abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90874749
Dit topic is bedoeld voor het maken van vilt met losse wol! Dit kan met water en zeep of droog met een viltnaald :)

Ik kan zelf nat vilten en zal proberen er een tutorial van te maken voor de geïnteresseerden.

Wat mooie viltcreaties:

pi_90874987
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 11:46 schreef Inu het volgende:

Ik kan zelf nat vilten en zal proberen er een tutorial van te maken voor de geïnteresseerden.

Ja, leuk! :) ^O^
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
  woensdag 5 januari 2011 @ 17:14:37 #3
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_90888762
die tas vind ik leuk! dat filmpje wat je ooit over vilten liet zien, inu, dat vond ik er wel érg laaaang en vermoeiend uitzien.

ik heb wel wat ervaring met het laten vervilten van gehaakte dingen. (sloffen, een tas). maar dan werk je dus niet met losse wol, maar met wol die al tot een draad gesponnen is. nog een hele kunst om dat draad-aspect weer zoveel mogelijk te verdoezelen, maar 't is wel een lekker luie manier: je gooit 't gewoon in de wasmachien. 8-)
in de haak.
pi_90889455
Vilt
Dubbel :{ ;( :'(
pi_90889616
quote:
Op woensdag 5 januari 2011 17:14 schreef trui het volgende:
die tas vind ik leuk! dat filmpje wat je ooit over vilten liet zien, inu, dat vond ik er wel érg laaaang en vermoeiend uitzien.

ik heb wel wat ervaring met het laten vervilten van gehaakte dingen. (sloffen, een tas). maar dan werk je dus niet met losse wol, maar met wol die al tot een draad gesponnen is. nog een hele kunst om dat draad-aspect weer zoveel mogelijk te verdoezelen, maar 't is wel een lekker luie manier: je gooit 't gewoon in de wasmachien. 8-)
Ja, sloffen oid zijn wel erg veel werk idd omdat je die precies goed moet krijgen, maar een lapje of telefoonhoesje is zo gemaakt :) het wordt wel een zooi :p

Ik vind die bolletjes op de tas er eigenlijk wat meer als droogvilten of misschien gewoon zelfs lapjes uitzien... :)
  woensdag 5 januari 2011 @ 17:41:17 #6
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_90890309
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 17:27 schreef honkeytonk het volgende:
Vilt
Dubbel :{ ;( :'(
nee, da's dus een heel ander soort vilt. :P hier gaat het erom hoe je dat zelf kunt maken.
in de haak.
pi_90891852
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 17:41 schreef trui het volgende:

[..]

nee, da's dus een heel ander soort vilt. :P hier gaat het erom hoe je dat zelf kunt maken.
Klopt! Vandaar dat ik in de OP van die andere specifiek vermeldde dat het over de lapjes ging.
Nu is het mooi gescheiden. :)
pi_90892570
quote:
Op woensdag 5 januari 2011 18:06 schreef moneyfornothing het volgende:

[..]

Klopt! Vandaar dat ik in de OP van die andere specifiek vermeldde dat het over de lapjes ging.
Nu is het mooi gescheiden. :)
Prima geregeld zo! ^O^
Trots shetlandmens
When in doubt, just add glitter
Happy little sushi roll
pi_90921542
Als je een tutorial gaat maken ga ik die zeker bestuderen!!!
Fake it till you make it...
pi_90923548
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 09:14 schreef tombolafan het volgende:

[..]

Das leuk ja :Y Ik heb een cursus gehad van een paar weken, en een tasje, muts, shawl etc gemaakt *O* Echt een aanrader :D
Zo'n cursus lijkt me echt onwijs leuk :Y , als ik de tijd heb en zoiets tegen kom wil ik dat ook gaan doen O+
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_90924643
quote:
14s.gif Op donderdag 6 januari 2011 11:25 schreef Pisces29 het volgende:

[..]

Zo'n cursus lijkt me echt onwijs leuk :Y , als ik de tijd heb en zoiets tegen kom wil ik dat ook gaan doen O+
Ik heb ergens ook nog een boek liggen met voorbeelden enzo O+
Nooit iets uit gedaan natuurlijk :')
Als je wilt kan ik hem opsturen? Mocht ik het ineens weer op mn heupen krijgen dan kan ik hem altijd weer terugsturen :)
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
  † In Memoriam † donderdag 6 januari 2011 @ 14:40:14 #12
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_90931874
Ik ben sinds kort aan het naaldvilten. Heb een startpaket gekocht met een boekje over viltdieren maken erbij, maar ik merk dat ik toch liever zelf wat aanklooi en experimenteer. Zoals bij konijn Fluffy met de wortel. Laatste ontdekkking is dat uitsteekvormpjes uitermate geschikt zijn om als viltmalletje te gebruiken. Omdat m'n dochters al m'n vilterijtjes willen hebben ben ik nu voor allebei een hartjeshanger aan het vilten (met oogjes en een mondje).

Eerste werkstukje, konijn Frits. Frits en Fluffy komen uit de bedverhaaltjes die we bedenken voor onze dochters.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
pi_90975923
Ik heb een filmpje gemaakt *O*

Het is slecht geknipt en geplakt, maar hopelijk wel duidelijk. Het is alleen hoe je een plat lapje maakt, niet hoe je om een mal heen vilt, maar dat komt dan misschien nog wel een keer :)

Hij is nu aan het renderen en dan even kijken of ik hem ergens kwijt kan, want ik hoef niet zo met mn hoofd op youtube ;)
pi_90985374
Ok, hij is nu aan het uploaden naar Youtube, maar hij staat op privé. Iedereen die hem wil zien kan me PM-en en dan stuur ik een linkje :)
  vrijdag 7 januari 2011 @ 17:50:34 #15
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_90985738
hey, een privé-inuutje. die wil ik wel! (en anders zet je hier toch ook nog een keer die link neer naar dat filmpje van die ene dame, met die sloffen?)
in de haak.
pi_90986702
Deze legt het ook wel redelijk uit :) Alleen flikker ik er gewoon afwasmiddel overheen en maak ik er geen bloem van ;)

pi_90990045
PM's verstuurd :) Als hij niets doet moet je volgens mij even inloggen (kan gewoon met je Google account) en dan even opnieuw proberen :)
pi_91018424
Ik heb gisteren na de tutorial nog even een hoesje gemaakt voor mn moeders iphone :)

Hopelijk past hij :)
pi_91018669
wij vilten ook graag zowel met de naald of nat. Net voor de kerst heeft Alicia nog een muts gemaakt die we de komende tijd met de naald nog gaan versieren (ze wil er nog een rank roosjes aan bv)

de muts tot nu toe

verder tot nu toe gevilt (zowel nat als met de naald) met haar zijn boekenleggers, raamslingers, armbanden, kettingen, sleutelhanger, kleine dingetjes voor de seizoenstafel als paddestoelen, pompoenen etc.

edit ff een foto opgezocht van 1 van onze tafels, hier is zowel met de naald als nat gevilt en gewerkt met lapjes wolvilt en sprookjesvilt

[ Bericht 9% gewijzigd door knorretje op 08-01-2011 12:51:30 ]
pi_91019240
Oh gaaf!

Wat is sprookjesvilt eigenlijk?
  zaterdag 8 januari 2011 @ 12:47:23 #21
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_91019287
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 14:40 schreef Macka66 het volgende:
Ik ben sinds kort aan het naaldvilten. Heb een startpaket gekocht met een boekje over viltdieren maken erbij, maar ik merk dat ik toch liever zelf wat aanklooi en experimenteer. Zoals bij konijn Fluffy met de wortel. Laatste ontdekkking is dat uitsteekvormpjes uitermate geschikt zijn om als viltmalletje te gebruiken. Omdat m'n dochters al m'n vilterijtjes willen hebben ben ik nu voor allebei een hartjeshanger aan het vilten (met oogjes en een mondje).
[ afbeelding ][ afbeelding ]

Eerste werkstukje, konijn Frits. Frits en Fluffy komen uit de bedverhaaltjes die we bedenken voor onze dochters.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
:D, wat schattig :D.
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
pi_91019337
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 12:45 schreef Inu het volgende:
Oh gaaf!

Wat is sprookjesvilt eigenlijk?
sprookjesvilt is een lapje wolvilt wat met de hand geverfd wordt en evt met meerdere kleuren geverfd wordt waardoor je verschillende nuances aan kleur in 1 lapje hebt. (het woord lente is bij mij bv met sprookjesvilt gedaan terwijl de vertel/boek kabouter gewoon uit effen wolvilt gemaakt is).
pi_91020500
Hoe je zo een plat lapje maakt snap ik nog wel maar hoe krijg je er een figuur in zoals bijvoorbeeld het konijntje? Is dat een kwestie van kneden?
pi_91024780
quote:
17s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 13:24 schreef Audreyoot het volgende:
Hoe je zo een plat lapje maakt snap ik nog wel maar hoe krijg je er een figuur in zoals bijvoorbeeld het konijntje? Is dat een kwestie van kneden?
macka schreef dat ze ze geprikt heeft, dus idd wol wikkelen en steeds met de naald dit vast prikken tot je het gewenste resultaat bereikt hebt (aan een vilt naald zitten weerhaakjes en door te prikken worden de vezels van de wol in elkaar gehaakt/geweven).
pi_91024893
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 15:15 schreef knorretje het volgende:

[..]

macka schreef dat ze ze geprikt heeft, dus idd wol wikkelen en steeds met de naald dit vast prikken tot je het gewenste resultaat bereikt hebt (aan een vilt naald zitten weerhaakjes en door te prikken worden de vezels van de wol in elkaar gehaakt/geweven).
Aha! Thnx voor de uitleg :) Maar is het ook mogelijk om dit met natvilten te bereiken of is dat alleen mogelijk bij het gebruik van een naald?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')