abonnement Unibet Coolblue
pi_94700970
Hoi lieve mensen,

Bij deze een topic speciaal aangemaakt voor allen ratten liefhebbers.
Het is een vrij topic dus het mag over alle ratten gaan noem maar op!

Ik heb er zelf ook een!
pi_94700992


Kijk zo eentje heb ik,
ze is echt een lieverd. :)
pi_94701050
Worden niet zo oud.
Ik zwaai naar dieren.
pi_94701084
Worden wel heel tam.
pi_94701128
  maandag 28 maart 2011 @ 08:39:31 #6
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_94702551
Coole beesten, ik heb ze ook gehad. Veel slimmer dan je zou denken.
With my pack on my back, down the road I will stray.
  maandag 28 maart 2011 @ 08:40:54 #7
337757 Transport_Ink
...is een gaar man
pi_94702561
Ook twee ratjes gehad.

Leuk, maar ben toch meer een kattenmens geloof ik :P
My heart is broke
May I have some glue?
Help me inhale
And mend it with you
  maandag 28 maart 2011 @ 09:16:44 #8
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_94703117
Ik kreeg er één toen ik een jaar of veertien was omdat ik mijn examen had gehaald. Met een mooie kooi. Ik wilde een kale, maar er was nog maar één. Gelukkig maar, want dat was mijn Sid O+. Het was een krullenrat, serieus, ik weet nog precies hoe dat vachtje voelde ( zijn ras was iets met 'Rex'). Ik nam 'em overal mee naartoe, in m'n trui. Dat zou ik nu niet meer zo snel doen, trouwens, maar toen vond ik dat heel fijn en hij ook. Dan lag-ie lekker te slapen in mijn mouw en zo. Hij wastte zich overmatig als iemand anders aan 'em zat, heel grappig. En hij gaf likjes, dat waren een soort kusjes O+. Hij is uiteindelijk uit ouderdom overleden, hij was toen dik vier en dat is oud voor een rat. Het was goed zo. Ik heb hier nog een foto van 'em hangen.
pi_94711378
Ja ratjes zijn echt lieve diertjes vind ik,
ze kunnen echt je maatje / vriendje worden. :)
pi_94711583
pi_94711914
pi_94713636
Wij hebben er hier 2, 1 is van mij, 1 is van mijn zoon.
Superleuke wezentjes, lief, schattig, slim, gezellig.

Nu met het mooie weer gaan ze mee naar buiten in de nek, overal lekker mee op stap ;)
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_94716684
Gave beesten inderdaad, hier ook 2 mannetjes.
pi_94721034
Je hebt trouwens ook een naaktrat. :D
pi_94729962
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 08:39 schreef Id_do_her het volgende:
Coole beesten, ik heb ze ook gehad. Veel slimmer dan je zou denken.
ik vind ze ook helemaal geweldig _O_

ben alleen bang dat ze zo stinken :@ of valt dat wel mee?
blablablablablablablablablablablablablabla
pi_94733763
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 20:09 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

ik vind ze ook helemaal geweldig _O_

ben alleen bang dat ze zo stinken :@ of valt dat wel mee?
Met vrouwtjes valt dat alles mee, mits je op tijd verschoont en eraan denkt hokjes en hangmatjes enzo te kuizen.
Mannetjes ruiken wat sterker, maar als je ook hier alles netjes schoonhoud is dat nog wel binnen de perken.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_94734504
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 21:05 schreef erodome het volgende:

[..]

Met vrouwtjes valt dat alles mee, mits je op tijd verschoont en eraan denkt hokjes en hangmatjes enzo te kuizen.
Mannetjes ruiken wat sterker, maar als je ook hier alles netjes schoonhoud is dat nog wel binnen de perken.
Exact ik heb zelf ook een vrouwtje en die ruik je bijna niet. ^O^
pi_94743212
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 08:40 schreef Transport_Ink het volgende:
Ook twee ratjes gehad.

Leuk, maar ben toch meer een kattenmens geloof ik :P
Jammer, je kat zou er gek op zijn ;)
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_94743678
Heb mijn ratje net nog een blokje kaas gegeven,
was binnen no time op. :)
pi_94743773


Dit is pas een echte lelijke rat. :P
pi_94750242
Ik heb ze ook gehad, 2 vrouwtjes. leuke beestjes en ik gaf ze eens een stukje kip maar vergat dat de geur ook aan je vingers hangt dus het was hap in mijn vinger maar op een of andere manier voelen ze toch het verschil want het was meteen los voordat ze doorbeten (was wel even schrikken)
pi_94753841
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 23:21 schreef Pannenkoekenmix het volgende:

[..]

Jammer, je kat zou er gek op zijn ;)
Katten en ratten gaan vaak erg goed samen zelfs, zou je niet verwachten, maar toch is het zo.
Beetje beleid bij het kennis maken en het komt gewoon goed, sterker nog, de gemiddelde kat heeft een stevig respect voor de gemiddelde rat.

Zou ze niet los met elkaar alleen laten, maar dingen als de rat op de bank bij jou terwijl de kat daar ook is vallen in de mogelijkheden als je goed oppast of die 2 wel bij elkaar passen.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_94790634
Leuk toch zo'n topic voor de echte ratten liefhebbers. ^O^
pi_94884788
Echt he die ratten die horen ook alles hey.
Ze zijn best gevoelig voor geluiden...!
pi_94910354
Op internet lees je vaak dat ratten niet kunnen kotsen, maar 1 van mijn ratten deed dat gisteren dus wel. Nog meer mensen die dat mee gemaakt hebben?
pi_94931480
Ratten die kotsen nee ik heb ze al jaren geen ervaring mee gehad,
misschien was ie een beetje ziekjes kan...
  zaterdag 2 april 2011 @ 12:06:34 #27
324060 RianaLuna
Blessed be :)
pi_94937338
Hier moet ik heel even mijn foto's spammen :D O+






Indie








Droppie :D



R.I.P Snowie O+


Koekie


Jippie


Piepie






Wuppie :D

Always live your life with full happiness and laughter ;)
pi_94937388
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 12:06 schreef RianaLuna het volgende:
Hier moet ik heel even mijn foto's spammen :D O+

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Indie

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Droppie :D
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
R.I.P Snowie O+

[ afbeelding ]
Koekie

[ afbeelding ]
Jippie

[ afbeelding ]
Piepie

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Wuppie :D

[ afbeelding ]
_O_

Heb hier ook 6 van die rakkers :D
pi_94940365
Wat een schatjes!
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_94964876
Leuk ze zijn namelijk ook gek op ei. :)
pi_94964983
pi_94965052


Hier drie op één rij. :D
pi_94968245
Ratten als huisdier
De tamme rat wordt ook gehouden als huisdier. Ze worden beschouwd als tam, aanhankelijk en leergierig. Ook zijn ze relatief schoon, maar vergen toewijding en onderhoud. Ze worden maar twee tot drie jaar oud en zijn bevattelijk voor luchtwegproblematiek en kanker.

Dat laatste heeft zijn oorzaak in het feit dat de tamme rat van de laboratoriumrat afstamt. Door middel van speciale fokprogramma's, in bijvoorbeeld een ratterie, probeert men deze onnatuurlijke genetische kenmerken er uit te fokken. Er zijn vele stammen laboratoriumratten. Er zijn ook stammen die speciaal zijn gefokt om juist tumorongevoelig te zijn.

Het is ten stelligste af te raden, slechts één rat te houden. Een rat is een sociaal dier en gaat psychoses, zoals een obsessieve knaagdrang, barberen (het dwangmatig verwijderen van haren uit de vacht op een specifieke plek), agressie en depressie, vertonen wanneer de rat niet één of meerdere ratten als gezelschap heeft. Een rat die in zijn of haar eentje gehouden wordt is niet aanhankelijker dan een rat in een groep. Men merkt zelfs dat ratten vaak hun groep,

en dan in het bijzonder de groepsleider, zullen navolgen in zijn of haar affectie voor de mens. Het is van belang om niet-gecastreerde mannetjes en vrouwtjes niet bij elkaar te zetten. Inteelt en erfelijke aandoeningen zijn een niet te onderschatten probleem onder tamme ratten en er wordt dan ook aangeraden om het fokken over te laten aan gekwalificeerde ratteries, zoals bijvoorbeeld in Engeland, waar men bijzonder stabiele lijnen heeft. Er worden onnatuurlijk veel ratten in gevangenschap geboren, in tegenstelling tot in de natuurlijke omgeving waar de geboorte van jonge ratten sterk wordt gereguleerd door seizoensfactoren en sociale factoren.

Het is voor een vrouwtjesrat bijzonder ongezond om constant drachtig te zijn en om op te jonge leeftijd drachtig te worden (dit kan leiden tot aandoeningen in de bekkenzone, ondergewicht, en zelfs tot levensbedreigende gezondheidstoestanden). Een ritten (jonge rat) kan al met 5 weken vruchtbaar zijn. Daarom dienen ratten ouder dan 4,5 week niet bij ratten van het andere geslacht in hetzelfde verblijf te zijn.

Ratten met dumbo-oren hebben voor veel mensen een lieflijker uiterlijk, waardoor ze populairder zijn dan ratten met normale oren. Er is echter geen verschil in karakter. Tevens heeft men rex, fuzz en naaktratten. Deze laatsten zijn echter gehandicapt.

Ratten hebben voldoende eiwitten nodig. Vroeger dacht men dat dit per se van dierlijke oorsprong moest zijn, maar tegenwoordig is bijna al het rattenvoer vrij van vlees. In de meeste dierenwinkels is speciaal rattenvoer te krijgen met voldoende eiwitten. Gewoon knaagdierenvoer is meestal niet geschikt vanwege het hoge gehalte aan vitamine A. Tevens dient men er op toe te zien,

dat het voer niet te oud is (ongeveer 3 maanden), omdat daarna het vitamine-gehalte tot bedenkelijke niveaus terugloopt. Ratten mogen verder niet in een te kleine kooi gehouden worden. Indien de kooi te klein is zal ruzie ontstaan tussen de ratten. Daarnaast dient de groep regelmatig te kunnen genieten van een vrije loop, en dagelijkse aandacht.

Neem de tijd. :P
  zondag 3 april 2011 @ 04:40:39 #34
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_94969181
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 20:09 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

ik vind ze ook helemaal geweldig _O_

ben alleen bang dat ze zo stinken :@ of valt dat wel mee?
Mijn rat stonk niet, die van mijn broertje ook niet. Muizen daarentegen... Ik kwam eens op een reptielenbeurs, géén goed idee. Had maar weinig geld bij me maar van wat ik had heb ik muisjes gekocht die als voer moesten dienen. Wat was dat kut, zeg. Zo willekeurig. Later kwam ik nog heel dikke ratten tegen en kon ik wel janken omdat ik dat stiekem nog erger vond (en dus niet meer geld bij me om meer beestjes te 'redden'). Nooit meer zo'n beurs voor mij. De muisjes die ik heb kunnen redden heb ik in een grote kooi gestopt, namelijk de kooi die voorheen van mijn rat Sid was. Mooi groot, radje erin, leuk voor ze. Met stift stippen op ze gezet om ze uit elkaar te kunnen houden. Maar ja, ze stonken zeker. En best wel heel erg. Naar urine, geloof ik, muisjesurine.
  zondag 3 april 2011 @ 04:45:23 #35
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_94969202
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 12:06 schreef RianaLuna het volgende:
Hier moet ik heel even mijn foto's spammen :D O+

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Indie

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Droppie :D
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
R.I.P Snowie O+

[ afbeelding ]
Koekie

[ afbeelding ]
Jippie

[ afbeelding ]
Piepie

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Wuppie :D

[ afbeelding ]
Ach O+.
pi_94969974
Als je de kooi regelmatig schoonmaakt dan ruik je ze praktisch niet. Ik gebruikte hemparade oftewel vlas (als ik het goed heb).

Als ik die foto,s zie zou ik zo weer twee ratjes nemen gelukkig heb ik er geen plaats meer voor.
  zondag 3 april 2011 @ 10:26:46 #37
324060 RianaLuna
Blessed be :)
pi_94970832
quote:
14s.gif Op zondag 3 april 2011 04:40 schreef Grunge. het volgende:

[..]

Mijn rat stonk niet, die van mijn broertje ook niet. Muizen daarentegen... Ik kwam eens op een reptielenbeurs, géén goed idee. Had maar weinig geld bij me maar van wat ik had heb ik muisjes gekocht die als voer moesten dienen. Wat was dat kut, zeg. Zo willekeurig. Later kwam ik nog heel dikke ratten tegen en kon ik wel janken omdat ik dat stiekem nog erger vond (en dus niet meer geld bij me om meer beestjes te 'redden'). Nooit meer zo'n beurs voor mij. De muisjes die ik heb kunnen redden heb ik in een grote kooi gestopt, namelijk de kooi die voorheen van mijn rat Sid was. Mooi groot, radje erin, leuk voor ze. Met stift stippen op ze gezet om ze uit elkaar te kunnen houden. Maar ja, ze stonken zeker. En best wel heel erg. Naar urine, geloof ik, muisjesurine.
Ik had ook eens muizen gekocht in de zomer, nou ik had ze de volgende dag weer terug gebracht :') Wat een stank man!
Always live your life with full happiness and laughter ;)
  zondag 3 april 2011 @ 18:22:42 #38
337812 Secret_digger
You got the goods?
pi_94986903
Ik heb ook ratten gehad, zelfs een rattery. Ik vind ze erg schattig maar erg gevoelig voor ziektes.
pi_95008314
Ja vooral voor tumoren / gezwel enzo. dat is minder,
maar het overkomt ratten tegenwoordig ook weer minder. :)
  dinsdag 5 april 2011 @ 02:35:08 #40
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_95056866
Ik vond onze ratten ook niet stinken hoor. Ik vond de lucht van de hemparade veel indringender :r Ze hebben wel een specifieke geur, maar dan niet echt van de urine ofzo. 2 Jaar geleden was ik bij iemand in een grote schuur en ik rook direct een rat, zo herkenbaar die rattengeur. Maar niet vies ofzo. Muizen stinken idd 100 keer erger dan ratten. Ik had vorige jaar muizen in de schuur, wat een prutlucht zeg!

Wist je dat er zelfs staartloze ratten gekweekt worden? Omdat veel mensen die staart zo eng vinden zijn ze ook staartlozen gaan kweken.Net als een naaktrat vind ik een staartloze echt niet kunnen. Ze hebben problemen met klimmen en bewegen. Als ik bij onze ratten zag dat ze tijdens hun klimacties die staart ook echt gebruiken als houvast (om een smalle tak gewikkeld als ze eroverheen liepen), vind ik het echt een misdaad om staartloze exemplaren te willen kweken. Naaktratten vind ik echt foeilelijk en zielig. Ratten houden erg van warmte (kruipen daarom ook altijd lekker bij elkaar om te slapen) en zo'n bloot beest moet het volgens mij echt koud hebben en mist ook een stukje bescherming van zijn huid.

En ratten zijn slim, niet voor niets overleven ze al zo lang iedere ramp die zich voordoet ;) Ze hebben een enorm vermogen om zich aan te passen aan veranderingen. Toen onze ratten nog heel klein waren, heeft de kat geprobeerd door de tralies heen naar ze te slaan. Nadat hij bij 1 van zijn treiteractie's flink in zijn poot werd gebeten liet'ie de ratten maar met rust.

Wij hadden er 2 en toen 1 van de 2 doodging, zag ik de ander gewoon wegkwijnen. Ze wilde geen lekkere dingetjes meer eten, verstopte zich de hele dag in haar huisje, wilde niet meer met water spelen; ze werd echt depressief. Toen heb ik iemand gevonden die ook een oudere rat alleen had en er 1 bij zocht (doordat wij een kleine jachthond hadden wilde ik zelf niet verder met ratten want ze konden niet echt loslopen). Dit ging echt perfekt! De ratten ontmoeten elkaar en zonder slag of stoot accepteerden ze elkaar (beiden 3 jaar). Ik vond het heel moeilijk om die beslissing te nemen (wij waren zo aan haar gehecht), maar zij was veel gelukkiger met die ander erbij.

Ratten zijn echt leuke huisdieren. Ik heb ook cavia's, konijnen, hamsters gehad, maar ratten zijn gewoon heel anders. Ze reageren veel sterker op je en vinden het heel erg leuk om dicht in je buurt te zijn en zijn heel nieuwsgierig.

Ratten eten in principe alles. Ik gaf ze weleens een hondenbrokje, een walnoot (klein beetje gekraakt daar kunnen ze echt uren zoet mee zijn), stukje ei, fruit, stukje kaas, kattenbrokjes. 1 Van de ratten ving eens een sprinkhaan die toevallig op de tralies zat. Wat een snelheid zeg! Het was echt 1 flits en ik zag de sprinkhaan zo verdwijnen in die rattenbek. Het is alleen wel zaak goed op te letten op hun gezondheid. Omdat ze alles eten, kunnen ze snel dik worden of andere problemen krijgen. Ik hoorde van iemand die gaf ze steeds biskwietjes :? Trosgierst vinden ze ook heerlijk (vogelvoer), maar je moet dat alleen echt als snoep geven (dikmakend). Sommige ratten schijnen ook heel graag vis te eten. En er zijn mensen die geven ze echt vers, rauw vlees, maar dat vond ik net wat te ver gaan........
  dinsdag 5 april 2011 @ 02:46:02 #41
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_95056916
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 12:06 schreef RianaLuna het volgende:

[ afbeelding ]

O+

Aagh.......Dat vooral. Hoe ze soms met elkaar op een bergje heerlijk liggen te slapen, kreeg af en toe de behoefte om er gewoon bij te kruipen :D
pi_95070352
Slapen ze bij jullie s'nachts of overdags?
  dinsdag 5 april 2011 @ 23:45:14 #43
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_95100231
quote:
5s.gif Op dinsdag 5 april 2011 14:50 schreef Martin1234 het volgende:
Slapen ze bij jullie s'nachts of overdags?
Onze sliepen zowel overdag als 's nachts. Het zijn steeds maar korte slaapjes die ze doen (geen 8 uur achter elkaar zoals wij). Ik hoorde ze ook 's nachts weleens spelen en door de kooi rennen.
pi_95102170
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 23:45 schreef childintime het volgende:

[..]

Onze sliepen zowel overdag als 's nachts. Het zijn steeds maar korte slaapjes die ze doen (geen 8 uur achter elkaar zoals wij). Ik hoorde ze ook 's nachts weleens spelen en door de kooi rennen.
Exact je laatste zin! Ik heb liever dat ze overdags actief zijn!
  woensdag 6 april 2011 @ 02:22:06 #45
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_95105634
Die van mij kreeg op een gegeven moment een groen abces bij z'n oortje, die heb ik zelfs nog uitgeknepen. Kwam er allemaal groene smurrie uit. Hij vond het overduidelijk heel fijn dat ik 'em uitkneep (ik ook :@), en van de dierenarts mocht het. Maar dat was geen tumor lijkt me, en het ratje van mijn broertje kreeg ook geen tumor. Desalniettemin heb ik inderdaad vaak gehoord dat ratjes daar erg gevoelig voor zijn (en in mijn ervaring zijn ze dat voor gekke bulten dus zeker).
  woensdag 6 april 2011 @ 02:27:35 #46
271538 Brainfish
Vis met borsthaar
pi_95105709
Hele leuke beesten om te houden (heb er zelf twee gehad) maar ik zou er niet snel meer aan beginnen. Voor je het weet ben je ze na twee jaar weer kwijt. :{
It's fun to lose.
And to pretend.
  donderdag 7 april 2011 @ 01:35:52 #47
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_95153202
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 00:24 schreef Martin1234 het volgende:

[..]

Exact je laatste zin! Ik heb liever dat ze overdags actief zijn!
Ik denk dat je daar weinig tegen kunt doen. Het zijn volgens mij meer schemerdieren maar kunnen zich aanpassen aan iedere omstandigheid. Bij ons stonden ze beneden. Soms hoorde ik als ik in bed lag (boven) dat ze door de kooi renden en aan het spelen waren. En soms overdag kunnen ze ineens zo vast slapen, dan worden ze nauwelijks wakker van iets. Volgens mij hebben ze niet echt zo'n ritme als andere knaagdieren. Mijn cavia (die ik nu heb), slaapt echt gewoon 's nachts en is overdag meestal wakker. De hamster van mijn dochter begon pas wakker te worden als het ging schemeren. Ratten hebben volgens mij niet zo'n strak slaap en waakritme. Ze kunnen daarentegen wel heel chagerijnig zijn als je ze wakker maakt. Ik liet ze altijd uit zichzelf wakker worden, maar die slaapjes van hun waren nooit langer dan zo'n 1,5 uur.
pi_95202139
Nee he je kan hun slaap niet aanpassen,
ik geloof ook dat hun meerdere kortere slaapjes houden!
pi_95211117
Ik probeer ze wel altijd wat aandacht te geven voor de bedtijd van de kleine(ze staan op zijn kamer).
Dan zijn ze altijd nog even druk als ze terug gezet worden, maar worden ze snel rustig.
Later worden ze wel weer wakker, maar dan ligt de kleine al in slaapcoma ;)
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  maandag 11 april 2011 @ 03:10:18 #50
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_95330487
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 11:46 schreef erodome het volgende:
Ik probeer ze wel altijd wat aandacht te geven voor de bedtijd van de kleine(ze staan op zijn kamer).
Dan zijn ze altijd nog even druk als ze terug gezet worden, maar worden ze snel rustig.
Later worden ze wel weer wakker, maar dan ligt de kleine al in slaapcoma ;)
Zo'n 1,5 a 2 uur toch? Tenminste, dat is mijn ervaring. Ze slapen hooguit 1,5 a 2 uur echt. Daartussen doen ze nog hazeslaapjes van een paar minuten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')