abonnement Unibet Coolblue
pi_102684734
Omdat ik geen open topic meer vond;

Hoi allemaal,

Ik ben 19 jaar. Vorig jaar in juli heb ik één nacht zo'n ontzettende kiespijn gehad waardoor ik de hele nacht wakker ben geworden. Ik heb echt gruwelijke pijn gehad, ik wilde echt liever dood toen. Na een lichte depressie in november ben ik bij de psychiater gekomen, ander therapie-instituut en daar is na lang onderzoek PTSS vastgesteld.

Nu zou ik vandaag met de 1e EMDR-sessie beginnen, maar het probleem is dat ik geen echte 'foto' heb, waar ik pijn/machteloosheid bij voel. Ik voel alleen maar apathie en verder niets. Ik kan de pijn niet meer voelen.

Ik heb sinds die tijd wel paniekaanvallen gehad, elke keer als ik weer last kreeg van m'n gebit. Ik slaap 's nachts heel slecht, vaak wakker worden en dan klaar wakker zijn. Overdag heel alert, een soort van constante paniek. Overduidelijke tekenen van PTSS.

Toch kan ik geen beeld oproepen waar ik iets bij voel. Ik heb een heel goed geheugen, maar van die nacht lijk ik bijna alles vergeten. Ook voel ik geen pijn of boosheid als ik aan de tandarts denk, terwijl hij mij heeft laten lijden (mocht pas 2 dagen komen nadat ik gezegd had dat ik pijn had. Daarom heb ik ook de 2e nacht niet geslapen vanwege de pijn dus).

Mijn EMDR-therapeut wist het ook niet goed. We hebben met z'n aanwijsstok geprobeerd wel gevoelens op te roepen maar er kwam niets boven bij me. Ik ben nu best wel wanhopig.

Heeft iemand een idee? Eigen ervaringen?

Alvast bedankt!
Only the strong survive
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 13:20:01 #2
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_102684907
Had ik ook niet toen ik met EMDR begon. Uiteindelijk maar gewoon een moment van het ontstaan van het probleem genomen en dat als vertrekpunt genomen.
dus jij zou gewoon naar dat moment kunnen kijken, op het moment dat de pijn begon. Waar was je toen, wat deed je? Dat neem je gewoon als vertrekpunt.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_102685182
PTSS vanwege kiespijn?
djeez
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 13:30:32 #4
112899 missbehavin
konnichiwa bitches
pi_102685218
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 13:29 schreef rhubarbje het volgende:
PTSS vanwege kiespijn?
djeez
:@ Dacht al dat het aan mij lag...
I'm in the basement, you're in the sky
I'm in the basement baby, drop on by
~ this world is only gonna break your heart ~
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 13:31:30 #5
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_102685252
De kiespijn zal niet de oorzaak niet geweest van PTSS. Tenminste, het lijkt me veilig om dat aan te nemen. Er zal waarschijnlijk een onderliggende oorzaak zijn die door de kiespijn getriggerd wordt.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_102685396
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 13:31 schreef error_404 het volgende:
De kiespijn zal niet de oorzaak niet geweest van PTSS. Tenminste, het lijkt me veilig om dat aan te nemen. Er zal waarschijnlijk een onderliggende oorzaak zijn die door de kiespijn getriggerd wordt.
geen wonder dat ze er dan niet verder komt als ze bij die kiespijn blijft hangen
en een vreemde behandelaar die daar dan in mee gaat

en ik heb hier echt de ballen verstand van maar hoe kan PTSS dan vastgesteld worden als het niet duidelijk is wat de oorzaak is (als die er al is)
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 13:38:36 #7
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_102685488
PTSS door kiespijn? :X
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_102685932
Ik volg dit ook niet helemaal, Vooral omdat ik er zelf dus aan lijd. En er is way more gebeurt dan enkele dagen kiespijn? Ga niet zeggen dat het niet kan maar zit echt even met zo,n huh hey watte gevoel dit te lezen.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 13:50:53 #9
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_102685946
Ik wil best geloven dat je best geschrokken bent van de pijn maar dude, time to grow a backbone?

Ik vind het lullig voor je als die kiespijn de oorzaak is maar kom op, wat staat je te wachten als je een keer je enkel breekt ofzo? :?
Domo Arigato!
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 13:53:37 #10
112899 missbehavin
konnichiwa bitches
pi_102686054
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 13:50 schreef Black_Ninja het volgende:
Ik wil best geloven dat je best geschrokken bent van de pijn maar dude, time to grow a backbone?

Ik vind het lullig voor je als die kiespijn de oorzaak is maar kom op, wat staat je te wachten als je een keer je enkel breekt ofzo? :?
O-) Ms de reden dat mannen geen bevallingen hoeven te doen?
Nee grapje, maar het komt idd wel wat 'mieterig' over.. :{
I'm in the basement, you're in the sky
I'm in the basement baby, drop on by
~ this world is only gonna break your heart ~
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 13:56:32 #11
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_102686146
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 13:29 schreef rhubarbje het volgende:
PTSS vanwege kiespijn?
djeez
ik dacht precies hetzelfde.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 14:02:04 #12
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_102686352
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 13:53 schreef missbehavin het volgende:

[..]

O-) Ms de reden dat mannen geen bevallingen hoeven te doen?
Nee grapje, maar het komt idd wel wat 'mieterig' over.. :{
Ik heb een keer tijdens het trainen met volle kracht een houten oefenzwaard (bokken) op mijn vinger gekregen. Daar spoot letterlijk het bloed uit. Ben naar de wc gegaan om met koud water te koelen. Daarna weer terug gegaan naar mijn sensei om toestemming te vragen om hem zelf even te mogen fixeren omdat ik er van uit ging dat hij gebroken was (compleet zwart en zat geen beweging meer in). Met tape gefixeerd en nog 6 uur door getraind. Op de EHBO kwamen ze er achter dat er een botsplinter in het gewrichtje zat en dat het een zeer zware kneuzing was.

Maar PTSS heb ik er niet aan over gehouden... :{

Ook niet na dat ik mijn schouder uit de kom duwde, neus brak, pols kneusde of vergelijkbare dingen...
Domo Arigato!
pi_102686372
Klinkt alsof je door die ervaring nog verder het contact met je gevoel en met jezelf kwijt bent geraakt, vandaar de apathie en het niets voelen. Als je stresshormonen erg hoop oplopen dan werkt het semantische (wat gaat over het feitelijke) deel van je geheugen een stuk minder goed, dus is het gevoel van die nacht meer opgeslagen dan echt de gebeurtenis.

Is het niet voldoende je op het gevoel van die nacht te richten als dat is het enige aanknopingpunt is wat je voor jezelf hebt met die ervaring?
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 14:04:45 #14
112899 missbehavin
konnichiwa bitches
pi_102686476
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 14:02 schreef Black_Ninja het volgende:

[..]

Ik heb een keer tijdens het trainen met volle kracht een houten oefenzwaard (bokken) op mijn vinger gekregen. Daar spoot letterlijk het bloed uit. Ben naar de wc gegaan om met koud water te koelen. Daarna weer terug gegaan naar mijn sensei om toestemming te vragen om hem zelf even te mogen fixeren omdat ik er van uit ging dat hij gebroken was (compleet zwart en zat geen beweging meer in). Met tape gefixeerd en nog 6 uur door getraind. Op de EHBO kwamen ze er achter dat er een botsplinter in het gewrichtje zat en dat het een zeer zware kneuzing was.

Maar PTSS heb ik er niet aan over gehouden... :{

Ook niet na dat ik mijn schouder uit de kom duwde, neus brak, pols kneusde of vergelijkbare dingen...
Bikkeltje! Je lijkt wel een vrouw O+
I'm in the basement, you're in the sky
I'm in the basement baby, drop on by
~ this world is only gonna break your heart ~
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 14:08:29 #15
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_102686597
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 14:02 schreef Black_Ninja het volgende:
[]
Michielos reincarnated...
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 14:11:21 #16
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_102686689
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 14:04 schreef missbehavin het volgende:

[..]

