abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91134299
quote:
Tunesi sluit alle scholen en universiteiten

TUNIS - De Tunesische regering sluit voorlopig alle scholen en universiteiten. Dat heeft het officile persbureau van het Noord-Afrikaanse land maandag bekendgemaakt.

Tunesi beleeft momenteel de grootste onrust sinds tientallen jaren. Bij gevechten met de politie kwamen afgelopen weekend veertien mensen om.

Maandag waren er opnieuw confrontaties tussen jonge betogers en veiligheidstroepen. De politie schoot in de lucht en gebruikte traangas om demonstranten uit elkaar te jagen.

De oproerpolitie omsingelde de universiteitscampus in hoofdstad Tunis, toen honderden studenten de straat op wilden gaan om te betogen.

Vooral jongeren protesteren sinds half december tegen corruptie, werkloosheid en de hoge voedselprijzen in het autoritair geleide land.

Geweld

''Na het geweld in universiteiten en in afwachting van een onderzoek naar het opruien van studenten, hebben we besloten om te stoppen met alle lessen op alle onderwijsinstellingen met ingang van dinsdag'', meldde het ministerie van onderwijs.

De president van Tunesi, Zine al-Abidin Ben Ali, heeft de protesten maandag op televisie ''terroristische daden'' genoemd.

''Gemaskerde bendes hebben 's nachts overheidsgebouwen aangevallen en zelfs burgers in hun eigen huis.''

Buitenlandse partijen

De gebeurtenissen zijn volgens hem het werk van ''buitenlandse partijen die het slecht voor hebben met het land.'' De president, die al sinds 1987 regeert, beloofde de opstandige burgers om 300.000 extra banen te creren.

De Europese Unie, de voornaamste handelspartner van Tunesi, veroordeelde maandag het geweld dat de regering tegen de betogers gebruikt.
Gaat lekker daar zeg. Ik had dit nog niet op het nieuws gezien, dat het daar zo uit de hand aan het lopen was :{ Wie moeten dan die 'buitenlandse' partijen zijn? Moet je dan aan AlQaida denken? Buurlanden? Westerse invloeden?
  maandag 10 januari 2011 @ 21:23:59 #2
273119 BeSimple
or die trying!
pi_91134619
Regering geeft altijd iemand anders de schuld, terwijl het zelf fouten maakt.
Laat me met rust!
  maandag 10 januari 2011 @ 21:35:21 #3
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_91135349
quote:
15s.gif Op maandag 10 januari 2011 21:18 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Gaat lekker daar zeg. Ik had dit nog niet op het nieuws gezien, dat het daar zo uit de hand aan het lopen was :{ Wie moeten dan die 'buitenlandse' partijen zijn? Moet je dan aan AlQaida denken? Buurlanden? Westerse invloeden?
ik denk joden.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_91138704
quote:
De president van Tunesi, Zine al-Abidin Ben Ali, heeft de protesten maandag op televisie ''terroristische daden'' genoemd.
De enige terrorist hier is de Tunesische president c.q. dictator. Eenieder die tegen de dictator vecht is een verzetsstrijder.
pi_91146690
Er zijn al drie weken in heel het land grote demonstraties en nu de tweede dag dat het leger in Kassrine, Westen, en Thalla aanwezig is en er zijn in twee dagen 40(!!) doden gevallen. De media zit hier te slapen of vind het niet interessant genoeg.

De "buitenlandse extremisten" zijn er totaal niet. De oppositie is al jaren geleden verbannen en heeft nauwelijks invloed in het land waar censuur de norm is en een politiestaat is ontstaan met een grote geheime dienst die altijd alles controleert. De bevolking is het spuugzat en de ban is gebroken, men is niet meer bang:

Thalla (tegen Algerijnse grens) waar in twee dagen meer dan 8 doden zijn gevallen:

Kasserine waar vandaag op Al Jazeera was te horen met breaking news dat er snipers op daken zitten en weer vandaag vijf doden zijn gevallen:

[img][/img]

"Among the victims 3 women , 3 children where the eldest was only 12 years old and the youngest is 6 months old baby who died of gas asphyxiation".

