Gaat lekker daar zeg. Ik had dit nog niet op het nieuws gezien, dat het daar zo uit de hand aan het lopen wasquote:Tunesi sluit alle scholen en universiteiten
TUNIS - De Tunesische regering sluit voorlopig alle scholen en universiteiten. Dat heeft het officile persbureau van het Noord-Afrikaanse land maandag bekendgemaakt.
Tunesi beleeft momenteel de grootste onrust sinds tientallen jaren. Bij gevechten met de politie kwamen afgelopen weekend veertien mensen om.
Maandag waren er opnieuw confrontaties tussen jonge betogers en veiligheidstroepen. De politie schoot in de lucht en gebruikte traangas om demonstranten uit elkaar te jagen.
De oproerpolitie omsingelde de universiteitscampus in hoofdstad Tunis, toen honderden studenten de straat op wilden gaan om te betogen.
Vooral jongeren protesteren sinds half december tegen corruptie, werkloosheid en de hoge voedselprijzen in het autoritair geleide land.
Geweld
''Na het geweld in universiteiten en in afwachting van een onderzoek naar het opruien van studenten, hebben we besloten om te stoppen met alle lessen op alle onderwijsinstellingen met ingang van dinsdag'', meldde het ministerie van onderwijs.
De president van Tunesi, Zine al-Abidin Ben Ali, heeft de protesten maandag op televisie ''terroristische daden'' genoemd.
''Gemaskerde bendes hebben 's nachts overheidsgebouwen aangevallen en zelfs burgers in hun eigen huis.''
Buitenlandse partijen
De gebeurtenissen zijn volgens hem het werk van ''buitenlandse partijen die het slecht voor hebben met het land.'' De president, die al sinds 1987 regeert, beloofde de opstandige burgers om 300.000 extra banen te creren.
De Europese Unie, de voornaamste handelspartner van Tunesi, veroordeelde maandag het geweld dat de regering tegen de betogers gebruikt.
ik denk joden.quote:Op maandag 10 januari 2011 21:18 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Gaat lekker daar zeg. Ik had dit nog niet op het nieuws gezien, dat het daar zo uit de hand aan het lopen wasWie moeten dan die 'buitenlandse' partijen zijn? Moet je dan aan AlQaida denken? Buurlanden? Westerse invloeden?
De enige terrorist hier is de Tunesische president c.q. dictator. Eenieder die tegen de dictator vecht is een verzetsstrijder.quote:De president van Tunesi, Zine al-Abidin Ben Ali, heeft de protesten maandag op televisie ''terroristische daden'' genoemd.
Dat is inderdaad niet zo'n slimme zet lijkt het of de president wil er nu voor eens en altijd een einde aan maken (de demonstraties welteverstaan) maar dan gaan er heel veel doden vallen aangezien in heel het land mensen de straat op gaan met de oproep tot vrijheid, geen onrechtvaardigheid meer en leuzen tegen president Ben Ali en zijn regime.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 01:29 schreef Picchia het volgende:
Dat is mooi, dan hebben ze alle tijd om te demonstreren.
Al-Qaida is niet aanwezig in Tunesie, logisch gezien natuur van de politiestaat en de repressie tegen elke vorm (in hun ogen) van islamisme. Westerse invloeden gaat het ook niet om want hij is grote vrienden met Sarkozy en ook Amerika steunt hem al jaren - heerlijk zulke puppets die dan weer hun bevolking afmaken als ze tegen onderdrukking in opstand komen.quote:Op maandag 10 januari 2011 21:18 schreef Frutsel het volgende:
Gaat lekker daar zeg. Ik had dit nog niet op het nieuws gezien, dat het daar zo uit de hand aan het lopen wasWie moeten dan die 'buitenlandse' partijen zijn? Moet je dan aan AlQaida denken? Buurlanden? Westerse invloeden?
quote:Op zondag 9 januari 2011 20:06 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Tunesie, gaat prima. Marokko, gaat prima. Algerije, gaat de goede kant op. Egypte, gaat ook de goede kant op.
Mijn ex-collega was Tunesische en ging elk jaar een week of vier terug naar haar geboorteland. Heb prachtige foto's gezien en verhalen gehoord en voor mijn gevoel was het het meest welvarende en stabielste land van Afrika, zonder al te veel tamtam. Daarom verbaasde ik me hierover, waar dat dan de laatste tijd zo mis gegaan was.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 01:59 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Al-Qaida is niet aanwezig in Tunesie, logisch gezien natuur van de politiestaat en de repressie tegen elke vorm (in hun ogen) van islamisme. Westerse invloeden gaat het ook niet om want hij is grote vrienden met Sarkozy en ook Amerika steunt hem al jaren - heerlijk zulke puppets die dan weer hun bevolking afmaken als ze tegen onderdrukking in opstand komen.
Buurlanden heeft Tunesie goede banden mee, zowel Algerije als Libie en geen conflicten over grenzen bijvoorbeeld. Wat president Ben Ali in zijn eerste live toespraak in de eerste week bedoelde was vooral al Jazeera als nieuwsmedia. Nu hij zijn tweede toespraak heeft gehouden omdat ook hij ziet dat de demonstraties niet zullen stoppen en het verder uit de hand loopt begint hij weer indirect over al Jazeera te zeuren.
ik denk dat de kruik te lang te water is geweest.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 09:01 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Mijn ex-collega was Tunesische en ging elk jaar een week of vier terug naar haar geboorteland. Heb prachtige foto's gezien en verhalen gehoord en voor mijn gevoel was het het meest welvarende en stabielste land van Afrika, zonder al te veel tamtam. Daarom verbaasde ik me hierover, waar dat dan de laatste tijd zo mis gegaan was.
aha. ik wist het wel! allemaal de schuld van die westerse vriendjes met hun walgelijke westerse democratin. heeft ben ali toch nog gelijk met zijn buitenlandse onruststokers.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 11:35 schreef Muridae het volgende:
Het werd eens tijd dat men in verzet komt tegen de dictator Ben Ali.
Dit schoothondje van Sarkozy was een paar jaar geleden herkozen voor de komende 25 jaar.
(hij won de verkiezing met 92% stemmen)
Meer info :
http://www.guardian.co.uk(...)irst-lady?intcmp=239
Next on the list:
Algerije - dictator Bouteflika
Egypte - dictator Mubarak
Libi - dictator Gaddafi
Allemaal vriendjes van het Westen en voorbeelden van democratie.
Je gaat persoonlijk helpen begrijp ik?quote:Op dinsdag 11 januari 2011 11:35 schreef Muridae het volgende:
Het werd eens tijd dat men in verzet komt tegen de dictator Ben Ali.
Dit schoothondje van Sarkozy was een paar jaar geleden herkozen voor de komende 25 jaar.
(hij won de verkiezing met 92% stemmen)
Meer info :
http://www.guardian.co.uk(...)irst-lady?intcmp=239
Next on the list:
Algerije - dictator Bouteflika
Egypte - dictator Mubarak
Libi - dictator Gaddafi
En dat is niet goed?quote:Allemaal vriendjes van het Westen en voorbeelden van democratie.
Het is helaas toch een beetje onze schuld.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 11:40 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
aha. ik wist het wel! allemaal de schuld van die westerse vriendjes met hun walgelijke westerse democratin. heeft ben ali toch nog gelijk met zijn buitenlandse onruststokers.
Volgens mij keuren wij de situaties van Sudan, Somali, Congo al duidelijk af ?quote:Op dinsdag 11 januari 2011 11:43 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Je gaat persoonlijk helpen begrijp ik?
[..]
En dat is niet goed?
Maar je hebt gelijk, in landen als Sudan, Congo, Somalie etc etc gaat het stukken beter
Ow wacht, dat is ook de schuld van het westen
Eigenlijk wel ja:quote:Op dinsdag 11 januari 2011 11:43 schreef Frutsel het volgende:
Maar je hebt gelijk, in landen als Sudan, Congo, Somalie etc etc gaat het stukken beter
Ow wacht, dat is ook de schuld van het westen
Maar ja, het Westen heeft Afrika vroeger als kolonie gehad, dus het zal altijd de schuld van het Westen blijven?quote:Op dinsdag 11 januari 2011 12:00 schreef Rambolin het volgende:
[..]
Eigenlijk wel ja:
Congo -> Belgi
Sudan -> Westen zit te stoken om een onafhankelijk olierijk Zuid-Soedan te stichten.
Somali -> Ethiopische invasie met Amerikaanse hulp etc.
Zolang de "natiestaat" bestaat, is het Westen schuldig.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 12:05 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Maar ja, het Westen heeft Afrika vroeger als kolonie gehad, dus het zal altijd de schuld van het Westen blijven?
Jazeker.quote:Op het moment dat het Westen zijn handjes er compleet vanaf trekt denk je dat het beter gaat?
Dat moet je doen ja, dan zal het beter gaan met die regio. Het Westen heeft die groepen en minderheden met elkaar opgezadeld door lukraak grenzen te tekenen. Gewoon niet meebemoeien en laat ze zelf hun eigen grenzen tekenen. En natuurramen door climate change is ook de schuld van het Westen.quote:Dan moeten we ook onze ogen sluiten voor de natuurrampen, hongersnood en de dagelijkse slachting van etnische groepen en minderheden. Zoek het lekker zelf uit daar![]()
Nee dat hebben ze niet.quote:Ik ben het met je eens dat Westerse invloed deels uit zelfbelang is geweest, maar anderzijds denk ik dat landen of bevolkingen daar ook hun voordeel uit hebben gehaald.
Veel van die dictaturen worden gesteund door het Westen of zijn een bijproduct van westerse bemoeienis.quote:Om even niet te spreken over al dan niet corrupte regeringen en/of dictaturen.
Je vergist je dan, de invloed is steeds nog duidelijk aanwezig.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 12:05 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Maar ja, het Westen heeft Afrika vroeger als kolonie gehad, dus het zal altijd de schuld van het Westen blijven?
Op het moment dat het Westen zijn handjes er compleet vanaf trekt denk je dat het beter gaat? Dan moeten we ook onze ogen sluiten voor de natuurrampen, hongersnood en de dagelijkse slachting van etnische groepen en minderheden. Zoek het lekker zelf uit daar![]()
Ik ben het met je eens dat Westerse invloed deels uit zelfbelang is geweest, maar anderzijds denk ik dat landen of bevolkingen daar ook hun voordeel uit hebben gehaald. Om even niet te spreken over al dan niet corrupte regeringen en/of dictaturen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |