quote:Langere straf Breivik is mogelijk
De Noorse justitie overweegt om Anders Breivik te vervolgen voor misdaden tegen de menselijkheid. Daardoor kan hij een hogere straf krijgen. Dat meldt de krant Aftenposten.
Breivik wordt verdacht van terrorisme. De maximumstraf die hij daarvoor kan krijgen is 21 jaar. Voor misdaden tegen de menselijkheid zou hij maximaal 30 jaar kunnen krijgen.
Die tenlastelegging is sinds 2008 mogelijk in de Noorse wet. De politie sluit een nieuwe aanklacht tegen Breivik niet uit, maar houdt het voorlopig op terrorisme.
quote:Italiaanse Europarlementarier: Ideeën Breivik volkomen gezond
De Italiaanse Europarlementariër Borghezio heeft voor een nieuwe rel gezorgd door de ideeën van de Noorse terrorist Breivik 'ten diepste gezond' te noemen.
De politicus van de Lega Nord was gisteravond op de radio vol lof over diens 'nee' tegen de multiculturele samenleving.
Borghezio hekelde de Europese besluiteloosheid ten aanzien van de 'islamitische invasie', waartegen moet worden opgetreden zoals in de middeleeuwen door de Tempeliers, kruisridders die ook een voorbeeld van Breivik zijn.
In mei baarde Borghezio al opzien door de voormalige Bosnisch-Servische legerleider Ratko Mladic na zijn arrestatie een 'patriot' te noemen. 'De Serviërs hadden de oprukkende islam in Europa kunnen stoppen, maar men heeft ze dat niet laten doen', aldus Borghezio toen, die zei dat hij Mladic in Scheveningen wilde gaan bezoeken. Critici noemden Borghezio dinsdag het Europarlement onwaardig. (ANP/Redactie)
quote:'Breivik verwachtte neergeschoten te worden'
OSLO - De 32-jarige Anders Behring Breivik, de dader van het bloedbad van afgelopen vrijdag in Oslo, dacht dat hij neergeschoten zou worden toen hij naar de rechtbank werd vervoerd.
Dat heeft zijn advocaat gezegd tegen de Noorse omroep NRK. "Hij heeft meerdere keren gezegd dat hij verwachtte neergeschoten te worden", aldus advocaat Geir Lippestad.
Breivik werd maandag voor de eerste keer gehoord door de rechter. Een aantal Noren reageerden hun woede af op het voertuig waarmee hij werd overgebracht.
quote:Arrestatie in Polen om aanslag Oslo
AMSTERDAM - De politie in Polen heeft een man gearresteerd die in verband wordt gebracht met de bomaanslag in Oslo van afgelopen vrijdag. Dat heeft de Noorse publieke omroep NRK maandag op basis van Poolse media gemeld.
quote:Breivik voorgeleid achter gesloten deuren
Anders Breivik, die vrijdag in Noorwegen 93 mensen doodde, is voorgeleid aan een Noorse rechter. Rechter Kim Heger heeft besloten om de zitting achter gesloten deuren te laten plaatsvinden na een verzoek van het Openbaar Ministerie.
Het is niet duidelijk wat voor kleding Breivik aan heeft. Hij zou van plan zijn om in een Tempeliers-achtig uniform te verschijnen.
Rechtszaken vinden in Noorwegen meestal plaats achter gesloten deuren, maar dat hoeft niet. Breivik had om een openbare zitting gevraagd zodat hij aan de hele wereldpers kon uitleggen waarom hij tot zijn daad is gekomen.
Maar de rechter ging niet in op dat verzoek. Het OM had een zitting achter gesloten deuren gevraagd om juist te voorkomen dat Breivik een platform zou krijgen voor de verspreiding van zijn ideologie.
Opluchting
Verslaggever Jeroen Wollaars zei dat er in Noorwegen met opluchting is gereageerd op het besluit van de rechter. "Breivik wordt inmiddels gehaat in Noorwegen. Het besluit van de rechter is met applaus ontvangen", aldus Wollaars.
Breivik heeft bekend de aanslagen te hebben gepleegd. Hij ziet er echter geen misdaad in.
De rechter moet vandaag beslissen over verlenging van het voorarrest. Dat kan hij voor maximaal acht weken doen. Daarna moet er opnieuw besloten worden over verlenging.
De rechter moet ook beslissen over de voorwaarden van de verlenging. Zo kan worden bepaald dat Breivik afgezien van zijn advocaat niemand mag spreken en geen nieuws mag zien of kranten mag lezen.
Medisch onderzoek
Op een later moment zal hij medisch worden onderzocht. Volgens Noorse juristen begint het eigenlijke proces mogelijk pas over een jaar.
