abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99061214
Ja het is echt een Peruaan. De echte "kenners" zien altijd wel dat het geen Mechelse herder is, hij heeft een hele andere bouw, vacht voelt anders aan en andere blik. + zijn masker loopt te ver door. Maar de meeste mensen denken idd dat het een Mechelaar is.

Dit is hij afgelopen weekend met zijn zusje
  dinsdag 5 juli 2011 @ 12:48:41 #27
269754 Ataraxy
Rustig maar...
pi_99061338
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 12:04 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

Tja als jij het vooruitzicht hebt dat je de komende 15 jaar (want een hond kan makkelijk 15 jaar of ouder worden) bij deze werkgever blijft werken waar je de vrijheid hebt om je huisdier mee te nemen en uit te laten dan zou het kunnen. Maar wie zegt dat dit deze situatie zo blijft?
Als je zo denkt moet je nooit een hond nemen, of een kat, of kinderen, of een vriend(in)...
Er zijn genoeg werkende mensen met een hond, een goede hond keuzen is daarbij wel belangrijk. Daarom goed dat TS zich hierop wil orienteren. ^O^
Wat vaker met flats/appartementen wel zo is, is doordat alles op 1 verdieping is er soms juist meer plaats is voor de hond binnenshuis dan in een sociaal eengezins huurhuisje met mini tuin. Als je dan genoeg gaat lopen kan het allemaal prima gaan.
  dinsdag 5 juli 2011 @ 12:54:20 #28
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_99061568
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 12:48 schreef Ataraxy het volgende:

[..]

Als je zo denkt moet je nooit een hond nemen, of een kat, of kinderen, of een vriend(in)...
Er zijn genoeg werkende mensen met een hond, een goede hond keuzen is daarbij wel belangrijk. Daarom goed dat TS zich hierop wil orienteren. ^O^
Wat vaker met flats/appartementen wel zo is, is doordat alles op 1 verdieping is er soms juist meer plaats is voor de hond binnenshuis dan in een sociaal eengezins huurhuisje met mini tuin. Als je dan genoeg gaat lopen kan het allemaal prima gaan.
Een kat kun je veel gemakkelijker langer alleen laten. Die wordt niet ongelukkig en gaat niet blaffen, wat weer vervelend is voor je buren.
The love you take is equal to the love you make.
pi_99062275
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 12:05 schreef Nora.. het volgende:
Hmm, ik kan zo'n beestje vast meer plezier geven dan een gepensioneerd oud ventje ;)

Nee geintje, maar ik ben erg benieuwd hoe anderen het doen. Het is voor mij ook helemaal niet de bedoeling nu meteen een hond aan te schaffen, maar ik wil me er wel graag in verdiepen, aangezien ik nog weinig verstand heb van rassen en hun eigenschappen.
Verdiepen in rassen is inderdaad een belangrijk punt. Een border collie is bijvoorbeeld een echte werkhond en vind ik sowieso geen optie tenzij je de hond echt voldoende uitdaging kunt bieden. Kooikerhondje is ook niet voor iedereen geschikt, geen eenvoudig karakter.
Wat voor karaktereigenschappen vind je belangrijk in een hond?

Ik zou het belangrijker vinden hoe lang / vaak een hond alleen is en hoeveel je er mee kunt wandelen dan hoe groot je woont. Redelijkerwijs dan uiteraard, een Ierse wolfshond in een appartement van 40m2 moet je niet willen en een hond heeft wel een beetje ruimte nodig, maar de meeste honden worden ongelukkiger als ze veel alleen zijn, het zijn roedeldieren. Als je veel wandelt en de hond dan fijn los kan rennen dan heeft hij binnen niet zoveel nodig omdat hij buiten zijn energie kwijt kan.

Zelf heb ik een Friese stabij op een appartement gehad, later samen met mijn tweede hond. Ik woonde op drie minuten lopen van het bos waar ze heerlijk konden rennen en stoeien waardoor ze binnen voldaan waren.
"The problem with common sense is that most people are morons."
  dinsdag 5 juli 2011 @ 13:24:19 #30
37769 erodome
Zweefteef
pi_99062611
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 11:44 schreef Prospos het volgende:
Als je in de toekomst kinderen wilt moet je eerst baren en dan pas een hond aanschaffen. Iets met acceptatie van hond tot kind meen ik te weten.
Niet nodig, eerst hond dan baren gaat meer dan prima.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  dinsdag 5 juli 2011 @ 13:38:05 #31
37769 erodome
Zweefteef
pi_99063100
Opzich, als je de tijd ervoor hebt kan je redelijk vrij kiezen qua ras, de vraag is wat zoek je in een hond?