Dit is van twee dagen geleden nu. Gister (10e) dus bevestigt dat er snipers op daken zitten in Kassrine en de protesten en rellen verder gaan door woede die niet meer stoppen lijkt:

Le Kef

Feriana

Advocaten in Tunis (volkslied)

Tunis

[ Bericht 16% gewijzigd door Aloulou op 11-01-2011 01:27:50 ]
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
  dinsdag 11 januari 2011 @ 01:20:18 #6
8369 speknek
Another day another slay
pi_91146762
Ik vind het wel dubieus, de hele dag lang een of andere drie minuten durende baggerreportage over een plaatselijk suf museumpje op het journaal en niets over de rellen.

(en terwijl ik het typ is het op het journaal :') )
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_91146793
In dit soort landen zijn 'boze krachten' van buitenaf altijd de boosdoener, zoals in dit geval de EU en de VS. Het zal nooit eens aan de corrupte regimes zelf liggen. Zie ook Iran, bijvoorbeeld.
pi_91146862
Tijd voor democratie!
Mijn helden: Mijn dochter Eline, Oprah Winfrey, Obama, Nederlandse hockeyploeg vrouwen.
Mijn favoriete TV programma's: DWDD, ATWT, Netwerk, Show Nieuws, VI.
Mijn favoriete shops: Hema, H&M shop online, Albert Heijn, IKEA.
pi_91146920
Vandaag:

Siliana

Tunis

Sfax

In Thalla, waar het leger eergisteren heeft huisgehouden heeft een vrouw de volgende brief naar buiten gekregen die vertaald is naar het Engels:

...."Dat was afgelopen Maandag. Op Dinsdag, 10 uur 's morgens, studenten van het instituut probeerde te vertrekken om aan de demonstratie deel te nemen. Ze waren omsingeld maar sommigen konden toch ontsnappen terwijl de rest werd belaagd met tear gas bommen. In de namiddag was men in staat te vertrekken and begonnen de echte confrontaties. De mensen uit de plaats (Thalla) vielen in slaap onder het geluid van munitie en werden in de morgen wakker door moeders die schreeuwde om hun martelaren (zonen vooral) en de gedraaide recitatie van de Koran en het starten van het rouwen. De martelaren zijn als volgt: Ahmed Omari, 17, student; Ahmed Ba'alabi, 30; Ayman Rutabi, 14; Marwan Jamli, 19; en Ghassan Shneeti, 18, een slager en de enige kostwinner van zijn familie. Dit alles gebeurde terwijl Tunesie een voetbalwedstrijd aan het kijken was zonder enig oog voor de confrontatie tussen de bewapende troepen en ongewapende mensen. De repressie ging door met het afsluiten van electriciteit. Alle winkels werden gesloten en het was met veel moeite dat wij in staat waren de gewonden naar het ziekenhuis te brengen. Zelfs met de doden die begraven werden waren de barbaren het pas eens op voorwaarde dat alleen vrouwen aanwezig mochten zijn!
En terwijl een begrafenis zich voordeed voor een van de martelaren en bezig was op weg naar de begraafplaats werd het aangevallen met traangas wat ertoe leidde dat de kist op de straat achterbleef. Na verschillende pogingen waren ze in staat het lichaam mee te nemen en de martelaar te begraven terwijl zij op hun weg terug weer werden aangevallen met kogels en bommen. Een bron in het ziekenhuis van Thalla bevestigde ook de dood van een zuster door de aanval van de veiligheidstroepen."

http://globalvoicesonline.org/2011/01/1 ... from-tala/
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_91147003
Dat is mooi, dan hebben ze alle tijd om te demonstreren.
pi_91147184
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 01:29 schreef Picchia het volgende:
Dat is mooi, dan hebben ze alle tijd om te demonstreren.
Dat is inderdaad niet zo'n slimme zet lijkt het of de president wil er nu voor eens en altijd een einde aan maken (de demonstraties welteverstaan) maar dan gaan er heel veel doden vallen aangezien in heel het land mensen de straat op gaan met de oproep tot vrijheid, geen onrechtvaardigheid meer en leuzen tegen president Ben Ali en zijn regime.

Het volgende filmpje bevat verschrikkelijke beelden zoals hersenen die te zien zijn van een ziekenhuis in Kasserine waar veel doden zijn gevallen en snipers zijn ingezet om mensen uit te schakelen. Paniek alom en met een mobieltje opgenomen maar wel de realiteit: http://24sur24.posterous.(...)s-scenes-in-tunisian
pi_91147551
quote:
15s.gif Op maandag 10 januari 2011 21:18 schreef Frutsel het volgende:

Al-Qaida is niet aanwezig in Tunesie, logisch gezien natuur van de politiestaat en de repressie tegen elke vorm (in hun ogen) van islamisme. Westerse invloeden gaat het ook niet om want hij is grote vrienden met Sarkozy en ook Amerika steunt hem al jaren - heerlijk zulke puppets die dan weer hun bevolking afmaken als ze tegen onderdrukking in opstand komen.
Buurlanden heeft Tunesie goede banden mee, zowel Algerije als Libie en geen conflicten over grenzen bijvoorbeeld. Wat president Ben Ali in zijn eerste live toespraak in de eerste week bedoelde was vooral al Jazeera als nieuwsmedia. Nu hij zijn tweede toespraak heeft gehouden omdat ook hij ziet dat de demonstraties niet zullen stoppen en het verder uit de hand loopt begint hij weer indirect over al Jazeera te zeuren.
pi_91149889
quote:
14s.gif Op zondag 9 januari 2011 20:06 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Tunesie, gaat prima. Marokko, gaat prima. Algerije, gaat de goede kant op. Egypte, gaat ook de goede kant op.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  Moderator dinsdag 11 januari 2011 @ 09:01:33 #14
8781 crew  Frutsel
pi_91150395
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 01:59 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Al-Qaida is niet aanwezig in Tunesie, logisch gezien natuur van de politiestaat en de repressie tegen elke vorm (in hun ogen) van islamisme. Westerse invloeden gaat het ook niet om want hij is grote vrienden met Sarkozy en ook Amerika steunt hem al jaren - heerlijk zulke puppets die dan weer hun bevolking afmaken als ze tegen onderdrukking in opstand komen.
Buurlanden heeft Tunesie goede banden mee, zowel Algerije als Libie en geen conflicten over grenzen bijvoorbeeld. Wat president Ben Ali in zijn eerste live toespraak in de eerste week bedoelde was vooral al Jazeera als nieuwsmedia. Nu hij zijn tweede toespraak heeft gehouden omdat ook hij ziet dat de demonstraties niet zullen stoppen en het verder uit de hand loopt begint hij weer indirect over al Jazeera te zeuren.
Mijn ex-collega was Tunesische en ging elk jaar een week of vier terug naar haar geboorteland. Heb prachtige foto's gezien en verhalen gehoord en voor mijn gevoel was het het meest welvarende en stabielste land van Afrika, zonder al te veel tamtam. Daarom verbaasde ik me hierover, waar dat dan de laatste tijd zo mis gegaan was.
  dinsdag 11 januari 2011 @ 09:13:26 #15
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_91150650
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 09:01 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Mijn ex-collega was Tunesische en ging elk jaar een week of vier terug naar haar geboorteland. Heb prachtige foto's gezien en verhalen gehoord en voor mijn gevoel was het het meest welvarende en stabielste land van Afrika, zonder al te veel tamtam. Daarom verbaasde ik me hierover, waar dat dan de laatste tijd zo mis gegaan was.
ik denk dat de kruik te lang te water is geweest.
  dinsdag 11 januari 2011 @ 09:13:41 #16
326617 Eclaire84
Ibi is beter dan Messi!
pi_91150659
Zelfde president sinds 1987? Wat een baas _O_
Eclaire84: Wax je of je scheer je??
schouderklopje: waarom wil je dat weten??
Radicalist: zeg gewoon want ik hou van je. je heb zeker lekker glad kutje
Nektasje2: Hahah kijk deze gozer met moeite met 1 hand typen hahaahahah
  dinsdag 11 januari 2011 @ 11:35:56 #17
286050 Muridae
Acta non Verba
pi_91154954
Het werd eens tijd dat men in verzet komt tegen de dictator Ben Ali.
Dit schoothondje van Sarkozy was een paar jaar geleden herkozen voor de komende 25 jaar.
(hij won de verkiezing met 92% stemmen)

Meer info :
http://www.guardian.co.uk(...)irst-lady?intcmp=239

Next on the list:
Algerije - dictator Bouteflika
Egypte - dictator Mubarak
Libi - dictator Gaddafi

Allemaal vriendjes van het Westen en voorbeelden van democratie. :')
  dinsdag 11 januari 2011 @ 11:40:41 #18
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_91155149
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 11:35 schreef Muridae het volgende:
Dit schoothondje van Sarkozy was een paar jaar geleden herkozen voor de komende 25 jaar.

Meer info :

Next on the list:
Libi - dictator Gaddafi

aha. ik wist het wel! allemaal de schuld van die westerse vriendjes met hun walgelijke westerse democratin. heeft ben ali toch nog gelijk met zijn buitenlandse onruststokers.
  Moderator dinsdag 11 januari 2011 @ 11:43:38 #19
8781 crew  Frutsel
pi_91155284
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 11:35 schreef Muridae het volgende:

Meer info :

Next on the list:
Libi - dictator Gaddafi
Je gaat persoonlijk helpen begrijp ik?

quote:
En dat is niet goed?
Maar je hebt gelijk, in landen als Sudan, Congo, Somalie etc etc gaat het stukken beter
Ow wacht, dat is ook de schuld van het westen :{
  dinsdag 11 januari 2011 @ 11:57:41 #20
286050 Muridae
Acta non Verba
pi_91155846
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 11:40 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

aha. ik wist het wel! allemaal de schuld van die westerse vriendjes met hun walgelijke westerse democratin. heeft ben ali toch nog gelijk met zijn buitenlandse onruststokers.
Het is helaas toch een beetje onze schuld.
Waarom hebben wij wel kritiek op regimes zoals Iran maar leveren wij nauwelijks kritiek op regimes zoals die van Tunesi of Egypte? In de praktijk zijn dit gewoon goede bondgenoten van het westen.

Dus ja, wij hebben de plicht om deze dictators hardop af te keuren.
Zodra wij dit niet doen, dan duwen wij deze volkoren in de hoek van de extremisten.
Die hoeven dan alleen maar te zeggen dat hun onderdrukking met steun van het westen wordt uitgevoerd.
  dinsdag 11 januari 2011 @ 12:00:14 #21
286050 Muridae
Acta non Verba
pi_91155966
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 11:43 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Je gaat persoonlijk helpen begrijp ik?

[..]

En dat is niet goed?
Maar je hebt gelijk, in landen als Sudan, Congo, Somalie etc etc gaat het stukken beter
Volgens mij keuren wij de situaties van Sudan, Somali, Congo al duidelijk af ?
Zie het hele gebeuren met Darfur (Sudan) of de stateloosheid van Somali.
Voor wat betreft Tunesie of algerije zie ik totaal iets anders.
Wij gaan er met z'n allen lekker op vakantie om de dictator zijn zakken verder te vullen.
pi_91155996
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 11:43 schreef Frutsel het volgende:

Eigenlijk wel ja:
Congo -> Belgi
Sudan -> Westen zit te stoken om een onafhankelijk olierijk Zuid-Soedan te stichten.
Somali -> Ethiopische invasie met Amerikaanse hulp etc.
  Moderator dinsdag 11 januari 2011 @ 12:05:39 #23
8781 crew  Frutsel
pi_91156201
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 12:00 schreef Rambolin het volgende:

[..]

Eigenlijk wel ja:
Congo -> Belgi
Sudan -> Westen zit te stoken om een onafhankelijk olierijk Zuid-Soedan te stichten.
Somali -> Ethiopische invasie met Amerikaanse hulp etc.
Maar ja, het Westen heeft Afrika vroeger als kolonie gehad, dus het zal altijd de schuld van het Westen blijven?

Op het moment dat het Westen zijn handjes er compleet vanaf trekt denk je dat het beter gaat? Dan moeten we ook onze ogen sluiten voor de natuurrampen, hongersnood en de dagelijkse slachting van etnische groepen en minderheden. Zoek het lekker zelf uit daar :{

Ik ben het met je eens dat Westerse invloed deels uit zelfbelang is geweest, maar anderzijds denk ik dat landen of bevolkingen daar ook hun voordeel uit hebben gehaald. Om even niet te spreken over al dan niet corrupte regeringen en/of dictaturen.
pi_91156624
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 12:05 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Maar ja, het Westen heeft Afrika vroeger als kolonie gehad, dus het zal altijd de schuld van het Westen blijven?
Zolang de "natiestaat" bestaat, is het Westen schuldig.

quote:
Op het moment dat het Westen zijn handjes er compleet vanaf trekt denk je dat het beter gaat?
Jazeker.

quote:
Dan moeten we ook onze ogen sluiten voor de natuurrampen, hongersnood en de dagelijkse slachting van etnische groepen en minderheden. Zoek het lekker zelf uit daar :{
Dat moet je doen ja, dan zal het beter gaan met die regio. Het Westen heeft die groepen en minderheden met elkaar opgezadeld door lukraak grenzen te tekenen. Gewoon niet meebemoeien en laat ze zelf hun eigen grenzen tekenen. En natuurramen door climate change is ook de schuld van het Westen.

quote:
Ik ben het met je eens dat Westerse invloed deels uit zelfbelang is geweest, maar anderzijds denk ik dat landen of bevolkingen daar ook hun voordeel uit hebben gehaald.
Nee dat hebben ze niet.

quote:
Om even niet te spreken over al dan niet corrupte regeringen en/of dictaturen.
Veel van die dictaturen worden gesteund door het Westen of zijn een bijproduct van westerse bemoeienis.
  dinsdag 11 januari 2011 @ 12:17:59 #25
286050 Muridae
Acta non Verba
pi_91156649
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 12:05 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Op het moment dat het Westen zijn handjes er compleet vanaf trekt denk je dat het beter gaat? Dan moeten we ook onze ogen sluiten voor de natuurrampen, hongersnood en de dagelijkse slachting van etnische groepen en minderheden. Zoek het lekker zelf uit daar :{

Ik ben het met je eens dat Westerse invloed deels uit zelfbelang is geweest, maar anderzijds denk ik dat landen of bevolkingen daar ook hun voordeel uit hebben gehaald. Om even niet te spreken over al dan niet corrupte regeringen en/of dictaturen.

Je vergist je dan, de invloed is steeds nog duidelijk aanwezig.
Vooral Frankrijk is nog sterk aanwezig in Noord-Afrika, weliswaar niet met gigantische legers maar wel met allerlei overgenomen Nuts bedrijven. De elektra van bijna heel Noord-Afrika wordt bijvoorbeeld nog steeds geregeld door Franse bedrijven, en dat is maar een voorbeeld. Ik kan je ook vertellen dat die Fransen veel gebruik maken van corrupte ambtenaren om hun zakken te blijven vullen. Een plan om over te stappen op Chinese diensten is in het verleden al eerder geblokt door allerlei "buitenlandse" belangen. Het zal je dan ook niet verbazen dat er een Franse TGV komt in Marokko i.p.v. de goedkopere en snellere Chinese variant. Het invliegen van Franse technici i.p.v. gebruik te maken van de lokale kennis is ook een groot punt van ergernis binnen die landen.

Ik denk dat je nog steeds kan spreken over kolonisatie, maar dan de economische variant hiervan.
Het nog steeds uitmelken van corrupte staten d.m.v. het installeren van marionetten/dictators.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')