abonnement Unibet Coolblue
  zondag 2 januari 2011 @ 15:42:04 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_90746980
Ik zie nogal eens de aanduiding "literaire thriller" en ben daar nogal verbaasd over. Is er een verschil? Heb je gewone thrillers (Ludlum, Clancy, McCarry) en literaire (Eco?)
Neal Stephenson, is dat literair genoeg? Of Pynchon?
Waarom worden boeken zo aangeduid, voelt de boekentoptrien zich te goed om thrillers te kopen of er mee gezien te worden, maar willen het wel lezen, en kunnen dan als excuus zeggen, ja maar dit is een Literaire Thriller!
Ik lees graag een goeie thriller, en weet van een eigenaar van een boekwinkel dat hij dat raar vind. Je koopt zulke mooie literatuur zei hij eens, en verdomme, je bent een van de weinige die ze niet alleen koopt, maar ook leest, en nu kom je voor een Clancy?
Deze uitspraak verbaasde me nogal, en om twee redenen.
Ten eerste, wat is er mis met een Clancy, heerlijk lekker weglezen, spanning om te ontspannen, maar ook de opmerking over het lezen ervan.
Hij vertelde me dat zijn klanten in een 3 groepen uiteen vallen
1. Mensen die kookboeken, tuinboeken etc kopen, die kopen zelden wat anders.
2. Mensen die thrillers als Ludlum of Clancy kopen, die kopen zelden wat anders
3. Mensen die hoogstaande literatuur kopen, die kopen zelden wat anders.
De eerste en de laatste groep kopen de boeken wel, maar ze worden volgens hem maar al te vaak niet gelezen. Veel mensen moeten wel de nieuwe Nobelprijswinnaar kopen, maar het daadwerkelijke lezen ervan, dat zie je een stuk minder.

Maar om terug te komen op mijn thema, de Literaire Thriller.
Wat vinden jullie ervan? Moet een thriller een Literaire Thriller zijn voor je er aan begint? Heb je er lak aan? Wil je absoluut niet met een Dan Brown, of andere vliegveldpockets gezien worden? jaja ik weet het Dan Brown is erg, het soort schrijver dat je aangeraden wordt door mensen waarvan je niet wist dat ze boeken lazen

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 10% gewijzigd door Pietverdriet op 02-01-2011 15:48:55 ]
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_90747229
ik ben raar. ik neus gewoon (op de achterkant) of ik het een potentieel leuk boek vind. wat me wel opvalt is dat hoe groter er "Literaire Thriller!!!" op staat, hoe rottiger het vaak leest.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_90747905
Het is gewoon een hippe term die blijkbaar verkoopt :{.


Vond er niets literairs aan, een 13 in een dozijn spannend boek -O-.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  zondag 2 januari 2011 @ 16:09:45 #4
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_90748303
Saskia Noort is ook zo een schrijfster die als literaire thriller gepromoot wordt. Ik vond Nieuwe Buren niet om doorheen te komen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_90748596
Volgens mij gaan literaire thrillers veel meer over psychologische gevolgen van de spannende dingen die er gebeuren dan 'gewone' thrillers.
I reject reality and substitute my own
  zondag 2 januari 2011 @ 16:18:09 #6
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_90748729
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 16:15 schreef CindieY het volgende:
Volgens mij gaan literaire thrillers veel meer over psychologische gevolgen van de spannende dingen die er gebeuren dan 'gewone' thrillers.
Tja, ik kan geen steekhoudende definitie vinden.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_90748854
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 16:18 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Tja, ik kan geen steekhoudende definitie vinden.
Sowieso is er natuurlijk geen steekhoudende definitie van 'literair'. Ik lees zelf van alles en nog wat, dus ook 'literaire' thrillers en 'gewone' thrillers en ik vind het wel een opvallend verschil.
I reject reality and substitute my own
  zondag 2 januari 2011 @ 16:23:14 #8
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_90748956
Ik noemde Dan Brown in de OP, maar bedenk me nu dat zijn stijl tegenwoordig een heel genre is, de reli-complot thriller. Maar Eco schreef met de Slinger van Foucault daar wat was het, 22 jaar geleden al een geweldige parodie op.
Is dit nu een geval dat de parodie er eerder was als het genre?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_90749078
Ik denk dat de term verder niets met literaire waarde te maken heeft, sterker nog, het verband lijkt eerder andersom. Ik kan me niet herinneren ooit een literaire thriller te hebben gelezen die wel goed geschreven is. Voor mijn gevoel (maar ik lees echt niet veel thrillers) gaan literaire thrillers vooral over normale mensen (en gezien het publiek van deze boeken bijna altijd vrouwen) die om een of andere reden in een spannende situatie terechtkomen, literaire thriller is daarom meer een soort label die het moet onderscheiden van bijvoorbeeld historische thrillers, detectives of spionageromans. Maar ja, dan kan je het net zo goed gewoon thrillers noemen. Het lijkt me niet meer dan een verkooptrucje.
  zondag 2 januari 2011 @ 16:26:57 #10
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_90749119
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 16:20 schreef CindieY het volgende:

[..]

Sowieso is er natuurlijk geen steekhoudende definitie van 'literair'. Ik lees zelf van alles en nog wat, dus ook 'literaire' thrillers en 'gewone' thrillers en ik vind het wel een opvallend verschil.
Wat is in jouw optiek dan een echte literaire thriller? Donna Tartts kleine vriendje? Thomas Pynchons Gravity's Rainbow?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 2 januari 2011 @ 16:29:06 #11
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_90749219
Is jullie ervaring trouwens dat lezers van de grote literatuur neerkijken op de thriller?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_90749461
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 16:29 schreef Pietverdriet het volgende:
Is jullie ervaring trouwens dat lezers van de grote literatuur neerkijken op de thriller?
Dat vind ik nog wel meevallen. Van de genreliteratuur staan thrillers nog het hoogst in aanzien. Als je zegt dat je onlangs nog een thrillertje gelezen hebt wordt je niet zo schuin aangekeken als wanneer je zou beweren dat je net een fantasy boek of een streekroman hebt gelezen.
  zondag 2 januari 2011 @ 16:35:35 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_90749532
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 16:34 schreef Ereinion het volgende:

[..]

Dat vind ik nog wel meevallen. Van de genreliteratuur staan thrillers nog het hoogst in aanzien. Als je zegt dat je onlangs nog een thrillertje gelezen hebt wordt je niet zo schuin aangekeken als wanneer je zou beweren dat je net een fantasy boek of een streekroman hebt gelezen.
Ik zou juist zeggen dat fantasy ook nog wel vrij hoog in aanzien staat.
The love you take is equal to the love you make.
pi_90749853
Denk je? Tolkien natuurlijk wel, maar ik kan me niet herinneren ooit een recensie van een fantasy boek in een literair supplement te hebben gezien. Maar volgens mij is fantasy ook vooral een genre met een kleine groep diehard fans, en voor de rest een hele grote groep waarbij de gedachte een fantasy boek te lezen nooit opkomt. Bij thrillers heb je niet zo'n hard onderscheid.
  zondag 2 januari 2011 @ 16:47:06 #15
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_90750113
Oh ja, de streekroman en de Fantasy, nog twee genres waar maar al te vaak op wordt neergekeken, maar er is natuurlijk ook de literaire fantasy, (Lord of the Rings of The Once and Future King, Anathem) en literaire streekromans (Pallieter van Timmermans is een hoogtepunt van de Vlaamse literatuur)
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 2 januari 2011 @ 16:47:22 #16
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_90750132
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 16:41 schreef Ereinion het volgende:
Denk je? Tolkien natuurlijk wel, maar ik kan me niet herinneren ooit een recensie van een fantasy boek in een literair supplement te hebben gezien. Maar volgens mij is fantasy ook vooral een genre met een kleine groep diehard fans, en voor de rest een hele grote groep waarbij de gedachte een fantasy boek te lezen nooit opkomt. Bij thrillers heb je niet zo'n hard onderscheid.
Terry Pratchett is volgens mij ook vrij populair/bewonderd in bepaalde kringen.

Grappig trouwens dat je recensies in een literair supplement als referentie gebruikt. De mensen die je 'schuin aankijken' als je zegt dat je een bepaald genre leuk vindt, kijken die je zo raar aan omdat ze die boeken niet kennen uit literaire supplementen?
The love you take is equal to the love you make.
pi_90750245
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 16:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat is in jouw optiek dan een echte literaire thriller? Donna Tartts kleine vriendje? Thomas Pynchons Gravity's Rainbow?
Is er niet wat mij betreft. Ik noem ze altijd liever psychologische thrillers.

En om je andere vraag te beantwoorden, over het neerkijken en dergelijke. Ik zeg ja. Ik ben zelf docente Nederlands in opleiding en ik lees eigenlijk vrij weinig als wat door mijn opleiding als literair wordt gezien. Sowieso ben ik meer een lezer omdat ik het fijn vind mezelf met een kop thee en een boek op de bank te installeren en me te laten meevoeren naar een compleet andere wereld, me te laten vermaken, angst aan te jagen of om gewoon eens te lachen. Niks geen geneuzel over diepere lagen en betekenissen en dergelijke.
I reject reality and substitute my own
  zondag 2 januari 2011 @ 16:51:11 #18
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_90750324
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 16:49 schreef CindieY het volgende:

[..]

Is er niet wat mij betreft. Ik noem ze altijd liever psychologische thrillers.

En om je andere vraag te beantwoorden, over het neerkijken en dergelijke. Ik zeg ja. Ik ben zelf docente Nederlands in opleiding en ik lees eigenlijk vrij weinig als wat door mijn opleiding als literair wordt gezien. Sowieso ben ik meer een lezer omdat ik het fijn vind mezelf met een kop thee en een boek op de bank te installeren en me te laten meevoeren naar een compleet andere wereld, me te laten vermaken, angst aan te jagen of om gewoon eens te lachen. Niks geen geneuzel over diepere lagen en betekenissen en dergelijke.
Alsof 'literatuur' altijd maar droog en stomvervelend is. Ik hoop dat je in de loop van je opleiding je mening nog een beetje gaat bijstellen.
The love you take is equal to the love you make.
  zondag 2 januari 2011 @ 16:52:56 #19
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_90750416
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 16:49 schreef CindieY het volgende:

[..]

Is er niet wat mij betreft. Ik noem ze altijd liever psychologische thrillers.

En om je andere vraag te beantwoorden, over het neerkijken en dergelijke. Ik zeg ja. Ik ben zelf docente Nederlands in opleiding en ik lees eigenlijk vrij weinig als wat door mijn opleiding als literair wordt gezien. Sowieso ben ik meer een lezer omdat ik het fijn vind mezelf met een kop thee en een boek op de bank te installeren en me te laten meevoeren naar een compleet andere wereld, me te laten vermaken, angst aan te jagen of om gewoon eens te lachen. Niks geen geneuzel over diepere lagen en betekenissen en dergelijke.
Waren alle docenten Nederlands maar zo. Dan zouden veel meer mensen lezen.
Ik vind het neerkijken zeer ergerlijk, wees blij dat mensen een boek lezen. Al lezen volwassenen kinderboeken, wat dan nog. De schroom daarvoor is met Harry Potter geloof ik gelukkig verdwenen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_90750475
quote:
11s.gif Op zondag 2 januari 2011 16:51 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Alsof 'literatuur' altijd maar droog en stomvervelend is. Ik hoop dat je in de loop van je opleiding je mening nog een beetje gaat bijstellen.
Voor mij is de scheidslijn sowieso te vaag. En ik zeg ook nergens dat ik het droog en stomvervelend vind. Wat ik wel stomvervelend vind, is dat we op mijn opleiding (hbo dus) toch maar één interpretatie toekennen aan literatuur en poëzie. Wat is dan nog de lol aan die diepere lagen en betekenissen?
I reject reality and substitute my own
pi_90750478
quote:
11s.gif Op zondag 2 januari 2011 16:51 schreef Lienekien het volgende:

Alsof 'literatuur' altijd maar droog en stomvervelend is. Ik hoop dat je in de loop van je opleiding je mening nog een beetje gaat bijstellen.
Ik ben het met Lienekien eens, de mening dat alles met het woord 'literatuur' per definitie oersaai is vind ik een beetje een middelbare scholieren mening. Ik heb ontzettend spannende en boeiende literatuur gelezen O+ Je hebt uiteraard gelijk dat lezen voor je plezier moet zijn.

Verder: literaire fantasy? Heus? :D

De literaire thriller heb ik sowieso altijd een vage aanduiding gevonden. In mijn ogen is dat gewoon een thriller waarbij de psyche van de karakters wat meer beschreven wordt, maar meer kan ik er niet van maken.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_90750528
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 16:52 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waren alle docenten Nederlands maar zo. Dan zouden veel meer mensen lezen.
Ik vind het neerkijken zeer ergerlijk, wees blij dat mensen een boek lezen. Al lezen volwassenen kinderboeken, wat dan nog. De schroom daarvoor is met Harry Potter geloof ik gelukkig verdwenen.
Je kunt inderdaad zoveel meer functies toekennen aan lezen/literatuur dan alleen maar het esthetische. En om bij mijn vak te blijven: ik moet zeggen dat ik de Nederlandse jeugd'literatuur' beter kan waarderen dan de meeste Nederlandse volwassenen'literatuur'.
I reject reality and substitute my own
  zondag 2 januari 2011 @ 16:55:47 #23
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_90750540
quote:
11s.gif Op zondag 2 januari 2011 16:51 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Alsof 'literatuur' altijd maar droog en stomvervelend is. Ik hoop dat je in de loop van je opleiding je mening nog een beetje gaat bijstellen.
Ik hoop het niet, dan krijgen we nog een generatie docenten die kids kwellen met de keus te maken uit een goedgekeurde voorselectie voor hun boekenlijst, waarna de meesten nooit een boek meer aanraken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_90750564
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 16:54 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik ben het met Lienekien eens, de mening dat alles met het woord 'literatuur' per definitie oersaai is vind ik een beetje een middelbare scholieren mening. Ik heb ontzettend spannende en boeiende literatuur gelezen O+ Je hebt uiteraard gelijk dat lezen voor je plezier moet zijn.

Verder: literaire fantasy? Heus? :D

De literaire thriller heb ik sowieso altijd een vage aanduiding gevonden. In mijn ogen is dat gewoon een thriller waarbij de psyche van de karakters wat meer beschreven wordt, maar meer kan ik er niet van maken.
Ik heb als bijvak Engels gedaan, Terry Pratchet wordt dan toch wel als 'literatuur' beschouwd. Vond het sowieso opvallend hoeveel meer genres ik mocht lezen voor mijn lijst bij Engels dan bij Nederlands.
I reject reality and substitute my own
  zondag 2 januari 2011 @ 16:58:41 #25
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_90750693
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 16:55 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik hoop het niet, dan krijgen we nog een generatie docenten die kids kwellen met de keus te maken uit een goedgekeurde voorselectie voor hun boekenlijst, waarna de meesten nooit een boek meer aanraken.
Ligt dat aan de literatuur of het onderwijs/de docent?

Wat als literatuur wordt bestempeld is ook een kwestie van je persoonlijke smaak. Laat je niet opdringen dat je het mooi moet vinden, maar laat je ook zeker niet afschrikken om er wél van te genieten uit angst om voor droog, elitair of weet ik wat uitgemaakt te worden.
The love you take is equal to the love you make.
pi_90750804
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 16:55 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik hoop het niet, dan krijgen we nog een generatie docenten die kids kwellen met de keus te maken uit een goedgekeurde voorselectie voor hun boekenlijst, waarna de meesten nooit een boek meer aanraken.
Je kan als docent toch best literatuur waarderen zonder dat je direct de leerlingen de meest ingewikkelde boeken laat lezen? Sowieso, bij mij werd er op de middelbare school bijna geen enkele kwaliteitseis gesteld. Er was zelfs iemand die voor Engels Bridget Jones's Diary had gelezen, nou ja gelezen, hij had alleen de film gezien.
  zondag 2 januari 2011 @ 17:02:22 #27
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_90750860
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 16:58 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ligt dat aan de literatuur of het onderwijs/de docent?

Wat als literatuur wordt bestempeld is ook een kwestie van je persoonlijke smaak. Laat je niet opdringen dat je het mooi moet vinden, maar laat je ook zeker niet afschrikken om er wél van te genieten uit angst om voor droog, elitair of weet ik wat uitgemaakt te worden.
Een voorselectie met goedgekeurde boeken lijkt me wel degelijk een fout van de docent, niet?
Ik had tijdens mijn middelbare schooltijd nog zulke docenten Nederlands. Die me bovendien in de onderbouw niet aan de verliefde akela of stenen bruidsbed wilde hebben omdat ze dan in de bovenbouw niets meer voor me hadden.
Ik heb geen idee waar je droog of elitair vandaan haalt, volgens mij ben je de enige die het daar over heeft.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 2 januari 2011 @ 17:03:10 #28
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_90750898
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 17:01 schreef Ereinion het volgende:

[..]

Je kan als docent toch best literatuur waarderen zonder dat je direct de leerlingen de meest ingewikkelde boeken laat lezen? Sowieso, bij mij werd er op de middelbare school bijna geen enkele kwaliteitseis gesteld. Er was zelfs iemand die voor Engels Bridget Jones's Diary had gelezen, nou ja gelezen, hij had alleen de film gezien.
Mijn leraar Engels vond het prachtig dat ik 'Adrian Mole' op mijn lijst had, mijn leraar Nederlands vond het heel interessant dat ik Jules Deelder had gelezen. Mijn cijfers waren er niks minder om.
The love you take is equal to the love you make.
pi_90750998
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 17:01 schreef Ereinion het volgende:

[..]

Je kan als docent toch best literatuur waarderen zonder dat je direct de leerlingen de meest ingewikkelde boeken laat lezen? Sowieso, bij mij werd er op de middelbare school bijna geen enkele kwaliteitseis gesteld. Er was zelfs iemand die voor Engels Bridget Jones's Diary had gelezen, nou ja gelezen, hij had alleen de film gezien.
Dat mocht ik dus bij de minor Engels lezen, net als Stephen King, de Twilight-saga en noem 't maar op.

Weet je, wat mij betreft kun je lang of kort discussiëren over literatuur, maar ik heb zoiets van: lees gewoon wat jij leuk vindt, of dat nou iets is waarop neer gekeken wordt of juist tegenop. Als jij er maar lol in hebt.

En voor ik hier nog meer opmerkingen krijg over mijn instelling als aanstaande docent over literatuur: ik ben allereerst een taalbeheersingsmens, dat is mijn reden om te kiezen om docent Nederlands te worden.
I reject reality and substitute my own
  zondag 2 januari 2011 @ 17:07:03 #30
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_90751078
quote:
10s.gif Op zondag 2 januari 2011 17:03 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Mijn leraar Engels vond het prachtig dat ik 'Adrian Mole' op mijn lijst had, mijn leraar Nederlands vond het heel interessant dat ik Jules Deelder had gelezen. Mijn cijfers waren er niks minder om.
Ik las Goethe en Theodor Storm voor Duits, Dennis Potter voor Engels, docenten vonden het prachtig, had alleen maar verschrikkelijke docenten Nederlands.
Over Theodor Storm gesproken, prachtige streekroman van hem, Der Schimmelreiter.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 2 januari 2011 @ 17:07:12 #31
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_90751083
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 17:05 schreef CindieY het volgende:

[..]

Dat mocht ik dus bij de minor Engels lezen, net als Stephen King, de Twilight-saga en noem 't maar op.

Weet je, wat mij betreft kun je lang of kort discussiëren over literatuur, maar ik heb zoiets van: lees gewoon wat jij leuk vindt, of dat nou iets is waarop neer gekeken wordt of juist tegenop. Als jij er maar lol in hebt.

En voor ik hier nog meer opmerkingen krijg over mijn instelling als aanstaande docent over literatuur: ik ben allereerst een taalbeheersingsmens, dat is mijn reden om te kiezen om docent Nederlands te worden.
Ik ben ook een taalbeheersingsmens en ik heb er bewust voor gekozen om géén lerarenopleiding na mijn studie te gaan doen.

Overigens ben ik wel Nederlands gaan doen omdat ik literatuur zo leuk vond, maar gedurende de studie is dat dus veranderd. :)
The love you take is equal to the love you make.
  zondag 2 januari 2011 @ 17:09:58 #32
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_90751223
Nu ik er over nadenk, nog meer prachtige streekromannetjes, Gottfried Keller, Romeo und Julia auf dem Dorfe, streekromantischer kan het niet, maar een absoluut prachtig werk.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_90751282
quote:
11s.gif Op zondag 2 januari 2011 17:07 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik ben ook een taalbeheersingsmens en ik heb er bewust voor gekozen om géén lerarenopleiding na mijn studie te gaan doen.

Overigens ben ik wel Nederlands gaan doen omdat ik literatuur zo leuk vond, maar gedurende de studie is dat dus veranderd. :)
Een universitaire studie, vermoed ik? Ik heb gekozen voor HBO, omdat stufi. Ook al twee jaar journalistiek gedaan, 't geld raakt wel een keertje op.
I reject reality and substitute my own
  zondag 2 januari 2011 @ 17:13:09 #34
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_90751386
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 17:10 schreef CindieY het volgende:

[..]

Een universitaire studie, vermoed ik? Ik heb gekozen voor HBO, omdat stufi. Ook al twee jaar journalistiek gedaan, 't geld raakt wel een keertje op.
Ja, Nederlandse taal- en letterkunde. En alweer de nodige jaren geleden.
The love you take is equal to the love you make.
  zondag 2 januari 2011 @ 17:15:17 #35
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_90751475
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 16:54 schreef Isabeau het volgende:

Verder: literaire fantasy? Heus? :D

Lord of the Rings of The Once and Future King, Anathem.
Hoe ouder de literatuur is, hoe meer Fantasy je tegenkomt eigenlijk
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_90751533
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 17:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Lord of the Rings of The Once and Future King, Anathem.
Hoe ouder de literatuur is, hoe meer Fantasy je tegenkomt eigenlijk
Lotr kon ik flink wat jaren geleden niet doorkomen. Misschien dat ik nog voor een herkansing ga. Maar zijn er eigenlijk nog meer fantasy-schrijvers en/of titels die aan te raden zijn? Ik vind het een fijn genre, maar ik ken maar weinig.
I reject reality and substitute my own
  zondag 2 januari 2011 @ 17:16:32 #37
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_90751535
quote:
11s.gif Op zondag 2 januari 2011 16:51 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Alsof 'literatuur' altijd maar droog en stomvervelend is. Ik hoop dat je in de loop van je opleiding je mening nog een beetje gaat bijstellen.
Tja, wellicht niet. Maar ik ben nog van de generatie 'literatuurlijst voor het eindexamen' en de boeken die toegestaan waren, waren nou niet echt de boeken waarvan ik schaterend van het lachen of zinderend van de spanning in slaap viel. Ik geef ook ruimhartig toe dat ik geen literatuur lees. Mulisch, Reve, Hermansw, Wolkers en zo... Je doet me er geen plezier mee.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_90751575
Literatuur valt nagenoeg niet te definiëren. Ik vind het raar om over een Literaire Thriller te spreken omdat je met Thriller al genoeg hebt aangeduid waarover het gaat. Er zijn geen universele regels voor literatuur, die 'regels' of 'eisen' zijn sociaal en cultureel gebonden. Ooit vielen volgens mij alle geschreven teksten onder literatuur.

Toch is de term literatuur niet geheel nietszeggend, want overal is literatuur gebonden aan regels en conventies. Er wordt door de mensen zelf bepaald wat literatuur is, net als bij kunst, onkruid en 'lekker weer'. Als je een blikje tomatensoep in een museum zet, wordt er ook opeens anders tegenaan gekeken.
  zondag 2 januari 2011 @ 17:21:38 #39
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_90751770
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 17:16 schreef CindieY het volgende:

[..]

Lotr kon ik flink wat jaren geleden niet doorkomen. Misschien dat ik nog voor een herkansing ga. Maar zijn er eigenlijk nog meer fantasy-schrijvers en/of titels die aan te raden zijn? Ik vind het een fijn genre, maar ik ken maar weinig.
Ik lees het eigenlijk nooit, ook films op dat gebied kunnen me niet boeien
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_90751985
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 17:16 schreef CindieY het volgende:

[..]

Lotr kon ik flink wat jaren geleden niet doorkomen. Misschien dat ik nog voor een herkansing ga. Maar zijn er eigenlijk nog meer fantasy-schrijvers en/of titels die aan te raden zijn? Ik vind het een fijn genre, maar ik ken maar weinig.
w\at voor soort fantasy? ben zelf een fantasy en thriller liefhebber, dus ik heb aardig wat ;) maar binnen fantasy zijn verschillende stromingen: urban fantasy, high fantasy, dark fantasy, er is zelfs een subgenre gericht op boeken vanuit het oogpunt van de "evil"kant van het verhaal ;) en hoe episch wil je het? ik heb mijn bestelling voor de laatste wheel of time al staan hoor! wheel of time is 13 delen tot nu toe (afhankelijk trouwens wel van hoe je telt)
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  zondag 2 januari 2011 @ 17:27:04 #41
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_90752011
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 17:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Tja, wellicht niet. Maar ik ben nog van de generatie 'literatuurlijst voor het eindexamen' en de boeken die toegestaan waren, waren nou niet echt de boeken waarvan ik schaterend van het lachen of zinderend van de spanning in slaap viel. Ik geef ook ruimhartig toe dat ik geen literatuur lees. Mulisch, Reve, Hermansw, Wolkers en zo... Je doet me er geen plezier mee.
Gros van de nederlandse literatuur kan mij ook niet echt boeien,
Ik ben van na de oorlog, en wil dat zo houden
Ik heb genoeg rondgeneukt, daar hoef ik niet over te lezen
Ik heb geen heimwee naar Ons Indie, Tempo Doelu werd ik thuis al mee doodgegooid
Ik ben niet gereformeerd opgevoed, verwerk dat lekker zelf denk ik dan.
Aangezien het gros van de Nederlandse Literatuur hierover ging boeide het me dus ook niet zo, kwam daarbij de docent Nederlands, mag het nog een wonder heten dat ik het überhaupt lees..
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_90752160
oh ja. literatuurlijst voor examen. wat een nachtmerrie was dat zeg! ik deed mavo, havo en toen vwo. en mocht niks 'meenemen' steeds. wat piet zegt: een en al kommer en kwel in de neerlandse literatuur. bluh. ik vond er niks aan

maarruh: tellen we dan han b aalberse als literatuur of als kinderporno?
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  zondag 2 januari 2011 @ 17:33:52 #43
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_90752380
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 17:27 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Gros van de nederlandse literatuur kan mij ook niet echt boeien,
Ik ben van na de oorlog, en wil dat zo houden
Ik heb genoeg rondgeneukt, daar hoef ik niet over te lezen
Ik heb geen heimwee naar Ons Indie, Tempo Doelu werd ik thuis al mee doodgegooid
Ik ben niet gereformeerd opgevoed, verwerk dat lekker zelf denk ik dan.
Aangezien het gros van de Nederlandse Literatuur hierover ging boeide het me dus ook niet zo, kwam daarbij de docent Nederlands, mag het nog een wonder heten dat ik het überhaupt lees..
Tja, en dat wonder is bij mij niet geschied. Ondanks een vader die leraar Nederlands was, notabene. Mijn voorbeeld was mijn leraar geschiedenis :)
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  zondag 2 januari 2011 @ 17:39:51 #44
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_90752657
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 17:29 schreef simmu het volgende:
oh ja. literatuurlijst voor examen. wat een nachtmerrie was dat zeg! ik deed mavo, havo en toen vwo. en mocht niks 'meenemen' steeds. wat piet zegt: een en al kommer en kwel in de neerlandse literatuur. bluh. ik vond er niks aan

maarruh: tellen we dan han b aalberse als literatuur of als kinderporno?
Bob en Daphne (ik moest het even opzoeken), ik kan me niet herinneren het gelezen te hebben, maar is het wat?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 2 januari 2011 @ 17:42:49 #45
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_90752857
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 17:39 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Bob en Daphne (ik moest het even opzoeken), ik kan me niet herinneren het gelezen te hebben, maar is het wat?
Als je 13 bent met gierende hormonen wel. Ik heb hier 1 deel staan, zag ik, en dan is het vage semi-literaire shit :P
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_90753050
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 17:42 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Als je 13 bent met gierende hormonen wel. Ik heb hier 1 deel staan, zag ik, en dan is het vage semi-literaire shit :P
psies :+
ik vond het charmant leeswerk. het was ook erg lollig om de vele quotes van anderen te lezen
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  zondag 2 januari 2011 @ 17:47:31 #47
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_90753100
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 17:42 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Als je 13 bent met gierende hormonen wel. Ik heb hier 1 deel staan, zag ik, en dan is het vage semi-literaire shit :P
Als je die leeftijd bent heb je ook niet veel nodig om opgewonden te raken, maar goed, het ging over literaire thrillers, of het aanduiden van boeken als zodanig en het neerkijken op genres
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 2 januari 2011 @ 17:48:41 #48
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_90753164
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 17:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als je die leeftijd bent heb je ook niet veel nodig om opgewonden te raken, maar goed, het ging over literaire thrillers, of het aanduiden van boeken als zodanig en het neerkijken op genres
Tja, ik kan best genieten van een goeie Eco. En op basis van taalgebruik, opbouw en sfeer ben ik van mening dat je dat best literatuur mag noemen. Leg daar een Dick Francis naast. Is dat dan geen literatuur? Ik vind het maar een vaag begrip.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  zondag 2 januari 2011 @ 17:56:04 #49
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_90753590
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 17:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Tja, ik kan best genieten van een goeie Eco. En op basis van taalgebruik, opbouw en sfeer ben ik van mening dat je dat best literatuur mag noemen. Leg daar een Dick Francis naast. Is dat dan geen literatuur? Ik vind het maar een vaag begrip.
Zou zo snel niemand weten die Eco geen literatuur zou noemen en van Dick Francis heb ik nog niets gelezen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 2 januari 2011 @ 17:57:35 #50
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_90753671
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 17:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zou zo snel niemand weten die Eco geen literatuur zou noemen en van Dick Francis heb ik nog niets gelezen.
Beter voorbeeld, dan? Ken Follett? Pillars of the Earth?
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  zondag 2 januari 2011 @ 18:05:45 #51
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_90754096
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 17:57 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Beter voorbeeld, dan? Ken Follett? Pillars of the Earth?
Heb ik wel gelezen maar of het literatuur is, geen idee eigenlijk, het boeit me ook niet zo, ik vind het veel belangrijker dat mensen boeken lezen dan dat het literatuur is. Dan Brown is het niet, maar er zijn miljoenen die zijn boeken kopen, daadwerkelijk lezen (!) en er plezier van hebben, en ja, ik vind het zelf niets, maar vrienden van mij wel. Vond Eye of the Needle van Follett beter trouwens
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_90779657
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 15:42 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat vinden jullie ervan? Moet een thriller een Literaire Thriller zijn voor je er aan begint? Heb je er lak aan? Wil je absoluut niet met een Dan Brown, of andere vliegveldpockets gezien worden? jaja ik weet het Dan Brown is erg, het soort schrijver dat je aangeraden wordt door mensen waarvan je niet wist dat ze boeken lazen
De term 'literaire thriller' is gewoon een marketingtruc: juist omdat niet iedereen gezien wil worden met een Dan Brown, is de uitgeefwereld op de proppen gekomen met dit ei van Columbus. Maar ach, inmiddels is de truc alweer achterhaald, want zelfs de doelgroep van de 'literaire thriller' (zichzelf serieus nemende vrouwen die eigenlijk geen zin hebben om echte literatuur te lezen) weet dat je op de leesclub niet kunt aankomen met Saskia Noort.

Mijn theorie: alleen niet-lezers schamen zich wanneer ze met een bepaald (minder hoogstaand) boek worden gezien. En terecht 8-)

Wat heel leuk is om te doen, is een keer rondkijken op het Libelle forum. Ze hebben daar een 'leesclub' waar steeds een andere roman wordt besproken. En dat is precies de doelgroep waarop de 'literaire thriller' mikt. Deze vrouwen lezen namelijk geen literaire thrillers - tenminste: niet publiekelijk, al doen ze het ongetwijfeld stiekem, met de gordijnen dicht, maar met de boekenclub (en dus voor het oog van de buitenwereld) lezen ze 'echte literatuur'. En dat vinden ze vervolgens unaniem PRACHTIG. Toen ik er eens meelas, bespraken ze 'Een soort familie' van Kees van Beijnum. Nu kun je veel van die roman zeggen, maar niet dat het een goede roman is. Tenminste, dat vind ik. En als ik dat vind, moeten er toch minstens nog een paar lezers zijn die er niet kapot van zijn. Maar niet bij de Libelle leesclub. Nee, nee, bij de Libelle Leesclub vinden ze alles even schitterend, ontroerend, aangrijpend en vooral ook 'heel mooi geschreven'.
'Oh, wat schrijft hij het weer mooi op allemaal.'
'Nou, hè? Zo mooi! Hoe doet hij het toch elke keer.'
'Ja, prachtig. Het raakt me erg.'
Enzovoort.
Prima natuurlijk, maar ik denk dat de uitgevers zich op deze groep lezers richten met hun literaire thrillers, omdat deze lezers denken dat het woordje 'literair' een kwaliteitsstempel is, geen genreaanduiding.

(Maar nogmaals: de truc is inmiddels dus achterhaald).

O ja, zelf zou ik zeggen dat The secret history van Donna Tartt een geslaagde literaire thriller is, en Ira Levin heeft er ook een paar geschreven. In Nederland: Tim Krabbé.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')