Bikkeltje! Je lijkt wel een vrouw O+
:P Vechtsport instructeur ;) dan moet je wel :P
Domo Arigato!
pi_102692580
Ooh wat een helden zijn jullie allemaal. Het gaat hier niet zomaar om eventejs kiespijn he. Ik kan hier ook verhalen neerzetten van door blijven basketballen met gescheurde enkelbanden etc. Maar gaat het daarom? Gaat het erom jullie te laten zien hoe sterk (in jullie ogen zwak..) ik ben? Nee. Als je niets te melden hebt doe dat dan ook niet, ben benieuwd naar mensen die hier ervaring mee hebben.

Daarnaast is kiespijn een hele andere pijn dan die aan de rest van je lichaam omdat dit in je schedel zit bij je hersenen. Maar dat zal wel al te moeilijk zijn. Ik weet van mezelf dat ik helse pijnen heb doorstaan en sterker ben dan 99% van de mensen.

Zegt de hoest-cultuur je iets? Mensen die een beetje hoesten, dat dan de hele dag doen omdat ze dan laten zien dat ze 'doorgaan terwijl ze toch half-ziek zijn?' kansloos.

Canilas, dankje voor je reactie. Het punt is dus dat ik van die nacht nog vrij weinig herriner en er eigenlijk ook helemaal geen gevoelens meer aan verbindt. Zou je misschien nog iets meer kunnen vertellen erover?
Only the strong survive
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 16:37:59 #18
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_102692933
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 16:31 schreef TheGOAT het volgende:
Ooh wat een helden zijn jullie allemaal. Het gaat hier niet zomaar om eventejs kiespijn he. Ik kan hier ook verhalen neerzetten van door blijven basketballen met gescheurde enkelbanden etc. Maar gaat het daarom? Gaat het erom jullie te laten zien hoe sterk (in jullie ogen zwak..) ik ben? Nee. Als je niets te melden hebt doe dat dan ook niet, ben benieuwd naar mensen die hier ervaring mee hebben.
Ik heb geen ervaring met PTSS door kiespijn. Het bestaat namelijk ook niet, PTSS door kiespijn.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_102693112
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 16:37 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Ik heb geen ervaring met PTSS door kiespijn. Het bestaat namelijk ook niet, PTSS door kiespijn.
Aah de grap is namelijk ook dat je PTSS kunt krijgen door een bijensteek. Als jij het idee hebt dat je doodgaat nadat je geprikt bent, in paniek raakt en elke keer dat je een bij zie vliegen weer die gevoelens terugkrijgt heb je ook PTSS. PTSS is niet alleen voor militairen of mensen die verkracht worden. Maar misschien dat jij mijn therapeut zou moeten zijn, zou ik snel klaar zijn!
Only the strong survive
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 16:41:30 #20
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_102693150
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 16:40 schreef TheGOAT het volgende:

[..]

Aah de grap is namelijk ook dat je PTSS kunt krijgen door een bijensteek. Als jij het idee hebt dat je doodgaat nadat je geprikt bent, in paniek raakt en elke keer dat je een bij zie vliegen weer die gevoelens terugkrijgt heb je ook PTSS. PTSS is niet alleen voor militairen of mensen die verkracht worden. Maar misschien dat jij mijn therapeut zou moeten zijn, zou ik snel klaar zijn!
jouw therapeut wil jou zolang mogelijk helpen en zoveel mogelijk geld verdienen, vandaar die diagnose :).
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_102693207
Misschien heeft het niet eens zoveel te maken met de fysieke pijn die je toen ervaren hebt als wel met het feit dat je op dat moment hulp nodig had en afgewezen werd, of niet serieus genomen werd en feitelijk een soort van in de steek gelaten werd. Die afwijzingen kunnen behoorlijke mentale pijn opleveren. Daarbij heb je geen geheugen voor fysieke pijn. Dus dit zal je ook niet kunnen oproepen.
pi_102693329
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 16:41 schreef Maanvis het volgende:

jouw therapeut wil jou zolang mogelijk helpen en zoveel mogelijk geld verdienen, vandaar die diagnose :).
Ja, want dat is ook echt het doel van elke therapeut. Zoveel mogelijk geld verdienen ook al is er niks te behandelen. :')
pi_102694816
maar wat is dan nog het verschil tussen een 'gewone' angststoornis en PTSS?

Begrijp me niet verkeerd ik ben met heel veel ontwikkelingen in de psychologie erg blij omdat nu bijvoorbeeld soldaten met PTSS de hulp kunnen krijgen die ze nodig hebben maar ik heb ook het gevoel dat er steeds vaker 'door geschoten' word in het willen plaatsen en behandelen van dingen

ja ik geloof best dat je enorme pijn hebt gehad en dat je nu nog angstig bent om die zelfde pijn weer te krijgen
ik vraag me alleen af waarom dit 'meteen' PTSS moet heten en hoeveel je daar mee op schiet
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 17:31:49 #24
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_102695847
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 17:12 schreef rhubarbje het volgende:
maar wat is dan nog het verschil tussen een 'gewone' angststoornis en PTSS?

Begrijp me niet verkeerd ik ben met heel veel ontwikkelingen in de psychologie erg blij omdat nu bijvoorbeeld soldaten met PTSS de hulp kunnen krijgen die ze nodig hebben maar ik heb ook het gevoel dat er steeds vaker 'door geschoten' word in het willen plaatsen en behandelen van dingen

ja ik geloof best dat je enorme pijn hebt gehad en dat je nu nog angstig bent om die zelfde pijn weer te krijgen
ik vraag me alleen af waarom dit 'meteen' PTSS moet heten en hoeveel je daar mee op schiet
Dit is ook meer wat ik bedoel TS. Mijn opmerking daarnet was niet lullig bedoeld maar echt zit echt wel een verschil tussen PTSS en een angst stoornis.

Het is een natuurlijke reactie van je lichaam om een angst te ontwikkelen voor extreme situaties en dat is opzich gezond. Maar je moet niet doorslaan en dan ontwikkel je een angst STOORnis. PTSS is dan weer een situatie waar je niet alleen pijn maar ook een mentale prikkel heb gekregen via bijvoorbeeld beelden die je hebt gezien. PTSS is wel hele andere koek dan angst voor pijn.

Ik neem aan dat je jouw situatie niet wilt vergelijken met wat soldaten hebben.

Jezelf een veel heftigere diagnose geven of laten geven schiet je echt niet veel mee op. Een ingegroeide teennagel is heel vervelend maar op moment dat dat rode plekje als een gevaarlijke infectie wordt ingeschat schiet je er niet veel mee op. Een ingroeide teennagel = nagel er af, een levensgevaarlijke infectie = been er af. En PTSS of een angststoornis is qua behandeling ook hele andere koek...
Domo Arigato!
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 17:48:17 #25
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_102696552
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 17:12 schreef rhubarbje het volgende:
maar wat is dan nog het verschil tussen een 'gewone' angststoornis en PTSS?

Begrijp me niet verkeerd ik ben met heel veel ontwikkelingen in de psychologie erg blij omdat nu bijvoorbeeld soldaten met PTSS de hulp kunnen krijgen die ze nodig hebben maar ik heb ook het gevoel dat er steeds vaker 'door geschoten' word in het willen plaatsen en behandelen van dingen
PTSS is niet iets wat exclusief is voor soldaten of oorlogssituaties. Wat TS zegt, hoe bizar ook, is helaas wel waar, dat je in bepaalde gevallen van minder 'ernstige' dingen PTSS kunt 'krijgen'.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')