:06 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Maar ik zit daarmee wel aan mijn max kwa budget :P.
Moet ook :) Waarom zou je er onder gaan zitten? ;) Je maakt niet voor niets een budget vrij 8-)

quote:
Bij een boorhamer heb ik steeds het idee dat je met een 6mm gat begint, en met een 8mm gat eindigt.
Nee, juist niet. Omdat het zo makkelijk gaat (echt zonder te kloten DIRECT een mooi gat _O_ ) zit je ook niet zo lang in dat gat te prutsen, en krijg je dus zonder gedoe een perfect gaatje!

quote:
Indien een boorhamer zo superieur is aan een klopboormachine, waarom zou je dan eigenlijk nog een klopboormachine kopen?
Tja, dat kan vanalles zijn he.
Paar redenen (naar mezelf kijkend) zouden kunnen zijn:

- klein, wendbaar voor de lichte klussen
- zoals hierboven al aangegeven super handig om mee te mixen
- als je met meer mensen tegelijk aan de slag wilt
- gewoon om te hebben :7
- wegens "upgrade-traject" zo onstaan
- etc...
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 15:50:02 #119
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_143202168
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 15:13 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Moet ook :) Waarom zou je er onder gaan zitten? ;) Je maakt niet voor niets een budget vrij 8-)

[..]

Nee, juist niet. Omdat het zo makkelijk gaat (echt zonder te kloten DIRECT een mooi gat _O_ ) zit je ook niet zo lang in dat gat te prutsen, en krijg je dus zonder gedoe een perfect gaatje!

[..]

Tja, dat kan vanalles zijn he.
Paar redenen (naar mezelf kijkend) zouden kunnen zijn:

- klein, wendbaar voor de lichte klussen
- zoals hierboven al aangegeven super handig om mee te mixen
- als je met meer mensen tegelijk aan de slag wilt
- gewoon om te hebben :7
- wegens "upgrade-traject" zo onstaan
- etc...
Ik heb de mijne voornamelijk gekocht om met een slangenboor eiken te boren.
De Bosch groen van mijn pa begon te roken, in de boorhamer kan je geen slangenboren duwen en die zijn er niet voor gemaakt en de accuboor vond het ook niet heel fijn :P .

En ik vind een goede klopboor fijner om gaten in baksteen te boren dan een boorhamer. Boorhamer heb je daarentegen gewoon nodig om in beton te boren. Dat kan je vergeten met een klopboor, en al helemaal met een goedkoop onding.
pi_143202231
Mijn budget was eerst eigenlijk +/- 40,- dat vond ik wel genoeg voor zo'n apparaat wat ik toch niet vaak ga gebruiken :).

Maar eigenlijk wil ik ook een SDS-adapterboorhouder, zodat ik mijn normale boortjes ook kan gebruiken, en die zit weer op ¤ 125,-. Maar die mist weer de SDS borenset @ 38,-

Dan komt het geheel ineens op ¤ 164,- uit :{
BlaBlaBla
  Knikkerking vrijdag 8 augustus 2014 @ 16:01:06 #121
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_143202524
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 15:50 schreef bleiblei het volgende:

Ik heb de mijne voornamelijk gekocht om met een slangenboor eiken te boren.
De Bosch groen van mijn pa begon te roken, in de boorhamer kan je geen slangenboren duwen en die zijn er niet voor gemaakt en de accuboor vond het ook niet heel fijn :P .

En ik vind een goede klopboor fijner om gaten in baksteen te boren dan een boorhamer. Boorhamer heb je daarentegen gewoon nodig om in beton te boren. Dat kan je vergeten met een klopboor, en al helemaal met een goedkoop onding.
slangenboor?? (effe opgezocht) "ohhhh, die dingen heten slangenboren?!" Thanks weer wat geleerd vandaag _O_

En klopt: voor het echt lichte werk is een klopboor gewoon super handig :)

quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 15:52 schreef Soldier2000 het volgende:
Mijn budget was eerst eigenlijk +/- 40,- dat vond ik wel genoeg voor zo'n apparaat wat ik toch niet vaak ga gebruiken :).

Maar eigenlijk wil ik ook een SDS-adapterboorhouder, zodat ik mijn normale boortjes ook kan gebruiken, en die zit weer op ¤ 125,-. Maar die mist weer de SDS borenset @ 38,-

Dan komt het geheel ineens op ¤ 164,- uit :{
Hmzzz, voor die ¤ 164,- zou ik me nog eens bedenken...
Dan (voor ¤ 10,- meer) kom je alweer uit bij een redelijk complete (alleen zonder boortjes, maar wel met koffer, SDS en snelspankop) Bosch blauw machine: Bosch Blauw GBH 2600

Even goed nadenken dus, en niet te overhaast iets kopen :P
Maar goed om te zien dat je naar fatsoenlijk spul aan 't kijken bent! Daar krijg je echt geen spijt van. Je leven lang plezier van 8-)
pi_143203265
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 15:06 schreef Soldier2000 het volgende:
Bij een boorhamer heb ik steeds het idee dat je met een 6mm gat begint, en met een 8mm gat eindigt. Indien een boorhamer zo superieur is aan een klopboormachine, waarom zou je dan eigenlijk nog een klopboormachine kopen?
Bij "normale" steen krijg je echt niet van die grote gaten met een hamerboor, alleen met holle stenen zoals porotherm of bij gasbetonblokken ofzo.
Klopboormachine,s moeten ze verbieden om in stenen muren en betonnen vloeren/plafonds te boren daar doe je de buren alleen maar een plezier mee, dat gejank minutenlang is nergens voor nodig. Een hamerboor heeft zo,n gat in een paar seconden gedaan.
Waarom je wel een klopboormachine moet kopen ? Verf, gips, lijm etc mengen inderdaad, en boren in staal en grotere gaten in hout doe ik er ook wel mee.
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 16:01 schreef Atmoz het volgende:
Dan (voor ¤ 10,- meer) kom je alweer uit bij een redelijk complete (alleen zonder boortjes, maar wel met koffer, SDS en snelspankop) Bosch blauw machine: Bosch Blauw GBH 2600

Even goed nadenken dus, en niet te overhaast iets kopen :P
Maar goed om te zien dat je naar fatsoenlijk spul aan 't kijken bent! Daar krijg je echt geen spijt van. Je leven lang plezier van 8-)
Inderdaad, ik heb nog een Bosch blauw hamerboor die mijn vader in 1992 heeft gekocht, ding werkt nog perfect. (Vader is overleden ;( boormachine nog niet _O- )
pi_143203414
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 15:50 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Ik heb de mijne voornamelijk gekocht om met een slangenboor eiken te boren.
De Bosch groen van mijn pa begon te roken, in de boorhamer kan je geen slangenboren duwen en die zijn er niet voor gemaakt en de accuboor vond het ook niet heel fijn :P .

En ik vind een goede klopboor fijner om gaten in baksteen te boren dan een boorhamer. Boorhamer heb je daarentegen gewoon nodig om in beton te boren. Dat kan je vergeten met een klopboor, en al helemaal met een goedkoop onding.
Waarom vind je een klopboormachine fijner om gaten in een baksteen te boren? De Bosch 2100RE is 2.2kg, net zo zwaar als een gemiddelde klopboormachine.

quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 16:01 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Hmzzz, voor die ¤ 164,- zou ik me nog eens bedenken...
Dan (voor ¤ 10,- meer) kom je alweer uit bij een redelijk complete (alleen zonder boortjes, maar wel met koffer, SDS en snelspankop) Bosch blauw machine: Bosch Blauw GBH 2600

Even goed nadenken dus, en niet te overhaast iets kopen :P
Maar goed om te zien dat je naar fatsoenlijk spul aan 't kijken bent! Daar krijg je echt geen spijt van. Je leven lang plezier van 8-)
Er is een grens :P

[ Bericht 33% gewijzigd door Soldier2000 op 08-08-2014 16:52:53 ]
BlaBlaBla
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 16:53:44 #124
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_143204155
Ik heb een Bosch PBH2800 RE en een Bosch GSB21-2 RCT, schijnbaar zijn ze allebei rond de 3 kg, toch voelt de GSB handzamer en lichter aan
En die boorhamer is gewoon wat meer geweld dan een klopboor.
Enige nadeel van een klopboor tov. boorhamer in baksteen is idd. het lawaai.
In gipsblokken gebruik ik weer gewoon mijn accuboor (Bosch GSR14,4 VE2-Li). Scheelt slepen met snoeren. Maar goed, mijn gereedschap voorkeur is gewoon heel anders dan die van jou. Je zoekt een prima ding voor incidenteel gebruik voor niet al te veel geld. Mijn advies is dan, blijf weg bij Powerplus, Einhell etc. en kijk naar de basismodellen van B&D of Bosch Groen. Heb je uiteindelijk meer waar voor je geld :) .
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 16:57:34 #125
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_143204297
Oh, en voor jouw gebruik zou ik dus kijken naar een boorhamer.
En bewaar je huidige boren voor je accuboor en koop nieuwe SDS boortjes bij Ecotools.nl.
Heb je voor een paar euro een compleet setje waar je voorlopig wel mee vooruit kan :Y .
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')