Terwijl jezus zijn (opgetekende) uitspraak is: Geef god wat god toekomt en geef de keizer wat de keizer toekomt.quote:De naam 'zeloot' betekent 'ijveraar' (van het Griekse zèlootès). Zeloten zagen zichzelf als 'ijveraars' voor de heiligheid van de naam van God. Dat hield voor hen concreet in dat zij geen heer boven zich wilden erkennen dan God alleen. De consequentie daarvan is dat zij het keizerlijk gezag (en de Romeinse overheersing in het algemeen) als godslasterlijk ervoeren. Zij weigerden dan ook belasting te betalen. De meest extreme Zelotische beweging was die van de Sicariërs, die met een dolk (Lat. sica) aanslagen pleegden op hooggeplaatste Joden die goede contacten onderhielden met de Romeinse bezetter.
was het ook niet zo dat pilatus Jezus veroordeelde juist om oproer te voorkomen?quote:Op zondag 3 april 2011 11:17 schreef Daniel1976 het volgende:
Eindelijk weer een interessante discussie op de zondag ochtend
Los van de bijbelse draai aan het lijdensverhaal, is het natuurlijk frappant dat jezus door de romeinen terechtgesteld is. Op een manier waarop alleen oproerkraaiers en slaven terecht werden gesteld.
Dus moet hij wel een oproerkraaier zijn geweest in de ogen van de romeinen. En dus zou een zeloot plausibel kunnen zijn.
Maar daartegenover staat:
[..]
Terwijl jezus zijn (opgetekende) uitspraak is: Geef god wat god toekomt en geef de keizer wat de keizer toekomt.
Dat is niet echt zelotisch zoals in de wiki beschreven.
Zoals we ook weten zijn de evangelies later geschreven en tijdens hun ontstaan vele malen zijn geredigeerd en bijgeschreven. Men spreekt dikwijls over een ' gemeenschappelijke bron', het Q-document ( quelle ). Deze uitspraak zal zeker niet uit de quelle afkomstig zijn en duidelijk wijst op romeinse sympathieën van de schrijver. Hoe kan men dan de veroordeling door de Romeinen in overeenstemming brengen met iemand die net een belastingspromotor is ?? Het is net de bedoeling van deze topic de restanten van de Q eruit te lichten en niet het later bijgeschrevene .quote:Terwijl jezus zijn (opgetekende) uitspraak is: Geef god wat god toekomt en geef de keizer wat de keizer toekomt.
Dat is niet echt zelotisch zoals in de wiki beschreven.
Als we de 'Intrede' er eens op naslaan was dit al iets verder dan ' voorkomen '. Er was maar één Caesar. Zichzelf etalleren als koning werd als rebellie aanzien en een poging tot staatsgreep.quote:Op zondag 3 april 2011 11:50 schreef DeZoektocht het volgende:
[..]
was het ook niet zo dat pilatus Jezus veroordeelde juist om oproer te voorkomen?
Inderdaad, de leidende Joden waren bang voor onrust als Jezus te populair zou worden, men hield waarschijnlijk rekening met de mogelijkheid dat Jezus zichzelf tot aards koning zou uitroepen ofwel dat het volk dat zou doen.quote:Op zondag 3 april 2011 12:32 schreef ATON het volgende:
[..]
Als we de 'Intrede' er eens op naslaan was dit al iets verder dan ' voorkomen '. Er was maar één Caesar. Zichzelf etalleren als koning werd als rebellie aanzien en een poging tot staatsgreep.
Ik krijg de indruk dat jij een idee hebt wat door delen van de tekst volgens jou wordt onderbouwd, en vervolgens aspecten in het NT die er volgens jou niet mee stroken gaat scharen onder "de evangelieën zijn later herschreven en dus kunnen bepaalde zaken zijn weggelaten/bijgeschreven" zonder daar expliciete, directe aanwijzingen voor te geven. Dat lijkt me een soort van top-down ipv een bottom-up approach. Waarom is dat beter?quote:Op zondag 3 april 2011 12:28 schreef ATON het volgende:
Daniel1976:
Het is net de bedoeling van deze topic de restanten van de Q eruit te lichten en niet het later bijgeschrevene .
Het is een uitspraak die goed in de geest van de rest van het evangelie staat, lijkt me. Bijvoorbeeld in Johannes 6:quote:Op zondag 3 april 2011 11:17 schreef Daniel1976 het volgende:
Terwijl jezus zijn (opgetekende) uitspraak is: Geef god wat god toekomt en geef de keizer wat de keizer toekomt.
In het OT vervult de Messias meer een politieke rol. In het NT worden de begrippen die hiermee gepaard gaan ("koning", "koninkrijk", etc.) op een spirituele manier ingevuld.quote:Daarna ging Jezus naar de overkant van het Meer van Galilea (ook wel het Meer van Tiberias genoemd). 2 Een grote menigte mensen volgde hem, omdat ze gezien hadden welke wondertekenen hij bij zieken deed. 3 Jezus ging de berg op, en ging daar met zijn leerlingen zitten. 4 Het was kort voor het Joodse pesachfeest.
5 Toen Jezus om zich heen keek en zag dat die menigte naar hem toe kwam, vroeg hij aan Filippus: Waar kunnen we brood kopen om deze mensen te eten te geven? 6 Hij vroeg dat om Filippus op de proef te stellen, want zelf wist hij al wat hij zou gaan doen. 7 Filippus antwoordde: Zelfs tweehonderd denarie zou niet voldoende zijn om iedereen een klein stukje brood te geven. 8 Een van de leerlingen, Andreas, de broer van Simon Petrus, zei: 9 Er is hier wel een jongen met vijf gerstebroden en twee vissen maar wat hebben we daaraan voor zo veel mensen? 10 Jezus zei: Laat iedereen gaan zitten. Er was daar veel gras, en ze gingen zitten; er waren ongeveer vijfduizend mannen. 11 Jezus nam de broden, sprak het dankgebed uit en verdeelde het brood onder de mensen die er zaten. Hij gaf hun ook vis, zo veel als ze wilden. 12 Toen iedereen volop gegeten had zei hij tegen zijn leerlingen: Verzamel nu de overgebleven stukken brood, zodat er niets verloren gaat. 13 Dat deden ze en ze vulden twaalf manden met wat overgebleven was van de vijf gerstebroden die men had gegeten. 14 Toen de mensen het wonderteken dat hij gedaan had zagen, zeiden ze: Hij moet wel de profeet zijn die in de wereld zou komen. 15 Jezus begreep dat ze hem wilden dwingen om mee te gaan en hem dan tot koning zouden uitroepen. Daarom trok hij zich terug op de berg, alleen.
Of misschien dat hij als troonpretendent en Johannes de Doper als nieuwe Zadok het postje van tempelpriester in gevaar liep. Het was namelijk zo dat één van de reden van verzet in 4 v.C. er een deel tempelpriesters door Antipas vermoord waren en door marionetten vervangen. Zou ook kunnen he?quote:Op zondag 3 april 2011 15:27 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Inderdaad, de leidende Joden waren bang voor onrust als Jezus te populair zou worden, men hield waarschijnlijk rekening met de mogelijkheid dat Jezus zichzelf tot aards koning zou uitroepen ofwel dat het volk dat zou doen.
Zie OP.quote:Dit zou voor de Romeinen onacceptabel zijn, waardoor deze met geweld hiertegen zouden optreden.
Als " ZE" deze bovenvermelde marionetten betreft. Om religieuze reden is natuurlijk grote nonsens. Zie Matt 5:17-19. Om religieuze regen hadden ze 1- de Romeinen niet nodig en 2- Pilatus had hen ( ZE ) voor zulk een aanklacht zeker een schop onder hun kont gegeven.quote:Dat wilden ze voorkomen, en dit was, gecombineerd met het feit dat ze hem toch al wilden doden om religieuze redenen, de reden hem aan Pontius Pilatus uit te leveren:
Heel juist. Dit is op zich wéér eens een bewijs dat dit een verzonnen vers is. Om religieuze reden kan al moeilijk he ? Lees nog eens zeer aandachtig Matt 5: 17-19. En over welke wredere straf heb je het dan ? Steniging of luisteren naar een Klezmer ?quote:Een bijkomend voordeel van dit alles was dat hem zo een veel wredere straf opgelegd kon worden, op hun verzoek, dan ze zelf gekund hadden als ze hem zelf om religieuze redenen ter dood gebracht hadden:
Johannes 5
18 Vanaf dat moment probeerden de Joden hem te doden, omdat hij niet alleen de sabbat ondermijnde, maar bovendien God zijn eigen Vader noemde, en zichzelf zo aan God gelijkstelde.
Ik denk dat niet, afgaande op de meermaals agressieve houding, aanzetten tot verboden wapendracht en, zoals hij zeker moet hebben geweten, het dragen van verboden wapens door zijn adjuncten. Let wel: meervoud! Simon de zeloot, Judas Iskariot en de twee zonen van de Donder ( Mark 3:17 ) en niet vergeten... Simon Petrus.quote:Maar Hij was geen zeloot, maar een pacifist, wat onder andere hierin tot uitdrukking komt dat, hoewel Jezus wist wat hem te wachten stond toch uitdrukkelijk bevel gaf geen gebruik te maken van zwaarden om hem te verdedigen.
Tja, weer zo iets om de gekwelde jood onder de duim te houden en een typisch bijschrijfsel van latere datum. Het was uiteraard de zeloten hun plicht, als ijveraars van de Mozaïsche wetten goed te doen voor hun naaste stamgenoten. De Essenen stonden bekend om hun gastvrijheid en hulpvaardigheid. Maar dit is een vers die niks met de vraag " Was Jezus een Zeloot " te maken heeft.quote:Ook dit klinkt niet erg zelotisch:
Matteüs 5
38 Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: Een oog voor een oog en een tand voor een tand. 39 En ik zeg jullie je niet te verzetten tegen wie kwaad doet, maar wie je op de rechterwang slaat, ook de linkerwang toe te keren. 40 Als iemand een proces tegen je wil voeren en je onderkleed van je wil afnemen, sta hem dan ook je bovenkleed af. 41 En als iemand je dwingt één mijl met hem mee te gaan, loop er dan twee met hem op. 42 Geef aan wie iets van je vraagt, en keer je niet af van wie geld van je wil lenen.
Zoals we gezien hebben waren er méér met een zeloten-bijnaam. En het zou eerder ongelooflijk klinken als Jezus het niet was.quote:Zelfs als een van zijn leerlingen werkelijk een zeloot geweest zou zijn, wat wel mogelijk is, zegt dat natuurlijk geenszins dat Jezus dat ook was.
En dit noem ik gewoonlijk " achtergrondgeruis " en praat voor de kansel.quote:Veel van de apostelen hadden verkeerde verwachtingen van Jezus, maar na verloop van tijd zouden ze vanzelf wel beter leren wat de werkelijke bedoelingen van Jezus waren. Het waren leerlingen, wat dus betekent dat ze nog wat te leren hadden, en een van die dingen die ze te leren hadden kan voor bepaalde mensen wel zijn geweest dat Jezus zich niet bezig hield met machtspolitiek tenaanzien van tijdelijke zaken:
Matteüs 6
19 Verzamel voor jezelf geen schatten op aarde: mot en roest vreten ze weg en dieven breken in om ze te stelen. 20 Verzamel schatten in de hemel, daar vreten mot noch roest ze weg, daar breken geen dieven in om ze te stelen. 21 Waar je schat is, daar zal ook je hart zijn.
Ik wens op uw postings niet meer te antwoorden.quote:Op zondag 3 april 2011 15:53 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik krijg de indruk dat jij een idee hebt wat door delen van de tekst volgens jou wordt onderbouwd, en vervolgens aspecten in het NT die er volgens jou niet mee stroken gaat scharen onder "de evangelieën zijn later herschreven en dus kunnen bepaalde zaken zijn weggelaten/bijgeschreven" zonder daar expliciete, directe aanwijzingen voor te geven. Dat lijkt me een soort van top-down ipv een bottom-up approach. Waarom is dat beter?
Zou je zoiets niet allereerst vanuit de tekst willen doen ipv eerst de mogelijke achtergronden? En die twee dan vervolgens vergelijken? Het lijkt me dat zo'n eerste methode kritischer is en een grotere voorspellende/verklarende waarde heeft.
Ik heb je dit vaker zien doen, vandaar mijn reactie
Jammer. Onderzoeksmethodiek zou je toch dermate serieus moeten nemen om er serieus antwoord op te geven. Maar wat jij wilt, natuurlijk.quote:Op zondag 3 april 2011 16:19 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik wens op uw postings niet meer te antwoorden.
Goed onderbouwd kritisch commentaar, Haushofer.quote:Op zondag 3 april 2011 16:32 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Jammer. Onderzoeksmethodiek zou je toch dermate serieus moeten nemen om er serieus antwoord op te geven. Maar wat jij wilt, natuurlijk.
Dan ben ik wel benieuwd hoe andere mensen er tegen aan kijken.
Volgens mij was Johannes de doper op dat moment al dood, zodat ze hier niet veel meer van te duchten hadden.quote:Op zondag 3 april 2011 16:17 schreef ATON het volgende:
[..]
Of misschien dat hij als troonpretendent en Johannes de Doper als nieuwe Zadok het postje van tempelpriester in gevaar liep. Het was namelijk zo dat één van de reden van verzet in 4 v.C. er een deel tempelpriesters door Antipas vermoord waren en door marionetten vervangen. Zou ook kunnen he?
Om religieuze redenen is niet grote nonsens, want Jezus zegt wel dat de Wet onverkort blijft gehandhaafd, maar tegelijkertijd geeft Hij er zijn eigen, gezaghebbende interpretatie aan in deze zelfde Bergrede.quote:Als " ZE" deze bovenvermelde marionetten betreft. Om religieuze reden is natuurlijk grote nonsens. Zie Matt 5:17-19. Om religieuze regen hadden ze 1- de Romeinen niet nodig en 2- Pilatus had hen ( ZE ) voor zulk een aanklacht zeker een schop onder hun kont gegeven.
Over kruisiging. Dat was bij mijn weten zo ongeveer de wreedste straf die er bestond, alleen bedoeld voor slaven en de grootste misdadigers.quote:[..]
En over welke wredere straf heb je het dan ? Steniging of luisteren naar een Klezmer ?
Is dat zo ? Tiens, wie heeft dan Jezus gedoopt zowat 30 jaar later ?quote:Op zondag 3 april 2011 17:10 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Volgens mij was Johannes de doper op dat moment al dood, zodat ze hier niet veel meer van te duchten hadden.
Zoals ?? En wat strijdig is met de Mozaïsche wetten ? Laat eens horen.quote:[..]
Om religieuze redenen is niet grote nonsens, want Jezus zegt wel dat de Wet onverkort blijft gehandhaafd, maar tegelijkertijd geeft Hij er zijn eigen, gezaghebbende interpretatie aan in deze zelfde Bergrede.
Tja, gelukkig is dit Lukas die dit geschreven heeft. Moest Jezus dit gezegd hebben, hadden ze hem ( ook zijn leerlingen ) ter plaatse gestenigd. Ne, dit is weer kansel-praat.quote:Bovendien stelt Jezus ook uitdrukkelijk dat hijzelf boven de Wet staat, en hij betrekt zijn leerlingen hierin:
Lucas 6
5 En hij voegde eraan toe: De Mensenzoon is heer en meester over de sabbat.
Oei, er zijn volgens jou toen heel wat handjes gewassen. En verwachtte ze dan wraakacties van het volk ? En wie stonden daar dan volgens datzelfde evangelie te roepen ' kruisig hem ' en Barabas vrij ? Of waren dat enkel maar wat touristen ? Zo kom je er echt niet uit hoor.quote:Ze hadden de Romeinen inderdaad niet nodig om hem ter dood te brengen, maar het voordeel hiervan was dat ze zo zelf tot op zekere hoogte hun handen in onschuld konden wassen, en zo eventuele wraakreacties van het volk voorkwamen en het konden doen voorkomen alsof ze uitsluitend het gemeenschappelijk belang van het voorkomen van Romeinse interventie op het oog hadden.
Dan toch zuiver politiek! Dan zitten we weer bij de Zeloten he ? En zoals ik reeds geschreven had dat de marionetten van Herodus bang waren om hun ambt te verliezen. Dit kunnen we ook buiten het N.T. opmaken hoor. Gewoon basic geschiedenis.quote:De aanklacht bij pontius Pilatus was inderdaad zuiver politiek, maar dat betekent natuurlijk niet dat ze zelf ook andere redenen hadden om hem ter dood te willen brengen, en die hadden ze duidelijk.
Waaronder misdaden tegen het Rijk. Yep, weer die zeloten he ? Hij was geen slaaf en was geen misdadiger. Wat rest er ? Opstandigheid tegen het gezag.quote:Over kruisiging. Dat was bij mijn weten zo ongeveer de wreedste straf die er bestond, alleen bedoeld voor slaven en de grootste misdadigers.
In oudere literatuur komt regelmatig de gedachte naar voren dat de groepering van de Zeloten gesticht is door Judas de Galileeër, die na de dood van Herodes de Grote in 4 v.Chr. een opstand leidde. Deze gedachte is gebaseerd op een kritiekloze aanname van wat de Joodse schrijver Josephus over de Zeloten zegt. In de laatste decennia is echter de overtuiging gegroeid dat Josephus de feiten voor zijn (Grieks-Romeinse) lezerspubliek wat vereenvoudigd weergeeft, om niet teveel aandacht te geven aan de anti-Romeinse sentimenten onder Joden in de eerste eeuw.quote:Op zondag 3 april 2011 16:51 schreef PuntMutss het volgende:
oke .... even op de vraag die ik zag staan .... ik ben christelijk dus ik vind dat Jezus er nog steeds is en wat is een Zeloot?
Gaan we dat elke keer doen als iemand een lastige vraag stelt? Zoals Haushofer al impliciet zegt: het wordt op deze manier nogal speculeren voor gevorderden. Zo kan ik ook Jezus portretteren als cynicus, stoïcijn, revolutionair en ga zo maar door. Zie ook deze Engelstalige Wikipedia-lemma hierover.quote:Op zondag 3 april 2011 16:19 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik wens op uw postings niet meer te antwoorden.
Ik beschouw Wiki voor beginners, maar beschik wel over materiaal voor gevorderden. En dit is blijkbaar een onderwerp voor gevoderden. Voor Haushofer ben in ' te vermoeiend ' en wil verder met hem geen conflict uitlokken. Hopelijk heb je hier begrip voor.quote:Op zondag 3 april 2011 18:13 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Gaan we dat elke keer doen als iemand een lastige vraag stelt? Zoals Haushofer al impliciet zegt: het wordt op deze manier nogal speculeren voor gevorderden. Zo kan ik ook Jezus portretteren als cynicus, stoïcijn, revolutionair en ga zo maar door. Zie ook deze Engelstalige Wikipedia-lemma hierover.
Daarnaast getuigt nemen van een Nederlandstalige Wikipedia-lemma als uitgangspunt nu niet bepaald van een kritische houding.
Als jij op een redelijke, fatsoenlijke manier op andermans posts in gaat is er helemaal geen "conflict", dat heb ik je al meerdere malen uitgelegd. Deze reactie van je slaat imo dan ook nergens op.quote:Op zondag 3 april 2011 18:26 schreef ATON het volgende:
Voor Haushofer ben in ' te vermoeiend ' en wil verder met hem geen conflict uitlokken. Hopelijk heb je hier begrip voor.
Ik zie dat ik een belangrijke tekst in dit verband nog niet gegeven heb, zodat het zou kunnen lijken alsof ik dit uit mijn duim zuig.quote:Op zondag 3 april 2011 15:27 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Inderdaad, de leidende Joden waren bang voor onrust als Jezus te populair zou worden, men hield waarschijnlijk rekening met de mogelijkheid dat Jezus zichzelf tot aards koning zou uitroepen ofwel dat het volk dat zou doen.
Dit zou voor de Romeinen onacceptabel zijn, waardoor deze met geweld hiertegen zouden optreden.
Dat wilden ze voorkomen, en dit was, gecombineerd met het feit dat ze hem toch al wilden doden om religieuze redenen, de reden hem aan Pontius Pilatus uit te leveren:
Johannes 11
50 Besef toch dat het in jullie eigen belang is dat één man sterft voor het hele volk, zodat niet het hele volk verloren gaat.
Volgens het evangelie van Johannes, dat ik wat betreft de laatste dagen van Jezus het betrouwbaarst acht, waren het de medestanders van de hogepriesters die dat riepen:quote:Op zondag 3 april 2011 18:02 schreef ATON het volgende:
Oei, er zijn volgens jou toen heel wat handjes gewassen. En verwachtte ze dan wraakacties van het volk ? En wie stonden daar dan volgens datzelfde evangelie te roepen ' kruisig hem ' en Barabas vrij ? Of waren dat enkel maar wat touristen ? Zo kom je er echt niet uit hoor.
Deze tekst wordt door zowel Marcus als Lucas als Matteüs gegeven en de reacties hierop zijn:quote:Tja, gelukkig is dit Lukas die dit geschreven heeft. Moest Jezus dit gezegd hebben, hadden ze hem ( ook zijn leerlingen ) ter plaatse gestenigd. Ne, dit is weer kansel-praat.
Met "dat moment" bedoel ik natuurlijk de laatste dagen van het leven van Jezus, en niet 4 voor Chr.quote:Is dat zo ? Tiens, wie heeft dan Jezus gedoopt zowat 30 jaar later ?
Je kunt het hier nog eens nalezen:quote:Waaronder misdaden tegen het Rijk. Yep, weer die zeloten he ? Hij was geen slaaf en was geen misdadiger. Wat rest er ? Opstandigheid tegen het gezag.
Ach zo, ... en waarom niet ?quote:Met zeloten heeft dit dus niets te maken.
Heeft hier iemand enig idee hoeveel miljoen slachtoffers dit verzinseltje reeds gekost heeft ? Enig idee ??? Dit is niet geschreven door een nazi, maar door een evangelist. Hierin krijgen de Joden de schuld aan Jezus' terechtstelling. Voor de christenen de zoon van god, hun groot idool.quote:Johannes 19
12 Vanaf dat moment wilde Pilatus hem vrijlaten. Maar de Joden riepen: Als u die man vrijlaat bent u geen vriend van de keizer, want iedereen die zichzelf tot koning uitroept pleegt verzet tegen de keizer.
Toveren ze zowat vijf voor twaalf nog een ' apostel ' uit hun hoed met de naam Judas. Waarom niet gelijk Judeas of simpelweg Jood ? De jood die zijn meester heeft verraden. Klootzakken he, die joden.quote:Luk 22:47 Terwijl hij nog sprak, kwam er opeens een horde mensen aan. Voorop liep de man die Judas heette, een van de twaalf; hij ging naar Jezus toe om hem te kussen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |