abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 17 mei 2011 @ 22:37:22 #1
50237 dribbel79
My username for over a decade
pi_96966984
Hoi mede klusfokkerts,

Binnenkort (lees "2011") gaan we de trap onder handen nemen en ik stoei al even met een item: de verlichting.
Aangezien de vorige bewoner een muur heeft verwijderd, inclusief een schakelaar voor de hotel-/ wisselschakeling, ben ik op zoek gegaan naar een alternatief om de trap te kunnen zien als je er op loopt.
Dus ik dacht: kekke LED verlichting in de trap maken...maar als je led's in de stootborden maakt, schijnen ze in je bakkes als je omhoog loopt, hetzelfde geldt voor spots in de treden zelf...
Als ik spots maak in de "wang" van de trap, dan krijg ik er geen voeding naartoe...
Wie heeft een idee??

Ik dacht zelf: led strips onder de treden, maar dat ziet er zo cheap uit...er zijn ook RVS kubusjes, waar een led inzit als "downlight" maar die heb ik niet kunnen vinden...

Help
"Het leven is te kort voor een slechte filmquote als signature"
pi_96967190
ergens boven de trap een lichtpunt aanbrengen, en die laten activeren door een remote sensor, als er iemand op de trap wil gaan :Y)
pi_96967375
Lichtgevende verf is veel cooler :D
  dinsdag 17 mei 2011 @ 22:43:18 #4
50237 dribbel79
My username for over a decade
pi_96967381
Ja, ok...dat is technisch haalbaar, maar niet makkelijk...ik wilde iets moois met de trap doen...
Maw: ik wil verlichting in trap maken, waar ik de voeding uit de trapkast haal...'t is een dichte trap btw
"Het leven is te kort voor een slechte filmquote als signature"
  dinsdag 17 mei 2011 @ 22:43:44 #5
50237 dribbel79
My username for over a decade
pi_96967425
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 22:43 schreef MaGNeT het volgende:
Lichtgevende verf is veel cooler :D
Topic kan dicht, slotje...hehe ;)
"Het leven is te kort voor een slechte filmquote als signature"
pi_96968119
aan de onderkant van de trede een sleuf frezen en led strip inmaken
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  dinsdag 17 mei 2011 @ 23:00:02 #7
50237 dribbel79
My username for over a decade
pi_96968588
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 22:53 schreef densmee het volgende:
aan de onderkant van de trede een sleuf frezen en led strip inmaken
De trede kan niet los en een sleuf frezen kan dus niet...denk ik...ben geen timmerman/ interieurbouwert...ruimte tussen rand trede en stootbord is 3 cm ofzo...
"Het leven is te kort voor een slechte filmquote als signature"
pi_96973900
Rallydame had zoiets gemaakt met ikea leds aan de zijkant Rallydame en co klussen nog even verder (dl 3)

  woensdag 18 mei 2011 @ 09:10:42 #9
50237 dribbel79
My username for over a decade
pi_96977875
Zoiets wil ik ook, alleen zit de trap er al 15 jaar in en muurvast...dus ik kan er nergens voeding vandaan halen of tussen mieren...anders had ik het zeker zo gedaan
"Het leven is te kort voor een slechte filmquote als signature"
pi_96978423
Zij had ook geen nieuwe trap hoor, ze hebben de trap helemaal af staan schuren. Ik zou haar even PMen hoe ze het precies gedaan hebben. Misschien sleufje uithakken naar trapkast in zijkant trap, gaatje boren naar onder, spul erin en dan dicht smeren met kneedbaar hout oid?
  woensdag 18 mei 2011 @ 09:47:15 #11
50237 dribbel79
My username for over a decade
pi_96978745
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 09:35 schreef Dzjonka het volgende:
Zij had ook geen nieuwe trap hoor, ze hebben de trap helemaal af staan schuren. Ik zou haar even PMen hoe ze het precies gedaan hebben. Misschien sleufje uithakken naar trapkast in zijkant trap, gaatje boren naar onder, spul erin en dan dicht smeren met kneedbaar hout oid?
ja, dacht ik ook, afplamuren...nah, genoeg te doen iig ;)
"Het leven is te kort voor een slechte filmquote als signature"
pi_96986628
trap verven met UV reactive verf.. en een blacklight er boven hangen >:P
  Moderator woensdag 18 mei 2011 @ 19:20:57 #13
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_97000904
Ik speel eigenlijk met hetzelfde idee en dacht er vanavond aan om een topic te openen voor ideen in op te doen.

Bij mij is het namelijk (in de nabije toekomst) zo dat het toilet op de benedenverdieping blijft (en op de bovenverdieping bestaat geen ruimte om een tweede toilet te realiseren), nu leek het mij interessant / nuttig om een beetje oriëntatieverlichting bij de trap te creëren met behulp van ledstrips in een profiel o.i.d. op of onder de treden.

Zo dat je als je snachts naar het toilet moet voldoende licht hebt om veilig beneden te komen, maar dat je niet klaarwakker bent als je weer terug in bed ligt.

Zelf heb ik al eens wat rond gegoogled en vond o.a. dit soort profielen waar verlichting in kan, die profielen kun je monteren op je traptreden.

http://www.stagetools.name/contents/nl/d168.html
http://www.cls-led.com/ba(...)62&Hmi=6546&Smi=7962
http://www.leds-buy.nl/le(...)rieur-led-strip.html

Dit is ook heel mooi gemaakt, maar niet wat ik echt zoek.

http://alan-parekh.com/projects/stair-lights/
http://www.circuitsonline.net/forum/view/75057/1/traptrede
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1084710/0

Maar echt een concreet idee heb ik ook nog niet. 8)7
pi_97019785
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 09:35 schreef Dzjonka het volgende:
Zij had ook geen nieuwe trap hoor, ze hebben de trap helemaal af staan schuren. Ik zou haar even PMen hoe ze het precies gedaan hebben. Misschien sleufje uithakken naar trapkast in zijkant trap, gaatje boren naar onder, spul erin en dan dicht smeren met kneedbaar hout oid?
Tussen de trap en de muur zit meestal wel stelruimte. Ook wel te zien aan het plintje aan de boven en onderzijde van de boom. Oja een boom is de zijkant van de trap waar de treden in vallen. De verticale wangen zo gezegd. Dus even met een gatenzaag (bleu-mol) een gaatje zagen en dan kan je waarschijnlijk het draadje zo naar onderen wegwerken.
Mocht dan niet lukken pak je een dun buisje waar het draadje in past en sla dat, vanuit het lampgat, tussen de boom en de muur. Dit zoekt de weg van de minste weerstand (meestal) en dus tussen boom en muur. Niet zo 16 of 22 mm electra buis maar een dun 10 mm buisje. Meestal zijn de muren afgestuct en of van gemaakt van zoiets als gyproc (gips) of zo.
Draadje kan je dan onder het plintje laten lopen aan de onderzijde naar boven en of beneden net hoe het uitkomt. Draden eventueel verlegen, doe daar persoonlijk niet te moeilijk over.
Jeroentje.
  donderdag 19 mei 2011 @ 16:22:32 #15
50237 dribbel79
My username for over a decade
pi_97035742
zou mooi zijn, ik zat zelf te denken aan een led strip onder de trede...meer als downlight dan uplight...meer als verlichting dan markering...
of een led eye in de wang van de trap...om zo de trede te verlichten..
"Het leven is te kort voor een slechte filmquote als signature"
pi_97047434
hier een voorbeeldje van een trap van ouders met LED in de wang van de trap (waar de trap van staal is met een gezet aluminium profiel eromheen, waar dus de LED strip in zit).

Naast de voeding heb je ook nog een kastje nodig die de kleuren aanstuurt. Maar dit kun je wel in de meterkast kwijt.



Maarja, dan nog voeding naar je wang krijgen (dat heb je ook als je losse led eyes erin wil zetten). Misschien heb je een foto zodat we de trap zien en kunnen meedenken hoe het wel kan? :P
  donderdag 19 mei 2011 @ 22:18:14 #17
50237 dribbel79
My username for over a decade
pi_97052989
't is een standaard dichte draaitrap, tree of 13...zal es kijken of ik er een fotootje kan vinden.
We zoeken niet iets wat van kleur verandert....gewoon wit is prima

[ Bericht 30% gewijzigd door dribbel79 op 19-05-2011 22:23:15 ]
"Het leven is te kort voor een slechte filmquote als signature"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')