abonnement Unibet Coolblue
pi_92631488
quote:
http://opinie.volkskrant.(...)kenbare_universiteit
Dat Zijlstra het hoger onderwijs op prestaties wil financieren is verstandig, maar het mag geen bezuiniging zijn.[/b]
Het Nederlands hoger onderwijs is rot tot op het bot, was vorig jaar de conclusie van rapporteur en oud-minister Cees Veerman. Hij bekeek het stelsel in opdracht van het toenmalige kabinet, en meldde geschrokken te zijn. Er vallen te veel studenten onverrichterzake uit, talent krijgt geen ruimte, we zijn wereldkampioen in middelmaat.

Kern van de zaak, aldus Veerman, was een verkeerde financiering van universiteiten en hogescholen. Die worden per student betaald, in plaats van naar de resultaten. Dat leidt tot vervlakking en imitatiedrift onder de instellingen. Wat in de ene universiteit of hogeschool een succesnummer blijkt, is tot nog toe kort daarna overal elders ook te krijgen.

Het is verheugend dat staatssecretaris Zijlstra van Onderwijs nog dit jaar komt met een andere financiering van het hoger onderwijs, waarin prestaties moeten gaan tellen in plaats van aantallen alleen. Massa-onderwijs in de volle breedte wordt dan vanzelf minder aantrekkelijk voor instellingen, is het idee. Ze zullen zich meer concentreren op waar ze goed in zijn en werkelijk iets te bieden hebben.

Hoe zo’n stelselwijziging er precies gaat uitzien, is nog niet bekend, maar duidelijk is dat ze een wissel zal trekken op de academische status quo. Daarbij helpt niet mee dat Zijlstra al sinds zijn aantreden in het kabinet hamert op harde bezuinigingen. Met name zijn opportunistische koppeling tussen langstudeerders en instellingsboetes heeft veel kwaad bloed gezet en wantrouwen gezaaid over de ware motieven van het kabinet. De stelselherziening oogt verstandig en verfrissend, maar mag nadrukkelijk geen ingewikkelde nieuwe bezuinigingstruc zijn.

Martijn van Calmth
Het zal wel weer neerkomen op keiharde bezuinigingen. Maar ik vind het idee om universiteiten niet meer per student te financieren vind ik niet eens zo slecht..
  vrijdag 11 februari 2011 @ 12:49:00 #2
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_92632614
Eerst voor de zoveelste keer fors bezuinigen op het onderwijs (want alle praatjes van het kabinet over investeren ten spijt, die staan pas voor de volgende kabinetsperiode gepland) en vervolgens nog meer kunnen bezuinigen omdat de universiteiten niet meer het geld hebben om goede prestaties te leveren! Briljant!
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_92633134
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 12:49 schreef ethiraseth het volgende:
Eerst voor de zoveelste keer fors bezuinigen op het onderwijs (want alle praatjes van het kabinet over investeren ten spijt, die staan pas voor de volgende kabinetsperiode gepland) en vervolgens nog meer kunnen bezuinigen omdat de universiteiten niet meer het geld hebben om goede prestaties te leveren! Briljant!
En het volgende kabinet zal het geld ook wel niet hebben, die is klauwen vol met geld kwijt aan straffen en uitkeringen voor doorgedraaide ADHD klantjes.. omdat er ook op passend onderwijs gekort is.
pi_92638351
quote:
De stelselherziening oogt verstandig en verfrissend, maar mag nadrukkelijk geen ingewikkelde nieuwe bezuinigingstruc zijn.
.. maar dat is het natuurlijk wel. Beetje voorspelbaar dit allemaal.
pi_92638470
Meeste studenten worden overschat. Het is jammer dat die paar goede en welwillende eronder moeten lijden. Maar voor Sinterklaas spelen voor een grote groep die het student zijn als een lollig leventje ziet, heb ik als hardwerkende ruimverdiener ook geen zin aan.
Samen moeten we het doen. Zolang rechts maar de boel aanstuurt.
  vrijdag 11 februari 2011 @ 15:12:51 #6
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_92638772
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 15:06 schreef Maatregel het volgende:
Meeste studenten worden overschat. Het is jammer dat die paar goede en welwillende eronder moeten lijden. Maar voor Sinterklaas spelen voor een grote groep die het student zijn als een lollig leventje ziet, heb ik als hardwerkende ruimverdiener ook geen zin aan.
Dat doe je ook niet, dus dat scheelt!
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_92639069
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 15:12 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Dat doe je ook niet, dus dat scheelt!
Als je zulks onzin uit kunt kramen en ervan overtuigt bent, heb je bewezen niet student waardig te zijn.
Samen moeten we het doen. Zolang rechts maar de boel aanstuurt.
  vrijdag 11 februari 2011 @ 15:33:11 #8
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_92639723
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 15:06 schreef Maatregel het volgende:
Het is jammer dat die paar goede en welwillende eronder moeten lijden.
Zeer verkeerde instelling.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_92640038
quote:
15s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 15:33 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Zeer verkeerde instelling.
Onderbouw dat eens.
Samen moeten we het doen. Zolang rechts maar de boel aanstuurt.
pi_92640199
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 15:06 schreef Maatregel het volgende:
Meeste studenten worden overschat. Het is jammer dat die paar goede en welwillende eronder moeten lijden. Maar voor Sinterklaas spelen voor een grote groep die het student zijn als een lollig leventje ziet, heb ik als hardwerkende ruimverdiener ook geen zin aan.
Denk dat er maar weinig studenten zijn die hun studie beschouwen als een lolletje. Het gaat immers om hun toekomst.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_92640398
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 15:43 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Denk dat er maar weinig studenten zijn die hun studie beschouwen als een lolletje. Het gaat immers om hun toekomst.
Dat mag je denken, mijn persoonlijke ervaringen zijn anders.
Samen moeten we het doen. Zolang rechts maar de boel aanstuurt.
pi_92640581
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 15:47 schreef Maatregel het volgende:

[..]

Dat mag je denken, mijn persoonlijke ervaringen zijn anders.
Overigens is er niets mis mee om tijdens je studie een beetje lol te trappen. Heb ik ook gedaan. Zolang je de eindstreep maar haalt.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  vrijdag 11 februari 2011 @ 16:04:14 #13
321876 Cherna
Fuck the System
pi_92641220
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 15:51 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Overigens is er niets mis mee om tijdens je studie een beetje lol te trappen. Heb ik ook gedaan. Zolang je de eindstreep maar haalt.
Klopt, maar het kan ook niet de bedoeling zijn dat je maar blijft studeren.
De maatregel kan ik wel begrijpen. Het aantal MBOers daalt doordat steeds meer studenten het HBO/UNI volgen terwijl het aantal vacatures voor lager geschoold personeel tm MBO behoorlijk toeneemt en er een schrijnend tekort is ontstaan.
Alleen al in de Rotterdamse haven is er een schrijnend tekort aan vakmensen.
Ik denk dan ook dat de regering het aantal papieren tijgers wilt terugdringen door alleen die studenten toe te laten die daadwerkelijk geschikt zijn voor zo een studie.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cherna op 11-02-2011 16:16:59 ]
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_92641471
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 16:04 schreef Cherna het volgende:

[..]

Klopt, maar het kan ook niet de bedoeling zijn dat je maar blijft studeren.
De maatregel kan ik wel begrijpen. Het aantal MBOers daalt doordat steeds meer studenten het HBO/UNI volgen terwijl het aantal vacatures voor lager geschoold personeel tm MBO behoorlijk toeneemt en er een schrijnend tekort is ontstaan.
Alleen al in de Rotterdamse haven is er een schijnend tekort aan vakmensen.
Als die studenten het aankunnen mag niemand het ze onthouden.
Maar daar zit 'm de kneep. Meeste/veel/aanzienlijk deel studenten grijpen de kans aan om zo nog een aantal jaar betaald te lummelen. Beetje van de staat vreten en maar de "student" uithangen met een grote mond dat ze op uni die of die zitten.
Samen moeten we het doen. Zolang rechts maar de boel aanstuurt.
pi_92641871
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 16:10 schreef Maatregel het volgende:

[..]

Als die studenten het aankunnen mag niemand het ze onthouden.
Maar daar zit 'm de kneep. Meeste/veel/aanzienlijk deel studenten grijpen de kans aan om zo nog een aantal jaar betaald te lummelen. Beetje van de staat vreten en maar de "student" uithangen met een grote mond dat ze op uni die of die zitten.
Zijn hier ook ergens cijfers van of is dit je persoonlijke ervaringen c.q jaloezie dat jij dit niet kunt doen.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_92642080
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 16:18 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Zijn hier ook ergens cijfers van of is dit je persoonlijke ervaringen c.q jaloezie dat jij dit niet kunt doen.
Persoonlijke ervaringen van mijn tijd op de uni.
Jaloezie kan het dus bij voorbaat al niet zijn.
Samen moeten we het doen. Zolang rechts maar de boel aanstuurt.
  vrijdag 11 februari 2011 @ 16:31:24 #17
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_92642454
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 16:23 schreef Maatregel het volgende:

[..]

Persoonlijke ervaringen van mijn tijd op de uni.
Jaloezie kan het dus bij voorbaat al niet zijn.
Hahahaha. Echt geholpen heeft die studie niet voor je, zo te zien. :')
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_92642597
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 16:10 schreef Maatregel het volgende:

[..]

Als die studenten het aankunnen mag niemand het ze onthouden.
Maar daar zit 'm de kneep. Meeste/veel/aanzienlijk deel studenten grijpen de kans aan om zo nog een aantal jaar betaald te lummelen. Beetje van de staat vreten en maar de "student" uithangen met een grote mond dat ze op uni die of die zitten.
Hoe bedoel je "betaald te lummelen"? Betaald door wie?
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
pi_92642692
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 16:31 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Hahahaha. Echt geholpen heeft die studie niet voor je, zo te zien. :')
Jij hebt dat niveau nog niet eens bereikt. Lijkt me zinvol jouw waarde inschatting maar terzijde te leggen.
Zelfs die smilie maakt geen indruk.
Samen moeten we het doen. Zolang rechts maar de boel aanstuurt.
pi_92643168
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 16:23 schreef Maatregel het volgende:

[..]

Persoonlijke ervaringen van mijn tijd op de uni.
Jaloezie kan het dus bij voorbaat al niet zijn.
Maar dat wil dus niet zeggen dat het dus ook zo is. In die zin dus gewoon kletskoek. Dat het voor jezelf zo mag overkomen wil niet zeggen dat we op basis daarvan maar even dit moeten aanpakken.

Zijlstra gaat zo wel hard op weg om gezien te worden als iemand die het onderwijs om zeep helpt. Zijlstra :') :W
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_92645963
Ach, Maatregel is slechts een van de duizenden Nederlanders die in de holle, populistische retoriek van het huidige kabinet trapt. Het beeld van de luie student die indirect op zijn zak teert, want we betalen verdorie toch niet voor niets belasting? Het is juist al tig keer aangegeven (zie hier) dat de belastingbetaler niks extra betaald voor iemand die langer studeert.
  vrijdag 11 februari 2011 @ 19:02:57 #22
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_92649516
Doodsteek voor het onderwijs EN nog kiezers trekken ook, chapeau
pi_92649949
quote:
18s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 19:02 schreef fs180 het volgende:
Doodsteek voor het onderwijs EN nog kiezers trekken ook, chapeau
Het zal een babyboomer natuurlijk verrotten als het kroost van nu pijn zal krijgen. Hij heeft het immers zo moeilijk gehad tijdens de jaren 70/80/90 waarin van alles 'omhoog' ging en dat overheden nu ineens beginnen te snoeien in pensioenen moet de Babyboomer nog snel even zijn pensioen recht zetten. (! :'))
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_92651379
Ah de ''oh noes, mijn belastingcenten :'( ''-roeper is gearriveerd. Ga geen dingen roepen die niet waar zijn (zie het artikel dat Friek_ heeft gepost).

quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 16:46 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Zijlstra gaat zo wel hard op weg om gezien te worden als iemand die het onderwijs om zeep helpt. Zijlstra :') :W
Als incompetentie een gezicht had...
  vrijdag 11 februari 2011 @ 19:47:38 #25
165633 eriksd
The grand facade...
pi_92651588
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 15:51 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Overigens is er niets mis mee om tijdens je studie een beetje lol te trappen. Heb ik ook gedaan. Zolang je de eindstreep maar haalt.
Je moet tijdens je hele leven loltrappen. Het is het resultaat dat telt m.i. Als jij later je werk naar behoren van je werkgever doet, moet je ook de vrijheid hebben om daarnaast lekker je leven in te vullen zoals jij wil.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')