De woonruimte maakt niet zoveel uit, je wil ze toch redelijk rustig hebben in huis, maar hoeveel tijd je aan wandelen en geestelijke uitdaging kan en wil bieden is wel belangerijk.
Hoe kleiner de woonruimte, hoe meer ze buiten hun ei kwijt moeten kunnen.

Vraag jezelf dus vooral af wat je met de hond wil?
Wil je een hond meer voor de gezelligheid of wil je er echt mee aan het werk, droom je van behendigheid doen, schapen hoeden, flyball of een andere intensievere sport?
Ben je een type voor echt lange wandelingen en dat met grote regelmaat, of ben je meer van de gewone wandelingen met een aantal keer per week een stevige wandeling ertussendoor?

Ben je een type die het leuk vindt om intensief bezig te zijn met opvoeding en de boel in goede banen leiden, of zoek je juist iets waarbij dat wat minder nodig is?
Hoeveel kennis en ervaring heb je al met honden, kan je die hond aan die die intensieve begeleiding nodig heeft of kan je dat niet aan of heb je er geen zin in?

Ben je iemand die het fijn vindt om veel aan vachtverzorging te doen, of heb je liever een hond waar je zo nu en dan voor de fijn een borstel of een lap overheen haald, maar waar het verder niet moet?

Wat is jouw beeld bij de hond die in je huis gaat komen, zet dat eens op een rijtje voor jezelf, wat wil je, wat wil je niet?
Als je dat op een rijtje hebt kan je rassen gaan uitzoeken die binnen je criteria vallen, daaruit kies je dan degene die je blikveld streelt.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_99064277
Dank erodome.

Om een paar van je vragen te beantwoorden. Ik vind het opvoeden erg leuk, ik kan goed met honden omgaan, maar heb er nooit zelf een gehad. In theorie zou ik er al mijn aandacht aan willen geven, maar er moet natuurlijk wel gewerkt worden.

Ik vind gezelligheid belangrijk, spelen, en ik ga graag wandelen, maar moet ook realistisch zijn want ik woon niet bepaald aan de bosrand. Schapen hoeden is ook niet aan de orde ;) Vacht borstelen vind ik prima, maar ik zie mezelf niet wekelijks naar de hondentrimsalon gaan.

Bedankt voor de adviezen iedereen, ik ga me verder verdiepen!
  dinsdag 5 juli 2011 @ 14:18:52 #33
37769 erodome
Zweefteef
pi_99064884
Dan zou ik de werkhonden al een beetje wegzetten in je keuze en de echt langharige honden die een half uur tot een uur vachtverzorging nodig hebben per dag ook, die zijn dan minder geschikt.
De border collie en dat soort typjes zijn superleuk als je wil gaan sporten met ze, ze hebben naast de gewone beweging ook echt een uitdaging nodig om een gelukkige hond te worden.
Zelfde geld voor austrailian cattle dog en dat soort typjes, de echte werkhonden.
De windhondengroep is wel leuk, maar hebben veel beweging nodig, aan de lijn, want het zijn zichthonden en vallen onder de jachtwet, wel hele zachtaardige honden over het algemeen.

Het is je eerste eigen hond, dus dan raad ik altijd een makkelijk ras aan, al het begin is lastig, maak het jezelf niet te moeilijk, kies geen jack russel of een power breed of iets in die geest.
Geen honden met een hoge drive, rastypische dominantie wat je in goede banen moet leiden e.d.

De spaniels, retrievers e.d. zijn dan meer geschikt, houden nogsteeds wel van een lekkere wandeling, maar zijn meestal van nature erg medewerkzaam en sociaal, met een normale opvoeding heb je daar heerlijke honden aan.
Bij de toys e.d. kom je ook wel wat leukertjes tegen, maar daar heb ik niet zoveel verstand van, wel weet ik dat je soms stevig op moet passen, klein staat niet gelijk aan makkelijk, vaak zijn kleine honden een grotere uitdaging dan de middelgrote en grote honden.
pi_99064889
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 12:45 schreef _Multiply86_ het volgende:
Ja het is echt een Peruaan. De echte "kenners" zien altijd wel dat het geen Mechelse herder is, hij heeft een hele andere bouw, vacht voelt anders aan en andere blik. + zijn masker loopt te ver door. Maar de meeste mensen denken idd dat het een Mechelaar is.

Dit is hij afgelopen weekend met zijn zusje
[ afbeelding ]
Op deze foto is het inderdaad beter te zien, wel erg leuk zeg. Op die liggende foto leek het echt net een mechelaar pup.
Leuk om eens iets te lezen over een voor mij onbekend ras en hoe divers die kunnen zijn.
pi_99065159
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 14:18 schreef erodome het volgende:
De spaniels, retrievers e.d. zijn dan meer geschikt, houden nogsteeds wel van een lekkere wandeling, maar zijn meestal van nature erg medewerkzaam en sociaal, met een normale opvoeding heb je daar heerlijke honden aan.
Valt daar ook de welsh springer spaniel onder? Vind ik ook leuke honden, maar hebben wel aardig wat beweging nodig denk ik?

Of bedoel je meer zo'n type:
  dinsdag 5 juli 2011 @ 14:37:11 #36
37769 erodome
Zweefteef
pi_99065573
Geen king charles cavalier spaniel hoor, die hebben rare hoofdjes waar de hersenen niet normaal in passen, hondjes geboren met hoofdpijn om het maar even wat hard te zeggen.
Ik heb persoonlijk een hekel aan rassen die zo gefokt zijn dat de hond er levenslang last van heeft, weet dat veel mensen misschien wat knorrig worden van die mening, maar dat boeit me dan weer minder.

Engelse spaniel is leuk, field spaniel is leuk.
Springer is energieker, veel beweging nodig.
pi_99066030
Het is me duidelijk dat ik val op hondjes die houden van rennen ;)
  dinsdag 5 juli 2011 @ 14:56:41 #38
37769 erodome
Zweefteef
pi_99066275
Wat spaniels, ook de energiekere, mee hebben is dat als je ze hun beweging geeft ze erg rustig in huis zijn, ze zijn ook erg sociaal van aard en laten zich makkelijk opvoeden.
Je kan er alle kanten mee op, wil je sporten ermee, kan, wil je wat gewoner, kan ook.

Je doet niet perongelijk aan hardlopen ofzo?

Oh en ik begrijp dat je valt op honden die van rennen houden, dat zijn meestal ook de mooiste hondjes, mooi atletisch enzo ;)
Maar laat je niet te gek maken door uiterlijk alleen, tuurlijk moet het uiterlijk je bevallen, maar de aard is het belangerijkste, dat het past bij jouw leven.
pi_99066592
Ik hou van hardlopen, maar heb een blessure, dus het zal voor mij waarschijnlijk bij wandelen blijven (en natuurlijk zo nu en dan iemand anders met het beestje een rondje bos laten doen haha). Naast de fiets rennen is wellicht een optie.
  dinsdag 5 juli 2011 @ 15:15:21 #40
37769 erodome
Zweefteef
pi_99067067
Niet voor het eerste jaar/anderhalf jaar fietsen, daarna wel.
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 5 juli 2011 @ 16:46:55 #41
163650 Greys
pi_99070783
Jij hebt zo te horen echt de ideale werksituatie voor het hebben van een hond kunt hebben en hem veel aandacht kunt geven ^O^

Dogs 101 kijken op Animal Planet :P Komt volgens mij elke dag! Daar komen alle rassen voorbij en wordt er bij verteld of ze veel beweging nodig hebben, of ze goed op een appartement gehouden kunnen worden etc.
Uiteraard zeggen ze er ook bij dat élke hond (dus niet elk ras, maar elk exemplaar) weer anders is, maar zo krijg je wel een goede indruk.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_99073447
Pfoe sommige mensen hier lijken wel overal obstakels te zien.. Een hond hoeft echt niet 24/7 aandacht te hebben hoor, het is geen kind ;)

Nora.. je kan ook bij het asiel gaan kijken en daar advies vragen voor een hond die bij jouw levensstijl zou passen. Er zijn genoeg lieve honden die nog een baasje zoeken, en de mensen bij het asiel hebben er vaak veel verstand van. Zo hebben wij het iig gedaan met onze hond :)
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_99079018
Neem een Havanezer O+

Ze zijn ideaal voor in een appartement (doen wij ook), kan overal mee naartoe, past in een mand voor op de fiets en kan toch lekker een uurtje door het bos crossen als je er zin aan hebt. Enige minpunt is de lange vacht, maar 2x per jaar laten knippen of scheren en ook daar heb je nauwelijks omkijken naar ^O^

Ik ben sinds wij er eentje hebben echt verliefd geworden op het ras. Wij hebben heel lang gezocht naar een hondje dat qua formaat goed in een flat zou passen en qua karakter makkelijk te combineren is met andere dieren, kinderen en wisselende situaties (soms alleen thuis, soms mee naar het werk, soms in een flat, soms bij m'n ouders buitenaf, etc.). Ook qua temperament zijn ze gewoon perfect, ze zijn heel zacht, je hoeft nooit echt streng te doen om ze tot de orde te roepen. Ze zijn niet kefferig en totaal niet eigenwijs, dominant, happerig of lastig zoals sommige kleine rassen kunnen zijn. Zelfs als je ze schaamteloos verwend zijn ze nog zeer makkelijk terecht te wijzen en blijven ze lief en vriendelijk. Ook zijn ze goed in proportie, geen afgeplatte bek (dus geen ademhalingsproblemen) geen uitpuilende oogjes of te kleine koppies (dus geen traanogen of chronische hoofdpijn)... En ze zijn ook nog eens super schattig om te zien O+

Bewijs:

edit: Die van ons gaat ook één dag per week een dag met mijn vriend mee naar het werk. Ze past in een mand aan het stuur van de fiets en is heel rustig bij mijn vriend op kantoor. Voor het werk en na het werk doen ze een wandelingetje, en in de pauze ook een rondje. Gaat perfect :)

Oh, en ze kunnen ook mee op vakantie:

[ Bericht 4% gewijzigd door Miss_Isis op 05-07-2011 19:58:14 ]
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_99081389
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 11:39 schreef Nora.. het volgende:
Op dit moment wacht ik al mijn hele leven zou ik wel kunnen zeggen.
ahwww schatje :*
quote:
Volgens mij zijn de honden die mij het meeste aanspreken (als ik ze zie op straat, of ontmoet bij vrienden of iets dergelijks) helemaal niet zo geschikt om in een (klein) appartement te houden. Ik woon wel in de buurt van een park, maar heb geen tuin en in mijn huis is slechts een sprintje van 15 meter mogelijk.

Ik meen dat een Kooikerhondje, Friese Stabij of een Border Collie niet in deze omgeving passen.
Die beesten worden knettergek, en jij vervolgens ook. Zijn honden die echt flink beweging nodig hebben. Dus dat heb je wel goed gezien dat dat geen goede keuze is.
pi_99085938
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 16:46 schreef Greys het volgende:
Dogs 101 kijken op Animal Planet :P Komt volgens mij elke dag!
^O^

quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 17:37 schreef Njosnavelin het volgende:
Nora.. je kan ook bij het asiel gaan kijken en daar advies vragen voor een hond die bij jouw levensstijl zou passen. Er zijn genoeg lieve honden die nog een baasje zoeken, en de mensen bij het asiel hebben er vaak veel verstand van. Zo hebben wij het iig gedaan met onze hond :)
Ben ik wel van plan ja!
pi_99109138
Een volwassen hond heeft ook zo zijn voordelen, niet die lastige puppytijd en nog lastigere tienertijd waarin veel werk aan de hond nodig is, als je een leukertje vindt die al netjes is opgevoed van tussen de 2 en de 4 jaar(of ouder) dan hoef je het alleen nog maar bij te houden.

Je weet dan presies wat je krijgt en dat heeft voordelen.
pi_108154359
Inmiddels ben ik ook van Markiesjes wel gecharmeerd geraakt.

Volgens mij hebben zij ook iets minder beweging nodig dan Kooikerhondjes. Iemand hier die zo'n hondje heeft of heeft gehad?
  maandag 20 februari 2012 @ 09:55:38 #48
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_108177961
Ik neem alle 4 mijn honden mee naar mijn werk, ik heb honden sinds ik ben gaan werken, en ik snap echt niet waarom iedereen zo moeilijk doet over werkende mensen met honden.
Tot voor kort bleven er twee thuis, de oudste drie zijn jaren gewoon thuis gebleven. Ik had er wel meer dan 1, dus ze waren niet alleen, en ik wandel er meer dan genoeg mee en zo.
Kwamen niks te kort, als ik weg was sliepen ze lekker hoor.
Ik ken honden, ik durf zelfs te zeggen VEEL honden, in gezinnen, waar mss wel altijd iemand thuis is of zo, die veel minder aandacht en uitdaging krijgen dan de mijnes, dus het is maar net hoe je er zelf mee om gaat hoor.
Een pup vreet wel even veel tijd, dus juist lekker nu een hond nemen, nu heb je de tijd om hem op te voeden. Bij mij mik ik ze tussen de rest en helpen de andere honden met de opvoeding, maar de jongste is echt een draak wat dat betreft, al 2 jaar en we zijn nog steeds druk bezig met de opvoeding _O-
Ik maak me niet druk over een andere baan of zo, honden zijn flexibel, die passen zich wel weer aan ;)
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  maandag 20 februari 2012 @ 09:56:09 #49
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_108177967
Oh markiesjes zijn echt echt heel erg leuk ja O+
Ons vorige hondje leek wat op een kooiker / markiesje O+
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_108178335
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 09:56 schreef oh-oh het volgende:
Oh markiesjes zijn echt echt heel erg leuk ja O+
Ons vorige hondje leek wat op een kooiker / markiesje O+
Oh dat zou mijn droomhondje zijn :) Ik ga nu eerst zorgen dat ik er financieel wat beter bij zit en me voorbereiden door boeken te lezen etc. Misschien duurt het nog wel een jaar, maar ja voorpret is ook pret.

Leuk trouwens dat je zoveel honden naar je werk mee kan nemen. Wat voor werkplek heb je?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')