De laatste loodjesDe motor en bak zijn weer thuis, de assen zitten erin, remmen zitten erop; tijd om de boel af te bouwen. Hier heb ik verder geen foto's van, maar wel een filmpje van het eerste resultaat.
Eerst natuurlijk alles weer in orde maken, om te beginnen met de uitlaat. Ik heb een gebruikt exemplaar gekregen waar eerst nog een beetje aan gelast moest worden. Ook was hij in tweeën gezaagd op een onlogische plek, zodat ik een (prijzig) verbindingstukje nodig had. De uitlaat weer op de poorten te krijgen heeft mij ook veel moeite gekost (nieuwe pakkingen niet vergeten). Uiteindelijk sloot de voordemper niet goed aan op de rest van de uitlaat, wat ik maar dicht heb laten lassen aangezien het toch een gebruikt exemplaar was.
Daarna volgde het verbinden van de bedrading en het terugplaatsen plus aansluiten van de radiateur. Die heb ik eerst met water gevuld, in afwachting van lekkages en om het systeem wat door te spoelen. Nadat alles aangesloten en gecontroleerd was en de accu ook weer terug in de auto zat kon ik voor het eerst sinds al het werk de motor proberen te starten. Na 10 seconden brandstof omhoog te hebben gepompt op de startmotor kwam de boel eindelijk weer tot leven
Meteen spoot de brandstof in het rond, dus gelijk weer afgezet. Brandstofslang was niet zo denderend meer, dus die heb ik vervangen door eentje uit de 95 samen met een nieuw brandstoffilter. Dat hielp een stuk. Maar daarna deed de Saab niets meer. Zelfs het instrumentenpaneel bleef zwart. Tal van suggesties gekregen, maar het elektrische deel is niet mijn sterkste kant dus ik heb niets kunnen vinden. Tijdje later deed hij het opeens wel weer. Er lekte ook wat water net achter de waterpomp, dit kwam door een verlepte slangklem. Om die te vervangen moest wel weer de dynamo eruit. Tussen de bedrijven door heb ik eens een filmpje van een start gemaakt - de motor was al warm dus vandaar dat hij direct aansloeg. Een koude motor heeft hij nog altijd moeite mee.
Toen werd het tijd om de remmen te ontluchten en de achterste wiellagers in te vetten. De wielen eraf, remtrommels eraf (met de nieuw gekochte poelietrekkers) en de wiellagers goed ingevet. Helaas braken bij het ontluchten de nippels van de achterremmen af, en vond ik het onduidelijk hoe exact de stelschroef af te stellen. Aangezien ik al met de Saab-kenner had afgesproken dat hij de auto op zou komen halen voor het terugplaatsen van de voorveren en het uitzoeken van de koppelingcilinders (die waren op dat moment nog niet opgelost) heb ik hem verzocht de remmen goed te ontluchten. Restte mij alleen nog om de auto af te bouwen zodat hij vervoert kon worden; wielen eronder, front erop en laten zakken. Door het gebrek aan voorveren had ik wel opeens een Saab low-rider
Het oordeel van de Saab-kenner bij het bekijken van de auto was matig en hij adviseerde me te overwegen een wagen van hem over te nemen aangezien het toch wel wat geld ging kosten - hij werkt goedkoop maar niet gratis
Vanwege al het geld en de moeite, en het sentiment, wat in de auto zat inmiddels wilde ik het gewoon bij die van mij houden, tenzij het echt te prijzig zou worden. Wel merkte hij op dat de motor erg netjes liep en goed klonk, wat natuurlijk erg fijn was om te horen!
Met moeite hebben we de auto uit de tuin gerold en is hij de aanhanger opgetakeld - op jammerlijke wijze is daarbij de kentekenhouder gesneuveld. En toen was m'n auto opeens weg
Doordat een andere auto uitviel kon hij er meteen in het weekend aan werken en vier dagen later had ik de auto terug, met goed nieuws en slecht nieuws...
Wat hij eraan had gedaan was de naven er goed opzetten, remmen nagekeken (remleidingen achter waren toch wel redelijk gaar en zijn vervangen, remcilinders achter zijn ook vervangen) en daarna is alles ontlucht en afgesteld. Ook heeft hij dus de hoofdcilinder van de koppeling vervangen. Omdat ik niet wist dat ik voor het bouwjaar een verkeerde carburateur erop had - en dus ook een ander luchtfilterhuis - had ik het verkeerde luchtfilter besteld. Die kon hij wel even ruilen. De ontsteking had hij beter afgesteld, de veren er terug onder gezet, en de veer linksachter vervangen. De auto hing altijd wat scheef, en dat bleek te komen doordat er een voorveer achter zat. Al met al heeft het uitstapje van de 96, inclusief transportkosten, een ruime 400 euro gekost maar dat was zeker de moeite waard. Alleen de claxon kon hij zo snel niet oplossen, maar dat liet ik wel aan de garage over. Op dinsdag had ik de auto weer voor de deur, herenigd met mijn trouwe Mazdaatje
Toen het slechte nieuws
De koppelingcilinders deden het wel, maar de hefboom wilde nog steeds niet bewegen. Wat bleek? Bij het bijwerken van die hefboom is die wat verbogen geraakt, zodat hij niet meer vrij beweegt door het gat van het koppelinghuis.
Om dat recht te buigen moest dus de hele motor er weer uit!
Dat had hij wel willen doen, maar dat zou mij weer 300 euro kosten vanwege alle tijd die het vraagt. Gelukkig had ik daar inmiddels ervaring mee én een werkplaatskraan gekocht in plaats van gehuurd. Dinsdagochtend was de auto geleverd, dinsdagavond was de motor er weer helemaal uit - je wordt er wel handiger in als je het vaker doet
Het rechtbuigen van de hefboom was met 10 seconden gebeurd natuurlijk... Nu komt de hefboom wel door de opening.
Er volgden een paar dagen van slecht weer, dus het duurde even voordat de motor er weer terug in kon. Ook dit ging de tweede keer toch wat makkelijker dan de eerste. Tussendoor nog even de kentekenplaathouder vervangen. Het bleek dat ik geen Saab-originele houder erop had zitten, en omdat de restanten van de oude houder er met schroeven ipv moeren op zaten moest wel even de voorbumper eraf. Maar na een kwartiertje had de Oude Voes zijn cijfers en lettters weer terug.
Ik heb op woensdag de hulp van mijn broertje ingeroepen voor het ontluchten van de koppeling, wat dit keer vlekkeloos ging. Even de vrije slag afstellen... motor starten... koppeling in... auto in de versnelling... langzaam op laten komen - en hij reed op eigen kracht
Zonder enge geluiden of doordrukken van de koppeling. Met andere woorden; mijn werk zat erop!
Dit was vlak voor de vakantieperiode, zodat het nog acht (hele lange) weken duurde voordat ik de lasser kon bellen en die de auto op kwam halen. Want roestvrij op kritieke plekken was hij zeker niet, vooral de dorpel links was erg slecht:
En rechts was ook redelijk krokant.
Hij zou hem direct door brengen naar de garage, dus ik had de lange lijst met gedane werkzaamheden toegevoegd en de twee dingen waarvan ik wist dat die niet in orde waren - afstellen van de verlichting en de claxon die het niet deed - er ook bij, met het verzoek naar het slecht koude starten te kijken. Toen moest ik twee lange weken wachten, een beetje in angst dat ze nog allemaal ernstige dingen tegen zouden komen, maar afgelopen maandag werd ik dan toch gebeld: hij was klaar
De lasser heeft mij 275 euro gekost en de APK 180 - wat mij reuze mee viel, maar al met al heb ik er de laatste zes maanden wel 2100 euro aan uitgegeven. Verzekering had ik ook al geregeld, ik hoefde alleen de schorsing nog even op te heffen. En toen kon ik eindelijk, na de vele uren die erin zijn gestopt, voor het eerst sinds ruim 1,5 jaar er weer mee op de openbare weg rijden
Om dat te vieren werd een potje commandant, turtlewax en wat poetsdoeken aangeschaft en heb ik mij bij mijn ouders behoorlijk staan uitleven op de dof geworden lak (voordat hij naar de lasser/garage ging had ik hem al grondig schoon gemaakt - mocht ook eens wel na 2 jaar
). Het resultaat mag er wezen, voor en na
Waarna het voor hem hoog tijd werd om, op geheel eigen kracht, ten slotte naar huis te rijden
Na de APKIs hij nu dan helemaal klaar? Nee, natuurlijk niet
Een oldtimer is nooit klaar. Om te beginnen is de linker koplamp wazig; het dimlicht werkt niet altijd mee. Ook start hij erg slecht bij een koude start, ook al zeggen zowel de lasser als de garage niets gemerkt te hebben. Mogelijk dat de carburateur er eens af moet en goed intern gereinigd worden, en al dan niet ergens gemaakt of beter afgesteld. Ik zie het even aan, anders ga ik wel weer eens langs de Saab-kenner. Ook zou de waterpomp lekken, maar ik heb nu nog geen lekkage gespot. De pakkingen moeten zich altijd even volzuigen en het is best mogelijk dat dit toch de oorzaak is. Een nieuwe waterpomp kost anders 50 euro, dus dat valt in het ergste geval ook wel te overzien. Een ander, vooral irritant, euvel is dat rond de 100 de motorkapvergrendeling los springt. Nou kantelt de motorkap van de 96 naar voren, dus helemaal losschieten zal hij niet, maar je staat zo lullig langs de auto(snel)weg met 'pech' alleen omdat je kap open staat. Misschien dat het wat bijwerken van de pin uitkomst biedt, dus ik neem nu even een extra tang mee onderweg. De auto kan ook niet de max halen die hij zou moeten; bij 120 is de fut er echt uit. Nou rijd ik er niet harder dan 100 mee over het algemeen, maar ergens klopt er dus iets niet. Misschien dat delen van de ontsteking ook niet jofel meer zijn, al is het geen belangrijk iets voor een rustige rijder.
Dan zijn er nog dingen die voorheen al defect waren; verwarming is niet regelbaar, auto lekt wat doordat de raamrand rot is, achterruitverwarming is defect, kofferbak sluit lastig. Allemaal problemen die eigenlijk niet heel erg hinderlijk zijn.
Het grootste probleem nu is de roest op het plaatwerk. Oppoetsen heeft de auto veel goed gedaan, maar de lak is versleten vol met krassen (mede doordat ik tijdens het sleutelen steeds de kap er los op heb geschoven) en zo meer, en forse roestplekken. Dit zal nog eens low-budget aangepakt moeten worden met antiroest, plamuur en laklaagje. Eigenlijk heeft de auto een complete restauratie van de carrosserie nodig, maar dat grapje zit er financieel echt niet in. Dus voorlopig houd ik het maar bij alleen rijden, en dat is eigenlijk alle lol
Nu moet ik eerst rondrijden om te kijken of er geen gekke dingen gebeuren. Als ik iets verkeerd heb gedaan kan in het ergste geval een pakking of keerring eruit springen en kan de boel weer uit elkaar. Tot nu toe niets gemerkt en ook de motor wordt niet te heet, ik ben benieuwd hoe hij het op een langere rit volhoudt. Voor de rest... afwachten
En ach, vanuit bepaalde hoeken ziet hij er op foto's nog best redelijk uit.