De langste gevangenisstraf die in Noorwegen kan worden opgelegd is 21 jaar. Als een rechtbank oordeelt dat de veroordeelde dan nog een gevaar is voor zijn omgeving, kan dat met steeds vijf jaar worden verlengd.
quote:Dodental aanslagen Noorwegen mogelijk omlaag
AMSTERDAM – Het dodental als gevolg van de aanslagen in Noorwegen vorige week vrijdag wordt mogelijk naar beneden bijgesteld. Dit heeft de Noorse politie maandag laten weten, zo meldt persbureau Reuters.
Het officiële dodenaantal van de aanslagen staat momenteel op 93. De politie ging er tot nu toe vanuit dat op het eiland Utoya minstens 86 jongeren omkwamen, maar het gaat waarschijnlijk om minder doden.
De 32-jarige Anders Behring Breivik is vooralsnog de enige verdachte van de bloedige aanslagen.
Breivik werd vrijdag aangehouden op Utoya, kort nadat hij daar met vuurwapens een bloedbad had aangericht bij een jeugdkamp van de regerende Arbeiderspartij.
Kort voor de schietpartij was bij het kantoor van premier Jens Stoltenberg in Oslo, ruim 30 kilometer verderop, een autobom ontploft. Daarbij vielen zeker zeven doden.
Who wants to be a Militair?quote:Op woensdag 27 juli 2011 01:06 schreef Specularium het volgende:
Wat een belspelpresentator is het ook.
Ik ben wel blij dat mijn username nog niet op de zwarte lijst is beland.quote:
quote:Op woensdag 27 juli 2011 01:06 schreef Specularium het volgende:
Wat een belspelpresentator is het ook.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia
Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
Meeliften op de aandacht?quote:Op woensdag 27 juli 2011 01:21 schreef El_Matador het volgende:
http://www.nu.nl/media/25(...)orpaginablunder.html
Dat zou echt te ziek zijn.quote:
Spreek voor jezelf, maar het nut van een Noors artikel ontgaat me nogal eigenlijk. Of kun je een degelijke vertaling leveren?quote:Op woensdag 27 juli 2011 01:28 schreef MrVanBraun het volgende:
http://www.vg.no/nyheter/(...)l.php?artid=10080820
Ha daar hebben we onze grote vriend weer.
Dat vroeg ik me ook af. Daar is maar heel weinig media-aandacht voor.quote:Op woensdag 27 juli 2011 01:08 schreef Piet_Piraat het volgende:
Over de aanslag in Oslo komt er maar weinig info.
Wat is de staat van de gebouwen en liggen daar nog mensen?
quote:Op woensdag 27 juli 2011 01:29 schreef Specularium het volgende:
Geert verantwoordelijk houden, ook indirect.
x 100.
Dat is wel weer een geluk bij een ongeluk.quote:De traditioneel drukbezochte Roze Maandag van de kermis van Tilburg leverde maandag vrolijke foto’s op.
Prima te volgen hoor hier in Google Translate.quote:Op woensdag 27 juli 2011 01:30 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Spreek voor jezelf, maar het nut van een Noors artikel ontgaat me nogal eigenlijk. Of kun je een degelijke vertaling leveren?
Trusten ouwe stierenbal.quote:Op woensdag 27 juli 2011 01:30 schreef El_Matador het volgende:
[..]
En met die instemming ga ik eindelijk es echt slapen.
wat is ie ook lelijk eigenlijkquote:Op woensdag 27 juli 2011 01:28 schreef MrVanBraun het volgende:
http://www.vg.no/nyheter/(...)l.php?artid=10080820
Ha daar hebben we onze grote vriend weer.
Misschien wist die vrouw niet dat je daar bommen mee kunt maken.quote:Op woensdag 27 juli 2011 01:32 schreef prupke het volgende:
Wat ik nog niet begrijp van dit verhaal van die breivik:
Hij heeft een boerderij gekocht/gehuurd en daarom kon hij kunstmest bestellen....
(buurvrouw heeft het zien staan en vond het raar dat hij dat niet gebruikte voor het land wat hij "bezat" )
Ok ze zijn in noorwegen vredelievend (zelfs de politie heeft geen wapen op zak omdat het niet nodig is)
Maar als er iets niet klopt in het plaatje dan zou je dat toch melden?
Ik ben geen scheikundige maar die kunstmest heeft dus wel een heel groot effect als je een bom maakt.
En verder : als je die gast ziet komt hij niet echt over als een rare knakker.
Moet je nagaan hoe wij soms pittigheid moeten mogen kunnen beoordelen.quote:Op woensdag 27 juli 2011 01:31 schreef Puntenslijpsel het volgende:
[..]
wat is ie ook lelijk eigenlijk
Is volgens mij wel algemeen bekend toch?quote:Op woensdag 27 juli 2011 01:34 schreef MrVanBraun het volgende:
Misschien wist die vrouw niet dat je daar bommen mee kunt maken.
Dat eiland verhaal trekt uiteraard meer aandacht maar staat niet op zichzelf.quote:Op woensdag 27 juli 2011 01:30 schreef Gulo het volgende:
[..]
Dat vroeg ik me ook af. Daar is maar heel weinig media-aandacht voor.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |