abonnement Unibet Coolblue
  maandag 11 april 2011 @ 12:58:46 #201
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
  maandag 11 april 2011 @ 13:02:46 #202
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_95339229
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 11:53 schreef PiRANiA het volgende:
Heeft iemand een VPN-server geïnstalleerd op zijn server? Ik wil vanaf mijn telefoon, desktop en laptops veilig kunnen internetten op open netwerken.
Tips? Tutorials?
Ik niet maar heb me er wel ooit eens in moeten verdiepen.

http://www.ubuntugeek.com(...)0-04-lucid-lynx.html

Bij punt 10 staan 2 dingen die van belang zijn denk ik: IP masking en brute force protection.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind
Disgaea 5 *O* Horizon Zero Dawn *O* Nier Automata *O* Persona 5 *O*
pi_95341601
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 12:58 schreef wdn het volgende:

[..]

N en WPA2 worden beide ondersteund door network manager.

Maar het is lastig te beantwoorden voor jouw situatie ;) Welk merk en chip je gebruikt is van belang. De Linksys WMP600N werkt vlekkeloos bijvoorbeeld.

De Ralink 2500/RT2400 en Realtek RTL8180 zijn trouwens de keus van de FSF.

Hulpmiddel: http://linux-wless.passys.nl/
(is handig voor meer mensen denk ik)
mijn wlan chip staat er niet tussen, maar zal het toch ff proberen dmv een liveCD.

Chip is een Atheros AR5009, laptop is een HP Pavilion DV7 2140ed (met amd X2 QL65 cpu, 64 bit)
  maandag 11 april 2011 @ 15:31:42 #204
331896 TrsK
_.-._.'.||./'._.-._
pi_95344434
quote:
5s.gif Op zaterdag 2 april 2011 12:11 schreef Farenji het volgende:

[..]

Wat is er zo goed aan archlinux? Wat maakt het beter dan bijv debian of ubuntu?
Wat is Beter? In elk geval heeft het mijn persoonlijke voorkeur omdat:
Rolling release system, pacman als package manager, de goede en uitgebreide wiki/forums, de BSD-style init system (lekker overzichtelijk).
"But what is happiness except the simple harmony between a man and the life he leads?" - Albert Camus
pi_95344475
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 15:31 schreef TrsK het volgende:

[..]

Wat is Beter? In elk geval heeft het mijn persoonlijke voorkeur omdat:
Rolling release system, pacman als package manager, de goede en uitgebreide wiki/forums, de BSD-style init system (lekker overzichtelijk).
Welke WM gebruik jij?
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
  maandag 11 april 2011 @ 16:35:23 #206
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_95347028
quote:
10s.gif Op maandag 11 april 2011 14:08 schreef Viro het volgende:

[..]

mijn wlan chip staat er niet tussen, maar zal het toch ff proberen dmv een liveCD.

Chip is een Atheros AR5009, laptop is een HP Pavilion DV7 2140ed (met amd X2 QL65 cpu, 64 bit)
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=960962
In 2008 werkte die volgens deze thread :P

Link in topic verwijst naar deze pagina http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=885847

(... en veel succes ;) )
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind
Disgaea 5 *O* Horizon Zero Dawn *O* Nier Automata *O* Persona 5 *O*
pi_95351963
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 16:35 schreef wdn het volgende:

[..]

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=960962
In 2008 werkte die volgens deze thread :P

Link in topic verwijst naar deze pagina http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=885847

(... en veel succes ;) )
Thnx ^O^

Ubuntu werkt prima vanaf mijn laptop, heb zoals verwacht probleempje met wifi. Zal er morgen uitgebreid naar kijken. Moet zeggen dat ubuntu 10.10 een stuk sneller opstart dan W7. :o
  maandag 11 april 2011 @ 18:37:45 #208
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_95352122
quote:
10s.gif Op maandag 11 april 2011 18:34 schreef Viro het volgende:

[..]

Thnx ^O^

Ubuntu werkt prima vanaf mijn laptop, heb zoals verwacht probleempje met wifi. Zal er morgen uitgebreid naar kijken. Moet zeggen dat ubuntu 10.10 een stuk sneller opstart dan W7. :o
out of the box. zeker!
Maar! Windows doet aan pre-loaden tijdens booten: IE is al gestart.
Onder Linux gebeurd dat niet dus FF/Chrome starten iets langzamer op.

Oh en mocht je er tijd in willen stoppen: er zijn programma's op je boot tijd nog korter te maken door dingen uit te zetten die je nooit gebruikt. Bijvoorbeeld... printer (cups), bluetooth enzo.
Scheelt weer een paar tellen ;)
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind
Disgaea 5 *O* Horizon Zero Dawn *O* Nier Automata *O* Persona 5 *O*
pi_95352713
Je zou ook eens kunnen kijken naar preload.
pi_95354556
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 18:37 schreef wdn het volgende:

[..]

out of the box. zeker!
Maar! Windows doet aan pre-loaden tijdens booten: IE is al gestart.
Onder Linux gebeurd dat niet dus FF/Chrome starten iets langzamer op.

Oh en mocht je er tijd in willen stoppen: er zijn programma's op je boot tijd nog korter te maken door dingen uit te zetten die je nooit gebruikt. Bijvoorbeeld... printer (cups), bluetooth enzo.
Scheelt weer een paar tellen ;)
Heb als eerste IE uit W7 geflikkerd, wil niets van dat baggerbrowser op enkele van mijn pc's hebben. FF FTW :Y

Printer & bluetooth zullen niet worden gebruikt onder Ubuntu. Voor de rest ben ik erg tevreden over de opstart tijd. Zal pas gaan tweaken als ik Linux/unix onder de knie heb, dus dat komt wel op zijn tijd.

Heb ook gezien dat ik AMD drivers moet downloaden voor de GFX. Ben benieuwd of het mij zal lukken om die te installeren.
  maandag 11 april 2011 @ 19:33:57 #211
331896 TrsK
_.-._.'.||./'._.-._
pi_95354909
quote:
17s.gif Op maandag 11 april 2011 15:32 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Welke WM gebruik jij?
XFWM
"But what is happiness except the simple harmony between a man and the life he leads?" - Albert Camus
  maandag 11 april 2011 @ 20:08:43 #212
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_95357462
quote:
10s.gif Op maandag 11 april 2011 19:28 schreef Viro het volgende:

[..]

Heb als eerste IE uit W7 geflikkerd, wil niets van dat baggerbrowser op enkele van mijn pc's hebben. FF FTW :Y
Alleen dat preloaden van IE gebeurd toch; ondanks dat je IE verwijderd :D
quote:
Printer & bluetooth zullen niet worden gebruikt onder Ubuntu. Voor de rest ben ik erg tevreden over de opstart tijd. Zal pas gaan tweaken als ik Linux/unix onder de knie heb, dus dat komt wel op zijn tijd.
Zie "system","pref","startup applications". Je kunt met vinkjes uitzetten wat je niet tijdens starten van gnome wil laden. Dat is al 1 makkelijke ;)
quote:
Heb ook gezien dat ik AMD drivers moet downloaden voor de GFX. Ben benieuwd of het mij zal lukken om die te installeren.
dat gaat vlekkeloos sinds een jaar of 2, 3
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind
Disgaea 5 *O* Horizon Zero Dawn *O* Nier Automata *O* Persona 5 *O*
  maandag 11 april 2011 @ 20:09:45 #213
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_95357551
quote:
Op maandag 11 april 2011 19:28 schreef Viro het volgende:

[..]

Heb als eerste IE uit W7 geflikkerd, wil niets van dat baggerbrowser op enkele van mijn pc's hebben. FF FTW :Y

Printer & bluetooth zullen niet worden gebruikt onder Ubuntu. Voor de rest ben ik erg tevreden over de opstart tijd. Zal pas gaan tweaken als ik Linux/unix onder de knie heb, dus dat komt wel op zijn tijd.

Heb ook gezien dat ik AMD drivers moet downloaden voor de GFX. Ben benieuwd of het mij zal lukken om die te installeren.
Installeren zoveel mogelijk (altijd) via een packagemanager en niet zelf op internet gaan downloaden. Dat is echt ff wennen, maar zeer belangrijk.

Mijn amd ati draait trouwens gewoon goed op de standaard drivers :)

Ps. Er is ook een ubuntu topic :P
heitieh
  donderdag 14 april 2011 @ 17:16:06 #214
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_95498726
Voor webmail is http://roundcube.net/ fijn :).
pi_95544468
Pleh.
Ik wil op mijn desktop Linux installeren en die dual boot draaien met Windows 7.
Nu weet ik alleen niet voor welkedistributie ik moet kiezen :* .
Ik heb het testje gedaan wat in de OP staat en daar kwam het volgende uit:
- Mandriva
- OpenSuSE
- Ubuntu
- Fedora
- Linux Mint

Ik ben al een beetje bekend met Ubuntu wat ik op m'n laptop heb draaien en daarnaast heb ik ook al enige ervaring met Debian (met Gnome desktop) welk wij bij ons op de opleiding gebruiken.

Kan iemand mij hier vertellen wat precies de voor/nadelen/verschillen zijn van bovenstaande distributies? :)
  vrijdag 15 april 2011 @ 15:25:43 #216
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_95544632
Alles heeft zijn voor- en nadelen. Je zou deze test kunnen doen. Ik zou altijd gaan voor ubuntu (qua desktop), dat 'leeft' voor zover ik zie het meest en de community is geweldig.

Maar goed, ik heb weinig ervaringen met de andere distro's...
  vrijdag 15 april 2011 @ 15:26:41 #217
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_95544669
debian/ubuntu en fedora en suse: de installatie, het package systeem en default desktop zijn anders. Maar allemaal draaien ze dezelfde gnome of kde.

Debian/Ubuntu werken met sudo; Fedore/suse met root.

Ubuntu heeft als stelregel dat het installatiemedium maximaal een CD is. Bij Suse is dat een DVD (geen idee of er een CD versie is?) waar en kde en gnome op staan. Voor Ubuntu dien je kUbuntu te nemen voor kde als default.

Het zijn buiten de package management en sudo/root maar details waarin de 3 verschilen.
De filosofie achter de 3 is meer de reden waarom ze bestaan.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind
Disgaea 5 *O* Horizon Zero Dawn *O* Nier Automata *O* Persona 5 *O*
pi_95545286
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 15:25 schreef PiRANiA het volgende:
Alles heeft zijn voor- en nadelen. Je zou deze test kunnen doen. Ik zou altijd gaan voor ubuntu (qua desktop), dat 'leeft' voor zover ik zie het meest en de community is geweldig.

Maar goed, ik heb weinig ervaringen met de andere distro's...
Voor desktop heb ik de beste ervaringen met Ubuntu en Archlinux, alleen die laatste is wat barbaars vergeleken met Ubuntu.
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_95545953
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 15:25 schreef PiRANiA het volgende:
Alles heeft zijn voor- en nadelen. Je zou deze test kunnen doen.
Dit is juist het testje wat ik heb gedaan. (en waar al deze dingen uit kwamen rollen) :)

quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 15:26 schreef wdn het volgende:
debian/ubuntu en fedora en suse: de installatie, het package systeem en default desktop zijn anders. Maar allemaal draaien ze dezelfde gnome of kde.

Debian/Ubuntu werken met sudo; Fedore/suse met root.

Ubuntu heeft als stelregel dat het installatiemedium maximaal een CD is. Bij Suse is dat een DVD (geen idee of er een CD versie is?) waar en kde en gnome op staan. Voor Ubuntu dien je kUbuntu te nemen voor kde als default.

Het zijn buiten de package management en sudo/root maar details waarin de 3 verschilen.
De filosofie achter de 3 is meer de reden waarom ze bestaan.
Dus eigenlijk verschillen ze amper? In wat voor opzicht verschillen de package systemen?

quote:
17s.gif Op vrijdag 15 april 2011 15:42 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Voor desktop heb ik de beste ervaringen met Ubuntu en Archlinux, alleen die laatste is wat barbaars vergeleken met Ubuntu.
Definieer barbaars :*
  vrijdag 15 april 2011 @ 16:22:56 #220
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_95546872
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 15:26 schreef wdn het volgende:
Debian/Ubuntu werken met sudo; Fedore/suse met root.
Debian werkt default niet met sudo hoor (of hebben ze dat met squeeze veranderd?)?! En sudo zit volgens mij gewoon in de repo's van alle distributies, dus eigenlijk is het geen issue in de vergelijking.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
  vrijdag 15 april 2011 @ 16:26:10 #221
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_95546972
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 15:21 schreef VGA4xZoom het volgende:
Pleh.
Ik wil op mijn desktop Linux installeren en die dual boot draaien met Windows 7.
Nu weet ik alleen niet voor welkedistributie ik moet kiezen :* .
Ik heb het testje gedaan wat in de OP staat en daar kwam het volgende uit:
- Mandriva
- OpenSuSE
- Ubuntu
- Fedora
- Linux Mint

Ik ben al een beetje bekend met Ubuntu wat ik op m'n laptop heb draaien en daarnaast heb ik ook al enige ervaring met Debian (met Gnome desktop) welk wij bij ons op de opleiding gebruiken.

Kan iemand mij hier vertellen wat precies de voor/nadelen/verschillen zijn van bovenstaande distributies? :)
Mint en Ubuntu zijn hetzelfde, Mint is Ubuntu met wat GUI dingen die anders zijn en wat closed source software wat default erin zit (maar ze hebben ook een versie die dat niet heeft).

Mandriva ken ik nog van toen het Mandrake was, toendertijd een goede distro, maar geen idee hoe het nu is. Maar tis zeker geen slechte keus (misschien community wise is het verstandiger om wat anders te kiezen..).

Fedora is een distro waar ik nu al een tijdje over loop na te denken om eens te gaan draaien icm Debian. Suse zou ik weg van blijven, das echt drama met repositories last time I checked. Drama. Stay away. Void warranty etc..
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
  vrijdag 15 april 2011 @ 16:49:08 #222
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_95547772
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 16:22 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

Debian werkt default niet met sudo hoor (of hebben ze dat met squeeze veranderd?)?! En sudo zit volgens mij gewoon in de repo's van alle distributies, dus eigenlijk is het geen issue in de vergelijking.
Ging meer om de standaard install.
Debian was een aanname van mij trouwens ;)

quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 15:59 schreef VGA4xZoom het volgende:

Dus eigenlijk verschillen ze amper? In wat voor opzicht verschillen de package systemen?
Ubuntu maakt gebruik van .DEB en redhat/fedora/centos van .RPM (dat was ooit RedHat Package Manager maar dat is nu RPM Package Manager) (http://rpm5.org/) en Suse van Zypp (http://en.wikipedia.org/wiki/ZYpp)

Is een andere vorm van inpakken en een andere manier van controle van afhankelijkheden etc etc.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind
Disgaea 5 *O* Horizon Zero Dawn *O* Nier Automata *O* Persona 5 *O*
pi_95548399
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 15:59 schreef VGA4xZoom het volgende:

[..]

Dit is juist het testje wat ik heb gedaan. (en waar al deze dingen uit kwamen rollen) :)

[..]

Dus eigenlijk verschillen ze amper? In wat voor opzicht verschillen de package systemen?

[..]

Definieer barbaars :*
Archlinux is standaard 150mb en alleen CLI. Dan moet je zelf X-server installeren, je Window manager installeren (of desktop environment). Je geluid, users toevoegen etc. Het heeft wel als voordeel dat je een systeem hebt helemaal naar je wensen maar je moet wat meer verstand hebben van Linux... Oh en het is een rolling release terwijl ubuntu/fedora en andere distro's vaste grote release hebben (rolling release houdt in dat het systeem constant geupdate wordt en dat er niet zoals bij ubuntu versies zijn (10.10, 11.04 etc)
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_95567198
Ok, bedankt allemaal. :) Ik heb uiteindelijk toch maar weer voor Ubuntu gekozen.
  vrijdag 15 april 2011 @ 23:36:28 #225
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_95567331
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 23:33 schreef VGA4xZoom het volgende:
Ok, bedankt allemaal. :) Ik heb uiteindelijk toch maar weer voor Ubuntu gekozen.
Goeie keuze :Y

Natuurlijk is het leuk om die andere distro's te bekijken, maar uiteindelijk lijkt het best veel op elkaar. Dan gaat het er om waar je de meeste software en documentatie bij kan krijgen. En daar zit het grote voordeel van ubuntu. Het is de meest gebruikte distro :P
heitieh
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')