abonnement Unibet Coolblue
pi_95204049
NRC-Handelsblad, 30 maart 2011:
quote:
Bedrijven leveren niet langer aan Saab
Enkele bedrijven hebben hun leveringen aan Saab gestaakt omdat de Zweedse autofabrikant betalingsproblemen zou hebben. Saab-eigenaar Spyker heeft dat bevestigd. De productie in de fabriek in Trollhättan lag gisteren een paar uur stil, omdat er geen onderdelen waren. De koers van het aandeel Spyker kelderde vanochtend na het nieuws.

De Zweedse organisatie van toeleveranciers FKG drong er vorige week bij Saab al op aan om de problemen op te lossen. ,,Dat zouden ze meteen doen, maar er zijn nog steeds toeleveranciers die wachten op geld", zei FKG-directeur Svenåke Berglie. Een Zweeds reclamebureau dat jaren met Saab werkte, zei gisteren dat het wegens betalingsachterstanden het contract heeft opgezegd.

Volgens Spyker-topman Victor Muller is er niet veel aan de hand. ,,Er was een probleem met een transportbedrijf dat de lading niet wilde lossen bij de fabriek." Daardoor waren er bepaalde onderdelen niet en werd de productie volgens hem twee uur stilgelegd. ,,Die transporteur wilde zo andere betalingsvoorwaarden afdwingen. Er wordt met hem gepraat. De fabriek draait gewoon weer." Bij het reclamebureau was het volgens hem precies andersom. ,,Wij hebben vorige week het contract opgezegd."

Vorige week riep de Zweedse overheid Saab op het matje nadat bekend was gemaakt dat topman Jan Åke Jonsson opstapt en het bedrijf nieuwe aandelen uitgeeft om schulden af te lossen. De Zweedse overheid staat garant voor een lening van 400 miljoen euro van de Europese Investeringsbank (EIB) aan Saab en wilde informatie over de financiële situatie. Muller zegt nu dat Saab ,,keurig alle rekeningen betaalt" en dat er ,,voldoende liquiditeit" is om aan alle verplichtingen te voldoen. Hoeveel het bedrijf nog in kas heeft, weet hij niet, omdat hij dat niet ,,dagelijks" bijhoudt.

Saab werd begin vorig jaar door Spyker Cars overgenomen van het Amerikaanse General Motors. Sindsdien werden er verschillende nieuwe modellen gelanceerd, maar het bedrijf maakt nog steeds verlies. In 2010 verkocht Saab 31.696 auto's en leed het een verlies van 218 miljoen euro. De koers van Spyker stond rond het middaguur op 3,91 euro, een verlies van ruim 8 procent.
NRC-Handelsblad, 1 april 2011:
quote:
Russisch geld moet uitkomst brengen
Kas van Saab is anderhalf jaar na overname door Spyker opnieuw leeg

Aan een auto zonder dashboard heb je niet zoveel. En dus heeft autofabrikant Saab een probleem. Gisteren besloot de toeleverancier van onder meer dashboard International Automotive Components (IAC) om de leveringen aan Saab te stoppen. Het bedrijf liet weten dat er nog een stapel rekeningen ligt die Saab niet heeft betaald. Eerst geld zien , daarna wil IAC weer zaken doen.

Het is niet de eerste leverancier die deze week besloot om niet meer te leveren aan Saab. Afgelopen woensdag bleek dat de productie in de fabriek van Saab in het Zweedse Trollhattan dinsdag twee uur stil heeft gelegen omdat bepaalde onderdelen niet meer beschikbaar waren. Het Duitse transportbedrijf DB Schenker weigerde de vrachtwagens met onderdelen te lossen, omdat ze ook nog geld van Spyker, de eigenaar van Saab, tegoed hadden. Gisteren bleek dat de fabriek op woensdag weer korte tijd heeft stilgelegen vanwege het gebrek aan onderdelen. En zo stapelen de problemen voor Saab zich op.

Spyker-topman Victor Muller blijft ondertussen op tamelijk laconiek wijze bezweren dat er weinig aan de hand is en dat het allemaal een ,,hoop gedoe om niets" is. Het probleem met DB Schenker werd opgelost en ook IAC zou volgens berichten vanochtend weer begonnen zijn met leveren. Maar Muller vertelt nooit helemaal hoe het zit. Mogelijk weet hij het zelf niet precies en wordt hij telkens ingehaald door nieuwe ontwikkelingen.

Nadat woensdag het nieuws bekend werd dat de fabriek kort stil had gelegen, kelderde de koers van Spyker om de Amsterdamse beurs. Victor Muller zei vervolgens tegen deze krant dat er een probleem was met een leverancier, DB Schenker. ,,Die probeert op deze manier andere betalingsvoorwaarden af te dwingen." Het probleem was niet dat het bedrijf niet betaald kreeg, nee, ze wilden volgens Muller alleen sneller betaald krijgen. Kort na de toelichting mailde Spyker ook nog een verklaring rond. Daarin gaf het bedrijf toen dat er met meerdere leveranciers problemen waren over ,,betalingsvoorwaarden".

Nog zoiets. Het Zweedse reclamebureau Lowe Brindfors liet begin deze week in de Zweedse media weten dat ze hun jarenlange relatie met Saab verbroken hadden. Absurd, zei Muller in een reactie. Niet het reclamebureau, maar Saab had het bedrijf vaarwel gezegd. Want Saab wil op zoek wilden naar een nieuwe partner om de internationale reclamecampagne vorm te geven.

Vorig jaar februari was Victor Muller de held van Zweden toen hij Saab van de ondergang redde. Met de kleine sportwagenbouwer Spyker wist hij Saab te kopen. Muller had het toen over ,,a perfect storm" in de auto-industrie door de economische crisis. Daardoor waren de verhoudingen veranderd en kon het kleine Spyker zomaar het veel grotere Saab overnemen. Maar nu lijkt het voortbestaan van Saab weer op het spel te staan.

Wat is de balans na anderhalf jaar? Het bedrijf heeft heel veel schuld. Er worden veel minder auto's gekocht dan gepland. Daarom vliegt het geld erg terwijl er veel minder binnenkomt dan verwacht. Saab verkocht vorig jaar 31.696 auto's en leed een verlies van 218 miljoen euro.

Om Saab vorig jaar over te kunnen nemen, haalde Muller overal geld vandaan. Hij wist allerlei financiers te overtuigen van zijn plannen en uiteindelijk bijna 1 miljard dollar bij elkaar te brengen om Saab over te nemen en weer aan de praat te krijgen.

In totaal moest hij het Amerikaanse General Motors (GM) 74 miljoen dollar contant betalen voor Saab. Dat geld leende hij van drie partijen. Het op de Kaaiman eilanden gevestigde private equity bedrijf GEM Global Yield Fund, zijn oude werkgever Pieter Heerema en de Russische investeerder Vladimir Antonov.

Antonov was grootaandeelhouder van Spyker. Maar General Motors wilde Saab alleen aan Spyker verkopen als Antonov er uit zou stappen, omdat er een sfeer van fout geld om Antonov hing. Dus kocht Muller de aandelen die Antonov in Spyker had en leende Antonov hem vervolgens miljoenen om GM te kunnen betalen.

Daarnaast betaalde Spyker voor de overname GM 326 miljoen dollar in preferente aandelen. Eind 2016 moeten die aandelen worden teruggekocht door Spyker. Verder heeft Saab een lening van 400 miljoen euro van de Europese Investeringsbank (EIB). Dat geld is bedoeld om nieuwe Saab-modellen te ontwikkelen.

Maar nu lijkt nog meer geld nodig. Dat kan door nog meer te lenen of nieuwe aandelen uit te geven. Spyker maakte vorige week al bekend dat het 5,5 miljoen nieuwe aandelen uit heeft gegeven. Met de opbrengst van 13,6 miljoen euro zijn bestaande schulden afgelost. Eind vorige maand werd de sportwagentak Spyker Cars al verkocht door Spyker aan, opnieuw, de Rus Antonov. Dat levert 15 miljoen euro contant op en nog eens maximaal 17 miljoen euro als de Rus winst gaat maken met de sportwagenfabrikant.

Voor nog meer geld lijkt de hoop ook op Antonov gevestigd. De Rus en Victor Muller lieten weten dat ze met de Zweedse overheid overleggen over de mogelijkheid dat Antonov weer aandeelhouder van Saab wordt. Volgens de Rus is zijn naam inmiddels gezuiverd. Hij staat te popelen om zijn geld in Saab te steken. Op zijn twitteraccount liet de Rus weten dat ze de officiële aanvraag voor ,,change of control" hebben ingediend.
FD, 8 april 2011:
quote:
Saab moet liquiditeit herstellen voor hervatten productie
Saab Automobile, onderdeel van Spyker Cars NV (SPYKR.AE), maakt donderdag bekend dat de productie tot het eind van de week is gestaakt, terwijl het bedrijf de liquiditeitsproblemen probeert op te lossen die de betalingen aan leveranciers belemmeren.

Het bedrijf moet eerst de financien op orde hebben alvorens de productie hervat kan worden, zegt Gunilla Gustavs, woordvoerster van Saab. Volgens Gustavs is Saab aan het kijken naar verschillende oplossingen, maar de woordvoerster wilde niet ingaan op details.

"Wij hebben er vertrouwen in dat we snel een oplossing (voor het liquiditeitsprobleem) zullen vinden", zegt Gustavs.

Productie bij de Saab-fabriek in Tolhattan, Zweden, is al verschillende malen gestaakt in de afgelopen twee weken wegens een tekort aan onderdelen omdat niet-betaalde leveranciers leveringen achterhouden.

"Wij geloven de productie begin volgende week weer te kunnen hervatten", zegt Gustavs tegen Dow Jones Newswires.

Het Swedish National Debt Office, dat de lening aan Saab van de Europese Investeringsbank garandeert, stelt donderdag te werken aan de aanvraag van de Russische investeerder en voormalig Spyker-aandeelhouder Vladimir Antonov om weer een belang in Spyker te mogen nemen.

Antonov, die door General Motors Co. (GM) werd gedwongen zijn belang in Spyker te verkopen als voorwaarde van de verkoop van Saab door GM aan Spyker, heeft aangegeven euro 50 mln te willen investeren in het bedrijf.

"Het enige dat ik kan zeggen is dat we er intensief aan werken", zegt woordvoerster Marja Lang van het debt office, die daaraan toevoegt dat er mogelijk later donderdag of vrijdag meer informatie naar buiten komt.

Het aandeel Spyker noteert omstreeks 10.10 uur 1,3% lager op euro 3,94, terwijl de Smallcap met 0,2% daalt.
pi_95204114
De problemen voor Saab lijken zich dus op te stapelen, tot de lijst van bedrijven die de samenwerking met Saab beëindigd of opgeschort hebben behoren inmiddels een reclamebureau, een transportbedrijf dat onderdelen aanvoert, de toeleverancier van dashboards en nog een transportbedrijf dat onderdelen aanvoert. Muller doet er laconiek over, maar de problemen zijn evident, de opschorting of beëindiging van de samenwerking met andere bedrijven schaadt het imago van Saab. Saab zal door deze onzekerheid nu nog minder auto's kunnen verkopen. Tevens kost het stilleggen van de productie enorm veel geld, kostbare machines staan niks te doen en personeel zit thuis betaald op de bank. Dit alles is dus het gevolg van liquiditeitsproblemen, wat natuurlijk zeer ernstig is voor een onderneming. Een interessante component is de Zweedse overheid die voor een lening aan Saab van 400 miljoen Euro garant staat.

Een soap in ontwikkeling?
  vrijdag 8 april 2011 @ 08:34:23 #3
324665 meth77
to do or not to do
pi_95205727
De zweedse overheid zal opnieuw bijspringen, zeker als je de tent Swedish automobile gaat noemen
pi_95571893
quote:
Saab krijgt toestemming voor verkoop vastgoed
Autofabrikant Saab mag van de Zweedse regering zijn vastgoed verkopen. Daarmee kan het bedrijf een deel van zijn schulden aan toeleveranciers terugbetalen. Dat heeft het moederbedrijf Spyker vrijdagavond bekend gemaakt.

Saab moest de toestemming krijgen van de Zweedse regering. Zweden staat namelijk garant voor een lening van de Europese Investeringsbank (EIB) van ¤ 400 mln aan Saab. Het vastgoed van Saab dient als onderpand voor de garantie.

Consequentie van de verkoop van het onderpand van de Zweedse regering is wel dat de lening bij de EIB beperkt zal worden in omvang van ¤ 400 mln tot ¤ 280 mln. Saab heeft tot nu toe ¤ 218 mln opgenomen van het krediet.

Voormalig Spyker-aandeelhouder Vladimir Antonov, een Russische miljardair, koopt het vastgoed van Saab. Antonov zal in eerste instantie tenminste ¤ 30 mln betalen. Later zou nog meer geld voor het vastgoed betaald worden, meldt persbureau Bloomberg.

Verder onderhandelen
Volgens Spyker gelden er wel een aantal voorwaarden voor de verkoop van het vastgoed. Daarover wordt nog verder onderhandeld. Het bedrijf zegt dat het nog niet duidelijk is hoe deze onderhandelingen zullen verlopen en benadrukt dat er ook nog goedkeuring van de EIB verkregen moet worden voordat daadwerkelijk tot verkoop over gegaan kan worden.

Schuld van tientallen miljoenen
Volgens voorzitter Svenake Bergilie van auto-onderdelenvereniging FKG is Saab nog omgerekend tientallen miljoenen euro's schuldig aan zijn toeleveranciers. Dat zei hij woensdag tegen persbureau Reuters. De productie bij Saab ligt al zo'n anderhalve week stil omdat het bedrijf de leveranciers van onderdelen niet meer kan betalen.

Rol Antonov
De koper van het vastgoed van Saab, Vladimir Antonov, wil ook graag investeren in Saab. Hij zou in ieder geval bereid zijn om een bedrag van ¤ 50 mln in Saab te steken, zo stelt persbureau Bloomberg. Over zijn participatie zal nog verder worden onderhandeld. Voor de toetreding van Antonov als financier en aandeelhouder is toestemming nodig van de Zweedse regering, het staatsschuldbureau, de EIB en General Motors (de vorige eigenaar van Saab).
Bijspringen dus door de Zweedse overheid doordat delen van onderpand verkocht worden. De Zweedse overheid neemt dus een steeds groter risico op zich en dat valt toch niet goed te rechtvaardigen. Volgens Wikipedia werken er zo'n 5000 man bij Saab, de Zweedse overheid, een overheid voor 9 miljoen mensen neemt dus grote risico's op zich ten behoeve van 5000 banen, totaal onverantwoord. Onder andere door de sunk-cost val is staatssteun een politiek moeras waar je ver vandaan moet blijven.
  zaterdag 16 april 2011 @ 02:35:47 #5
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_95572052
Svenska Aeroplan AB _O_ Hopelijk gaan ze niet failliet.
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
pi_95572084
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2011 02:35 schreef 08gnoT. het volgende:
Svenska Aeroplan AB _O_ Hopelijk gaan ze niet failliet.
Dit gaat over het automerk, niet de vliegtuigen. ;) Punt is verder dat niet renderende ondernemingen gewoon failliet moeten gaan of moeten sluiten (bij voorkeur dat laatste natuurlijk), juist dit soort sentimenten vormen onder meer de politieke voedingsbodem om tot staatssteun over te gaan.
  zaterdag 16 april 2011 @ 02:50:50 #7
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_95572208
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2011 02:38 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Dit gaat over het automerk, niet de vliegtuigen. ;) Punt is verder dat niet renderende ondernemingen gewoon failliet moeten gaan of moeten sluiten (bij voorkeur dat laatste natuurlijk), juist dit soort sentimenten vormen onder meer de politieke voedingsbodem om tot staatssteun over te gaan.
Dat het over de auto's ging begreep ik, maar ik was in de veronderstelling dat SAAB in beide gevallen voor hetzelfde stond. Maar het is ook al laat :')

En ja, normaal gezien heeft een onderneming die niet winstgevend is, geen levensvatbaarheid meer. Maar in het geval van een productieve organisatie zoals een autofabrikant, vind ik het toch zonde als dat ophoudt te bestaan. Net als Rover.

Aan de andere kant is het inderdaad niet de taak van de overheid een autofabrikant overeind te houden, die moeten zich daar niet mee bemoeien.
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
pi_95572217
Het aandeel Spyker gedraagt zich bijkans ook als een pennystock
  zaterdag 16 april 2011 @ 05:34:15 #9
334545 Censuur-152
De modjes zijn de baas
pi_95572816
De kans dat Spyker / Saab een succes wordt is net zo groot als de kans dat FC De Bal OP Het Dak de Champions League wint

27 jan 2010
Koning Kees de Kort

De huizenmarkt is volgens de modjes geen zeepbel
pi_95573227
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2011 05:34 schreef Censuur-152 het volgende:
De kans dat Spyker / Saab een succes wordt is net zo groot als de kans dat FC De Bal OP Het Dak de Champions League wint

27 jan 2010
Koning Kees de Kort

Tsja, dit kan iedereen toch op z'n vingers natellen.

Maar stiekem hoopte ik toch dat het met een paar abacadabra-trucs van Muller wat zou worden. Wishful thinking natuurlijk. De tijd voor abacadabra-trucs is voorbij.
pi_95583260
quote:
2s.gif Op zaterdag 16 april 2011 02:22 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Bijspringen dus door de Zweedse overheid doordat delen van onderpand verkocht worden. De Zweedse overheid neemt dus een steeds groter risico op zich en dat valt toch niet goed te rechtvaardigen. Volgens Wikipedia werken er zo'n 5000 man bij Saab, de Zweedse overheid, een overheid voor 9 miljoen mensen neemt dus grote risico's op zich ten behoeve van 5000 banen, totaal onverantwoord. Onder andere door de sunk-cost val is staatssteun een politiek moeras waar je ver vandaan moet blijven.
Er is waarschijnlijk ook nog een hele groep bedrijven afhankelijk van SAAB, wat bij een faillissement wel meer dan 5000 werklozen oplevert.

Toch denk ik ook dat de overheid een onverantwoord risico heeft genomen. Het bedrijf heeft al jaren geen winst gedraaid en gaat dat in de nabije toekomst waarschijnlijk ook niet doen. Het was beter geweest om te stoppen voordat Muller nog een berg miljoenen had verkwanseld.
pi_95585936
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2011 02:38 schreef Bolkesteijn het volgende:

Punt is verder dat niet renderende ondernemingen gewoon failliet moeten gaan of moeten sluiten (bij voorkeur dat laatste natuurlijk), juist dit soort sentimenten vormen onder meer de politieke voedingsbodem om tot staatssteun over te gaan.
Het was sowieso een heel merkwaardige overname. Ik kan me niet voorstellen dat de investeerders hun rendement uit de normale exploitatie verwachtten te halen, dus er zal wel weer iets schimmigs achter zitten met witwasserij, subsidies, leegtrekken van reserves of opstrijken van verrekenbare verliezen.
pi_95611784
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2011 17:21 schreef dvr het volgende:

[..]

Het was sowieso een heel merkwaardige overname. Ik kan me niet voorstellen dat de investeerders hun rendement uit de normale exploitatie verwachtten te halen, dus er zal wel weer iets schimmigs achter zitten met witwasserij, subsidies, leegtrekken van reserves of opstrijken van verrekenbare verliezen.
Ja, dat vermoed ik ook. De overname had alles weg van een kamikaze-actie.
  zondag 17 april 2011 @ 20:20:08 #14
256829 Sokz
Livin' the life
pi_95636294
Hoe heeft die antonov eigenlijk zijn geld verdiend? Met het gelddrukken bij Antonov?
  zondag 17 april 2011 @ 22:28:42 #15
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_95645046
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 20:20 schreef Sokz het volgende:
Hoe heeft die antonov eigenlijk zijn geld verdiend? Met het gelddrukken bij Antonov?
Nee, deze Antonov is weer andere mafia dan die van de versnellingsbakken.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_95645765
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 20:20 schreef Sokz het volgende:
Hoe heeft die antonov eigenlijk zijn geld verdiend? Met het gelddrukken bij Antonov?
Volgens mij met een aantal banken. Het is in ieder geval niet de man van de versnellingsbakken.
pi_95645891
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 22:28 schreef LXIV het volgende:
Nee, deze Antonov is weer andere mafia dan die van de versnellingsbakken.
Toen ik de naam hoorde in combinatie met Saab leek mij het het meest logische dat het de Antonov van de versnellingsbakken zou zijn. Maar dat is dus idd niet het geval, de versnellingsbakken Antonov zal wel niet genoeg geld hebben. :P
pi_95647142
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2011 02:38 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Dit gaat over het automerk, niet de vliegtuigen. ;) Punt is verder dat niet renderende ondernemingen gewoon failliet moeten gaan of moeten sluiten (bij voorkeur dat laatste natuurlijk), juist dit soort sentimenten vormen onder meer de politieke voedingsbodem om tot staatssteun over te gaan.
Er is niks mis met sentiment ;( Zijn al aardig wat goede bekende merken ten onder gegaan vanwege die kille mentaliteit ;(
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_95652677
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 23:00 schreef sitting_elfling het volgende:

Er is niks mis met sentiment ;( Zijn al aardig wat goede bekende merken ten onder gegaan vanwege die kille mentaliteit ;(
Dat vind ik nog altijd beter dan dat prachtige merken door berekenende financiers uit een faillissement worden opgepikt en weer tot leven gewekt, maar dan om onder die merknaam inferieure rommel te verkopen. Lenco bijvoorbeeld, dat ooit prachtige platenspelers bouwde en nu gerebadgete Chinese rommel verkoopt. Of Spyker, al was diens faam uit het eerste kwart van de vorige eeuw al grotendeels vervlogen toen Victor Muller ermee aan de haal ging.
pi_95652723
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 01:53 schreef dvr het volgende:

[..]

Dat vind ik nog altijd beter dan dat prachtige merken door berekenende financiers uit een faillissement worden opgepikt en weer tot leven gewekt, maar dan om onder die merknaam inferieure rommel te verkopen. Lenco bijvoorbeeld, dat ooit prachtige platenspelers bouwde en nu gerebadgete Chinese rommel verkoopt. Of Spyker, al was diens faam uit het eerste kwart van de vorige eeuw al grotendeels vervlogen toen Victor Muller ermee aan de haal ging.
Was Lenco serieus ooit een goed merk :o

Gebeurt overigens vaak in de electronica business, of dat het na een overname opeens dezelfde troep als het moederbedrijf gaat produceren.

quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 23:00 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Er is niks mis met sentiment ;( Zijn al aardig wat goede bekende merken ten onder gegaan vanwege die kille mentaliteit ;(
Alternatief is dat je bedrijven als GM e.d. krijgt. Wegens sentiment overeind gehouden maar hopeloos verouderd en ingehaald door concurrentie :P
  maandag 18 april 2011 @ 09:03:47 #21
324665 meth77
to do or not to do
pi_95655421
quote:
7s.gif Op maandag 18 april 2011 01:58 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Was Lenco serieus ooit een goed merk :o

Gebeurt overigens vaak in de electronica business, of dat het na een overname opeens dezelfde troep als het moederbedrijf gaat produceren.

[..]

Alternatief is dat je bedrijven als GM e.d. krijgt. Wegens sentiment overeind gehouden maar hopeloos verouderd en ingehaald door concurrentie :P
hee hee, GM maakt perfekte auto's.ik heb er net een gekocht, met zonder Motorrijtuigbelasting
pi_95672274
Zo'n gare Opel zeker :P
pi_95672731
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 16:30 schreef tjoptjop het volgende:
Zo'n gare Opel zeker :P
Er is niks mis met Opel! Klasbakken, met name de GT.

Al moet ik wel zeggen dat als het aan mij had gelegen GM ook niet meer in de boeken stond :)
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_95673057
quote:
14s.gif Op maandag 18 april 2011 16:41 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Er is niks mis met Opel! Klasbakken, met name de GT.

Al moet ik wel zeggen dat als het aan mij had gelegen GM ook niet meer in de boeken stond :)
Opel is natuurlijk ook maar een klein onderdeeltje van GM. Het probleem is natuurlijk gewoon het Amerikaanse gedeelte. Ik denk overigens dat Duitsland ook liever gehad zou hebben dat GM zou vallen en dat Opel dan in andere handen zou gaan. GM heeft de Duitse overheid natuurlijk wel flink voor het blok gezet.

Ik zat trouwens nog eens na te denken over je opmerking over sentimenten mee laten spelen bij het redden van bedrijven. Of dat economisch zin heeft. In Nederland doen we er niet zo moeilijk om, Fokker is failliet gegaan (had 'gered' kunnen worden), KLM is voor een krats verkocht aan de Fransen. De commerciele tv is voor 90% in handen van buitenlandse bedrijven etc. etc.

Maar ik kan met de beste wil niet zeggen dat het economisch slecht gaat met Nederland

PS. je weet dat die GT gewoon een Pontiac is? ;)
pi_95679836
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 16:48 schreef tjoptjop het volgende:

In Nederland doen we er niet zo moeilijk om, Fokker is failliet gegaan (had 'gered' kunnen worden),
Fokker was al een keer of twee, drie door de staat gered voordat hun doekje viel, het was op zich begrijpelijk dat de politiek het als een zwart gat zag. Maar doodzonde, want juist op dat moment had het bedrijf potentieel. Ze hadden alleen even veel last van een lage dollarkoers waardoor bij gelijkblijvende kosten hun inkomsten sterk daalden. Verder was de bedrijfsvoering een zooitje (blijkt ook al uit dat niet-afgedekte dollarrisico) maar daar had de bezem door gehaald kunnen worden. Het verlies van Fokker is een grote klap geweest, nog steeds, voor Nederland als industrie- en kennisland.

quote:
Maar ik kan met de beste wil niet zeggen dat het economisch slecht gaat met Nederland
De schijn daarvan wordt in ieder geval leuk opgehouden, maar we hangen feitelijk aan een zijden draadje.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')